Rotax 912 jatkoaika tarkistus

Aloittaja Ailu Magga, heinäkuu 16, 2020, 12:48:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ailu Magga

Millainen operaatio jatkoaika tarkistus on ?
Mitä kursseja tai mekaanikon lupakirjoja pitää olla, että voi itse tehdä?

EHa

Kumma että kukaan ei vastaa tähän kyselyyn, luulisi olevan aika relevantti juttu ...

Jatkoaikatarkastus ei tietääkseni ole mikään kovin ihmeellinen mutta se että kuka saa sen tehdä 
taitaakin olla hiukan monimutkaisempaa ...
Lentokonemekaanikolla taitaa automaattisesti olla oikeus suorittaa tarkastus.
Ymmärtääkseni harrastemekaanikkokin voi sen tehdä: Harrastemekaanikon lupakirjan saa Trafilta kunhan on
suorittanut tarpeeksi erilaisia huoltokursseja ja omaa sopivan koulutuspohjan ja osallistuminen huoltotöihin lasketaan plussaksi.
Trafilta varmaankin voi kysellä harrastemekaanikon lupakirjan vaatimuksia tarkemmin.
Liitteessä pitäsi olla näkyvissä mitä jatkoaikatarkastukseen kuuluu.
JOS KIRJOITAN P...AA NIIN KORJATKAA ENEMMÄN TIETÄVÄT KERNAASTI ETTEI MENE MAAILMALLE VÄÄRÄÄ TIETOA.

        EERO


EHa

AIR M1-5 on juuri tuo nykyinen "raamattu" ja siellähän sanotaan
"9.4.2.9 Kun kyseessä on yksinkertainen ilma-alus, jolle on myönnetty lupa ilmailuun peruskorjausjakson pidennystarkastuksen saa tehdä myös kohdassa 2.4.3 tarkoitettu omistajahuoltaja. Harrasterakenteisen ilma-aluksen rakentaja saa tehdä moottorin peruskorjausjakson pidennystarkastuksen, jos ilma-aluksen rakennustyön valvoja on tämän hyväksynyt."

Tuo "yksinkertainen ilma-alus" on hauska nimitys, mitähän se oikeastaan tarkoittaa ?
Minä tein oman koneeni (experimental OH-XEE)  moottorille jatkoaikatarkastuksen tuon jälkimmäisen rivin perusteella. Lisäksi minulla on harrastemekaanikon lupakirja
kohdennettuna rakentamaani lentokoneeseen.
Omistaja saa siis tehdä esim. ultraansa jatkoaikatarkastuksen, näin minä sen ymmärrän.

           Eero

Ailu Magga

Lainaus käyttäjältä: EHa - heinäkuu 22, 2020, 20:15:08
AIR M1-5 on juuri tuo nykyinen "raamattu" ja siellähän sanotaan
"9.4.2.9 Kun kyseessä on yksinkertainen ilma-alus, jolle on myönnetty lupa ilmailuun peruskorjausjakson pidennystarkastuksen saa tehdä myös kohdassa 2.4.3 tarkoitettu omistajahuoltaja. Harrasterakenteisen ilma-aluksen rakentaja saa tehdä moottorin peruskorjausjakson pidennystarkastuksen, jos ilma-aluksen rakennustyön valvoja on tämän hyväksynyt."

Tuo "yksinkertainen ilma-alus" on hauska nimitys, mitähän se oikeastaan tarkoittaa ?
Minä tein oman koneeni (experimental OH-XEE)  moottorille jatkoaikatarkastuksen tuon jälkimmäisen rivin perusteella. Lisäksi minulla on harrastemekaanikon lupakirja
kohdennettuna rakentamaani lentokoneeseen.

Omistaja saa siis tehdä esim. ultraansa jatkoaikatarkastuksen, näin minä sen ymmärrän.

           Eero


Eli vissiin omistaja huoltaja saa tehdä sen. Muutenhan tuo on sama kuin vuositarkastuksessa tehvät, lisänä palotilojen tarkistus. Oletko millä tutkinut palotilat ? Endoskoopilla tulpan reiästä?

EHa

Juuri noin, endoskoopilla tulpan reiästä.
Voisihan kannet irroittaa niin näkisi paremmin mutta täysin järjetöntä 
jos ohivuotomittaus ei anna siihen pienintäkään aihetta.
      EERO

Suksi

Määräys sanoo mitä tarkastuksen tulee sisältää. Tehkää sen mukainen huoltolista ja liittäkää se huolto-ohjelmaanne mainitkaa myös vaatimus tekijälle, siinä se ja homma jatkuu.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod