Ruotsissa tapahtuneen Thielert-vaurion tutkinta valmistunut

Aloittaja Nils Rostedt, joulukuu 07, 2005, 23:52:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nils Rostedt

Lyhyesti: DA40 TDI-koneesta hävisi marraskuussa 2004 yölennolla öljynpaineet ja konepellin alta tuli savua ja kipinää. Koululennolla ollut kone teki onnistuneen pakkolaskun.

Syy löytyi öljypumpun käyttöakselin voimansiirrosta. Pumpun rakennetta on sittemmin muutettu. Lisäksi huoltobulletiinit oli kirjoitettu (tai tulkittu) epätarkasti. Tämän johdosta 300 käyttötunnin jälkeen tehtävä, tehtaan suorittama pumpun tarkistus oli jäänyt tekemättä; käyntiaikaa oli ehtinyt tulla noin 50% enemmän.

Linkki: http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2005_27.pdf

pimattil

Minkälaisia "varmuuskertoimia" yleensä mottorin osille on asetettu lentokoneissa? Jos 50 % ylitys johtaa fataaliin toimintahäiriöön, niin onko se normaalia? Eihän mikään loputtomiin tietenkään kestä, mutta kustannussäätöä siinä tietenkin syntyy, mitä tarkemmin pystytään osat käyttämään loppuun. Jos mutteri X pitää vaihtaa 50 tunnin välein, vaikka se kestäisi 5000 tuntia, niin ei voi sanoa kuin halleluja...  :P

        Pirkka
- Pirkka -

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod