Harrasterakenteisen sisustusmateriaalit

Aloittaja Jouni Laukkanen, marraskuu 11, 2005, 12:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouni Laukkanen

Sain aamulla sähköpostia, jossa kysyttiin harrasterakenteiseen ilma-alukseen asennettavista sisustusmateriaaleista. Vastasin itse häthätää tällä tavoin:

Meikäläisittäin ei taida olla määräyksiä, lähinnä tämä tiedote: http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/t/ait1_10.pdf
lienet sen löytänyt. Mitäänhän ei siinä määrätä, mutta luulisin, että ei sitä itselleen mitään palopommia rakenna.
Lontooksi on sitten australialainen teksti: http://www.casa.gov.au/airworth/aac/PART-1/1-114.htm ja amerikkalaisen avweb-nettijulkaisun artikkeli samasta aiheesta: http://www.avweb.com/news/maint/182839-1.html ja vielä FAA:n AC 43.13-1B:n sivu http://www.avweb.com/newspics/3n-ch9_4.pdf.

Usein näissä teksteissä viitataan ilmailutiedotukseen FAA AC 23-2, Section 4(b), jossa ilmeisimmin annetaan ohjeet palosuojauksen tekemiseen, mutta en tähän hätään löytänyt siitä nettiversiota.

Koska oma asiantuntemattomuuteni paistaa tästä läpi, lienee viisaammilla täällä jotakin lisää sanottavaa aiheesta?



Markku Kiiski

Koskeekos nämä samat määräykset myös puurakenteisia ilma-aluksia (esim. Tumppu tai Tuulia), ei taida mahdollinen palon alku kovasti hidastua, vaikka pienet määrät verhoilukangasta olisi kuinka paloturvallista tahansa.

Markku Hiedanpää

Parempien ohjeiden puuttuessa kannattaa lukea "Harrasterakenteisten ilma-alusten lentokelpoisuusvaatimuksia"  AIR M5-1, joka sanoo:

4.12 Moottoritilan palonesto
Suunnittelussa ja rakentamisessa on otettava huomioon suojaus mahdolliselta tulipalolta. Tämä koskee rakennusmateriaalien valintaa ja erityisiä suojauksia
kuten moottoritilan ja rungon välistä tuliseinää.

Eli määräys ei ota kantaa sisustusmateriaaliin,
siihen vain on käytettävä tervettä järkeä ja jos sitä on, niin silloin kannattaa noudattaa ilmailussa yleisesti käytettyjä ohjeita ja työmenetelmiä.

Markku Kiiski

Näin suunnilleen kuvittelin itsekin, jäi vain hymiö pois tuon ensimmäisen viestin lopusta.

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - marraskuu 11, 2005, 12:51:56
Usein näissä teksteissä viitataan ilmailutiedotukseen FAA AC 23-2, Section 4(b), jossa ilmeisimmin annetaan ohjeet palosuojauksen tekemiseen, mutta en tähän hätään löytänyt siitä nettiversiota.

FAA:n nettisivut on melko laajat, mutta kyllä ko AC sillä on.

<http://www.airweb.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgAdvisoryCircular.nsf/MainFrame?OpenFrameSet>

valinta " by number" ja sitten 23-2 esiin
mutta se on lähinnä testausmenetelmä...
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Matti Rissanen

Mikkelissa oli C-172 (sama joka syoksyi jaan lapi), jossa oli sisustukset pantu uusiksi. Materiaali oli kuulemma testattu asettamalla hehkuvaa/palavaa(jompsin kumpsin) ainetta koepalalle, samalla otettiin aikaa ja katsottiin tekeeko reikaa, syttyyko palamaan, jne.
Kavisikohan autovalmistajien standardit tahan paikkaan...?

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Matti Rissanen - marraskuu 11, 2005, 17:41:10
Mikkelissa oli C-172 (sama joka syoksyi jaan lapi), jossa oli sisustukset pantu uusiksi. Materiaali oli kuulemma testattu asettamalla hehkuvaa/palavaa(jompsin kumpsin) ainetta koepalalle, samalla otettiin aikaa ja katsottiin tekeeko reikaa, syttyyko palamaan, jne.
Kavisikohan autovalmistajien standardit tahan paikkaan...?

Ennen kuin ryhtyy enempää arvailemaan, kannattaa lukea jo aiemmin mainittu ilmailutiedotus AIR T1-10, jossa sanotaan:

3.3.1 Auto- tai huonekaluteollisuudessa käytettävät materiaalit hyväksytään, mikäli niille on tehty kansainvälisen ISO 3795-standardin tai amerikkalaisen FMVSS 302 standardin mukaiset palokokeet, ja palamisnopeudeksi näissä kokeissa on mitattu korkeintaan 100 mm/min. Materiaalin hyväksymisen edellytyksenä on kopio palokokeen pöytäkirjasta tai tutkimusselostuksesta. Todettakoon, että esim. linja-autoteollisuuden käyttämille materiaaleille palokokeet tekee yleensä valtion teknillinen tutkimuslaitos, ja kopio tutkimusselostuksesta on tällaisissa tapauksissa saatavissa materiaalin myyjältä.

3.3.2 Sisustusmateriaali voidaan hyväksyä myös yksinkertaistetun suikalepalokokeen perusteella. Tässä kokeessa asetetaan noin 1,5 - 2 cm:n levyinen suikale riippumaan vapaasti ja sen alareunaan kohdistetaan tulitikun tai savukkeensytyttimen liekki (korkeus n. 2,5 cm). Materiaali on hyväksyttävissä, jos se ei syty lainkaan palamaan tai jos se sammuu itsestään heti koeliekin vaikutusalueen ulkopuolella. Palokoe on tehtävä kolmelle näytteelle ja hyväksymisen edellytyksenä on kokeesta tehty pöytäkirja.

Teuvo Okkonen

 
3.3.1 Auto- tai huonekaluteollisuudessa käytettävät materiaalit hyväksytään, mikäli niille on tehty kansainvälisen ISO 3795-standardin tai amerikkalaisen FMVSS 302 standardin mukaiset palokokeet, ja palamisnopeudeksi näissä kokeissa on mitattu korkeintaan 100 mm/min. Materiaalin hyväksymisen edellytyksenä on kopio palokokeen pöytäkirjasta tai tutkimusselostuksesta. Todettakoon, että esim. linja-autoteollisuuden käyttämille materiaaleille palokokeet tekee yleensä valtion teknillinen tutkimuslaitos, ja kopio tutkimusselostuksesta on tällaisissa tapauksissa saatavissa materiaalin myyjältä.

3.3.2 Sisustusmateriaali voidaan hyväksyä myös yksinkertaistetun suikalepalokokeen perusteella. Tässä kokeessa asetetaan noin 1,5 - 2 cm:n levyinen suikale riippumaan vapaasti ja sen alareunaan kohdistetaan tulitikun tai savukkeensytyttimen liekki (korkeus n. 2,5 cm). Materiaali on hyväksyttävissä, jos se ei syty lainkaan palamaan tai jos se sammuu itsestään heti koeliekin vaikutusalueen ulkopuolella. Palokoe on tehtävä kolmelle näytteelle ja hyväksymisen edellytyksenä on kokeesta tehty pöytäkirja.
Lainaa

Kiitos edellisestä, tieto tuli tarpeeseen.
Pystyn hyvin hakemaan tietoa selkeästä osoitteesta tai edelläkerrotulla tavalla julkituotua asiaa, mutta GPRS yhteys (ainut mahdollinen minulla) ei hitautesa vuoksi mahdollista varsinaista etsiskelyä esimerkilsi laitoksen sivuillta.

Terv,
Teuvo
Teuvo Okkonen

jlaine

Tervehdys
Tiedoksi, että Räyskälä-Säätiön hinauskoneen Pa 25-235 Pawneen istuin verhoiltiin uudelleen eräässä hämeenlinnalaisessa verhoomossa. Materiaali oli linja-autoissa käytettyä kangasta ja siihen sai mukaan palotodisteen, joka tyydytti myös koneen katsastajaa. Kangas on laadultaan erittäin hyvä ja työn jälki kiitettävää. Varmaan samaa kangasta saa myös ostaa, jos jotakuta kiinnostaa niin voin kaivaa verhoomon nimen esiin, suoralta kädeltä en sitä muista.
Jorma

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod