AIP-muutokset 24.11.2005

Aloittaja Lauri Lounasheimo, joulukuu 07, 2005, 00:04:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lauri Lounasheimo

Äsken tuli voimaan iso nippu mutoksia AIP:iin ja ICAO-karttoihin.
Olen koittanut löytää laitoksen sivuilta tietoa muutoksista lähinnä ultra- tai yleisemmin VFR-lentämistä koskien.

Onhan siellä lista AIP-muutoksista (http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipamdt/AipAmdt.htm) ja sieltä "Kansilehti".
Mutta kun mulla ei ole omaa AIP:ia, niin en saa tolkkua itse muutoksista. Esim. miten Vantaan kaupungin kansainvälisen lentoaseman lähiseutu on muuttunut rajoiltaan ja korkeuksiltaan. Enkä mistään muustakaan muuttuneesta asiasta.

Olettaako joku (viranomainen), että joka iikka menee istumaan esim. Malmin C-huoneseen koko päiväksi ja lukee AIP:in läpeensä muistiinpanoja tehden ja kuvia ottaen? Kertokaa hyvät ihmiset, mitä olen ymmärtänyt väärin ja miten voin sen korjata.

/Lare
UPL

Pontus Hedlund

Moi,

merkittävin muutos EFHK:n lähistöllä VFR-ilmailijan kannalta lienee sisemmän TMA:n sivurajojen muuttuminen 04-22 suunnassa hieman pidemmälle (n. 2-3NM). Alaraja pysyy edelleen 1300ft:ssä MSL. Uloimman TMA:n alarajahan on se 2500ft MSL.

T: Pontus
EFHK Lennonjohto

Nuutti

Koko AIP:n lukemiseksi joutuu lähtemään "merta edemmäksi kalaan", mutta se on luettavissa Eurocontrollin EAD-palvelussa, kuten myös suurin osa muista eurooppalaisista AIP:sta ja NOTAMeista. Palvelu edellyttää maksutonta rekisteröitymistä ja on käyttöliittymältään melkoisen huono, mutta kyllä sitä aikansa kokeiltuaan oppii käyttämään.

jkph

Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - joulukuu 07, 2005, 00:04:09
Äsken tuli voimaan iso nippu mutoksia AIP:iin ja ICAO-karttoihin.
Olen koittanut löytää laitoksen sivuilta tietoa muutoksista lähinnä ultra- tai yleisemmin VFR-lentämistä koskien.

Onhan siellä lista AIP-muutoksista (http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipamdt/AipAmdt.htm) ja sieltä "Kansilehti".
Mutta kun mulla ei ole omaa AIP:ia, niin en saa tolkkua itse muutoksista. Esim. miten Vantaan kaupungin kansainvälisen lentoaseman lähiseutu on muuttunut rajoiltaan ja korkeuksiltaan. Enkä mistään muustakaan muuttuneesta asiasta.

Olettaako joku (viranomainen), että joka iikka menee istumaan esim. Malmin C-huoneseen koko päiväksi ja lukee AIP:in läpeensä muistiinpanoja tehden ja kuvia ottaen? Kertokaa hyvät ihmiset, mitä olen ymmärtänyt väärin ja miten voin sen korjata.

/Lare
UPL


Kansilehdessähän ne kaikki muutokset on ilmoitettu. Jos vaikka osaa lukea ja löytää tekstistä kohdan missä on mainittu kirjainyhdistelmä VFR, niin sen voisi olettaa vaikuttavan VFR-ilmailuun. On siinä mainittu myös muutoksia HK TMA:n sivurajoihin, nämä näkyy samalla päivämäärällä voimaan tulleissa uusissa ANC-kartoissa. Kannattaa mennä karttakauppaan ja ostaa ihan ikioma kappale, niin voi sitten lentää ajantasaisella tiedolla. Jyväskylän kohdalla on sanottu, että käytännössä kaikki VFR-ilmoittautumispaikat muuttuvat, saattanee vaikuttaa jotain visuaali-ilmailijan toimintaan?

Viranomainen olettaa, että ennen jokaista lentoa pilotti ottaa selvää kaikesta mahdollisesta tiedosta, joka voi vaikuttaa lentoon; käyttää ajantasalla olevia karttoja, selvittää lentoa varten tarvittavan alueen NOTAMit, säätiedot ja muut vaikuttavat asiat.

Jos hieman vaivaa päätään ja tutkii laitoksen sivuja, niin löytää kaikki muut paitsi ANC-kartat. Esim: http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/ad/efhk/hkarc.pdf
Tieto lisää tuskaa. Onneksi on Buranaa.

Tuomas Kuosmanen

Joo, ajantasaista karttaa käyttämällä ja notamit lukemalla ei ongelmia yleensä tule.

Tästä näkyy suunnilleen mistä on kyse tuon Vantaan TMA:n suhteen. Korkeudet mun mielestäni jäivät samoiksi, se taisi nousta pystysuunnassa korkeammaksi (semmoisilla lentopinnoilla mitkä eivät meitä kauheasti kiinnosta ;))



Sininen on vanha raja, oranssi uusi.

//Tuomas

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod