100 heppaisen Ikaruksen käynnistysongelmat

Aloittaja Tapani Kokkonen, marraskuu 27, 2005, 20:52:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapani Kokkonen

Kävin tuolla toisaalla lukaisemassa Karin kommentit keskustelun hengestä ja samassa yhteydessä oli viittaus meitäkin piinanneeseen moottoriongelmaan. Silloin ei saanut aikaiseksi kysellä asioista täällä foorumissa, mutta kilauteltiin kaverelle kuitenkin. Ja Kilalta saatiin hyvin asiallista ja pätevään neuvontaa. Kiitokset! Aiemminkin mielessä oli laittaa kokemukset tänne muidenkin tiedoksi ja nyt sille taisi löytyä sopiva aika.

Ongelma oli seuraava: 100 heppainen Ikarus ka n 500 h. Startatessa moottori pyörähti ehkä kierroksen, pysähtyi ja sitten jatkoi pyöritystä. Kun moottori lähti pyörimään, se lähti ennen ekaa pysähdystä. Pitempi startti ei auttanut yhtään asiaa. Sinäänsä pyöritys oli rivakka. Joskus potkuri pysähtyi kuin seinään. Tämä oletettiin johtuvan 30 asteen suojakytkimestä, josta ei tietysti ollut muuta kokemusta kuin tämän yksilön kautta. Ja sellainenhan tämä aina oli ollut.

Kone oikutteli ensimmäisen kerran alkukesällä. Ei käyntiin millään, lisävirta ei auttanut, kunnes se vaan lähti taas. Kun kone pyöri, niin kaikki arvot oli kohdallaan ja käynti niin tasaista kuin olla voi. Taas päästiin kuukausi eteenpäin ja ongelma uusiutui. Kaikki mahdollinen mitattiin, hankittiin uusi startti, vaihdettiin kaasarin kumikiinnikkeet. Vaikutti siltä, että kone sai liikaa bensaa vaikkei ryyppyä käytettykään. Kalibroinnit oli kohdallaan,sähköpumppua ei käytetty, ilmeisesti kone tärähti startissa niin voimakkaasti, että kaasarit tulvivat. Lopulta startin vapaakytkin alkoi luistaa enemmän uuden starttimoottorin paremman väännön johdosta, jolloin moottori laitettiin Aerotecnolle huoltoon.

Siellä laitettiin uusi startin vapaakytkin ja pudotettiin aavistus kaasareiden polttoainepintaa. Koekäyttö pukissa ja kaikki pelasi hyvin.

Nyt startissa potkuri pyörii hitaammin kuin ennen remonttia, mutta tasaisesti koko starttauksen ajan. Ryyppyä uskaltaa käyttää ohjekirjan mukaan ja kone käynnistyy ongelmitta.

Niin mystiseltä vika vaikutti, mutta toivottavasti nyt tehty korjaus poisti perimmäisen syyn.
Toivottavasti tästä kertomuksesta on apua muille, jotka ehkä törmäävät samaan ongelmaan.

Hullon paperityöt on myöskin tehty parhaan tietämyksen mukaan, eikä suuria muutostöitä tehty.

Mielelläni lukisin muidenkin käyttäjien kokemuksia ja oivalluksia omista lentolaitteistaan. Uskon, että joka merkillä on omat heikkoutensa kuten myös hyvätkin puolensa. Meillä kyllä tykätään Ikaruksesta, vaikka pientä niskottelua tässä nyt olikin.

Tapani

Ari Simonen

Meille tänne Kiteelle tuo samainen Ikarus ostettiin Villeltä 170 tuntia lentäneenä.Ville varoittelikin juuri
tämän yksilön olevan tarkka käynnistettävä. No,kone olikin alkuun hankala saada käyntiin.Vaikka startti
näyttikin pyörittävän moottoria hyvin niin oli hyvin oikukas käynnistymään. Käynnistysongelma meillä saatiin
ratkaistua lisäämällä lisäakku ohjaamoon penkin alle. Ikaruksessa akku on perärungossa ja johdot ovat
pitkät ja niinollen jännitehäviöt ovat melkoiset.Rotaxihan vaatii tietyt kierrokset startatessa että sytyttää.

No, pitkään ei meille iloa koneesta ollut kun vaurioitui pahoin epäonnistuneessa laskussa.

Nyt meillä on ollut jo kohta pari vuotta samanlainen 100 heppanen eikä siinä ole vastaavia ongelmia
ollut.

Tapani Kokkonen

Meillä akku siirrettiin keväällä lähemmäs asiakasta, eikä virran vähyys enää ollut ongelman syy. Reilukaan lisävirta suoraan annosteltuna ei helpottanut käynnistystä. Välillä epäiltiin kaasuttimia, järjestelmät tarkastettiin ja puhdistettiin useamman kerran, välillä epäiltiin  sytytysboksien ennakonsäädön menneen sekaisin. Alennusvaihteen suojakytkimen toiminta tarkastettiin ohjeen mukaan. Kaikki mahdollinen ja mahdoton... mutta nyt jo toista kuukautta vehje on pelannut niinkuin pitääkin startin vapaakytkimen vaihdon jälkeen. Tosin asentaja muutti Ikaruksen omat viritykset johdotuksista ja letkuista Rotaxin standardin mukaiseksi, liekos sillä jotain vaikutusta. Tätä ei sitten saa kertoa katsastajalle...

Mutta olisi kiva kuulla oliko tässä koneessa aiemmin, tai muissa yksilöissä sitä oiretta, että starttaus pysähtyy hetkeksi ensipyöräytyksen jälkeen? Ja esiintyykö sitä heti uudekseltaan vai ilmaantuuko se tietyn sarttauskertalukumäärän tullessa täyteen?

Tähän jos selkeä vastaus löytyy, niin osaa varautua tulevaisuuden varalle tai kehittää menetelmiä niin, että vastaavan voi välttää.

Tapani

Ari Simonen

Minulla on kyllä sellainen muistikuva että starttaus pysähtyi välillä hetkeksi jo silloin kun kone oli meillä.
Me kyllä silloin epäiltiin että akku on vähävirtanen.Siksi lisäakun asennus.

Aika mystisiltähän nuo käynnistysongelmat vaikuttaa,empä ole vastaavaa kuullut.Mutta hyvä että nyt pelaa.

Ari Simonen

Tuli tuossa mieleen sellainenkin että minkälainen korjaus moottorille lienee tehty meillä kärsityn vaurion
jälkeen.Siinähän kävi niin että potkuri otti maahan kiinni ja kone pysähtyi väkivaltaisesti. Olisko siinä
tullut näitä mystisiä piilovikoja mene ja tiedä.
Onkohan vastaavaa esiintynyt muissa koneissa, jos joku tietää kertokaa.

masal

Olen tässä jonkin aikaa seuraillut erään experimental- konetyypin rakentajien teknistä keskustelusivua. ko koneeseen asennetaan lähes poikkeuksetta joku kolmesta rotax-vaihtoehdosta 912 UL/ULS tai 914. Tuolla palstalla on pitkään pohdittu miksi juuri tuo 100 heppanen käynnistyy huonoiten ja tärisee eniten varsinkin käynnistettäessä. Joillain yksilöillä on tosiaan homma mennyt sellaiseksi ettei konetta tahdo saada käyntiin juuri mitenkään. Tähän soppaan on vielä lisätty ryypytyksen erilaiset tyylit, ruutalla/pumpulla ainetta suoraan imusarjaan tai sitten tämä meillä yleisempi rikastin "vipu". No joka tapauksessa muutama on vaihtanut vanhempaan moottoriin startin kuulemma tehtaalta saatavaan voimakkaampaan versioon mikä on uusissa moottoreissa vakiona ja sen jälkeen homma on pelannut. Osasyyksi on ajateltu 100 heppasen kovempia puristuksia yhdistettynä 80 heppaseen suunniteltuun starttiin. Samoja kovempia puristuksia on myös epäilty suuremman tärinän aiheuttajaksi. Tässä koneessa on löysähkö moottorin kiinnitys, eli moottori "ravistaa" voimakkaasti käynnistettäessä ja säätöjen olleesa pielessä. Voihan tuo tärinä kenties sekoittaa kaasuttimen toimintaakin käynnistyksen yhteydessä? Tämä tärinä sitten taas hajottaa pakoputkistoja tuossa koneessa, mikä on ikävä homma työntöpotkurivehkeessä missä ei ole konepeitteitä... Edellisen lisäksi ainakin eräällä Zenair palstalla on ollut keskustelua käynnistysvaivoista joillain moottoriyksilöillä. Nuo ovat tietysti kuulopuheita, mutta ainakin tuota ensimmäistä seuraamaani palstaa pidän luotettavana. Eli ongelmia on muuallakin ollut.
Markku Salminen

Nils Rostedt

Eilen oli hankolaisten kanssa puhetta tästä aiheesta. Olivat saaneet 100-heppaisensa käynnistysongelmat kuriin samoilla eväillä kuin Tapanin viestissä. Eli kaasuttimien kumikiinnityskauluksien vaihto, sekä kaasuttimien polttoainepinnan säätö kohdalleen (tehty korjaamolla).

Tapani Kokkonen

Ekan kolarin jälkeen kone kävi ruotsissa Lyconilla rempassa ja siihen vaihdettiin kampiakseli. meilläkin kävi mielessä, olisiko sillon jäänyt vapaakytkin huonolle katsannolle. Mutta jos muissakin kolaroimattomissa koneissa on ollut samaa vikaa, kuulemma aika lähekkäisissä sarjanumeroissa, ainakin suomessa, ettei olisi rotaxilta päässyt huonoa tavaraa liikkeelle.
Meillä on vahvempi startti( nyt jopa kaksi) ollut koneessa koko ajan. Mielestäni meidän moottori käy paljon siistimmin ja tasaisemmin kuin 80 heppaiset, joita olen tavannut. Meillä on se 30 asteen suojakytkin alennusvaihteessa ja se ilmeisesti tasaa käyntiä oleellisesti.

Eri valmistajien polttoaineet kuulemma myöskin vaikuttavat käynnistymisherkkyyteen. Nesteen autobensa on herkempää ravistelun haittavaikutuksille ja lentobensaa kärsii heilutella ravakamminkin. Me kyllä käytämme pääasiassa Nesteen autobensaa. Toivottavasti helteet eivät tuo ongelmaa takasin...

Tapani

Kari Aspiola

....... Mielestäni meidän moottori käy paljon siistimmin ja tasaisemmin kuin 80 heppaiset, joita olen tavannut........

Molempia olen huoltanut ja säätänyt, oma käsitykseni on, että 80 hp moottori käy huomattavasti sivistyneemmin kuin 100 hp. En nyt ala kinaamaan asiasta sen kummemmin, jos jollain on mahdollisuus ruuvata tärinäanturit moottorin kylkeen. Niin sekin seikka selviäis tyhjentävästi. Tietysti moottorin perussäädöt ja huollot pitää olla kohdallaan ennen kuin tehdään minkäänlaisia vertailuja tai johtopäätöksiä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod