Experttimentalkoneen jatko elo

Aloittaja Martti Mattila, toukokuu 06, 2020, 11:44:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Vieraillessani Mid Antlantik Air Museumissa 2002 siellä oli seinälle vedettynä Varieze ja Sonerai. Molemmat rakentajiensa lahjoittamina, sillä ehdolla että niillä ei enää lennetä. Aluksi vaikuttaa tyhmältä tuhlaukselta moinen, ainakin metallikone Sonerain kohdalla, mutta edelleen mietittynä onko sittenkään näin. Onhan näitä Exp. koneen kauppoja ollut missä uusi omistaja on kaputoinut heti siirtolennolla tai pian sen jälkeen.
Ostetaan kannuspyöräkone ilman kannuspyöräkokemusta jne. teknisistä jutuista puhumattakaan. Uusi omistaja saattaa olla herrasmies joka ei ole niin kovin kätevä kasistään tai tietäväinen tekniikasta tiivisteistä alkaen. Tähän tulee periaatteessa avuksi se että pitää olla olemassa tämä hyväksytty huoltoorganisaatio, mutta onko sekään foolproof, ainakaan jos konetta käyttää useampi. Vanhaan aikaan maaseudulla ei vanhaa hevosta enää myyty maailmalle kulkemaan vaan pidettiin lemmikkinä tai haudattiin. Myös hiukankin erikoisemman Exp. koneen kohdalla tuo olisi toimintatapa, tai se pitäisi tehdä osin uusiksi että monimutkaisemmat erityispiirteet poistuvat. Tämä juttu kumpuaa siitä kun ensikesän flyinnit on peruttu ja vakuutuuskin päättyy 31.05. eikä uutta vakuutusyhtiötä ole vielä tiedossa. Myyntiin ei taida uskaltaa Lercheä laittaa, löytyneeköhän Suomesta riittävän älykästä henkilöä (toista) että sillä osaisi turvallisesti operoida.

Renekaattori

Terve Martti!
Mitäs pyydät Lerchestä. Kannuspyörä kokemusta on,ultrasta mopusta ja purtsikasta....

Timo Hyvönen

Kuhmon fly iniä ei ole peruutettu, odotellaan linjausten tarkennuksia. Muita syitä myydä voi tietenkin arvioida. 
Vakuutuksia kannattaa kokeilla visicover.com tai SIL-kumppani HDI Nordic. 

t. Timo
Lentoon!

Martti Mattila

Pieteetillä tehty tyylikäs posliinisulakerasia, jopa ledit rakennettu kertomaan jos sulake palanut, menee pieneen tilaan. Kuitenkin hieman vanhahtavan oloinen. Ostin parin Cessnan verran lentokonesulakkeita, mutta vievät paljon tilaa. On myös olemassa sulake katkaisijoita jossa molemmat hommat hoituu kerralla esim Potter&Brumfelt, säästyy tilaa ja johtoa. Mutta  koska koneen on tehnyt joku muu en saa tehdä siihen mitään muutoksia joten vanhat perkeet luodaan takaisin, just gidding. Kuvassa oikealla sicherungshaltereita 14 ja 5 Amp.

Martti Mattila


Seppo Koivisto



Martti Mattila

Kovasti kauniit labelit ja taustat noissa RV.n sähköissä, onko teetetty tarratulostimella  vai kitin mukana tullutta. Kuvassa mopun sähköpaneeli, katkaisijat ja sulakkeet samassa tapissa, merkkivalot turhaa vanhaa hapatusta, itse paneli vanhan koulun ajoilta.Tekstit on toteutettu halvimmalla mahdollisella tavalla, paperiprintin teksti leikattu ja liimattu ja päälle läpinäkyvää pakkausteippiä. Nykyisin omistan jo Dymokirjoittimen.  Itse en asenna enää muita kuin lentokoneeseen tarkoitettuja sulakekatkaisijoita.

Seppo Koivisto

Vaikka Tycon katkaisija on ollut käytössä 2-moottorisissa Cessnoissa ja Bonanzassa, niin on siinä ollut omat ongelmansa.
https://ad.easa.europa.eu/ad/CE-13-22

Martti Mattila

Tuo on hyvää tietoa, ei ole syytä asentaa käytettyjä joiden sykleistä ei ole tietoa ja mekaanisen päävirtakytkimen käyttö oltava ehdoton. Käytösäni merkkiä Airpax mutta voidaan ajatella häiriömahdollisuuksien olevan samaa luokkaa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod