Viikon tyttö

Aloittaja Martti Mattila, toukokuu 17, 2021, 07:27:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Otsikon mukainen artikkelisarja oli jossakin viikkolehdessä kuusikymmenluvulla. Saman tyyppisen esittelysarjan moottoreistani toivon saavani aikaiseksi, yksi per viikko. Minkä takia muutan moottoreita potkurinpyöritys käyttöä varten, sitä ei ainakaan järki selitä. Kysyn itseltä pystynkö siihen, en koskaan onko se järkevää tai kannattavaa. Tämän viikon moottori on Citroen Visan 650 cc. kaksisylinterinen. Tämä oli 2 syl.citikoiden huippu ja tästä piti tulla se ekoauto moottori, se jäi yritykseksi, ilmeisesti puhallinjäähdytysmoottoria ei saa oikeasti bensapihiksi tai emissiot eivät olleet niin suotuisia.
Keskieuroopassa tuo moottori on käytössä ULF-2 mopuissa jolloin voima on otettu ulos hihnapyöräpäästä, tähän muutokseen myivät rakennussarjaa. Amerikassa taas tehtiin valmista moottoripakettia 2 si.n vaihteistolla ja voiman ulosotto vauhtipyörän puolelta, se on muutenkin se yleisempi 602 cc. moottori missä on valurauta sylinterit ja vierintälaakeri kampiakseli. Tässä Visan koneessa on Nikasil sylinterit ja työntötankojen suojaputket integroitu sylinterivaluun. Olen tehnyt siihen alumiinisen pohjalevyn kampikammion alle millä kiinnityksen saa onnistumaan kaksitahtimoottorien moottoripukkiin. Välitys on epäammattimainen 1:2 ammattilainen vaihteistotekijä ei tekisi moista tasalukua sillä hihnaan tai rattaisiin tullut vamma kertautuu, koska aina samat hampaat kohtaavat, amatöörivirhe. Painoa on 42 kg. heppoja ehkä myös 42.
Potkurin pyörimissuunta vetokäytössä minulle harvinaisempi oikea, vasemmalle pyöriminen tuntuu iskevän kuin tauti. Mihin koneeseen, itselläni ei nyt ole tuolle moottorille asennuskohdetta, C 22 fox ehkä sillä lentäisi alkuperäisellä siipiprofiililla, tai Beaver 550. Joku oli pannut tuollaisen Mellen Minisytkyyn.
Niin ainoa viikon tyttöistä muistiini jäänyt oli nykyjäänkin otsikoissa näkyvä Nataly Wood.

taotao

Alanteen Penan ja Riekin Ollin mootoriharkassa oli kyseinen moottori tosin ilman alennusvaihdetta....onneksi Nummelankenttä on harjun päällä Ollilta meni tovi päästä takaisin kentän korkeudelle..tokaisi Ollimaiseen tapaan voisi se nousta paremminkin...

Seppo Koivisto

PIK-26 D-EPIC rullaa (tekisi mieli lisätä että Visa vinkuu, mutta en lisää).
https://youtu.be/qwHfZx_jA8M
https://youtu.be/YA62KSyVoDs

Rättisitikan moottori oli myös Micro-IMPissä. https://www.mini-imp.com/micro_imp.htm

ULF 2 on hieno mopu, nettisivut tosin siirtyneet arkistojen puolelle. Moottorissa oli katalysaattori. https://web.archive.org/web/20190909041843/http://www.eel.de/english/ulf-2_description.htm

Thunder Chief 602 taitaa olla myös historiaa. http://www.lightsportaircraftpilot.com/citroen_aircraft_engine/index.html

Martti Mattila

Kiitos kaikille katsojille ja kontribuution tekijöille tähän asti, nyt sarjan moottori numero kaksi. Eräässä englantilaisessa kuvakirjassa oli raju kuva maahan syöksyneestä ja palaneesta Morane Parasol koneesta, samanlaisesta minkä Thulin lisenssikopio tuli Ilmavoimiemme ensimmäiseksi koneeksi. Äijät makasivat maassa melko hyvin kypsyneinä, tuo kuva sai Moottorilerchelentäjän pelkäämään palamiskuolemaa. Diesel voimanlaite nousi ihanteeksi polttoaineen paremman paloturvallisuuden vuoksi, Lerchessä kuitenkin moottorin paino on parempi olla 70 kg. tietämissä joten moottorin alumiirakenne oli ykkösasia. Pahaksi onneksi työpaikan pöytäseurueessa eräs oli lukenut Peugeot 204 Dieselmoottorista "vanhat autot" lehdestä ja kertoi sen olleen alumiinilohkoisen. Naapurikunnasta kuusen alta löytyi moinen ja Paraisilta romuttamolta toinen, niin alkoi moottorinteko.
Tämä Pösön Diesel oli aikanaan maailman nopeakäyntisin Diesel, 1250 cc. 45 SAE 4500 kierroksella Sir Harry Ricardon keksimällä Comet palotilalla eli etukammiolla.
Tämä Harry Ricardo on tehnyt paljon polttomoottorin kehitystyölle, kannattaa lukea hänen historiansa. Tämä moottori lepäsi vaihdelaatikon päällä ja sama öljy voiteli kumpaakin kuten BMLC Minissä. Eli kampikammion jäykkyys saatiin aikaiseksi vaihdelaatikon avulla mikä myös oli alumiinikuorinen. Vaidelaatikon poisto merkitsi sitä että menetetty jäykkyys piti jollakin konstilla palautaa kampikanmmioon, se tapahtui kanttaamalla 8 mm. alumiinilevystä kappale mihin myös runkolaakerikansien pultit on integroitu. Itse kampiakselin kytkinpää on koneistettu kapenevaksi pyöreäkulmaiseksi kolmioksi tehtaalla, hyvin eksoottinen, siihen sopivaa vastakappaletta on turha yrittää tehdä, parasta käyttää olemassa olevaa osaa. Moottorin rakennustyö oli melko raskas, tein lyijypronssista uuden uloimman paine ja runkolaakerin. Kampiakseliin hiottiin pitkä 40mm. osio. Tuo hionta meni piloille moottorikoneistamossa, siellä on joku ihmeellinen kuoppa juuri siinä missä laakeritappi alkaa. Eli siitä katkeaa kun on aikansa pyörinyt.
Myös männänpäiden alapuolinen ölynsuihkutuksen lisääminen oli virhe, öljynpainetta ei nyt riitä ilman sähköistä boosteripumppua.
Koekäytössä VW 1600 moottorille tehty potkuri jaksoi pyöriä 2500rpm. eli suorituskyky on siinä ja siinä pärjäisikö sillä Lerchessä  Moottori on peruskorjattu uusilla sylinteriputkilla, männillä ja laakereilla. Ehkä vielä innostun kaivelemaan moista myllyä nyt kun sitä nykyisin voi ajaa uusiutuvalla polttoaineella. Alennusvaihteen lisääminen autaisi tehopulmaan mutta tuo lisää painoa, saa nähdä jos saamme elää.  

Martti Mattila

Vikahuutoperjantaista jäi käteen tämmöinen kiinalainen autoteltta 6x3,2m. Tuplasin kattotuolien määrän, vaneroin kierrätysvanereilla ja tuli sinne jyrsijöiden reijittämät styroxsitkin vielä väliin. Jos vielä tukkii alajuoksujen ja maan välin, laittaa takaseinän kipsistä ja tuo katalyyttisen Diesel lämmittimen peräseinälle. Näin syntyisi verstastilaa esimerkiksi veneen tekoon. Lentokoneenverhoiluun tai muuhun sellaiseen  tuollainen tila ei tietysti kelpaa. Älä kysy vaimolta tai kunnasta saatko moisen pystyttää.

Martti Mattila

Seuraava moottori tallissani on McCulloch TC-6150 TC = turbocharged. Harvinaisuus jo sinällään että kaksitahtista ahdetaan pakokaasuturbolla ja harvinainen on koko moottori, seuraava lähin tietämäni on museossa Lissabonissa. Tämä siis O-150, nelisylinterinen McM. 4318 O-100  on jo yleisempi, niitä lähetti Suomenkin Puolustusvoimat metallisulattoon, minulla on sellainenkin mutta ei täydellinen moottori. Jos tiedätte sellaisista osista olen kiinnostunut ostamaan. Tämän yksilön turbo on hävinnyt matkan varrella, teho ilman turboa 110 hp. 4100 rpm. Kuusisylinterisessä kaksitahtimoottorissa tapahtuu kuusi työtahtia per kampiakselikierros, siis sama määrä  syttyjä kuin esim. Rolls Royce Merlinissä.
 Yhteisen kampikammion politiikassa vastakkaiset sylinterit lyövät samanaikaisesti, äänimaailma ei ole kuin Merlinissä vaan kuin Wartgburgissa, mikä oli kolmesylinterinen kaksitahtimoottoriauto, perustui DKW desingiin nykyinen Audi. Eli Audi ja Warre sama suku.
Tähän moottoriin en ole tehnyt muuta kuin vaatimattomia suojavoitelu toimenpiteitä, kaksitaktimoottori kunnolla suojavoideltuna merkitsee kampikammion täyttämistä öljyllä, jää helposti tekemättä koska oletetaan seuraavan käyttökerran olevan neljän kuukauden päästä. Sen sijaan aikaa saattaakin vierähtää 14 vuotta ja vierintälaakereihin iskee ns. Pitting ei Petting, vaikutus ehkä sama.
Ensimmäinen toimenpide jos saan aikaiseksi on starttikehä potkurinlaipan eteen ja sähköstartti, starttikehän keskiön tulee olla syvä kartio että itse käynnistinmoottorille löytyy tukeva kiinnityskohta. Paha kysymysmerkki on potkurinlaipassa oleva kolo mikä on tarvittu alkuperäisen käytön säätölapapotkuriin, sen puuttuva massa on korvattava.
Painaa noin kuusikymmentä kiloa, voisi äänen puolesta käyttää Fokker Kolmetaso Replikassa mutta jos jonkun sellaisen tekee niin sähkömoottori on nykyisin järkevin vaihtoehto, kahdenkymmenenminuutin toimintaaika on riittävä. 

Gearman

Upea moottori! Mutta olettaisin, että ei kovin hyvä polttoainetalouden suhteen? Mikähän on ollut TBO?

Martti Mattila

Nämä dronemoottorit olivat suunniteltu vain yhtä matkaa varten eli maalilennokkeihin joita yritettiin ampua tosissaan alas. Näitä kuitenkin käytettiin autogiroissa, siis niitä nelisylinterisiä, sellaisilta henkilöiltä pitää kysyä TBO ta. Myös Goodyearin puhallettava Inflatoplane käytti sitä 90hv.n 4318 aa. Minkä tehopainosuhde on tätä moottoria parempi.
Tämä kutonen oli tarkoitettu lentämään korkealla, sen tähden turbo. Näitä dronemoottoreita käyvät "löytämässä" ulkopuoliset armeijan harjoitusalueilta, ja myyvät yard sale tapahtumissa. Hollannissa joku ajoi venettä tuollaisella moottorilla, venekin oli tehty pudotettavasta tarvike torpedosta. Sylinterinkansien jäähdytysrivoitus on aneminen, mulla on yksi sylinteri missä sulaminen on alkanut kannesta. Manuaali sanoo polttoaine/öljyn suhteeksi 10% öljyä. Drone löyityi taivaalta savuvanan perusteella.
 Niin ja joku ajoi pakettivolkkarilla kiihdytyskisoja voitokkaasti, sanoi kieppejä olleen 12000 parhaimmillaan. Sanovat että kolmen sylinterin kaksitahtariin ei resonanssi eli paisuntakammio pakoputkisto onnistu, niin kuin kaksisylinterisessä tekee. Liian lähekkäiset syklit haittaavat mutta jos kierroksia on vain 4100 rpm. eikä 8000 luulisi siinä välissä ehtivän.
 Olen aloittanut käynnistys hammaskehän tekemisen joten naapureille on luvassa sulosointuja. Itse asiassa tarvitsisin halkaisijaltaan 320- 340 millisen hammaskehän, mulla on alle 300 millisiä ja yksi 360 millinen. Laita hakusanaksi Radioplane niin näet filmitähden ja McCulloch ien. evoluution.

Markus Hatakka

Mielenkiintoinen moottori, kiitos esittelystä! Onkohan noita sylintereitä ja kansia käytetty myös koteloituina, puhallinjäähdytteisinä? Muoto ja ripojen pienuus selittyisi osin tällä.

Markus

Seppo Koivisto

#9
Nelisylinterinen McCulloch oli ilmeisesti käytössä Suomessakin Bensen-gyrokoptereissa. McCulloch oli myös maalilennokki 82:ssa. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Northrop_KD2R5_target_drone.JPG

https://youtu.be/M0hnXdKiGxo

Martti Mattila

Hei taas,
Nyt kun se McCulloch tuli esille, sen käymäänlaitto alkoi houkuttelemaan. Tarvitaan starttikehä sähkökäynnistykseen ja potkuri. Potkuri jäähdytytystä  ja asiallista kuormitusta varten. Tasaisempi jäähdytysvirta liikkumattomaan moottoriin saadaan kolme tai useampilapaisella potkurilla, siis sellaista tekemään. Tekemään siksi että kaupalliset kolmilapapotkurit hyviä kuin ovatkin ovat kierrrosrajoitteisia. Tämän moottorin nimelliskierrosluku on 4100r/ min. siihen eivät irtolapapotkurit sovellu.
Jo nyt on tullut selväksi että kolmelapapotkurin tekeminen on suuritöinen savotta, liimalankun minimi lamellimäärä viisi, eli ohuita lautoja tekemään. 120 asteen tarkka astemitta tarvitaan ja liimausjigi. Potkurin lopullista desingiä en ole vie päättänyt, myös arvaus lentääkö moinen moottori/potkuri yhdistelmä joskus edellyttäisi arviota kuinka kovaa mennään. Kannattaa myös muistaa ilman käyttäytyminen yli 0,7 Mach nopeuksissa. Liian paljon ennakoitavaa että homman saisi sattumalta kerralla putkeen, keskitytään nyt koekäyttöön. Oikeastaa voisin tehdä kolmelapaisen Lercheenikin, vain komean tähden mutta häiritsee tuo Murphy, nimittäin jos käy joku typerä mishapp missä potkuri rikkoutuu se käy juuri sille suuritöisemmälle tai parhaimmin toimivalle potkurille. Starttia varten ostin kotomaasta nettikaupasta vetolevyn, yllätys oli melkoinen kun se saapui ilman starttikehää, tähän asti starttihammaskehä on ollut hitsaamalla kiinni vetolevyssä, tässä irroitettavaa mallia minkä myyjä hyödynsi. Reklamoin, jos rahoja ei palauteta, kerron tarkemmin.

Gearman

Hei!

Mielenkiintoista! Mitä puuta käytät? Entä mitä liimaa?

Olen itsekin miettinyt puupotkurin valmistamista. Kaverilla naapurissa olisi cnc-jyrsin, jota voisi valmistuksessa hyödyntää.

Martti Mattila

Käyttämäni puulajit on olleet Koivu, Mahonki, Vahtera, Pähkinä, Kirsikka, Western Hemlock, Douglas Fir, Poppeli, Kuusi, Mänty, Pyökki ja nyt menee Abashi. Kuuseen ja Mäntyyn erehdyin koska olivat helposti saatavilla ohuinakin lautoina MUTTA oli virhevalinta, ainakin yhdessä tapauksessa pihka tunkee lämpimällä ilmalla ulos keskipakoisvoiman vaikutuksesta vai miksi sitä nykyjään kutsutaan, keskelle suuntautuvan voiman ulospäinsuuntautuvaksi momentiksi, no toi oli pilkkaa.
Liimana on mennyt Hempelin vene epoksi, suosittelen koivulle ja koville puille. Joku Abashi on niin heikkoa että ulkokäyttöön sopiva puusepän valkea liima on riittävän hyvä
Nyt käytän West System 105/206 soosia koska sitä on runsaasti ja siihen voi tarvittaessa lisätä mikropalloa tai lasirouhetta kevennykseen tai lujitukseen.
Pultinreikien poraus on oma hommansa eikä suinkaan turhan helppo, Tasapainoitus taas ei ole niin vaikeaa kun on työkalut, kuten kuvassa oleva pukki.
Ameriikassa oli ennen monia puupotkuripajoja nyt vähemmän, ainakin Bernien tytär Margie Warnke on lopettanut. Mutta esimerkiksi Catto, Prince ja Alana Tenneseessä tekevät potkureita. Catton hinnoittelua hämmästelin, kaksilapainen 2600$ kolmelapa 3100$ minusta  hintaero on pieni verrattuna lisätyöhön. Ukrainalaiset ja Romanialaiset tekevät potkureita todella halvalla. Itsekin ostan joskus toisten tekemiä potkureita jos hinta on materiaalien tasolla.
Niin ja muista pinnoittaa lavan kärkiosa 200-300mm. ohuella lasikuitukankaalla halkeamisen välttämiseksi.
Potkurin teko on minulle terapiaa, kun itsetunto on alhaalla se nousee kummasti kun pöllyttää puusta lentämään kykenevän puukapulan. Mutta joskus tulee mieleen että tulee kerran tehtyä jotain sellaista millä pääsee hengestään. Eli arkuus kunniaan.

Martti Mattila

Hieman lisää juttua, koska potkuri on puinen lentokoneenosa, tulee puutyössä noudattaa puulentokoneenrakennuksen ohjeistusta, P. Saariston puutyökurssi on asiaa, mutta jos sitä ei ole saatavilla, muutama perusasia näin nopeasti. Lämpöpuuta ei pidä käyttää, lämpökäsittely katkoo solukkoketjuja heikentäen puuta. Liimaa on käytettävä tarpeeksi, nuukailu johtaa aihiolankkuun missä on onkaloita = susi. Jouduin jossain vaiheessa turvautumaan ammattipuuseppään(ikkunanpokia, puuportaita kerrosten välillä jne.) kaadoin omaa liimaa laudalle ja levittelin lastalla. Timpuri sanoi "ei liimaa noin levitellä" ja toi peliin pensselin. Kohteliaisuudesta toimin hänen tavallaan, seurauksena  lankku missä rakoja, kyllä kyrsi. Eli mielummin Erikeeperiä runsaasti kuin Hempelin epoksiliimaa liian nuukasti. Kyrsiihän sen vähän kun kahdenkymmenen Euron liimat on tursunneet ulos lankusta mutta vielä enemmän kyrsii jos näet onkaloita. Abashilauta näyttää imevän West System 105/209 seosta siihen malliin että sen tiheys tuplautuu.
Kiitos taas lukemisesta.
Martti

JaakkoR

Kiitos taas kirjoittamisesta Martti. Tätä ketjua on luettu jo 1399 kertaa, todellinen experimentalismi kiinnostaa kansaa.

Martti Mattila

On kuitenkin muistettava että vaikka osaisikin tehdä potkureita, hitsata moottoripukkeja ja alumiinisia polttoainesäiliöitä, puhaltaa plexikuomuja, rätittää konetta, kyniä moottoreita, tehdä lujitemuovitöitä. Tuo kaikki on on käytettävissä avuksi vain jos viranomaistyö eli paperityö on hoidettu tai hoidettavissa.
Niin siinä kolmelapapotkurihommassa tuli heti kaksi virhettä, oli kovassa mietinnässä minkä lavan muodon valitsen eli se miltä ropelli näyttä edestä. Muistaen että 0.65 Machin yläpuolella ilman kokoonpuristuminen alkaa suosia nuolimuotoa, se mieleesä valitsin tuon sapelin. Puutyön aikana tajusin kuitenkin että tein virheen, olisi pitänyt jättää lavan kärkeen suoraan poikkileikattua osaa jolloin olisi voinut säilyttää järkevän profiilin (Eppler 387 9%) loppuun asti, nyt lapa loppuu teoriassa ovaaliin tai ympyrään, virhe. Myös Poppelivanerin käyttö oli virhe. No tämän oli vain ylijäämälaudoista tehty harjoitus, mutta kuitenkin. Kuvassa käyttämäni aivoohjatut työkalut, lyhyempi työntömitta pidennetyillä leuoilla on Mattila komparaattori millä voi kätevästi verrata kahden päälekäin olevan potkurin nousun eroja. En löytänyt netistä propeller blade shape comparison juttua mikä olisi desingiäni ohjannut.
Martti 

Martti Mattila

Viikon moottori sarjassa oli pakollinen biotauko kun Västäräkit pesivät Trabandonetin koulin alla. Nyt se prosessi tuli valmiiksi ja saatoin mennä availemaan konepeltejä. Siis itäsaksalaisen kansanauton moottori, minkä avulla lentämisidean sain 1968 nähtyäni moisen Ammattikoulussa työpöydällä. Alun alkaen koneesta piti tulla SD. Demoiselle, toisin kävi. 600 cc. 23 hv. paino tuossa kunnossa 42 kg. josta Isuzu Belletin vetoakselista tehty potkuriakseli painaa 7 kg. Pelkkä kampikammio kampikoneistoineen ja sylinterit paino on vain 23 kg. Eli suoravetoisena pääsee noin 30 kg. painoon.  Kaksitahtisessa toimiva pakoputkisto on aina turhauttavan painava. Tehot nyt viritettynä eivät aivan vastaa 503 Rotaxin tehoja, samalla välityksellä sama Tenneseen kopio ei pyöri yhtä lujaa.
Huvittavana anekdoottina voisi mainita että ko. lentolaite lensi potkurilla minkä nousu oli 58cm. kuin myös potkurilla minkä nousu oli 170 cm.  Minua on pilkattu moisella itämoottorilla lentämisestä mutta kuusikymmentäluvulla ei tuohon tehopainosuhteeseen muut kansanmoottorit päässeet. Olen tuon moottorin tekemiseen käyttänyt satoja tunteja, kyllä tulee kalliiksi olla köyhä ja järjenköyhä.
Kaksitahtimoottoria pitäisi säilyttää kampikammio öljyllä täytettynä, jos sylinterit alaspäin sekään ei onnistu. Joten seuraava lentosesonki vaatii taas uuden kampiakselin. Trabin kampiakselit maksava nykyisin saman verran kuin Rotaxien.  Rotax ilmoitti lopettavansa kaksitahti ilmailumoottorien valmistuksen, vielä niitä saa mutta ei kauan.

Martti Mattila

Siihen moottorisarjaani kuuluu myös tämä yhdeksänkymmentäluvulla tehty yritelmä, siihen aikaan oli Ameriikoissa "keksitty" sivuventtiili kaksisylinterisiä joten minäkin sain päähäni tehdä sellaista. Alkuperäinen luulo oli että saan painoa pudotetuksi ja moottorin kapeammaksi, sylinterit pako ja imusarjoineen louhin paksusta Alumiinista, kansista tein vaneri plugit ja vein valimoon ammattilaisten valettavaksi.
Vanerimallineeseen sahasin rivoitusta varten urat joihin liimasin ripoja kuvaavat vanerilaput, urat olivat hieman väljät rivoitukseen enkä pitänyt sitä ongelmana mutta valuhiekan kopiointikyky oli niin tarkka että moiset kolot kopioituivat alumiiniin. Kimpaleesta louhitut sylinterit tulivat kuitenkin varsin painaviksi ja tultiin vaiheeseen missä niihin olisi pitänyt moottorikoneistamossa asentaa venttiili istukat ja ohjaimet ja sylinteri linerit. Eli vaihe missä rahaa olisi tarvittu, samalla hoksasin että olisi pitänyt tehdä sylinterit venttiiohjaimineen samalla tekniikalla kuin oliko se nimeltään HCI tee se itse tähtimoottorissa. Nyt saisin moiset venttiiliistukat ja ohjaimet kiinni omilla työkaluilla, mutta aikaa ei ole, kolmas maailmansota painaa päälle.
Tila venttiilijousille on pieni, myös voitelun järjestäminen ven.ohjaimille miettimättä. Linerit Transit Dieselistä ja männät Mustangista, noin 94 mm. halk.

Aki Suokas

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod