Forum > Experimental

Arto Nyberg ohjelma

(1/4) > >>

Martti Mattila:
Arto Nybergin keskusteluohjelman ajankohta Sunnuntai iltana oli masentava, se merkitsi viikonlopun loppumista ja valmistautumista Maanantaihin ja tulevaan työviikkoon. Nyt eläkeläisenäkin samanlaiset tunteet valtaavat mielen tuon ohjelman tunnarin kuullessani. Mutta huomenna on luvassa ilmailijoita ja muitakin kiinnostavaa kuultavaa. Vieraina lentäjä Sami Saikkonen joka kertoo Hyvinkään onnettomuudesta ja laulaja Ilkka Lipsanen eli Danny. Joka viimeisessä kirjassaan syytti nuoria naisia elämänsä epäonnistumisista. Itse olen kokenut että nuoret naiset ovat se juttu minkä takia täällä ollaan, kaikenlaista tehdään ja koko homman pää asia. Jos sieltä sitten tulee itsetuntoa latistavia kokemuksia joita joutuu muulla toiminnalla paikkaamaan, esimerkiksi olemalla kova lentokonemies, niin ei se ole naisten vika. Minun ikäpolveni joka joutui kervistelemään ikeessä missä tyttöjen sydämmet olivat jossain Dannyn, Kirkan ja Paul McCartneyn ympärillä, tuollainen valitus tuntuu todella surkealta. Ellei sitten ole tarkoitus kehuskella että naisia riitti.
Ranskalaiset sanovat "Eläköön se pieni ero"ero ranskalaisia naisia katsellessa näyttäytyykin todella pienenä.

hannuvir:
Juuri niin, muistakaa ilmailijat huomenna sunnuntaina 31.10  klo 18.45 Arto Nyberg TV 1.

kopterikuski:
Katselin ja korvaani pisti Saikkosen maininta: löin kasvoni kojetauluun koska me taitolentäjät pidämme olkahihnat löysällä.  Minä en noista niin tiedä mutta moinen pelasti Saikkosen hengen. Kiireellä olevat vyöt olisivat pitäneet Herran penkissä ja pää olisi halunnut jatkaa matkaa = niska nurin.

Perttirin:
Jälkiviisautta tämä, mutta tsekkilistassa ennen lähtöä lukee luultavasti kaikissa, että "turvavyöt kiinni ja kiristetty"

Tapani Honkanen:

--- Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - Marraskuu 02, 2021, 19:04:50 ---Katselin ja korvaani pisti Saikkosen maininta: löin kasvoni kojetauluun koska me taitolentäjät pidämme olkahihnat löysällä.  Minä en noista niin tiedä mutta moinen pelasti Saikkosen hengen. Kiireellä olevat vyöt olisivat pitäneet Herran penkissä ja pää olisi halunnut jatkaa matkaa = niska nurin.

--- Lainaus päättyy ---
K
Onkohan noin? Löysät vyöt eivät hidasta niillä varustettua ”lentäjää” tuskin ollenkaan niin kauan kun niiden oma vetojännitys on kasvanut melko suureksi. Koneen oma hidastuvuus paikallisesti riippuu struktuurin, siis koneen rakenteiden muodonmuutoskyvystä ja sen deformaation vaatimasta muodonmuutosenergiasta, joka kuluttaa koneen liike-energiaa. 
Sanoisin, että päinvastoin. Löysät vyöt sallivat sillä kiinnitetyn massan jatkaa liikettään vaikka se runko/lentokoneen liike hidastuukin. Tuloksena tuosta on vaan lopussa hetkellisesti suurempi hidastuvuus sillä vöihin kiinnitetyltä. Mikäli vyöt olisivat olleet tiukalla, niiden oma jousivakio (venyminen) olisi pienentänut niillä sidotun massan (tarkastuslentäjän) kokemaa hidastuvuutta. Kaiken lisäksi tämä tarkastuslentäjä olisi välttänyt suurehkot vauriot kasvoissaan, mikäli olisi toiminut hyväksi havaittujen menetelmien ja ohjeiden mukaisesti.

Menemättä sen enempää fysiikan perusteisiin, tulee mieleen käytännön esimerkki. Tätäkään hyvin harva insinöörikään ei ole hahmottanut mutta esitetään silti. Otetaan vapaasti tuettu palkki, siis vaikkapa päistä tuettu. Kiinnitetään sen keskelle tuki ja sillä nostamalla kumotaan sen palkin oma taipuma. Nyt kun nopeasti vapautetaan  se tuki, niin lopputuloksena sen palkin taipuma kasvaakin (hetkellisesti) kaksinkertaiseksi. Siis myös jännitykset. Tämä analogia luullakseni pätee tähän turvavyön käytön suosituksiin. Vyö tiukasti kiinni.

On myös ihmetyttänyt se, että tarkastuslentäjän pitäisi ymmärtääkseni olla hyvin tarkkana, nimenomaan laskuharjoituksessa tai valmistautuessa laskuun. Seurata koneen nopeutta ja sen lentotilan muutoksia ja seurata miten tarkastettava toimii. Vaikka tarkastettava on koneen kapteeni, oletan tarkastuslentäjän olevan oikeutettu/velvoitettu korjaamaan syntyneen virheen riittävän ajoissa.
Mitä tulee tarkastuslentäjän tuntumaan, siis tuntea olevansa ”yhtä puuta” koneen kanssa, epäilen löysien turvavöiden vaikeuttavan koneen liikeiden/kiihtyvyyden/hidastuvuuden vältttymistä tarkastuslentäjän kehoon. Tämä kyllä etupäässä koneen liikesuunnassa mutta löysät vyöt sallivat kehon yläosan liikkeiden kompensoivan koneen liikkeitä ja herkät signaalit jäävät huomiotta.

Luultavasti onnettomuustutkijat ovat osaavia ja päteviä, saavat vahvistettua vaatimuksen pitäytyä hyväksi havatuissa käytännöissä. Saattaa kyllä käydä niinkin, että suositukset muuttuvat. Lennä löysin rantein ja ennen kaikkea, löysin vöin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod