Lycosauruksen venttiilien sääntö

Aloittaja Matti Kuosmanen, elokuu 11, 2020, 15:27:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matti Kuosmanen

Onko kellään tietoa miten O-320:n moottorin venttiilit säädetään ja mistä säätöarvot löytyvät?
Moottorissahan ei ole säätöruuveja välyksen sääntöön. Ilmeisesti venttiilin nostimia vaihdellaan tai niiden pituutta jotenkin muutellaan.
--matti
Matti Kuosmanen

Pekka

Lienevät ns. hydrauliset, ei säätöjä.

Matti Kuosmanen

Ei ole muuta säätömahdollisuutta kun ilmeisesti muuttaa nostajan varren pituutta?
Eihän välyksiä huollossa tarkisteta tai säädelläkään, huomasin vaan että yhden imuventtiilin välys on reilusti isompi kun muiden. Tämän vuoksi kiinnostaisi oikean välyksen määrä ja miten siihen voi vaikuttaa. Kone on pyörinyt experimentalissa noin 500 tuntia peruskorjauksen jälkeen.
--matti
Matti Kuosmanen

Esa Virtanen

Lainaus käyttäjältä: Matti Kuosmanen - elokuu 12, 2020, 08:30:59
Ei ole muuta säätömahdollisuutta kun ilmeisesti muuttaa nostajan varren pituutta?
Eihän välyksiä huollossa tarkisteta tai säädelläkään, huomasin vaan että yhden imuventtiilin välys on reilusti isompi kun muiden. Tämän vuoksi kiinnostaisi oikean välyksen määrä ja miten siihen voi vaikuttaa. Kone on pyörinyt experimentalissa noin 500 tuntia peruskorjauksen jälkeen.
Juuri noin, niitä tankoja on eripituisia ja "perussäätö" tehdään niillä. Meillä vaihdettiin kerhon koneeseen hiljattain pytyt ja tuosta oli huollossa puhetta.


Matti Kuosmanen

Tuossa em. huolto-ohjeessa on kannaltani väärä moottorityyppi (ruisku) ja välykset ovat väärät O-320-A2B:n. Oikeat ovat kylmänä 0.028" - 0.080" eli aika  iso maksimivälys noin 2 mm. Eipä ihme että Lycomingit mielellään kilkuttelevat vanhemmiten!
Nyt on selvinnyt että venttiilivälystä säädetään eri pituisilla työntötangolla ja tangot on numeroitu, jolla osaa hommata oikean pituisen.
--matti
Matti Kuosmanen

Perttirin

Jos on hydraulit, niin eikö silloin pitäisi välysten olla kokeiltaessa käytännössä nolla. Patruuna pitää koneiston hiljaisena, mutta antaa käyntiin pienen välyksen. 
Noin olen ymmärtänyt olevan maakulkuneuvoissa. 
Jos on säädettävä työntötanko, kiristetään ensin välys nollaan ja sitten vielä pikkuisen kierroksia, että patruuna painuu sen verran kasaan, että voi toimia kumpaankin suuntaan.

Matti Kuosmanen

Nämä Lycosaurukset on keksitty 100 vuotta sitten ja niiden, ainakin näiden perusmoottorien, tekniset ratkaisut ovat siltä ajalta (guru)
--matti
Matti Kuosmanen

Markus Hatakka

Lainaus käyttäjältä: Matti Kuosmanen - elokuu 14, 2020, 10:09:13
Tuossa em. huolto-ohjeessa on kannaltani väärä moottorityyppi (ruisku) ja välykset ovat väärät O-320-A2B:n. 
Kallen linkittämässä huolto-ohjeessa oli kyllä myös sinun moottorityyppisi, eli maininnalla "All others .... . 028/. 080 Inch".


Matti Kuosmanen

Kiitokset, olipa hyvät ohjeet Kitplanesissa.
--matti
Matti Kuosmanen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod