Opettakaa minua

Aloittaja Martti Mattila, elokuu 02, 2019, 11:02:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Valaiskaa minulle kuinka tämä onnettomuustutkinta näissä Ultrakevyt ja Experimental lentoonnettomuuksissa menee. Otkes on päättänyt tutkia tämän Pirkkalan Eurostar turman, hyvä niin. Mutta entä se Vuolijoen Ohrapeltoon pakkolaskun tehnyt Sonerai 2, tutkiiko kukaan mikä johti käyntihäiriöön ja pakkolaskuun, oliko lämpimän ilman aiheuttama höyrylukko bensaputkessa, sytytystulppa ei tykännyt tästä kuumemmasta ilmastosta, vai mikä.
Ruumiinavaus kertoo kyllä mihin lentäjä kuoli, mutta mitkä syyt johtivat pakkolaskuun. Jos palkollisilla viranomaisilla ei ole tarvetta tutkia teknisiä yksityikohtia ja esimerkiksi Poliisilla ei ole tehtävään koulutettua koiraa. Pitäisi jonkun organisaation, esimerkiksi moottorin toiminnan ja jonkin verran Luonnontieteitä ymmätävän harrastaja kolleegion selvittää mikä johti käyntihäiriöön.
Lentäjän tai koneen omistajan jäädessä henkiin tällaiset syyt yleensä selvitetään heidän toimestaan, mutta jos ei niin ole joku koneenomistajan veljenpoika ei välttämättä omaa sitä analyyttistä kykyä sevittää näitä juttuja. Ihmisiä kun on vain pöljiä ja hel...in pöljiä, itseni mukaan lukien.
Varmaankin on jokin organisaatio mitä minä en tiedä mikä tällaisen tutkinnan hoitaa, valaiskaa minulle mikä se on.

jkettu

OTKESilla ei ole velvollisuutta tutkia harrasteilmailuonnettomuuksia (valuuttapulan takia, luonnollisesti).  Halutessaan se voi kuitenkin ottaa jonkun tapauksen tutkittavaksi jos katsoo siihen olevan perusteltu syy.  Tässä Pirkkalan tapauksessa se syy on että kyseessä oli koululento.  Vuolijoen tapaus ei sitten näköjään ole niin yleismerkityksellinen että viranomainen viitsisi vaivautua.
Muita tutkintaorganisaatioita ei Suomessa ole, kyllä tämä jää yksittäisten yksityishenkilöiden varaan.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod