HKS osia

Aloittaja Martti Mattila, maaliskuu 30, 2020, 20:55:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Huusin Ebaysta kymmenen vuotta sitten kasan HKS osia kuvitellen käyttäväni näitä kansia kaksisylinterisessä moottoritekeleessäni. Kymmeneen vuoteen ei ole tapahtunutunut mitään  muuta kuin että HKS än. valmistus on lopetettu ja varaosat tulleet arvoon. Laitan näin toiveikkaana myyntiin HKS osani jospa vaikka kerrankin saisi melkein ostohinnan. Vasempia kansia neljä ja yksi vasen sylkky, oikean puolen kansia yksi. Kampikammio molemmilla päädyillä, kulunut kampiakseli pienemmällä alen.vaihteisto rattaalla. Kampikammion peräpäätylevyssä öljypumppu ja altenaattori sytkä herättimineen paikoillaan. Nokka akselia ei ole, kansissa keinuvivut paikoillaan. Alennusvaihteiston isoratas ja potkuriakseli puuttuu. Kiertokanget on ja käynnistimen ratas. Moottori on ilmeisesti joutunut heti uutena öljyletkujen vääripäin kytkemisen uhriksi. Mitään sytkäboxeja tai kaasareita ei ole, eikä bensapumppua. Tämä koko herkkukasa vain 700E. + rahti, tavarat Maskussa. Jos moottoristasi venttiili palaa, tämä kasa on heti hintansa tienannut.
puh: nolla 5 nolla 571243yksi

[email protected]

Moro.
Markku Vuoti Naantali 0445697901
En osta sinulta moottorin osia mutta:
Ostin Nieuport 11 ultran Kylmäkoskelta U 350. Nyt tarvitsen hyviä neuvoja sen peruskorjaukseen. Ensimmäinen homma päättää minkälainen moottori siihen ostetaan. Soita tai lähetä minulle puhelin numerosi niin alan kiusata sinua moottoriongelmallani. 
Olen aloittanut koukulennot jotta saisin lupalappuni takaisin voimaan. Lentokonehullu ei sairaudestaan parane koskaan.
ps:onko tikit poistettu?
Markku Vuoti 
 

Ansis

Tsemppiä Martille ja Markulle.

Sotketaan nyt ryhmää aiheen sivusta kunnolla. Tuon U350:n proopuskoihin tutustuin silloin, kun se oli myynnissä ja totesin jälleen kerran kyseessä olevan suomalais-ugrilainen jänisansa massakeskiönsä suhteen.
Eli moottorivalikoimaa on katseltava siitä lähtökohdasta.

- Sopivan painoinen.

- Tarvitsee suurihalkaisijaisen ropelin, jonka massa on arvioitava kohdalleen.

- Suurihalkaisijainen ropeli = alennusvaihteessa oltava hidas välitys.

Tehoakin se tarvitsee, joten omiin havaintoihin perustuen Rotax 532/582 tai vastaava 1:4 alennusvaihteella on ollut toimivin. Vallitseva äänimaisema tulee kuitenkin tuosta ropelista ja peittää melko hyvin allensa moottorimelun.
Vetovoimaakin sillä saa hyvinkin riittävästi, eikä suuria kierroksia koneessa kannata pelätä, niille se on suunniteltu.

Poltto- ja voiteluaine kulut tuon tyyppisellä koneella huimailtaessa ei koskaan tule näyttelemään kovinkaan suuria osia operoinnista.

Rakenteluun en toivota onnea, koska se vaatii taitoa ja avoimutta kysellä asioista. Muuten ei opi, tai ainakaan halvalla ja toipumisajatkin voi olla pitkiä.

Kunnostusprojektia varten saattaisi olla hyvä, mikäli tekisit konetta koskien oman aiheen, jossa voisi keskustella laajemminkin ja kuvatkin on kiva toive muuallakin kuin Suosikki - lehden kirjeenvaihtopalstatoiveena.
My mind is willing, but purse is weak.

Matti Kuosmanen

Suunnittelijan suositus 7/8 Nieuportin moottoriksi:
* Recommended powerplants include the Rotax 503, 447, or VW.
--matti
Matti Kuosmanen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod