Ultra metsään

Aloittaja Pekka, syyskuu 08, 2019, 20:58:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.



Martti Mattila

Kiitokset Pekalle postauksesta, välillä tuntuu kuin täällä ei haluttaisi ikäviä uutisia, kaikki pitäisi näyttää ruusuiselta. Tosin tuo uusi uutispalsta niitä meille antaa.
Mutta tuo Ultrakevytlentokoneen laskukierros ja lentokoneen lentonopeus laskukierroksessa. Ollessani Ultralupakirjakurssilla lennonopettaja opetti lentämään laskukierrokset 60 solmua vaikka koneen matkalentonopeus oli 42 solmua. Tarkastuslentäjä ivasi tätä menettelyä ja lennonopettajamme joutui selittämään opetuskuviotaan. Mikä perimmältään tarkoitti sitä että koneen hallintaa ei menetettäisi laskukierroksessa liian pieneksi menneen lentonopeuden vuoksi. Opettajamme oli mielestäni oikeassa.
Vaikka pilottimme olisikin opettanut itsensä lentämään riitävällä nopeusmarginaalilla, saattaa läpilaskutilanne johtaa tilanteeseen että kone metsän suojasta turbulenssikerrokseen noustuaan ei omaa tarpeeksi nopeusreserviä, eli läpilasku pitää keskeyttää ajoissa. Maaston tuuleen aiheuttama turbulenssikerros on ikävää koettavaa ja koitunut monen lentäjän kohtaloksi. Täällä meillä tuulee yleensä Etelän ja Lounaan väliltä. Joku harvinaisempi kuten Itätuuli ja paikallinen Merituuli yhdessä, saattavat luoda voimakkaita turbulenssejä ja siirejä, yllättäen varovaisemmankin pilootin.

kopterikuski

Olen Martin ja hänen opettajansa kanssa samoilla linjoilla tuon nopeuden suhteen -  englantilainen riippaliito-opettajamme Kyproksella sanoi että vauhti on kuin rahaa pankissa; nostaa voit mutta lisää et saa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod