VFR/Erityis-VFR

Aloittaja esap, joulukuu 05, 2005, 08:04:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

esap

Lauantaina malmilla oli n. klo 10:00 paikallista aikaan pilvet bkn016, otettiin erityis-VFR selvitys Deger ulos ja eikun menoks. Käsittääkseni VFR-lennot laskukierrosta lukuunottamatta olisi olleet lentosääntöjen vastaisia (700ft minimi ja 1000ft pilveen). Kuitenkin torni selvitti koneita Nokasta sisään/ulos pelkällä VFR-selvityksellä, menikö väärin vai enkö itse nyt ymmärrä jotain?


pimattil

Ainakin kentän korkeus merestä näyttää olevan noin 50 jalkaa ja laskukierroskorkeus 600 jalkaa. Itselläni ei ole nyt koko ilmailukarttaa tässä, että näkisi nouseeko maan korkeus reitillä yli 100 jalan, jolloin siis 500 ft maasta ja 1000 ft pilveen tekisi 1600 ft. Tällöin siis voisi lentää ihan normaalisti ilman erityis-VFR:ä. Mistä sinä tuon 700 jalkaa laskit minimeiksi? Ja voi erityis-VFR:ää lentää, vaikkei keli sitä edellytä. Jos pilvet olisivatkin tulleet lennon aikana alemmas, ei sinun enää olisi tarvinnut saada uutta selvitystä.

Enemmänkin kiinnostaa asiassa se, että miten määritellään OPS M1-1:ssä oleva "asutuskeskusten tiheästi asutut osat"? Näyttää siis siltä, että Malmilta pääsee alle 2100 ft kelissä (ilman erityis-VFR:ää), joten reitillä ainakin Degeriin ei ole ns. tiheää asutusta? Euroopan unionin mukaan Tampere ei ole kaupunki, koska sen väkitiheys ei täytä kaupungin määritelmää. Voiko Tampere olla siis kuitenkin ilmailumääräysten mukaisesti asutuskeskus, varsinkaan tiheästi asuttu? Voiko Turussa (unodetaan nyt se 2000 ft "määräys") lentää Aurajokea pitkin keskustan läpi, koska alapuolella ei ole asutusta 500 jalassa? 600m etäisyydellä esteistä koskee vain tiheästi asuttuja osia, eikä näin ollen joen rannalla oleva tiheä asutus tai muut esteet (mastot, tornit)  sääntöjä sanatarkasti tulkittuna, vaikuta siihen.

    Pirkka
- Pirkka -

auranen

Lainaus käyttäjältä: esap - joulukuu 05, 2005, 08:04:46
Lauantaina malmilla oli n. klo 10:00 paikallista aikaan pilvet bkn016, otettiin erityis-VFR selvitys Deger ulos ja eikun menoks. Käsittääkseni VFR-lennot laskukierrosta lukuunottamatta olisi olleet lentosääntöjen vastaisia (700ft minimi ja 1000ft pilveen). Kuitenkin torni selvitti koneita Nokasta sisään/ulos pelkällä VFR-selvityksellä, menikö väärin vai enkö itse nyt ymmärrä jotain?



Kyllähän tuo 700ft on maksimi, eikä minimi....silloin kun se Hki-Vantaan ylimääräinen kakku ei ole käytettävissä.

t. tero

esap

Niimpä, muistin että Malmin CTR:ssä minimilentokorkeus on 700 ft laskukierroksen ulkopuolella. Tarkistin VAC-kartasta ja siellä ei ole tästä mitään mainintaa, eli käsitykseni ei pidä paikkansa. Onko tämä muuttunut jossain välissä vai pätkiikö muisti? Täytyy kaivella vanhoja karttoja/malmin menetelmäohjeita ja katsoa oliko siellä tästä merkintää (mielenrauhan vuoksi).

Jouni Laukkanen

Muistuttaisin tässä välissä, että pilvikorkeus mitataan maan pinnasta eikä keskimääräisestä merenpinnasta, joten merkitseväkin pilvisyys 1600 ft on aina "normaalikeli". Erityis-VFR-selvitys annetaan vasta kun plivisyys on alle 1500 ft, mutta vähintään 500 ft. Tietysti näkyvyyden ollessa välillä 1,5 km - 5 km sama juttu. Tässä on tietenkin vielä muistettava, että muilla kuin PPL-lupakirjan haltijoilla (tietyn kokemuksen jälkeen) ohjaajakohtainen sääminimi on:pilvikorkeus 1000 ft, näkyvyys 5 km, reitillä.

Minimilentokorkeushan määräytyy sen mukaan, että pakkolasku voidaan suorittaa aiheuttamatta vaaraa ihmishengille tai omaisuudelle. Tätä lähtökohtaa tulkiten esimerkiksi Tampereen kaupungin päällä on mielestäni erittäin hankala löytää sellaista kohtaa, joka vaatisi 1000 ft:n minimilentokorkeuden. Edelleen näin tulkiten minimilentokorkeuteen vaikuttaisi käytettävissä oleva konetyyppi, senhetkinen nopeus ja suunta.

Olen kuitenkin kuullut virkamiehen sanoneen, että ILL:n tulkinnan mukaan tiheästi asuttu osa tarkoittaa kerrostaloasutusta. Pitäisikö tämä tulkinta myös oikeudessa, sitä en uskalla sanoa.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - joulukuu 05, 2005, 14:21:45
Erityis-VFR tulee vastaan vasta matalammalla pilvikorkeudella kun pilvet ovat matalalla
ja näkyvyys on huono (= luokkaa 5 km).

Se erityis-VFR -keli alkaa jämptisti kun pilvikorkeus on alle 1500 ft ja näkyvyys alle 5 km. Yleisesti.

Lentosäännöt kuitenkin tarkkaan sanottuna sanovat, että etäisyys pilviin voi lähialueella olla pienempi kuin mitä VMC-minimeissä on vaadittu ja silloin tähän tarvitsee saada se erityis-VFR-selvitys. Eli tämä tarkoittaa sitä, että BKN1600 -kelissä voidaan lentää tavallista VFR:ää 500-600 ft välillä, mutta jos halutaan korkeammalle eli nousta välille 600-1300 ft, täytyy tätä varten saada erityis-VFR-selvitys. Tällöinkin erityis-VFR-selvityksen sisältö on se, että minimietäisyys pilviin voidaan alittaa.

Kovin yleisesti ei tätä harrasteta, ainakaan Malmilla, sillä erityis-VFR:ssä lentävä kone täytyy porrastaa muihin ilma-aluksiin ja kaiken lisäksi Vantaan 15/33 -liikenne on pysähdyksissä ja homma vaikuttaa myös parin muun kiitotien ylösvetoproseduureihin.

Tuomas Kuosmanen

Jep, erityis-vfr on se tilanne kun Malmilla Hanna joutuu ripittämään pilotteja joiden on hankala sisäistää sanontaa "selvitysrajasi on DEGER". Tuo tuntuu olevan yllättävän vaikeaa, koska sitä tapahtuu hirmuisen usein jos on svfr-keli.

//Tuomas

Jaska

#7
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - joulukuu 05, 2005, 21:14:50


Se erityis-VFR -keli alkaa jämptisti kun pilvikorkeus on alle 1500 ft ja näkyvyys alle 5 km. Yleisesti.


Lainaa

pieni pilkunviilaus ,  pilvikorkeus alle 1500 ft ja/ tai näkyvyys alle 5 km. 
Siis jos jompikumpi alitetaan, on IMC.

Edit: Juuri näin, herra 400. Kiitokset korjauksesta! Jouni

esap

Onko siis niin, että tällöin (pilvet 1500ft) mennään nokka/deger 500 ft ja lennetään vain laskukierros 600 ft?

Jaska

Lainaus käyttäjältä: esap - joulukuu 14, 2005, 22:59:42
Onko siis niin, että tällöin (pilvet 1500ft) mennään nokka/deger 500 ft ja lennetään vain laskukierros 600 ft?


Tuolloin mennään, sekä Nokka, että Deger 700 ft:n korkeudella, ellei lennonjohto ylemmäksi käske.

Lähiliikennevyöhykkeellä = laskukierrosalueella lennetään 600 ft:n korkeudessa.

esap

Lentosääntöjen mukaan pitäisi säilyttää 1000 ft pilveen CTR:ssä jotta VMC minimit täyttyy. Jos lennetään noin, niin etäisyydet ovat ilmoittautumispisteessä 800 ft ja kierroksessa 900 ft pilveen. Nyt ei tajua, miten tätä 1000 ft sääntöä voi rikkoa, eikä kuitenkaan lennetä erityis-VFR säännöillä? Lentosäännöistä en löydä tähän mitään poikkeusta. Nyt täytyy vääntää rautalangasta, jotta minäkin tajuaisin.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: esap - joulukuu 15, 2005, 10:24:29
Lentosääntöjen mukaan pitäisi säilyttää 1000 ft pilveen CTR:ssä jotta VMC minimit täyttyy. Jos lennetään noin, niin etäisyydet ovat ilmoittautumispisteessä 800 ft ja kierroksessa 900 ft pilveen. Nyt ei tajua, miten tätä 1000 ft sääntöä voi rikkoa, eikä kuitenkaan lennetä erityis-VFR säännöillä? Lentosäännöistä en löydä tähän mitään poikkeusta. Nyt täytyy vääntää rautalangasta, jotta minäkin tajuaisin.

Eiköhän tässä kaikki ole sitä samaa mieltä, että silloin kun pystysuora etäisyys pilviin on lähialueella alle 1000 ft, tarvitaan erityis-VFR -selvitys. Vai väittikö joku jotain muuta?

Astir

Lainaus käyttäjältä: esap - joulukuu 14, 2005, 22:59:42
Onko siis niin, että tällöin (pilvet 1500ft) mennään nokka/deger 500 ft ja lennetään vain laskukierros 600 ft?


Olikohan tarkoituksesi kysyä, jos pilvet 1600 niin mennään nokka/deger 600ft?...tällöinhän ei siis tarvita SVFR selvitystä, käsittääkseni. Noilla pilvikorkeuksilla (1500ft) vallitsee  SVFR keli ja 1000ft minimi pilviin voidaan alittaa juuri tuolla SVFR-selvityksellä, jolloin siis lennetään 700ft:ssä.

Toivottavasti en lisää sekoittanut...tai sitten puhunut palturia :o

-Kimmo




esap

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - joulukuu 15, 2005, 11:57:00
Eiköhän tässä kaikki ole sitä samaa mieltä, että silloin kun pystysuora etäisyys pilviin on lähialueella alle 1000 ft, tarvitaan erityis-VFR -selvitys. Vai väittikö joku jotain muuta?
Lainaus käyttäjältä: Jaska - joulukuu 15, 2005, 00:12:05
Lainaus käyttäjältä: esap - joulukuu 14, 2005, 22:59:42
Onko siis niin, että tällöin (pilvet 1500ft) mennään nokka/deger 500 ft ja lennetään vain laskukierros 600 ft?


Tuolloin mennään, sekä Nokka, että Deger 700 ft:n korkeudella, ellei lennonjohto ylemmäksi käske.

Lähiliikennevyöhykkeellä = laskukierrosalueella lennetään 600 ft:n korkeudessa.

Mun mielestä tässä on ristiriita tai sitten se on omassa päässä :)

Otetaanpa esimerkki:

EFHF Pilvet 1500 ft AGL OVC, näkyvyyttä riittää. Tällöin pilven alaraja on 1557 MSL. Oletetaan että  pilvet ovat sopivasti lattana keskimääräisen meren pinnan mukaan, jolloin Nokassa pilven korkeus on merenpinnasta 1557 AGL/MSL. Nyt koska lentosäännöissä raja "alle 1500 ft ja/ tai näkyvyys alle 5 km" ei täyty, annetaan VFR-selvityksiä. Jaska sanoi että tällöin lennetään laskukierros 600ft ja nokasta sisään 700 ft. Okei, tulen nokasta, heti C-luokan ilmatilan puolella etäisyys pilveen on 1557ft - 700ft = 857ft. Jotta 1000 ft pilveen täyttyisi, niin pitäisi lentää 557 ft MSL korkeudessa. Eli jos tulen nokasta 700ft, enkä 557ft, niin rikon hetken lentosääntöjä, ennen kuin pudotan korkeuden arvoon 557ft. Sitten lähestyn laskukierrosta. Jos lennän kierroksen 600 ft MSL, niin etäisyys pilveen on 1557ft - 600ft = 957ft. Eli taas alle 1000. Laskukierros pitäisi siis myös lentää korkeudella 557ft, jotta ero pilveen olisi 1000ft.

Toinen asia tietenkin on, että onko tuolla nyt mitään väliä, kun VFR-selvitys on saatu niin senkun lennät ja ole onnellinen. Allekirjoittaneella nyt vain tahtoo olla outona luonteenpiirteenä tarpeeton pilkunviilaus.




Astir

Lainaus käyttäjältä: esap - joulukuu 16, 2005, 11:23:36

Mun mielestä tässä on ristiriita tai sitten se on omassa päässä :)

Otetaanpa esimerkki:

EFHF Pilvet 1500 ft AGL OVC, näkyvyyttä riittää. Tällöin pilven alaraja on 1557 MSL. Oletetaan että  pilvet ovat sopivasti lattana keskimääräisen meren pinnan mukaan, jolloin Nokassa pilven korkeus on merenpinnasta 1557 AGL/MSL. Nyt koska lentosäännöissä raja "alle 1500 ft ja/ tai näkyvyys alle 5 km" ei täyty, annetaan VFR-selvityksiä. Jaska sanoi että tällöin lennetään laskukierros 600ft ja nokasta sisään 700 ft. Okei, tulen nokasta, heti C-luokan ilmatilan puolella etäisyys pilveen on 1557ft - 700ft = 857ft. Jotta 1000 ft pilveen täyttyisi, niin pitäisi lentää 557 ft MSL korkeudessa. Eli jos tulen nokasta 700ft, enkä 557ft, niin rikon hetken lentosääntöjä, ennen kuin pudotan korkeuden arvoon 557ft. Sitten lähestyn laskukierrosta. Jos lennän kierroksen 600 ft MSL, niin etäisyys pilveen on 1557ft - 600ft = 957ft. Eli taas alle 1000. Laskukierros pitäisi siis myös lentää korkeudella 557ft, jotta ero pilveen olisi 1000ft.

Toinen asia tietenkin on, että onko tuolla nyt mitään väliä, kun VFR-selvitys on saatu niin senkun lennät ja ole onnellinen. Allekirjoittaneella nyt vain tahtoo olla outona luonteenpiirteenä tarpeeton pilkunviilaus.


Kuten aiemmin sanottu pilvikorkeus ilmoitetaan maahan nähden, ei MSL:ään (ja samoin myös raja lentosäännöissä). Jos pilvet ovat 1500ft kuten sanot, niin silloin on erityis-vfr keli ja "lentosäännöissä raja alle 1500 ft ja/ tai näkyvyys alle 5 km" täyttyy.

-Kimmo

Harri Heikkilä

#15
Lainaus käyttäjältä: esap - joulukuu 16, 2005, 11:23:36

]

Mun mielestä tässä on ristiriita tai sitten se on omassa päässä :)


Koska en esimerkistä huolimatta saanut ajatuksenjuoksustasi kiinni niin osallistunpa. Alkuun pakolliset määräyssulkeiset.

Lentosäännöt OPS M1-1 toteaa kohdassa 3.10, että  mm. C- ja D-luokan ilmatilassa vaaditaan 5 km lentonäkyvyys ja 300 m pysty- ja 1500 m vaakasuora etäisyys pilveen.

Lisäksi:

"4.2 VFR-lennot lähialueella ja lähiliikennevyöhykkeellä
VFR-lentoja ei saa suorittaa lähialueella tai lähiliikennevyöhykkeellä
päivällä:
a) kun pilvikorkeus on vähemmän kuin 450 m
(1500 jalkaa); tai
b) kun näkyvyys maassa on vähemmän kuin 5 km,
ellei lennonjohtoelimeltä ole saatu sitä varten selvitystä
(erityis-VFR-selvitys).
Erityis-VFR-lennoilla näkyvyyden maassa on oltava
vähintään 1,5 km päivällä ja vähintään 3 km yöllä,
sekä pilvisyyden sellainen, että voidaan lentää selvästi
erossa pilvistä noudattaen minimilentokorkeuksia."

Ja niistä minimilentokorkeuksista määrätään lentosääntöjen kohdassa 4.5.

(Lisäksi tässä yhteydessä pitää muistaa mainita OPS M1-16, jossa määrätään tarkemmin lupakirjaluokasta ja lentokokemuksesta riippuen sääminimit.)

Rautalangasta väänettynä (nyt oletetaan koko ajan, että näkyvyysvaatimukset täyttyvät ja rajoittava tekijä säässä on pilvisyys) tämä tarkoittaa sitä, että jos pilvisyys on vaikkapa mainitsemasi BKN016 (eli kategorisesti vallitsee VMC) niin voit lentää 600 jalan korkeudella maan pinnasta (pilvien korkeus ilmoitetaan AGL) jolloin täyttyy sekä 300 m pystyetäisyysvaatimus pilveen sekä lienee mahdollista valita lentoreitti siten, että minimilentokorkeusvaatimus täytetään. Lennon suorittaminen VFR:ssä on siis mahdollista.

Jos kuitenkin samassa kelissä täytyy (tai halutaan) lentää (esim. reitillä on esteitä tai vaikkapa tiheää asutusta jotka edellyttävät suurempaa lentokorkeutta minimilentokorkeusvaatimuksen täyttymiseksi) 1000 jalassa ei 300 m pystyetäisyysvaatimus pilveen enää täyty joten vaihtoehtoja on kaksi. Pyydä erityis-VFR-selvitys tai jätä lentämättä. (Kolmas vaihtoehto on tietysti se, että lennät vaan ja toivot ettei kukaan kysele perään - mutta näinhän ei tietystikään kukaan toimi...)

Jos taas pilvisyys on vaikkapa OVC010 (eli vallitsee IMC) niin lähialueella tai lähiliikennevyöhykkeellä ei ole enää mahdollista lentää VFR-selvityksellä vaan tarvitaan aina erityis-VFR-selvitys. Syynä luonnollisesti se, että 300 m pystyetäisyysvaatimus pilveen ei täyty. Kun päästään lähialueen ulkopuolelle valvomattomaan ilmatilaan muuttuu VFR-lentäminen tässä säässä taas mahdolliseksi. (valvomattomassa ilmatilassa vaaditaan 1,5 km lentonäkyvyys kun IAS < 140 kts ja lisäksi pilvistä täytyy pysytellä "selvästi erossa").

Eräs seikka, joka usein pääsee mm. harrasteilmailijoilta unohtumaan on se, että vaikka havaitaan kelin lähialueella olevan sinänsä lennettävää mutta esim. tuo 300 m pystyetäisyysvaatimus jää täyttymättä jätetään se erityis-VFR-selvitys pyytämättä ja ihmetellään itsekseen, että "miksei se lennonjohtaja nyt anna SVFR-selvitystä?". Kun kuitenkin se paras käsitys siitä vallitsevasta säästä todennäköisesti on juuri lentäjällä. Säähavainnot (joiden perusteella mm. METARit tehdään) tehdään kuitenkin siellä lentokentällä ja pelkästään lähialueen sisällä voi olla suuriakin vaihteluita säässä.

/Harri

esap

Lainaus käyttäjältä: Astir - joulukuu 16, 2005, 12:59:05
Kuten aiemmin sanottu pilvikorkeus ilmoitetaan maahan nähden, ei MSL:ään (ja samoin myös raja lentosäännöissä). Jos pilvet ovat 1500ft kuten sanot, niin silloin on erityis-vfr keli ja "lentosäännöissä raja alle 1500 ft ja/ tai näkyvyys alle 5 km" täyttyy.

-Kimmo

Esimerkissäni nimenomaan kerroin, että pilvikorkeus on 1500 AGL. Koska EFHF:n korkeus on 57 ft MSL, niin pilvikorkeus MSL:nä on 1557 ft. Tällöin jos lennän laskukierrosta 600 ft MSL, niin etäisyys pilveen on 957ft. Lentosäännöissä sanotaan "kun pilvikorkeus on vähemmän kuin 450 m (1500 jalkaa)", eli ei täyty vielä erityis-vfr keli, koska ei ole vähemmän kuin 1500 ft vaan justiinsa.


Astir


Lainaa

Esimerkissäni nimenomaan kerroin, että pilvikorkeus on 1500 AGL. Koska EFHF:n korkeus on 57 ft MSL, niin pilvikorkeus MSL:nä on 1557 ft. Tällöin jos lennän laskukierrosta 600 ft MSL, niin etäisyys pilveen on 957ft. Lentosäännöissä sanotaan "kun pilvikorkeus on vähemmän kuin 450 m (1500 jalkaa)", eli ei täyty vielä erityis-vfr keli, koska ei ole vähemmän kuin 1500 ft vaan justiinsa.


Lainaa

Ok, nyt tajusin mitä haet takaa. Tosiaan kun säännöissä sanotaan että alle 1500ft, itse olen ajatellut että 1500ft luetaan jo kuuluvaksi tuohon erityis-vfr pilvikorkeuteen.

Eli käytännössä vasta 1400ft pilvikorkeuksilla vallitsee erityis-vfr keli, kun ei niitä ilmoitella kuin 100ft:n välein?

-Kimmo

Jaska

#18
Ilmankos kukaan selväjärkinen ei vuokraa enää koneita.
Eikä kohta hullutkaan, vrt, uusien kausikorttien hinnat ja niiden aiheuttamat hinnankorotukset.
Ainut mitkä pysyvät alhaalla, ovat pilvet. :huh:

Harri Heikkilä

Heh. Ollaanpa täällä nykyään tarkkoja.  ;D

Vaikka tässä keskustelussa jo lasketaankin yhden jalan tarkkuudella etäisyyksiä pilveen niin kannattaa muistaa, että ei se pilvien alaraja aina ole tasan siinä sadan jalan kerrannaisen kohdalla. Lisäksi kannattaa muistaa, että korkeusmittari saa näyttää 60 ft pieleen ja se on vielä ihan kelvollinen jopa IFR-lentämiseen. Ja lisäksi vielä sekin, että se korkeusmittari toimii oikein vain standardi-ilmakehässä merenpinnan tasolla. Tämmöisenä pakkaspäivänä esim. olet alempana kuin mitä korkeusmittarisi väittää.

Siitä vaan sitten miettimään, että minkälaisilla toleransseilla kannattaa ilmailla.  ::)

/Harri



esap

Tarkkana ollaan tietysti aina kun lennetään!

Alunperin kysyinkin tätä asiaa siksi, että on varma tieto millä kelillä saan VFR-selvityksen lähialueelle. Eli 1500 ft bkn/ovc riittää, ei tarvi alkaa laskemaan ft:n tarkuudella etäisyyksiä, senkun lennät vaan kun selvitys on saatu. :lol:

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod