FK-9 oven ongelma

Aloittaja hannuvir, marraskuu 14, 2019, 09:12:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannuvir

Meidän FK-9 ovet ovat vuosien saatossa alkaneet maalipinnasta kuplimaan.
Kone kävi aikoinaan ensimmäisen omistajan aikana takuukorjauksessa Saksassa, muilta osin maalaus korjattiin mutta ovet jäivät ennalleen.
Ostaessamme koneen, olin yhteydessä valmistajaan, halusivat korjata myös ovet. Lähetin ne Saksaan, mutta palautuivat ennallaan, vain jollain 
"silitysraudalla" siloteltu kuplat.
Nyt haluaisimme itse suorittaa ovien kunnostuksen. Onko ajatuksia miten tuollaisen pohjustus pitäisi tehdä?
Oletan että kuidun hartsi aiheuttaa nuo kuplimiset.

Martti Mattila

Vuosimiljoonien myötä Haiden ja Valaiden muoto ja pinnan laatu on evoluution aikaansaannoksena saavuttanut hydrodynaamisesti mahdollisimman edullisen rakenteen. Näissä Fk.n ovissa on menossa sama homma eli evoluutio, kun tuo rakkuloita peittävä mahka on pudonnut pois, jäljelle jäävät kuopat jotka vähentävät ilmanvastusta aivan kuin Golfpallonkin pinnan kuopat.
Elottomalta kappaleelta uskomaton suoritus, noin evoluutiona ajatellen. Eli te lujitemuovitietäjät, hohoi.

Mikko Nikunen

Moi,
Purjekoneteollisuudessa käytetään paljon MIPA OC paksukalvo acryylimaalia. Siihen alle sitten epoksi pohjaväri tai akryyli pohjaväri. Tuo epoksi voisi toimia paremmin kosteuden eristeenä. Kuplinta voi johtua maalikalvon läpi menevästä kosteudesta. Rakot auki ja paklaus, muuten mahdollisimman paljon maalia pois hiomalla mutta kuidulle kannata mennä, tulee näkyviin miljoona reikää.

hannuvir

Kiitos Mikko infosta, alamme selvittelemään maalausta ja värien hankintaa. Tuo sävy pitää vielä selvittää.
Onneksi on talvi aikaa.

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Mikko Nikunen - marraskuu 20, 2019, 21:49:07
Kuplinta voi johtua maalikalvon läpi menevästä kosteudesta.

Kosteutta minäkin veikkaan syylliseksi.  Mutta kummasta suunnasta se on maalin alle päässyt ei olekkaan kirjoissa kuulutettu.
Voihan se mennä myös sieltä takapuolelta!  Se laminaatti on kerroksista se vähiten vesitiivis osa, jos sisäpuolen maali on huokoinen, niin se on vedelle helpoin reitti.  Mutta mikään kerros ei ole vesitiivis on hyvä lähtökohta.

Mutta korjaus samalla tavalla.

Aki

PS
kts
http://www.yachtpaint.com/LiteratureCentre/osmosis_manual_ap_eng_pro.pdf
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

hannuvir

Ok,sisältä päin kosteus varmaan tulee. Nyt kun miettii niin kesällä kuplat ovat lähes näkymättömissä
ja nyt syksyllä suurimmillaan.
Ja se lasikuidun sisäpinta on varmaan käsittelemätön kun ovi on kaksikerroksinen eli sisäpuoli oma kuitupinta.
Suurennuslasilla katsottaessa kuplat näyttävät ehjiltä, Akin ajatus varmaankin oikea.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod