Tarkistuslistat - käytätkö vai etkö käytä?

Aloittaja Harri Heikkilä, marraskuu 24, 2005, 09:42:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Käytätkö lentäessäsi checkilistoja?

Kyllä käytän.
34 (47.9%)
En käytä.
8 (11.3%)
Joskus käytän - joskus en.
19 (26.8%)
Käytän joissakin lennon vaiheissa.
9 (12.7%)
En tiedä mikä on checklista.
1 (1.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 68

Jaska

Tarkistuslistat ovat kokeneellekin pilotille tarpeellisia.

Eräs opettaja, mennessään perusmittarikoululennolle, huomasi startissa erikoisen jutun.
Luulemansa poistettu tupakansytytin olikin reikä, johon kuuluisi opettajan ratin tanko. B) :lol:

Nils Rostedt

Vielä tuosta omasta itselleni tehdystä tarkistuslistasta.
Se on siis A4 jonka toisella puolella on itse koneen tarkistuslistat, täydennettynä kokemuksen mukana tuomilla asioilla. Esim. Grob 109:ssa ennen lähtöä erityis-alleviivattuna Lentojarrut -Kiinni ja Lukittu   ::)

Toisella puolella on sitten erinäisiä muita listoja:

- Lentosuunnitelman teko ilmasta käsin-muistilista
- Lentovarustus (lippiksestä limsapulloon)
- Taajuuksia (tutuimmat kentät, alue, ATIS-tiedot, HKI Meteo, jne)
- Puhelinnumeroita (briefingit, alue, koneen isäntä ja huoltovastaava, ATIS-numeroita jne)
- Talvilentovihjeitä (käsikirjasta + kokemusperäiset)
- Ohjeet sateessa lentämisestä (käsikirjasta)

Näin ei karttojen lisäksi juurikaan tarvitse kaivaa esille muita tietolähteitä, kun pysyy tutuilla seuduilla.


marquise

Hiukan myöhäsä tulin tähän threadiin mukaan, mutta ....

ruumiiden lukumäärä lentotoiminnassa on kääntäen verrannollinen tarkastuslistan käyttöön.
Ihmettelen kysymyksen asettelua.
Tarkistulistojen käyttö pitäisi olla vakavahenkisessä lentotoiminnassa itsestään selvyys.

Peter

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 09, 2006, 08:47:01
Ihmettelen kysymyksen asettelua.
Tarkistulistojen käyttö pitäisi olla vakavahenkisessä lentotoiminnassa itsestään selvyys.

Peter

Tervetuloa vaan Peter mukaan.

Matkalentämisessä, varsinkin valvotussa ilmatilassa asia on kieltämättä OK. Mutta moni tämän forumin ilmailijoista harrastaa myös hinaus- ja hyppylentämistä, erityisesti valvomattomilla lentopaikoilla, jossa tarkastuslistojen tuijotteluun käytettävä aika on käytettävä johonkin paljon tähdellisempään asiaan. Kuten ilmatilan tarkkailuun.

Kääntäen tästä voidaan tietenkin vetää se johtopäätelmä, ettei hinaus- ja hyppylentäminen ole vakavahenkistä lentotoimintaa, vaan ihan jotain muuta.

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 09, 2006, 08:47:01
Hiukan myöhäsä tulin tähän threadiin mukaan, mutta ....

ruumiiden lukumäärä lentotoiminnassa on kääntäen verrannollinen tarkastuslistan käyttöön.
Ihmettelen kysymyksen asettelua.
Tarkistulistojen käyttö pitäisi olla vakavahenkisessä lentotoiminnassa itsestään selvyys.

Peter

Tervehdys Peter.

Onko tilasto ihan itse tehty vai löytyykö jonkinlaista lähdeviitettä?  ;)

Taannoin kuulin, että erään (entisen-)valtionyhtiön nykyisin omistamassa lentokoulussa on siirrytty sellaiseen menettelyyn, että (Malmin) lähialueella oltaessa checklistoja ei lueta vaan hommat tehdään "by heart". Ilmeisesti  tähän listojen lukemattomuuten ei ko. koulussa ainakaan vielä ole menetetty ihmishenkiä.

/Harri

Kusti

Ilmoittaudun Harrin ohella esiteyn perusteella ei-vakavahenkiseksi ilmailijaksi. En siis käytä. Ja suoraan sanoen esimerkiksi kohta toiminta hätätilanteissa on mielestäni sellaista, joka pitää olla muistissa - ei todellakaan jonkun lapun varassa. Jos joku menee pieleen, on tärkeämpääkin tekemistä kuin listojen lueskelu.

marquise

Aah tätä semantiikan suota.  Mikäpä tässä on vakavahenkistä ... :P

Ei kai tässä ole yhtä totuutta olemassakaan.  Kuitenkin listat ovat ainakin minulle ja lähikollegoille olleet itsestään selvä asia.  Muistan hyvn Flight Safety:n simulaatoriosaston seinällä olleet julisteet,

toinen:  "Checklist never forgets"

toinen:
"Generic Emergency checklist:
1. Fly the aircraft
2. Fly the aircraft
3. Fly the aircraft".

Toisaalta , takavuosien suosituimpia by heart -listoja monissa yhtiöissä taas oli

"Gear Up
Flaps Up
Shut Up."

Blue skies.

Peter

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 10, 2006, 12:53:19
Aah tätä semantiikan suota.  Mikäpä tässä on vakavahenkistä ... :P

Ei kai tässä ole yhtä totuutta olemassakaan.


Kai tässä on vakavahenkistä tämä pyhäpuku päällä ja kravatti kaulassa kirjoittelu?  ;)

Itse asiassa se miksi koin taannoin vastustamatonta halua avata suuni tästä asiasta on juuri tuossa melko hyvin tiivistettynä. Usein tämä koko checklista-asia esitetään vaan melkolailla "yhtenä totuutena". Kuitenkin täytyy aina miettiä, että missä tilanteessa ja miten käytettynä se lista tuo lisäturvallisuutta eikä vaan uskoa sokeasti siihen, että listan lukeminen parantaa lentoturvallisuutta.. Lista kädessä ei ole yhtään turvallisempaa törmätä yhteen vastaantulevan kanssa Malmilta NOKKAan mennessä. Ei vaikka bensapumppu olisikin tullut pois.

Ja täytyy taas muistuttaa, että kyllä minäkin niitä listoja luen.

Lainaa
Toisaalta , takavuosien suosituimpia by heart -listoja monissa yhtiöissä taas oli

"Gear Up
Flaps Up
Shut Up."

Tämä on kyllä enemminkin sitä CRM:ää..  ;D

Sinisiä suksia juu!

/Harri

Ansis

Taas sitä osataan enklantia :-)

Kyllä ultralentäminenkin on mennyt vakavampaan suuntaan, ainakin vuoden ensimmäisessä Ilmailu lehdessä oli yllättävän vakavailmeinen kamraatti kuvattuna ultrakoulutusorganisation mainokseen. Lieneekö kysymyksessä ollut tarkastuslento?

Ei kai tämä homma noin totista ole että mainoksessakin täytyy pokka pitää ;-)
My mind is willing, but purse is weak.

marquise

Ajatellaanpa asiaa toiselta kannalta.

Näyttää siltä, että tällä foorumilla on vallitseva asenne jonkin verran tarkistuslistojen käyttöä vastaan.
Tulkitsen asiaa niin, että oma kone ja sen tavat tunnetaan NIIN hyvin, että listat on koettu tarpeettomiksi ja jotkut ovat opiskelleet erilaisia muistisääntöjäkin oikeiden asioiden muistamiseksi.

Luulisin. että koulutusvaiheessa ei juurikaan opetuksessa ole opetetu MITEN ja MIKSI ja MILLOIN listoja käytetään.  (Jaska - miten on tilanne teidän koulussanne?)

Mutta - jos listoja ei siis oikeasti tarvita ja tunnette koneenne läpikotaisin , haastan teidät - leikkimielellä toki - tekemään itsellenne pienen muistitestin.

(Toki vastaukset  kysymyksiin eivät miltään tarkistuslistalta selviä van AFM:sta)

Mitä seuraavista NUMEROISTA muistatte ulkoa siitä konetyypistä, jolla useimmiten lennätte:

1. Lentoonlähtömatka 15 m esteen ylitse
2. Maksimi lentoonlähtöpaino
3. Maksimikuormaus (mitä kuormaa ja missä) kun polttoainetankit täynnä
4. Maksimitankkaus litroina kun kaikki istuinpaikat ovat miehitetyt  -ja vastaava toiminta-aika
5. Sakkausnopeus laskuasussa
6. Sakkausnopeus sileänä
7. Liikehtimisnopeus (ja mitä se tarkoittaa)
8. Mistä nopeudesta alkaa nopeusmittarin keltainen kaari
9. Max nopeus jolla laskusiivekkeet saadaan ottaa alas
10. Max nopeus jolla laskutelineet saadaan ottaa alas (jos ovat välillä ylhäällä)
11. Toimintamatka 75 % teholla 45 min reservillä (valitse korkeus itse)
12.  Vx (ja mitä se tarkoittaa)
13. Vy (ja mitä se tarkoittaa)
14. Liitosuhde
16. Matkatavaran maksimipaino tavaratilassa
17. Käytettävissä oleva polttoaine ja käyttämättä jäävä polttoaine
18. Minimi voiteluöljyn määrä
19. Maksimi kierrosluku
20. Minkä tehon moottori tuottaa tyypillisesti käyttämälläsi matkalentoasetuksella merenpinnassa
21. Polttoaineen kulutus litraa /h
22. Kuinka monta % maksimi toimintamatka lisääntyy kun lennät 55% teholla 75% sijaan.

(En muuten itsekään kirjasta katsomatta ihan kaikkea ulkoa muista, mutta toivotaan että turvallisuus lisääntyy tiedon lisääntyessä sielläkin.)  :)

Siniset sukset edelleenkin.

Peter

Jaska

Tarkistuslistojen käytöstä:

Yhden ohjaajan miehityksellä lennettävällä koneella käytetään tarkistuslistoja,
käynnistyksessä ja sen jälkeisessä tarkastuksessa,
koekäytössä ennen lentoon lähtöä ja
pikaisesti radalla ennen starttia.

sen jälkeen lista menee lokeroon, josta sen helposti löytää, kunnes luetaan listaa silloin kun sammutetaan moottori, lennon jälkeen

Pakkotilanteissa tulee toiminnan olla ,ulkomuistista, harjoittelemalla saadun toiminnan toteutusta. Silloin ei listoja lueta, vaan lennetään.
Kuvaava esimerkki on moottorihäiriö lentoon lähdössä. Silloin toimitaan opitun kaavan mukaisesti ,eikä lueta listoja.

Koululennoilla käydään opettajan kanssa listoilla läpi kaikki  toiminnat. Tällöin harjoitellaan nuo toiminnot automaattiseksi, listan avulla.

Ohjaajan lentäessä yksin, on lennolla toimittava ulkomuistista.

Johan C-152:n käsikirjakin määrää opiskelemaan lennolla tarvittavien  toimenpiteiden pääkohdat ulkoa ,
varsinkin häiriötilanteita varten.

Oma lukunsa on toiminta kahden ohjaajan miehitystä vaativassa koneessa.
Siellä toinen ,siis apuohjaaja, lukee tsekkilistat ja ohjaava ohjaaja tekee toinnot ja kuittaa.

Mun oppilaat tietävät lorun: Säiliö / Seos / Sähkö, tuo käy moneen tilanteeseen.

kevennyksenä  pari juttua;

Kevyen kaksimoottorikoneen matkustaja ihmetteli, mitä hitsin loitsua toi ainut ohjaaja hokee aina ennen starttia.
No; tehot/telineet/ lepoutus/laipat, se oli tuo loru.


Vanhemmalla  liikennekoneen kipparilla oli omat loitsunsa, kun hän oli lähdössä lennolle;
Piippu / Prillit / Passi, oli hänen alkuloitsunsa.

Että tämä vain mun turinaa aiheesta ja sen vierestä



Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 15, 2006, 21:13:52
Ajatellaanpa asiaa toiselta kannalta.

Näyttää siltä, että tällä foorumilla on vallitseva asenne jonkin verran tarkistuslistojen käyttöä vastaan.
Tulkitsen asiaa niin, että oma kone ja sen tavat tunnetaan NIIN hyvin, että listat on koettu tarpeettomiksi ja jotkut ovat opiskelleet erilaisia muistisääntöjäkin oikeiden asioiden muistamiseksi.


Nähdäkseni tulkitset asiaa hieman väärin. Ensinnäkin näyttää siltä, että ylivoimaisesti suurin osa tähän polliin vastanneista käyttää checklistoja. Päässä laskettuna melkein 90 % ilmoittaa käyttävänsä listoja ainakin jollakin tavalla. Lisäksi taitaa olla niin, että ei tarvitse olla checklistoja vastaan vaikkei niitä aina käyttäisikään.

Alkuperäisen kysymyksen asettelusta huolimatta tarkoitukseni oli herätellä keskustelua siitä miten kukakin niitä listoja käyttää. Jostain syystä keskustelu on silti mennyt paikoin hieman juupas-eipäs-henkiseksi... ;D

Lainaa

Luulisin. että koulutusvaiheessa ei juurikaan opetuksessa ole opetetu MITEN ja MIKSI ja MILLOIN listoja käytetään.  (Jaska - miten on tilanne teidän koulussanne?)


Koitin jo aiemmin kysellä, että onko teitä opetettu Vastauksia tuli melko vähän. Saa toki vieläkin vastata. Minua ainakin kiinnostaa tietää. Mitenköhän asian laita on harrasteilmailun (mopu/purjelento/ultra-) opettajakoulutuksessa?

Lainaa

Mutta - jos listoja ei siis oikeasti tarvita ja tunnette koneenne läpikotaisin , haastan teidät - leikkimielellä toki - tekemään itsellenne pienen muistitestin.

(Toki vastaukset  kysymyksiin eivät miltään tarkistuslistalta selviä van AFM:sta)

Mitä seuraavista NUMEROISTA muistatte ulkoa siitä konetyypistä, jolla useimmiten lennätte:


Pikaisella mulgaisulla reilu puolet numeroista (tosin riippuu nyt että mitä tyyppiä ajattelee). Tosin kritisoin, toki leikkimielisesti, kysymyksen asettelua hieman sillä lennon valmistelussa huomioon otettavia asioita ei useinkaan kannata (tai pysty) opetella ulkoa.

Cheers,

Harri  8)

Jari Kaija

#62
Mikäs sitä nyt on ilmailijoihin mennyt? Entistävanhaan chekkilistat, koneen tarkistus, koneen kuormaus,
polttoainemäärät, plaanit ja kaikki pyrittiin hoitamaan säntillisesti.

Nyt tuntuu, että yksi sun toinen purnaa noista täysin selvistä turvallisuuteen liittyvistä perusasioista
minkä kerkiää. Yksikään hemmo tuskin voi tulla rengas päänsä päällä sanomaan, että muistaa tarkalleen
chekkilistan sisällön ja toimintatavat eri normaali/vaara/ongelma-tilanteissa.

Kyllä se poijjaat ja tytöt on nyt vain niin, että jos tätä ilmailua ei haluta kokonaan viranomaisen tossun
alle päästää, niin repikää ne listat ja muu asenne uudestaan sieltä hanurista esiin!

Minulla ei ainakaan ole tippaakaan enempää hinkua joutua enemmän koneeni kanssa syynättäväksi
ja kaikenmaailman tarkastusmaksuja makselemaan, kun "kyllä minä osaan muutenkin"-porukat
saavat aikaiseksi ennemmin tai myöhemmin asennemuutoksia myös viranomaispuolella.

Nyt JO, on homma oulussakin mennyt aivan naurettavaksi pelleilyksi. "Yön timo" käppäilee portilta
koneelle mukana ja odottelee, kunnes cessna liikkuu.

Jos joku jotain sabotaasia haluaisi finskillekkin tehdä, niin kyllä siihen löytyy paljon helpompiakin
tapoja, kuin kentäalueella yritetty tuhotyö. Tuommoisen alumiiniputkilon harhauttaminen hevon
kuuseen ja pahimmillaan onnettomuuteen huonossa kelissä VOR/ILS/'ja muut sydeemit'-lähestymisessä
ei ole homma eikä mikään osaavalle terroristille. Hyvin helpolla on saatavilla riittävän tehokkaita radio-
lähettimiä ja signaaligeneraattoreita jne... Puhumattakaan, että siihen koneeseen pääsee
helpommin käsiksi "lentävillä lyijynpaloilla" nousu/lasku-suunnassa kiitoradan ajatelluilla jatkeilla.


Joten.......

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - tammikuu 16, 2006, 15:28:44
Mikäs sitä nyt on ilmailijoihin mennyt? Entistävanhaan chekkilistat, , koneen tarkistus, koneen kuormaus,
polttoainemäärät,plaanit ja kaikki pyrittiin hoitamaan säntillisesti.

Nyt tuntuu, että yksi sun toinen purnaa noista täysin selvistä turvallisuuteen liittyvistä perusasioista
minkä kerkiää. Yksikään hemmo tuskin voi tulla rengas päänsä päällä sanomaan, että muistaa tarkalleen
chekkilistan sisällön ja toimintatavat eri normaali/vaara/ongelma-tilanteissa.

Luitkos sä ny ollenkaan ajatuksen kanssa mitä tässä ollaan keskusteltu?  ;D

//T

Jari Kaija

#64
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - tammikuu 16, 2006, 15:36:08

Luitkos sä ny ollenkaan ajatuksen kanssa mitä tässä ollaan keskusteltu?  ;D


Vain ensimmäisen sivun ja toista sieltä sun täältä ja sitten vilaisin tuota äänestyshommelia.
Tuon oulun tilanteen pistin mukaan esimerkkinä viranomaisten kauhuskenaariosta. No nyt
editoin sen vähemmän näkyväksi  :P

Kyllä 11.1% on jo liikaa (äänestys)... Öyh, menen hakemaan kaffetta, alkaa ajatukset rullaamaan paremmin.



Jaska

Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 15, 2006, 21:13:52
Ajatellaanpa asiaa toiselta kannalta.

Näyttää siltä, että tällä foorumilla on vallitseva asenne jonkin verran tarkistuslistojen käyttöä vastaan.
Tulkitsen asiaa niin, että oma kone ja sen tavat tunnetaan NIIN hyvin, että listat on koettu tarpeettomiksi ja jotkut ovat opiskelleet erilaisia muistisääntöjäkin oikeiden asioiden muistamiseksi.

Luulisin. että koulutusvaiheessa ei juurikaan opetuksessa ole opetetu MITEN ja MIKSI ja MILLOIN listoja käytetään.  (Jaska - miten on tilanne teidän koulussanne?)

   

Tuossa jo kerkesinkin vastaamaan. Lisään hieman
.
MITEN;=     lukemalla listaa, kohta johdalta. Jos keskytys tapahtuu, aloitetaan alusta.

MIKSI; =     siksi, ettei mikään oleellinen unohdu.

MILLOIN; = aina kun haluaa varmuuden. Aina kun haluaa kerrata .

vjhl

Näinkin voi käydä, kun jää se tarkistuslista kiireessä lukematta:


http://video.google.com/videoplay?docid=3184887046554940053&q=plane

Samasta paikasta löytyy muitakin mielenkiintoisia ilmailupätkiä, kuten esimerkiksi tämä


http://video.google.com/videoplay?docid=1683904753591418321&q=plane

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: vjhl - tammikuu 19, 2006, 22:01:31
Näinkin voi käydä, kun jää se tarkistuslista kiireessä lukematta:


http://video.google.com/videoplay?docid=3184887046554940053&q=plane

Samasta paikasta löytyy muitakin mielenkiintoisia ilmailupätkiä, kuten esimerkiksi tämä


http://video.google.com/videoplay?docid=1683904753591418321&q=plane
Tuo viimeinen video.
Olen nähnyt sen monta kertaa ja joka kerta epäusko vain kasvaa....
Se täytyy olla trikattu....vai...

Ansis

Noi kuukkelin linkit ei toimi Operalla, mutta kerran ajelin Saabilla Nummelan 22 kynnyksen yli samaan aikaan kun kun kaveri teki finaalia 09.lle LS4.a fillari sisässä. Autoon sisälle kuuilui hallista kovaäänisen toisen kaverin huuto:

!Pyörä ulos!

Sama viesti oli kuulemma ollut myös bandilla. No kaveri kuitenkin laskeutui hienosti teline sisällä nurtsille ja konekaan ei kärsinyt suuria vaurioita. Kyseessä oli tyyppilento, jossa kaveri oli unohtanut vetää irroituksen jälkeen telineen sisään. Joten myötätuulessa oli ensin pudotettu liikaa korkeutta jarruilla ja jätetty jarru auki jolloin oli mahdollista vetää fillari sisään jarrun käytön estymättä.

Joten skarppina pitäisi olla varsinkin tyyppi/koelennoilla.

Kuulun muuten siihen ryhmään, joka vielä ei ole laskeutunut teline sisällä. Pitäiskö laittaa aiheesta äänestys?


My mind is willing, but purse is weak.

Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: marquise - tammikuu 15, 2006, 21:13:52


Mutta - jos listoja ei siis oikeasti tarvita ja tunnette koneenne läpikotaisin , haastan teidät - leikkimielellä toki - tekemään itsellenne pienen muistitestin.

(Toki vastaukset  kysymyksiin eivät miltään tarkistuslistalta selviä van AFM:sta)

Mitä seuraavista NUMEROISTA muistatte ulkoa siitä konetyypistä, jolla useimmiten lennätte:

...

Minkä ihmeen takia noista pitäisi muistaa juurikaan mitään ulkoa??? Jos on tusinankin verran tyyppejä plakkarissa, on aivan turhaa yrittää muistella kaikkea ulkoa. Asiat voi muistutella mieleen ennen lentoa, ja pitääkin tietty kuormauksia tehdessään. Käyttörajoituksista suurin osa selviää vilkaisemalla mittareiden värimerkintöjä, ja loput tosiaan täytyy varmistella ennen lentoa. Mutta ulkoaopettelu on sekä tyhmää, että hyödytöntä. Sekaisin ne asiat menevät kuitenkin. Toisaalta, kun mietin konetta, jolla on eniten tiimaa tullut, eli A-mallin G109:ä, soveltuvin osin hatusta irtosi vastaus jokaiseen kysymykseen (soveltuvin osin esim. siksi, että koneessa ei ole laskusiivekkeitä, lentojarrut toki (240 km/h=Vne))...
Fly high in the sky and die...

Jaska

#70
Saanen hieman hampaat irvessä  irvistellä tuohon Antin  kommenttiin.

Olen tekemässä lentoonlähtöä pikku-cessnalla. En muista ulkoa tän mopon irroitusnopeutta, kurkkaan käsikirjasta.
Esteitä edessä, pitäisi nousta jyrkimmän nousukulman antavalla ilmanopeudella. Ei hätää kurkkaan käsikirjasta.
Tuli pieni pulma, en muista oliko se jyrkimmän nousukulman antavan ilmanopeuden lyhenne Vx vai Vy.
No, muistinhan sentään yhden asian, Vy = ylös ja Vx = esteen yli, (jaska opetti).

Otan nuo kummatkin arvot ylös ja nousen alussa Vx:llä ja sitten Vy:llä.

Hyvinhän tuo sujui, tosin olen ollut nyt ilmassa vasta 90 sekuntia  ::) :o

EIPÄ NAURATA  yhtään tuo Antin , sanoisin tuhoon johtava höpöttely, vakavassa asiassa.

Jos meinaat lentää päällikkönä yhden ohjaajan miehityksellä , on ohjaajan muistettava paljonkin asioita ja ihan ulkomuistista.

Mun tarkkarilta et ainaskaan selviäis ikinä tollasella asenteella, et edes ehdoilla, koska asennevammaa ei voi useinkaan korjata koulutuksella. Tarvittais aivokirurgi.

tekis mieli sanoa, kuten Urkkikin aikoinaan, "per...een tunarit"


Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 21, 2006, 22:30:27
Saanen hieman hampaat irvessä  irvistellä tuohon Antin  kommenttiin.

...

EIPÄ NAURATA  yhtään tuo Antin , sanoisin tuhoon johtava höpöttely, vakavassa asiassa.

Jos meinaat lentää päällikkönä yhden ohjaajan miehityksellä , on ohjaajan muistettava paljonkin asioita ja ihan ulkomuistista.

Mun tarkkarilta et ainaskaan selviäis ikinä tollasella asenteella, et edes ehdoilla, koska asennevammaa ei voi useinkaan korjata koulutuksella. Tarvittais aivokirurgi.

tekis mieli sanoa, kuten Urkkikin aikoinaan, "per...een tunarit"



Puhaltelepas, Jaska, herneet ulos käkättimestä ja lukase uudelleen... Sanoin, että ne asiat voi palautella mieleen ennen lentoa. Tarkoitin ihan selkeästi sitä, ettei niitä kaikkien koneiden arvoja tarvitse ulkoa osata 24/7, vaan riittää, kun osaa ne siinä vaiheessa kun lentää. En suinkaan sanonut, että "asioita ei tarvitse osata, vaan ne voi lukea käsikirjasta lennolla." Aika pitkälti kaksi eri asiaa. Mulla ei ole pienintäkään asennevammaa tämän asian suhteen, enkä myöskään hyväksy, että yksikään ihminen julkisella foorumilla moista väittää vain oman heikon sisälukutaitonsa ansiosta.
Fly high in the sky and die...

Jaska

puhalla oma herneesi. Pthui.........

Tuossa sanoit: Minkä ihmeen takia noista pitäisi muistaa juurikaan mitään ulkoa???

saakeli ku mulla on huono lukutaito .
Kestän myös muutakin kritiikkiä.

Ei menis tarkkaris vieläkään läpi

Ari Simonen

Öh, outoa toimintaa kun tarkkareita hylätään foorumikirjoitusten perusteella... >:(

Jaska

#74
Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - tammikuu 22, 2006, 17:45:42
Öh, outoa toimintaa kun tarkkareita hylätään foorumikirjoitusten perusteella... >:(

etkös Simonen ymmärrä yhtään huumoria :huh:

Ihan Simoselle tiedoksi, tarkkarilausunnon käsittely tapahtuu aina  liwenä, 
Tarkastuslennolla lennetään myös ihan oikealla koneella, ulkoilmassa, määrätyn ajan.

Ari Simonen

Jaska,ymmärrän kyllä hyymöriä...mie luulin jotta työ Antin kanssa tosissaan... ;D

Ja onhan noita erilaisia tarkkareita tullut lennetyksi varmaan kymmenkunta tässä vuosien varrella.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - tammikuu 22, 2006, 18:03:19
Jaska,ymmärrän kyllä hyymöriä...mie luulin jotta työ Antin kanssa tosissaan... ;D

Tosissaan, en ainakaan minä.
Antilta tais lämmöt nousta,
mutta näissä kovissa pakkasissa se on vain hyväksi. :thumbsup:

Antti Laukkanen

No sovitaanko sit, et meinasin silleen, et lennolla hommat täytyy olla mielessä, mut emmä rupee noita speksejä ulkoo luettelemaan aamuneljältä, jos soittelet...  ;)
Fly high in the sky and die...

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - tammikuu 22, 2006, 19:06:10
No sovitaanko sit, et meinasin silleen, et lennolla hommat täytyy olla mielessä, mut emmä rupee noita speksejä ulkoo luettelemaan aamuneljältä, jos soittelet...  ;)

Voinko soittaa varttia yli. ;D
Ymmärsin ideasi, ihan kelpo  :thumbsup:

Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 22, 2006, 19:32:39
Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - tammikuu 22, 2006, 19:06:10
No sovitaanko sit, et meinasin silleen, et lennolla hommat täytyy olla mielessä, mut emmä rupee noita speksejä ulkoo luettelemaan aamuneljältä, jos soittelet...  ;)

Voinko soittaa varttia yli. ;D
Ymmärsin ideasi, ihan kelpo  :thumbsup:

Hyvä, että ollaan samoilla linjoilla  :)
Soita vaan, saatan tosin kiroilla ja jutella unijuttuja, mu se on sen ajan onkelma  ;D
Fly high in the sky and die...

Harri Heikkilä

Tämän ketjun aiheeseen jossain määrin liittyen:

http://mik.fi/ajankohtaista/harrastelentajan-ohjaamo-menetelmat-sil-luokka-8-4.html

Eli Malmin Ilmailukerho järjestää keskusteluhenkisen tilaisuuden harrastelentäjän ohjaamomenetelmistä!  Tervetuloa!

/Harri

markoe

paikalla oltiin kiitos hyvästä tilaisuudesta.

t:marko

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: markoe - huhtikuu 09, 2006, 10:53:28
paikalla oltiin kiitos hyvästä tilaisuudesta.

t:marko

Vassokuu vaan ja kiitoksia kuulijoille.

/Harri

PS. Palaute on aina tervetullutta!

Mikko Holck

Olisiko liian iso homma, jos laittasitte tähän ketjuun muutamia "prinsiippejä" ao. tilaisuudesta..?

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: Mikko Holck - huhtikuu 09, 2006, 19:35:10
Olisiko liian iso homma, jos laittasitte tähän ketjuun muutamia "prinsiippejä" ao. tilaisuudesta..?

Eipä se mikään iso homma ole. Esityksessäni (tai pikemminkin "keskustelun johdattelussa") käsiteltiin seuraavia asioita, ensin ihan termien selityksellä ja sitten hiukan itse asiaan paneutuen.
- checklistat
- by-heart(-SOP's)
- flow patterns
- call outit
- "muut muistisäännöt"
- lentoonlähtö/matkustaja briiffaukset
- hätä- ja poikkeustilannetoimenpiteet

Sinänsä iso osa oli tästäkin ketjusta ihan tuttua asiaa. Aiheen luonteesta johtuen mitään varsinaisia "tee näin"-henkisiä ohjeita ei ollut tarjolla vaan enemminkin keskityttiin erilaisten enemmin tai vähemmin "vakiintuneiden" ohjaamomenetelmien jäsentelyyn ja funtsimiseen, että itse kullakin olisi paremmat edellytykset pohtia oman "ohjaamotyöskentelynsä" kehittämistä.

Jätän kuitenkin laittamatta liitteeksi esityksessä käytetyn kalvoshown koska se ei yksinään oikein toimi.

Paikalla olleet kommentoikoot jos jotain olennaista jäi sanomatta.

/Harri


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod