Jawa M-150

Aloittaja Martti Mattila, maaliskuu 21, 2021, 12:29:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Blanik L-13 M Mopua myytiin tehtaalta kuusikymmentäluvulla Jawa M-150 moottorilla, on kolmesylinterinen vee 800 cm/3 suoraveto, noin neljätuhatta varvia ja neljäkymmentä heppaa. Keskimmäinen pytty toisella puolella, blondi sanoisi tätä kaksisylinteriseksi koska kolmas ei näy sivukuvassa. Tällaiseen saisi kampiakselin Wartburgista ja sylinterit vaikka Trabantista, kampikammion voisi koneistaa alumiinimöhkäleestä, billet englanniksi. Taas olisi yksi ei koskaan valmistuva projekti työn alla.
Ei kun kampiakselia ostamaan Saksan ebaysta.
Martti

Tapani Honkanen

Martti, onko sinulla kuvaa blondia varten? Sellainen, missä näkyisi se sivukonttorin pytty.

Seppo Koivisto

Lisää kuvia löytyy tsekkiläisen museon sivulta.
http://www.vhu.cz/exhibit/letecky-motor-jawa-m-150-vyr-c-0054/
Kysymyksessä on ilmeisesti V3-moottori, joita mm. DKW ja Honda on käyttänyt moottoripyörissä.
https://en.wikipedia.org/wiki/V3_engine
https://de.wikipedia.org/wiki/DKW_RM_350

Tapani Honkanen

Kiitos hra Koivisto. Vanhana on inhimillistä unohtaakin jotakin, kuten tuon kolmipyttyisen kaksitahtisen ilmajäähdytteisen sylinterien "rivitys". Olen tuosta  DKW-moottorista joskus jossakin nähnyt kuvankin, vaan en muistanut. Onhan tuo resepti yksi vaihtoehto saada ilmajäähdytteinen lyhyemmäksi. Ja onhan tuolla konseptilla käyttäjiä. Melko raskas vaan on tuo Blanikin moottori.

Martti Mattila

Eräs moottorimielinen insinööri opetti minua termeistä V-moottori tai Bokseri niinkuin volkkari. Hän sanoi että V moottori voi olla 180 asteinen sylintereiltään säilyttäen nimityksen V moottori, eikä muutu Boxeriksi, jos vastakkaisten sylinterien kiertokanget on laakeroitu samaan kammentappiin eli kampiakselin mutkaan. Jos omassa mutkassaan, silloin se on Boxeri. Ja että Boxeri on aina kalliimpi kuin Vee tästä syystä. Tämmöinen juttu varmaan juontaa 1900 luvun alkupuolelle jolloin on syntynyt joitain legendaarisia V 2 moottoreita nimeltä mainitsematta. Ytubessa purettiin meilläkin myynnissä olleen Jalta pienauton moottoria ja hämmästyksekseni näin sen kampiakselissa olevan oma kiertokangen laakeritappi jokaiselle sylinterille. Eli moottori saadaan käymään kuten nelos rivikone mutta ei saada sitä tyylikästä V moottorin ääntä. Siitä HD moottoripyörästä joku teki vähän aikaa kolmesylinteristä W moottori muunnosta. W moottori on oikeasti ns. fan eli viuhka moottori, Anzanilla oli peräti viisisylinterinen viuhkamoottori, että vältettiin alaspäin olevat sylinterit. V moottorit ovat syntyneet tavallaan säästösyistä, saadaan kahden sylinterin kiertokanget yhteen mutkaan. Mutta nykyaikana mutkat ovat niin halpoja että tämä käytäntö on heitetty romukoppaan ja mutkia on niin monta kuin suunnittelijat katsovat aiheelliseksi.  Kaksitahti Veet on oma lukunsa, koska toinen puoli syklistä tapahtuu kampikammiossa yhteinen kampikammio ei oikein tule kysymykseen Veessä, Boxerissa se toimii koska on kysymyksessä muuttuvatilavuuksinen kampikammio. Graden moottori oli Vee neljä erillisillä kampikammioilla.
Tuollaisen Kiekhaefer V-105 moottorin ostaisin kokoelmiini, mutta rahti USA.ta on kallis.

Tapani Honkanen

#5
Voi Martti, paljon olisi näkemistä kirjoissakin esitetyissä moottoreissa. Toki internetin tarjontakin on mahtava. Ikä siinäkin loppuu kesken kun noita etsii. Minulla on kyllä hyvä valikoimakirjoja, kymmeniä tuhansia sivuja. Ehkä yli viisikymmentä tuhatta sivua, kun mukaan mappeihin kopioituja kirjoja, kuten Mersu-hävittäjän moottorin peruskorjauskirjat. Tämä Mackerle on tehnyt muutaman kirjan ilmajäähdytteisistä moottoreista. Minulla ei ole siltä muita kirjoja kuin Luftgekuhlte Fahrzeugmotoren. En saanut kuvaa lisätyksi mutta linkki https://www.abebooks.com/servlet/BookDetailsPL?bi=30792973155&searchurl=an%3DMackerle%26sortby%3D17&cm_sp=snippet-_-srp1-_-title4
Netissä on vähän tarjontaa mutta hinnat on korkeita. Varsinkin tämä.
Air-cooled automotive engines

Linkki https://www.abebooks.com/servlet/BookDetailsPL?bi=13653223494&searchurl=an%3DMackerle%26sortby%3D17&cm_sp=snippet-_-srp1-_-title14
Siinä on paljon Martin himoamia aihioita. Tosin valtaosan hän varmaankin tietää
Kyllähän minä olisin aiemmin tilannut/ostanut mutta näin iäkkäänä ja tautien riehuessa ei rohkene. Vaikka ei köyhä olekkaan, korkeintaan tulorajoitteinen ja nuuka Kyllä harmittaisi kun ostaisi 200-1000 taalan kirjan ja heittäisi veivinsä. Ei ehtisi nauttia aarteestaan.

Martti Mattila

Kiitos Tapanille linkeistä.
Vielä moottorinkin rakentaminen Exp. koneeseen lisää työmäärää huomattavasti, eikä nykyaikana ole perusteltua. Täydellisesti itse tehdyn tai modatun moottorin luotettavuudesta ei ole varmaa tietoa, mutta kuitenkin sellaisen värkkäys kiehtoo mieltä, kuin Rion karnevaalien näkymät. Myös nestejäähdytyksen edut ovat kiistattomat, lämpöjen kanssa on tullut sen verran takkiin, Mutta jatkan kun tuli lähdettyä.
Nykyajan vee kutosessa on enemmän tehoa kuin 30% painavammassa vanhassa vee kasissa mutta nykyajan moottorin johto ja letku sekamelska saa aikaan hylkimisreaktion. Yksinkertainen haluaa yksinkertaista.
Hans Grade melkein pilkkasi ilmailun pioneerikolleegoitaan taitolentokoneellaan, läppä ohjattu kaksitahtimoottori 16 hv. Kovat taitolentäjät kääntävät koneen selälleen heti startista, mutta Hans starttasikin selällään 1914.

Seppo Koivisto

Saabin käyttämässä Fordin V4-moottorissa on myös erilliset kammen kaulat. 60 asteen moottorissa kaulojen välinen kulma on ilmeisesti 120 astetta, jotta työtahdit jakautuvat tasaisesti.

Perttirin

Ja ääni oli mo-mo-monesko moottori ;D

Martti Mattila

Todellakin käyntiääni oli eräänlaista puputusta, mistähän syystä, työtahti seurasi tasaisesti puolen kampiakselikierroksen välein, niin kuin rivinelosessakin. Johtuiko pakoputkistosta. Kuvan akselissa näkyy molempien akselinpäiden vastapainot, oliko vastapainoa liian vähän kun molemmat Ford/Saab ja Zaporozhets/Jalta käyttivät tasapainoitusakselia, minkä laakeroinnin pettäminen lyhensi Saabin korjausjaksoa. Luulen toisen kertaluvun massavoimien syntyvän juuri tuosta kampiakselin etu ja takapään keskinäisestä kisailusta, se olisi ainakin helppo käsittää.

Perttirin

Saapin ääni varmaan  tuli siitä ensimmäisestä pöntöstä, johon kummankin puolen putket menivät kyljestä omiin päihinsä ja siitä lähti sitten  perään yhdellä. Puoliskojen iskut tulivat siis pöntössä toisiaan vastaan.
Fordit ei sellaista motmotusta pitäneet, mutta niissä yhdistyminen olikin tehty erilailla. 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod