Laittamattomasti sanottu

Aloittaja Martti Mattila, marraskuu 12, 2019, 08:33:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Etsiessäni vihjeitä öljynlauhduttimen asentamiseen Aussimoottoriin, netistä vastaan tuli Australian onnettomuustutkimuskeskuksen raportti, missä sanottiin lupsakkaasti.
Sport aviation such as experimental and amateur build category operations can be economical way to participate in aviation. This benefit comes with an increased risk to occupants.
Australiassa onnettomuusriski on kolmikertainen tuon katekorian koneille, verrattuna tehdastekoisiin. Siellä lennetään paljon oman maan Rotec radialeilla ja Jabiruilla, sitten tietysti VW muunnoksilla. Ei ihan parhaasta päästä luotettavuustilastoja (safety records) näillä moottorityypeillä. Eli Rotax nelareilla lentävät voivat lisätä räimistä, onnettomuustilastossa on varaa.
Muutokset ilmaaluksen tekniikkaan lisäävät häiriöriskiä, myös muutoksen tekemättä jättäminen lisää häiriöriskiä. Ottaa vaikka esimerkiksi korkeat öljynlämmöt, niille on tehtävä jotain, esimerkiksi asennettava öljynlauhdutin. Taas tuli konepeiton alle yksi vempain lisää mikä voi häiriöidä, letkut irrota/vuotaa tai itse lauhdutin revetä saumoistaan, ole siinä sitten.
Kaikki lentäjät eivät ole tekniikan ihmelapsia, selvää ongelmaa ei nähdä tai tajuta vaikka sormella osoittaisi. Eikä ne tekniikkamielisetkään kaikkea huomaa, auttaa jos paikalle sattuu toinen sellainen, lääkäritkin konsultoivat.

Perttirin

Se taitaa olla vielä vaarallisempaa, että tositekniikkamieliset saattavat jättää joitakin varmistavia laitteita asentamatta, koska niitä ei tarvita.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod