Lentokelpoisuusmääräykset ja -tiedotteet

Aloittaja kalle vaaraniemi, huhtikuu 12, 2020, 21:12:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kalle vaaraniemi

Mistä mahtaa nykyisin löytyä suomalaiset M-määräykset ja tiedotteet?

Kaipaisin apuja seuraavien Rotaxin määräysten ja/tai tiedotteiden etsinnässä:
-3135,
-5457 ja
-5600

P.Lehtinen

Hooteehoo.org löytyy suurin osa M määräyksistä.
Tuo M3135/11 on sama kun SB912-048 eli kohoakselin vaihto jos koskee ko. sarjanumeroa

kalle vaaraniemi

Paljon löytyy hooteehoolta ja arvostan kovasti sivuston ylläpitäjien työtä, mutta toivoisin kyllä että joskus taas viranomainenkin saisi nettisivunsa ojennukseen ja päivittäisi myös ilmailutiedotuksen AIR T14-1. Näitä luettelemiani en ole tuolta hooteehoosta siis löytänyt.

On vähintäänkin hassu tilanne, että täytyy noudattaa kansallisia määräyksiä, joita ei ole kuitenkaan julkisesti saatavilla. Toivoisin SIL:in ajavan asiaan muutosta..

Miten nuo 5-alkuiset; onko kansallisissa julkaisuissa jotain, mitä ei ole mukana AD:ssa ja tässä viitatussa SB:ssä?

Kansallisten koneiden ja moottoreiden osalta lienee selvää, että kansallisia määräyksiä on noudatettava, mutta miten on asia käytettynä maahantuotavien tyyppihyväksyttyjen osalta? Täytyykö näidenkin osalta tehdä kaikki aiemmat kansalliset määräykset, esim joita ei mahdollisesti EASA tai valmistajamaan viranomainen ole edellyttänyt (pakollisena)?

Aki Suokas

#3
Ei ole noita, ei. (nyt on, ja n 100 muutakin, kiitos Kalle ja Pertti)  Sinne on kasattu niitä mitä ollaan löydetty jemmoista.  Jos jollain on vanhoja mappeja, joissa on M-määräyksiä, mielellään selataan läpi, jos siellä olisi puuttuvia.
5 alkuiset on tiedotteita. Eli kun EASA aika alkoi ja muunmaalaisista AD:stä ei enään tehty suomalaisia M määräyksiä, niin niiden kääntäminen jatkui, mutta niissä viitataan vaan siihen lähde AD:hen ja sisältö yleensä käännettiin, ei aina. Näitä ei saisi kuitata tiedotteen numerolla, vaan sillä alkuperäis AD numerolla!
EASA koneille suomalaiset M määräykset on melkein kaikki sellaisia joita ei tarvi noudattaa, kun ne on jo EASA tai lähdemaan AD:ssä.  Mutta ei kaikkia. Joihinkin asioihin Suomen viranomaisella on määräysvalta, ja niistä asioista annettua M määräystä on EASA koneenkin noudatettava.  Ei niitä montaa ole, mutta sentakia EASA koneiden hoitajan pitää seurata suomalaisia.
Maahantuonnissa yksi iso savotta on AD selvitys. Ja varsinkin vanhaa konetta maahantuotaessa. AD:tä ei tarvi tehdä uusiksi, mutta siitä pitää olla merkintä että se on huomioitu.  Ja jos merkintää ei ole, joissain tapauksissa työ pitää tehdä uusiksi.  Mutta AD:tä voidaan myös peruuttaa, joka ei välttämättä näy siitä alkuperäisestä AD:stä. Se onkin sitten salapoliisityötä.  Vaikka tuiki tavalliselle PA-28-150 FAA listaa tyypille (runko)  voimassaolevaksi 36 AD:tä.  Joka ikisestä on löydettävä merkintä vanhoista kirjanpidoista tai sitten sen tekemisen tarve on selvitettävä (eli tavallaan tehdään uusiksi).  Se että kuitataan "ei koske / sarjanumero" on uudelleen tekemistä.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

kalle vaaraniemi

Sainkin kaipaamani tiedotteet ja määräyksen pikaisesti Traficomilta.

Välitin ne myös hooteehoo:lle.

Voimassaolevien luettelo löytyykin nyt. Ei pistänyt ainakaan minulla itse hakiessa silmään

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/ilmailu/lentokelpoisuusmaaraykset

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod