AN-pultit

Aloittaja hannuvir, maaliskuu 09, 2017, 21:50:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannuvir

Kertokaas näin epätietoiselle mikä AN-pulteissa on lujuusluokitus jos vaikka haluaisin tavallisen 8.8 pulttia vastaavan ?

taotao

Army-navy pultti on aika lähellä 8.8 vaikkei ihan suoraan ja motonetista en ostaisi 8.8 voi olla ihan muuta :)

Timo

Markku Hiedanpää

Katso: https://web.archive.org/web/20140714173226/http://www.coastfab.com/images/pdf/2010/bolts_an3_an10.pdf

AN pultit ovat pääsääntöisesti crmo terästä ja 8.8 din pultit voivat olla mitä tahansa teräslaatua joka täyttää riittävät lujuusvaatimukset, eli olennainen ero voi tulla eteen pulttia hitsattaessa. Lisäksi AN-pultit ovat mittatarkempia kuin 8.8 pultit ja ne ovat myös lujuudeltaan suurempia ja sitkeämpiä, vikana on vain se "tuumamittaisuus". AN-pultteja vastaavia lekopultteja tehdään euroopassa LN normilla millimitoilla, mutta ne ovat kymmeniä kertoja AN ja 8.8 pultteja kalliimpia.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Aki Suokas

Oleellinen ero on pultin yleinen geometria.
AN pultissa on vain tarpeellinen kierrepituus, ja muuten pultin varsi on sileä.  Rautakauppapultissa koko varsi on kierrettä.
AN pulttia voi käyttää leikkauspulttina, rautakauppapulttia ei.

Kuvassa siis AN pultti vasemmalla, rautispultti oikealla.

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Martti Mattila

Akin kuvassa on monta mielenkiintoista elementtiä, vaikka sen argumentointi ei pidäkään paikkaansa. Myös rautakaupassa myydään 8.8 pultteja joissa kierre ei ole munia myöten, niitä kutsutaan Osakierrepulteiksi. Kumpaisenkin standardin pultteja käytetään väärin ilmailussa, olen enemmän kuin yhden kerran poistanut pultin rekisteröidyn ilma-aluksen rakenteista joissa kierreosa on ollut siinä kohdassa mihin kohdistuu leikkauskuormaa. Esimerkiksi Cup tyyppisen laskutelineen korvakepulteissa. Pultin pituus on valittu kokonaispituuden mukaan ja mutterin puoleisessa päässä kierreosa on korvakkeen silmän kohdalla. Tämä osoittaa ammattitaidottomuutta ja teknisen mielikuvituksen puutetta. Leikkauskuormassa olevan pultin pituus on valittava niin että kierteetön osuus riittää koko leikkauskuormitetulle eli laskutelineissä laakerina toimivalle alueelle. Jos pultissa on näin oikein toimien ylimääräistä pituutta, sen voi poistaa katkaisemalla. Aluslaatta mutterin puoleisessa päässä varmistaa että kierreosa ei siirry leikkauskohtaan. Toinen mielenkiintoinen asia kuvassa on pintakäsittely eli kadmium anodisointi. USA.ssa militääri ja ilmailu johdannais materiaaleja saa vielä Kadmium anodisoida. Euroopan Unionissa Kadmiumin käyttöä vahditaan tarkasti, sen elimistöön kertymis ominaisuuden takia. Joten rautakauppapultit ovat nykyisin Sähkösinkittyjä. Suomessa on yksi purjelentokoneen tuho tapahtunut tuosta Akin mainitsemasta syystä, eli pultti hitsauksessa oli muuttunut siten että katkesi lennolla, taisi olla joku opiskelijapoikien tekele. 

Aki Suokas

aina sitä oppii uutta.

Osakierrepulteissa näyttää olevan aika pitkä kierre, joten sitä lyhennystä pitää harrastaa melko usein.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Aki Suokas

Tavallaan akateemista mielenkiintoa, kun eihän AN pulttia voi korvata metrisellä.  Reikä on väärän kokoinen!
Ja reiän suurentaminen vähentää materiaalia siitä kiinnitettävästä osasta ja voi siis heikentää sitä liiaksi.

Mutta katsoin AN pulttien saatavuutta (spruce) ja osakierrepultteja (Wurth luettelosta), sellaisella yleisellä halkaisijalla kuin 6 mm  /  AN4  (joka on siis 6.35 mm).  
Taulukossa pulttien sileän osan pituus soviteltuina suunnilleen samoihin kohtiin asteikkoa.  Metrisellä kierre on 18 mm pitkä, AN pultissa 12 mm.   (Ja tarvittaessa AN pituudet on määritelty 200 mm asti. DIN 931 tuntee M6 pultilla pituudet vain 110 asti.)

AN       mm
1,6
4,8
7,9
11,112
14,3
17,517
20,6
23,822
27,027
30,2
33,332
36,537
39,7
42,942
46,047
49,2
52,452
55,6
58,757
61,962
65,1
68,367
71,472
74,6
77,877
81,082
84,1
87,3
90,5
93,792
96,8
100,0
103,2
106,4
109,5
112,7
115,9
119,1
122,2
125,4
128,6
131,8
134,9
138,1
141,3
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Martti Mattila

Moottorilerche 212x teon aikoihin en edes ollut kuullut AN pulteista, purjelentokoneiden huoltokansiossa oli ainoastaan puhetta 8.8 pulteista. Meitä on täällä monta samanlaista epäakateemista tuhertajaa jotka ovat luoneet uutta ilmailulaitetta pelkillä rautakauppa kamoilla. Tietenkään tuumamittaisiin reikiin ei kannata työnnellä metrisiä pultteja, mutta on meillä täällä eurooppalaisia ilma-aluksia missä on käytetty metrimitoitus pultteja esim. Ikarus Comco C22. en tiedä  C42.den pulteista. Itse olen käyttänyt A 4 pultteja joiden kierrettä olen tarvittaessa lisännyt ja kokonaispituutta lyhentänyt. Kun AN pulttien pituusvalikoima on noin laaja, sitä enemmän oudoksuttaa että jotkut kittivalmistajat antavat väärin mitoitettuja pultteja joissa leikkauskuorma on kierteen kohdalla.

Renekaattori

Mielenkiintoinen tämä pulttikeskustelu.Aiheuttaa monta mieliharmia tämä tuuma ja metrisen mitoituksen ero.Mutta kuten Martti sanoi,8.8 pultteja käytettäessä on tärkeää valita pultin pituus sen kierteettömän osan mukaan ja liika kierre sen jälkeen pois.Mutta kierteen lisääminen kierrepakalla,tms,ei ole suositeltavaa,koska pultin oma kierre on valmistusvaiheessa tehty mankeloimalla,eli ainetta ei ole poistettu vaan se on ikäänkiun "Tiivistetty"(vrt.takominen) ja kierrepakalla tehdään sama asia leikkaamalla,josta syystä mahdollinen väsymismurtuman särö alkaa juurikin siitä leikatun kierteen pohjasta.

Martti Mattila

Näin on, pulttitehtaalla kierteet tehdään mankeloimalla ja kierteen jatkamisella pakalla voi olla tuo vaikutus että kierrettä tulee alueelle minkä raerakenne on vähemmän suotuisa. Lisäksi menetetään pintakäsittely. Kuitenkin leikkauskuormituksessa olevan pultin vetolujuus ei ole kriittisin juttu, vaan että leikkaukseen saadaan kierteetön osa pultista. Itse pidän hyvänä ideana tehdä sovitus ensin esim. 6mm. pultille, sellaisen reiän kuluttua väljäksi ei muuta kuin kalvaa sovituksen varttituumaan. Neljännestuuman väljiä reikiä olen olen kalvanut seitsemänmillisiksi ja etsinyt tarvittavat pultit ranskalaisista autoista, lujuus suurempi kuin 8.8. Alku ilma-alusten parissa tapahtui saksalaiskaluston puitteissa, AN systeemi jää vähemmän houkuttelevaksi vaihtoehdoksi tässä elämässä.

Seppo Koivisto

AN-pultin teräs on näköjään yleensä AISI 8740: http://elginfasteners.com/resources/materials/material-specifications/alloy-steel-grade-8740/
Vetomurtolujuus         930 N/mm2
Myötöraja                   550 N/mm2
Murtovenymä             16%

Vastaavasti 8.8 teräs (ISO 898-1):
Vetomurtolujuus         800  N/mm2
Myötöraja                   640 N/mm2
Murtovenymä             12% (10.9  9%, 12.9  8%)

Esim. 1/4-tuuman AN-pultin varren halkaisijan alatoleranssi on -0,1 mm, kun se M6-pultille on -0,18 mm. Kannan pyöristys on kummassakin R0,25.

hannuvir

Kiitos kaikille vastanneille. Tuli mielenkiintoista tietoa pulteista.
Vaihdetaampa ultran potkurin kiinnitykseen 8.8 tilanne AN pultit.

Martti Mattila

Mihin ultramoottoriin voi noin vain vaihtaa 8mm. pulttien tilalle 5/16 tuumapultit, kysyn uteliaisuudesta. Rotax 503 ja Hirth potkurinlaipassa on 8mm. kierre, ei 8mm. vapaareikää, mikä olisi kyllä parempi. Tämä kierteet potkurinlaipassa ilman potkurin sisään leikkaukseen tulevia vasta nastoja, on rakenteena väärä. Siinä on kierreosa leikkaukkauksessa ja esim Rotax 503 vain 75mm. jako ja pieni laippa eli pieni kitkapinta. Hirthissä ja 582 Rotaxissa on sentään 100mm. pulttikehä. Onko 582sessa myös tuumakierteet/jako. Tuo 8.8 pulttien suurempi alatoleranssi ei haittaa, jos omistaa työntömitan, myös on muistettava jos kieteen nousu muuttuu, sillä on vaikutusta kiristysmomenttiin.

Seppo Koivisto

Millisistä pulteista oli aikaisemmin puhetta täällä:
https://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=3547.5

hannuvir

Rotax 912 moottorissa on potkurin laipassa 8mm vapaareiät.
AN 5/16-24 on 0.309-0.312 tuumaa eli 7.85-7.93 mm

jkettu

Mitään en potkuriasennuksista ymmärrä, mutta ihan perstuntumalla (yli) kympin välys pulteissa vaikuttaa aika suurelta.  Pysyykö se potkuri laippaan nähden paikallaan pelkällä kitkalla, kun mäntämoottori hakkaa koko ajan kulmakiihtyvyyttä suuntaan ja toiseen?


jkettu

Okei, tuo näyttää asialliselta.  Kiitos!

Seppo Koivisto

25 Nm momentilla kiristetty M8 pultti aiheuttaa 16 575 N esikiristysvoiman. Tästä pitäisi vähentää potkurin työntövoiman osuus, joten laskussa on käytetty 16 000 N. Rotaxin potkurilaipan sisimmän 8 mm reikäkehän halkaisija on 75 mm. Potkurin ja laipan väliseksi kitkakertoimeksi on oletettu 0,2. Tällä perusteella yhden potkurin kiinnityspultin aikaansaama kitka kantaa 120 Nm momentin.

912 ULS:n potkuriakselin suurin momentti on 315 Nm (Installation Manual).

Martti Mattila

Katselin McWhytte flying wires hakusanalla juttuja, törmäsin Aerodrome palstalla argumenttiin jossa sanottiin että UK.n CAA vaatii vetokuormituksessa olevan pultin kierteen olevan tehdyn mankeloimalla mutta leikkauskuormituksessa olevan pultin kierre saa olla leikkaamalla tehty.
Olen myös silmäillyt kiristysmomentti taulukkoa missä annettiin kiristysmomentteja pultin koon mukaan, siinä oli myös leikkauskuormituksessa olevien pulttien kirimomentteja, muistaakseni noin 2/3 osaa vetorasitus pulttien kirimomenteista. Löydätte varmaan moiset taulukot netistä. Piper Cup tyyppisen laskutelineen saranointipulttien kiristely rystyset valkeina on pahimmillaan turhien jännitystilojen lataamista rakenteisiin, pahimmassa tapauksessa korvakkeita taivuttavaa ja pinteitä aiheuttavaa, jos pultin pituusmitoitus on väärä. Olen kuitenkin joutunut moista toimintaa katselemaan.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod