Polttoaineletkut

Aloittaja Pekka, marraskuu 10, 2010, 11:49:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pekka

Mistähän löytäisi Rotaxia ( purjelentokoneen moottori ) varten olevia polttoaineletkuja joilla ei olisi sitten enään ns. kalenteri-ikää.
Silikoni ? tms.

Jani Haapaniemi

Lainaus käyttäjältä: Pekka - marraskuu 10, 2010, 11:49:00
Mistähän löytäisi Rotaxia ( purjelentokoneen moottori ) varten olevia polttoaineletkuja joilla ei olisi sitten enään ns. kalenteri-ikää.
Silikoni ? tms.


Tuohon en osaa vastata mutta itse kaipaisin edes sellaista letkua joka ei päästä höyryjä läpi, eli yleisestikin käytössä oleva gatesin letku kun päästää hajut ohjaamoon.. varsinkin kun letkut sattuu kulkemaan sen kautta, tuliseinän läpi moottorille (yleistä ainakin ultrissa)..

Eli vaihdoimme aikanaan koneeseen (5v tuli täyteen) mm. bensaletkut, niin tämän jälkeen oli melkoiset bensankäryt ohjaamossa..
Testasin vielä asiaa siten että suljin metrin pätkän ko. letkua pulteilla päistään, bensaa toki sisällä, ja välille jäävä lenkki muovipussiin joka myös suljettiin teipillä kohtuu tiiviisti. Aamulla sitten haistelemaan pussin sisältöä.. hyhhyi mikä haju...

Kertokaahan nyt minkä merkkistä letkua muut täällä käyttää? ..toiveena saada joskus "hajutonta" versiota käyttöön kun pitää jättää nykyään "ovet auki" :)

tuomoh

Niin,
Rotaxin asennusmanuaalissa kerrotaan letkujen vaatimukset. Jäähdytysjärjestelmän letkuilta ja paisuntasäiliöltä vaaditaan +125 Celsiuksen lämpötilan kesto ja öljyletkuilta +140 Celsiuksen lämpötilan kesto. Kaupallisten jäähdytysvesiletkujen materiaali on yleensä EPDM (Ethylene Propylone Diene Monomer), jonka lämpötilan kestoksi luvataan yleensä +90 Celsiusta. Öljy- ja pa-letkujen materiaali on yleensä nitriili (NBR) ja lämpötilan kestoksi luvataan +100 Celsiusta. Mikäli noudattaa Rotaxin poikien vaatimuksia, letkuina täytyy käyttää jäähdytyspuolella silikoniletkuja (max. 170 Celsiusta) ja öljypuolella teflonletkuja (max. 270 Celsiusta). Silikoniletkuja löytyy edullisesti vaikka Englannin eBay:n sivuilta (http://www.ebay.co.uk/) ja tefloniletkuja hydrauliikkaliikkeistä.
Nitriili ei tunnu kestävän nykyisiä lisäaineistettuja bensiinejä. Ainoa oikea letku on teflonletku, joita saa tosiaan hydrauliikkaliikkeistä.
Vaihtoväli taitaa olla sama kaikilla taipuisilla letkuilla, mikäli noudattaa Rotaxin ohjeita. Huoltomanuaalissa mainitaan, että kumiosat täytyy vaihtaa viiden vuoden välein. Kaikki letkut ovat olleet jo kauan aikaa synteettisiä, vaikka niistä käytetään kumi-nimeä kuten nitriilikumi ja silikoonikumi.
Erikseen on huoltomanuaalissa mainittu, että tefloniset pa-letkutkin pitäisi uusia viiden vuoden välein. Maksaa muuten aika lailla  >:(
Tosin ultrien valmistajia ei tunnu juurikaan Rotaxin vaatimukset painavan. Eurostarin paisuntasäiliönä on urheilujuomapullo, jonka lämmönkesto on vain 80 Celsiusta. Höyrypurkaus sulattaa sen.

Reijo Österberg

Gatesin luettelosta löytyy tämmöinen letku, mistä tätä mahtaa Suomesta tai euroopasta saada, googlella en vielä löytänyt.

http://www.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments_module&file=70130_E2_PRODUCT_OVERVIEW_CATALOGUE1.pdf

Low permeation fuel hose
(Product type 4219)
A very high-quality hose that meets the latest environmental standards and requirements.
• Fluoroelastomer tube liner resists permeation of alcohol and sour gas
• Tube resists heat, sour gas and fuel (leaded, unleaded and alcohol based petrol,
diesel, biodiesel)
• Cover resists heat, ozone and abrasion
• Polyester braid reinforcement
• Working pressure up to 1.2 MPa (12 kg/cm²)
• Temperature range from -35°C to +150°C
• Meets requirements of SAE 30R9
-Reijo Österberg-

Lentokapt:Hujane


Mikko Nikunen

Onko tuosta Gates:n letkusta pitempiaikaisia kokemuksia? vai onko olemassa joku muu luotettava letku valmistaja autobensa käyttöön?

Antsu

Danaerolla näyttäisi tuota Gates 4219 letkua olevan.
http://www.danaero.dk/gates_fuel_hose.pdf


hannuvir

Tuossa meidän ultrassa FK9 vaihdettiin käytettynä oston jälkeen 2012 Gates 4219 letkut. Hyvin kestivät lailliset 5 vuotta.
Alkuperäiset laskivat jotain läpi, pinta oli tahmeaksi. Tuosta paikallisesta autotarvikeliikkeestä sitä Gates letkua löytyi.
Gates 3225 ja 4219 kestävät alkoholipitoisen bensiinin.
Motonet myy Gatesia mutta kannattaa tarkistaa letkun tyyppi.
https://ww2.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe/documents_module&file=TB_043_E9_fuel_system.pdf

EHa

Minulla on ollut 5 vuotta eri merkkisiä bensaletkuja ja viime talvena vaihdoin kaikki letkut.
Osa oli yllättävän kovettuneita, en laittanut valmistajan nimiä muistiin, mutta ainakin
FAGUMIT ja IWG sekä GATES merkkiset letkut olivat kuin uusia.

        Eero Härmälä

Mikko Nikunen

Kiitos vastauksista. Koneen romuista löysin alkuperäiset tehtaalla asennetut letkut. Letkujen valmistaja on  Semperit, tyyppi Semperit S FUB Kraftstoff /fuel DN PN 12bar. Speksin mukaan kestävät 10% alkoholia. Paikallisesta Etrasta löytyi kysestä letkua. Tuo Gates on varmaan pätevä vaihtoehto.
speksi:
https://www.salhydro.fi/files/PDF/FUB_tekniset_tiedot.pdf
Salhydro ei myy letkua.
-M

P.Lehtinen

Meillä on varastossa 6 ja 8mm Gates 3225 letkua jatkuvasti. Muitakin kokoja tarpeen mukaan.
Tuota letkua pääasiassa olen käyttänyt jo vuosia. 

Jari Lindevall

Kyllä, näissä lento-vehkessä ei kannata  kokeilla yhtään mitään, jos oma henkikulta on yhtään tärkee.

Suksi

Moi
Täältä olen tilannut jäähdytysnesteille sopivia silikoniletkuja. Niiden laatu on hyvä ja ne eivät ole liian paksuseinämäisiä. http://srtkauppa.fi/28-silikoniletku
Jokke

kuningas


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod