Moottori Lerche

Aloittaja Lintunen, syyskuu 04, 2019, 19:46:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lintunen

Tervehdys !

Olisiko jollakin tietoa Moottori Lerchen lento-ominaisuuksista ?

Lähinnä kiinnostaa miten kone toimii termiikki lennossa ilman moottoria ?

Onko näitä vielä lentokuntoisena jossakin ?

Ym. Ym. ?

P. O4o 5799o4o / Janne

Matti Kuosmanen

#1
Kokemusta koneesta on parinsadan tunnin verran. Hauska kone paikallislentoihin, mutta suoritusarvot heikot vaikkapa ultraan verrattuna. Matkalentonopeus satasen tienoilla.
Ei sillä purjelentoa voi kunnolla lentää, koska Lerchen suoritusarvot purjekoneena ovat huonot. Moottorin sammuttaminen ilmassa vaatisi sähköstartin, jota ei yleenä painosyistä ole.
Mutta maisemien ihailuun paikallislennoilla ja matkaseikkailuihin 100 km säteellä kentästä se on hauska peli.
--matti
Matti Kuosmanen

Martti Mattila

Viisitoista lentotuntia vielä niin neljäsataatuntia poikki MotoLerchellä, kolmella eri yksilöllä joista nyt ajovuorossa oleva on tiukasti lentokelpoinen ja laillinen. Kaikissa Lercheissäni on sähköstartti, termiikkilentoa lensin eniten 212X llä. siinä oli huonoin nousukyky ja itse olin vielä nuori. En kuitenkaan sammuttanut moottoria vaan pidin tyhjäkäynnillä tinttilennossa, lennonjohto hieman ihmetteli kun pyysin muutosta lentosuunnitelmaan, lentoaikaan tunti lisää ja toimintaaikaan 45 min, "tuleeko sulle sinne bensaa jostakin, vai kuinka toimintaaika voi kasvaa" kysyi hän. Eli vehkeellä pysyi ilmassa ilmaiseksi, mutta matkalentoa purjekoneena en yrittänyt. Matkanopeus hyvällä moottorilla eli 1600 cc.tai yli on 120 kmh. mikä on suurin sallittu puuskanopeus. Max tyynessä 150 kmh. mihin pääsee täydellä kaasulla hyvällä potkurilla. Meno silloin ei ole miellyttävää korvalle, viidentoistaasteen pakkasella matkanopeus 140kmh. Yli 4m/s. tuulilla matkalennot turhauttavia, joku voi nähdä maasta että kone ei juuri liiku. En tällä hetkellä nauti tinttiryskeestä ja pieni huoli kuusikymppisten siipien kestävyydestäkin painaa mieltä. Voisin luopua tästä katsastetusta tai siitä mikä kaipaa uusia jättöreunoja ja verhousta, vielä jäisi se yksi mihin itelläni rakennuslupa.

Martti Mattila

Kaiken kaikkiaan Pentti Alanne teki suuren ilmailutyön suunnitellessaan Motolerchen, nyt niitä on keskieuroopassakin, onkohan se suomalaisen esimerkin innoittamaa. Motolercheillä on lennetty tuhansia tunteja ja ne tunnit tulivat tarpeeseen köyhässä maassamme. Motolerche on miellyttävä perhekone, perheen eli pienen talkooporukan voimat riittävät puretun koneen osien siirtelyyn. Mutta on siinä huonotkin puolensa, hidas matkanopeus tulikin jo mainituksi, ohjaamo ahdas, istuma asento vähemmän mukava. Sehän on koulupurjekoneen opettajan penkki ja koululennot on ehkä oletettu olevan lyhyitä, jolloin mukavuus ei ole ollut tärkeää.
Ehkä on jopa oletettu että huonosti istuva ärsyyntynyt opettaja on vihaisempi ja saa oppilaan panemaan parastaan. Huono puoli yksityisomistuksessa on myös iso kärkiväli, 13 metriä. Kerhojen lentokonehalleissa joudut pitämään konetta perimmäisenä, eli muu kalusto ulos ennen kuin saat Lerchesi ulos. Tässä kolmentoistametrin kärkiväli on epämukavuustekijä. Raumalaisilla oli Moottorilerche kerhokoneena, talvisin ennenvanhaan läheinen mererenlahti jäätyi kaupungin lentokentäksi ja kerholaiset lensivät viikonloppuisin vuorotellen puolen tunnin keikkaa suksikoneena. Nyt nuo hetket ovat muistoja ja katoavat kuin kyyneleet sateessa.

Lintunen

Kiitokset tiedoista.
Näin tuossa eilen ihan livenä tuo Lerchen ja olihan "iso" kone...
Nyt on paljon tietoa tästä kone mallista ja melkein kaikki koneet joita Suomessa on tehty listattuna.
Ei pois suljettu vaihtoehto, mutta pitää vielä mietiskellä. Ajatukset vaihtelee MoPu / Ultra välillä. 
Kummassakin omat hyvät / huonot puolet.
KIITOS ! 

Martti Mattila

Pääsitkö kokeilemaan koneeseen nousua/poistumista, ei helppoa jos ei ole notkea nuorukainen kuten minä. Kaikki Exp. koneet Volkkarilla on moottoriasennuksen suhteen yksilöllisiä, sytytys, kaasutus, kylmäkäynnistys ja imuilman esilämmitys tulevat ensimmäiseksi mieleen. Tekniikan yksityiskohtiin kannattaa perehtyä ja vielä parempi jos on rakentaja perehdyttämässä.
Mutta Lerchet ovat tehty viisi- ja kuusikymmenluvulla, huollettavaa löytyy airframe puolella. Hinta taas ei vastaavasti huimaa ja vak.maksu, radiolupa ja Trafi neljäsataa yhteensä vuodessa. Yamaha Apex moottorikelkkamoottorilla lentävät Kitfoxia amerikassa, moottorin kierrosluku yli 10 000, siinä ininässä ei hermo lepää, ei taida olla syytäkään.

Lintunen

No Moi !
Uskoisin että kyytiin nousu olisi ollut mahdollista, mutta en sitä kokeillut.
Ilmeisen suuren harppauksen joutuu ottamaan ennenkuin kabiiniin pääsee... ;)
Ajatukset kuitenkin muokkaantuivat mainittuasi " pieni huoli kuusikymppisten siipien kestävyydestäkin painaa mieltä " ja lisäksi epävarmuus nykyisen konehallin mahdollisessa säilytysmahdollisuuden mahdollisesta poistumisesta rupesi painamaan vaakakuppia.
(Toki kyllähän on todettava, että kone on oikeasti iso joka taasen aiheuttaa omat pulmansa maakäsittelyssä YKSIN ) 
Kyllä seikkailu Lerchellä toki suuresti kiinnostaisi, mutta luulen että tässä koulutuksen vaiheessa käännän kelkkani ultralenttämisen puoleen, unohtamatta kuitenkaan purjelennon kutkuttavia haasteita ilmassapysymisen vuoksi.
Seuraava kysymys onkin kuinka mahdollistaa kesken jääneen ultrakevyen rakentaminen ja mitä kaikkea se vaatii tekijältään ?
Valvojat rakentamiselle nyky Suomessa ?
Mahdollisuudet päästä maaliin ?
Taidan aloittaa uuden ketjun niin ei häiriinny tämä hieno tietoisku Lerchestä. 
Alla vielä koneet mitä tiedän olleen Suomessa.
OH-208x
OH-212x
OH-213x
OH-214x  (Ex.OH-KRF)
OH-215x
OH-225x (Ex OH-KRK)
OH-230x
OH-235x
OH-249x
OH-252x
OH-254x
OH-257x
OH-262x
OH-496x
OH-601x
OH-630x
OH-651x
Moniko lie vielä lentokunnossa ? Onko lisää ?
T. Janne

Martti Mattila

En malta olla kommentoimatta, itse pyrin pois Lerchestä kun luulin perheessäni tarvittavan kaksipaikkaista ja Falket olivat kalliita. Myös koin että noin 160 kmh. matkanopeus olisi tarpeen kunnolliseen lentomatkailuun. Opin nopeasti että halvat ultrat kuten Beaver 550, Comco c22 eli fox, Rans S6 Coyote, Fisher Superkoala. eivät ole edes Lerchen veroisia matkakoneita ja oli päästävä takaisin Lercheen. Ja koska Lerche on Touring Motor Glider, antaa 25 tuntia sillä lennettynä mahdollisuuden LSA koneeseen pelkällä tyyppikoulutuksella. Tähän pyydän kannanottoa joltain joka  tietää tämän lupakirja asian. Lisäksi oppii sen että Saksan kielessä h kirjainta yleensä edeltää c kirjain. Virallinen ilmailuni  alkoi Purjelentokurssilla ja kyllä oikea purjelento on todella upeaa harrastamista, se vain vaatii hyvän kuukausipalkan ja tai omistautumisen kerhotyöhön.

Martti Mattila

Ai niin ja vielä, Rhönlerchen on alun perin purjekoneeksi suunnitellut oikea Yliopisto Ilmailuinsinööri joka osaa myös geometrian. Näin ei välttämättä ole jossakin amerikkalaisten tai italialaisten rahanteko koneessa. Vanhemmat Lerchet tehty Saksassa, uudemmat lisenssillä K.K. Lehtovaaran lentokonetehtaassa Jämillä.

Matti Kuosmanen

Ei ole Moottorilerche TMG, koska se on kansallisten määräysten alla toimiva experimentalkone. Valitettavasti.
--matti
Matti Kuosmanen

Martti Mattila

Tuommoista vähän pelkäsinkin, en vain vaivautunut asiaa selvittämään, kiitos tiedosta. Eli sama onni jatkuu kuin Lotossa ja Pörssissä. Pitää lentää ne tunnit esimerkiksi SF. Falkella jos asia kohdallani muodostuu tärkeäksi. Lerchellä voi sentään lentää Falke kentälle että harrastaminen ei mene autoilun harrastamiseksi, minkä se helposti tekee joka harrastuksessa. Eli vietät autoillessa harrastuspaikalle enemmän aikaa kuin itse harrastuksen parissa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod