Rautaa rajalle

Aloittaja Martti Mattila, syyskuu 25, 2021, 09:39:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Selasin Amerikkalaisen Homebuilbers keskustelupalstan rihmoja, joku sakemanni TIG hitsari olisi välttämättä halunnut tehdä lentokoneen Aisi 304 materiaalista, syy ilmaiset materiaalit ja 4130 materiaalin hinta. Hänelle kerrottiin samat jutut palstalla kuin minulle TIG hitsaus kurssilla, eikö saksalaiset opeta hitsareille metallurgiaa. No opin kuitenkin jotain minäkin nimittäin 1.7734.4 eli 15CDV6 materiaalin mikä on 15% vahvempaa kuin 4130. Tietysti tavallisten kuolevaisten kuuluu käyttää piirustusten määräämää materiaalia mutta ehkä tällekin on käyttöä. Olen kyllä kuullut huhuja jostain Patrian käyttämästä ranskalais putkesta mikä vaatii aina lämpökäsittelyn mutta tästä sanottiin "no local heat treatment required" kuinka se sitten pitää tulkita, pitääkö koko roska lämpökäsitellä.
Aisi 4130 on jo vanha seos, räätälöity hitsattavaksi Happi/Asetyleeni kaasuhitsauksella. Turhauttavaa oppia että Mannesmann saksassa sitä teki ja vain amerikkalaisilla oli vara tilata valmistuksen vaatimia minimimääriä, sieltä sitä sitten tilataan Eurooppaan. Nykyisin tiettävästi nekin putket tehdään Kiinassa. Joku nuori tietää varmasti enemmän tästä 1.7734.4 teräksestä, kertokaa meillekin.

4trade

Hataran muistikuvani mukaan PIK 27 runko on ruostumatonta Duplex teräsputkea...
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Seppo Koivisto

Katsoin muutama vuosi sitten, mistä saksalaisten purjekoneiden teräsosat on tehty. Suurimmassa osassa oli materiaalina 1.7734.4, vanhimmat piirustukset taisivat olla 80-luvulta. Lopuissa osissa oli S235 tms. AISI 4130:aa niistä ei löytynyt. Myös Extran runko taisi olla 1.7734.4:sta.

Seppo Koivisto

Italialainen Nexth mainostaa koneen rungon ja moottoripukin olevan 15CDV6 putkea, jonka murtolujuus on Rm= 1280 N/mm2, eli teräksen lujin avaruusversio 1.7734.6. Kone olisi testattu +9G ja -4,5G ja jos oikein tulkitsen, soveltuisi 1000 kg purjekoneen hinaamiseen.
http://www.aeroandtech.com/formula1-technology/

Tuolla on testattu 15CDV6:n ja 4130:n yhdistämistä hitsaamalla. Osa testeistä on tehty hehkutetulla versiolla .2, kun saumattomissa putkissa on yleensä .4. 15CDV6:n hitsisauma näyttäisi ainakin kovenevan juoheammin kuin 4130:n.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211812814008487

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod