RME

Aloittaja Jukka Mäkelä, marraskuu 24, 2005, 10:29:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jukka Mäkelä

Onkohan tällä palstalla kenelläkään mielenkiintoa rypsimetyyliesteriä kohtaan ?


Karoliina

Eli onkos tuo toiselta nimeltään biodiesel?

Totta kai.


Jukka Mäkelä

On kuin onkin.
Tässä infopläjäys:

Päästöt  maaöljypohjaiseen dieselöljyyn verrattuna:


Hiilidioksidi -78%
Hiilimonoksidi -41%
Hiilivety -55%
Typpioksidi +5%
Partikkelit -55%
PAH - 80 %
NPAH - 90 %
Sulfaatteja -100 %


Muita hyödyllisiä ominaisuuksia:

30 kertaa voitelevampaa kuin tavanomainen diesel
toimii jo olemassa olevissa ajoneuvopolttoainejärjestelmissä ( vanhempiin pitää vaihtaa luonnonkumiset letkut ja tiivisteet muovipohjaisiin)
Toimii myös jo olemassa olevissa öljylämmitysjärjestelmissä, vain joissakin tapauksissa tarvitaan suuttimen säätöä. Myös luonnonkumiset letkut ja tiivisteet vaihdettava.
Valmistusprosessi periaatteessa yksinkertainen, kotikonsteinkin onnistuu kun tietää mitä tekee.
Luonnossa hajoava
Ei myrkyllinen, voi vaikka juoda ( ilman terveydellisiä seuraamuksia).
Lämpöarvoltaan käytännössä sama kuin tavallinen dieselöljy ( lämpöarvo muutamia prosentteja pienempi kuin maaöljydieselissä, mutta suurempi tiheys kompensoi tämän), ei tehon alennusta.


Ongelmiakin on:

Pakkaskestävyys vielä heikompi kuin tavallisella löpöllä ( tämä ominaisuus voidaan kiertää polttoainejärjestelmän lämmityksellä )
Säilyy normaalisti varastoituna ( säiliössä ) 6 – 12 kk. Jos säiliössä oleva ilma syrjäytetään esim. hiilidioksidilla, jolloin öljyn hapettuminen estyy, säilyy vaikka miten pitkään.


Nuo päästöarvot ovat sitä luokkaa, että pistää ihmettelemään, miksi tämä polttoaine ei ole ollut käytössä jo vuosikausia.
Jos kerran se toimii autojen ja työkoneiden dieselmoottoreissa ongelmitta, niin miksei se toimisi myös lentokonemoottorissa, diesel sellaisessa..
Lieneeköhän missään päin maailmaa kokeiltu ? – Keskieuroopassa ja amerikan ihmemaassahan biodieselin kanssa läträäminen on monin verroin yleisempää kuin Suomessa. Biodieselin ajoneuvokäyttöä kannustetaan ainakin keskemmällä eurooppaa verohelpotuksin.

Ja sitten tärkeä tekijä - hinta. Se jäänee tuntuvasti alle tavallisen dieselöljyn.

JPK1990

pyörittäisikö se suihkumoottoria?   ;D
onko se minkä hintaista?

Jukka Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 25, 2005, 16:36:25
pyörittäisikö se suihkumoottoria?   ;D
onko se minkä hintaista?

No tokkiisa - litku on täysin maaöljypohjaiseen dieöselöljyyn verrattava polttoneste, niin en näkisi mitään syytä miksi sillä ei turbiinimoottorikin kävisi. En tosin tiedä kenenkään sellaista ainakaan suomessa kokeilleen.
Turbiinimoottorin luulisi käyvän jopa raa' alla, esteröimättömällä kasvipohjaisella, öljyllä koska siinä palaminen on jatkuvaa ja palotilan mekaniikka erilainen. Esteröimätöntä rypsiöljyä on kokeiltu mm. dieselhenkilöautossa, ja tietääkseni kokeita on tehty myös traktorin polttoaineena. Ongelmaksi muodostuu tällöin käsittelemättömän kasviöljyn yksi komponentti, glyseroli, joka en periaatteessa polymeeri. Siihen saakka kun männät ovat liikkeessä ja moottori kuormitettuna, ei glyserolista ole haittaa. Vaikeudet alkavat silloin kun moottori pysäytetään. Tällöin sylinterin seinämissä, venttiileissä, suuttimissa ja männänrenkaissa oleva glyseroli jäähtyy ja muodostaa polymeerikerroksen metallipinnoille. Tästä seuraa venttiilien karstoittuminen ja lopulta palaminen, suuttimien pisarakoko muuttuu jolloin mäntään saattaa palaa reikä, männänrenkaat jumittuvat jolloin moottorin voitelu ei enää toimi sylinterin ja männän välillä, seuraus; moottori leikkaa kiinnni.

Rypsimetyyliesterin tarkkaa hintaa mahdotonta mennä sanomaan, suomessa yksi henkilö tekee sitä myyntiinkin ja ainakin hänellä hinta on alle huoltoasemadieselin. JOs valmistaa itse RME: tä niin silloin omakustannushinta riippuu käytettävästä laitteistosta ja siitä millä hinnalla onnistuu hankkimaan tarvittavat kemikaalit.

kate

Lainaus käyttäjältä: Jukka Mäkelä - marraskuu 24, 2005, 19:10:25
Nuo päästöarvot ovat sitä luokkaa, että pistää ihmettelemään, miksi tämä polttoaine ei ole ollut käytössä jo vuosikausia.
Jos kerran se toimii autojen ja työkoneiden dieselmoottoreissa ongelmitta, niin miksei se toimisi myös lentokonemoottorissa, diesel sellaisessa..
Lieneeköhän missään päin maailmaa kokeiltu ? – Keskieuroopassa ja amerikan ihmemaassahan biodieselin kanssa läträäminen on monin verroin yleisempää kuin Suomessa. Biodieselin ajoneuvokäyttöä kannustetaan ainakin keskemmällä eurooppaa verohelpotuksin.

Yleensä tällaisiin "ihmettelyihin" löytyy vastaus enemmänkin politiikan kuin järjen puolelta.
Ihmiset pitävät yleensä perusteltuna haittaverojen perimistä jos jokainen
ymmärtää että käytöstä aiheutuu haittoja. Haittaveroja olisi siis aika vaikeaa
perustella jos polttoaineella ei olisi haittoja tai jos haitat olisivat vähäisiä.

Polttoaineverot taas tekevät taas valtion budjettiin neljänneksen ( 3. miljardia eroa)
siitä mitä tulee tulo- ja varallisuusveroista (12 miljardia). Valtion talous on siis riippuvainen
näistä haittaveroista saatavista tuloista ja siksi niistä pidetään kiinni kynsin ja hampain.

Jos taas auto- ja polttoaineverot pienenisivät, ei kansantalous kestäisi vajeen paikkaamista
jo muutenkin ylikorkeiden tuloverojen korotuksella.

Vajeen siirtominen taas yleiseen kulutusveroon, vaikka näin ei veroastetta kokonaisuudessan
nostettaisikaan, on taas poliittisesti liian arka asia.


Miten tämä liittyy sitten ilmailuun ?  Ilmailussa joka tapauksessa volyymit on
pieniä ja polttoaineen tuottaminen vain ilmailun käyttöön edes verottomana
ei ole kovinkaan kannattavaa. Eihän nykyisen LEKO-bensankaan korkea, noin 1.5euroa/l
hinta johdu polttoainevorosta vaan että pienissä määrin toutetulle ja jaellulle
erikoispolttoaineelle tulee hintaa. Jokainen voi vain kuvitella mitä se maksaisi sitten
kun siihen ( oliko nyt 2007 ) alussa mätkäistään polttoainevero.

Yhden yleisilmailu lentoaseman polttoaineen myynti taas on murto-osa edes yhden
ainoan tavallisen auojen bensa-aseman myynnistä.

Tyyppihyväksyttyjen koneiden puolella taas vastaan taitaa tulla se että valmistajan yms
tulisi hyväksyä polttoaine ja tätä taas ei kannata tehdä jollei ole kysyntää eli siis
maksajaa k.o touhulle.

Jäljelle jää sitten mahdollisuus käyttää sitä omassa experimentalissa kun kantaa
kanisterissa kenttälle.

Tosin experimentalejenkin suhteen ei taival ole niin helppo. Kaiketi markkinoilla
jo toimituksiin saakka päässyt vain yksi lentodieseli, Thielert joka taas ainakin
virelä suhtautuu käytännössä hyvin nihkeästi niiden myymiseen experimental käyttöön.

DeltaHawk kyllä varmaan myisi jos joskus saisivat moottorinsa tuotantoon.

Siispä, jos haluat lentää diesel experimentalilla niin taitaa vaihtoehdoksi jäädä
tehdä itse konversio auton moottorista  :(

Lainaa
Ja sitten tärkeä tekijä - hinta. Se jäänee tuntuvasti alle tavallisen dieselöljyn.

Siis, verottamaton biodisel jää alle verotetun dieselöljyn. Entäs jos lätkäisevät
siihen päälle samat verot ....


Kate

JPK1990

Jotenkin suomessa lait on vaähän p***eellään tuon etanolin suhteen.

Ari Simonen

JPK sanopa muuta...kossukin maksaa melki kympin... >:(

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: kate - marraskuu 25, 2005, 20:00:17
Siis, verottamaton biodisel jää alle verotetun dieselöljyn. Entäs jos lätkäisevät
siihen päälle samat verot ...

Näihin sivuihin ei kukaan ole vielä viitannut:

http://www.biodiesel.fi/

Siellä on hieman puhetta myös tuosta verotuspuolesta. En nyt muista kaikkea, siitä on jo aikaa kun itse niitä luin. Tutustukaa, jos ette jo ole tutustuneet.

t. Mikko

Jukka Mäkelä

Liekö Lauantai tunnelmissa tuo linkki kun ei mokoma toimi.

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Jukka Mäkelä - marraskuu 26, 2005, 11:52:44
Liekö Lauantai tunnelmissa tuo linkki kun ei mokoma toimi.

Taitaa olla. Kyllä se vielä eilen toimi, kun sen tänne laitoin ja luonnollisesti myös kokeilin, toimiiko. Yritä myöhemmin uudelleen, jospa siellä vaikka ylläpitäjä tekee päivityksiä, kun ei viikolla ehdi. Myöskään Malmin lentoaseman ystävien sivut eivät tänään auenneet, joten siellä voi olla kysymys samasta asiasta. Kärsivällisyyttä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod