Painonvartijat tiedottaa.

Aloittaja Jouni Laukkanen, lokakuu 26, 2005, 00:42:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouni Laukkanen

28.9.2005 Ultrakeveiden massantarkkailu ensikatsastuksen yhteydessä

Punnittaessa ensirekisteröinnin tai uusintakatsastuksen yhteydessä ultrakeveitä lentokoneita, on havaittu punnitustodistukseen merkityn ja todellisen massan joissain tapauksissa poikkeavan huomattavasti toisistaan. Usein ero on ollut selvästi suurempi kuin ilmailumääräyksessä AIR M5-10 mainittu, punnitustodistukseen muutoksen vaativa ±3 kg.

Viitaten yllämainitun ilmailumääräyksen kappaleen 7.7. "Punnitus, massatarkkailu ja kuormausrajoitukset" kohtaan 3 "Milloin Lentoturvallisuushallinto katsoo punnituksen tarpeelliseksi", on Suomen Ilmailuliiton ja Lentoturvallisuushallinnon neuvottelussa päätetty kiinnittää erityistä huomiota perusmassan tarkastuspunnituksiin ja kuormattavuuden tarkastuksiin jokaisen ultrakevyen lentokoneen ensikatsastuksen yhteydessä.

Samalla tarkastetaan ultrakevyen lentokoneen kuormattavuusvaatimusten täyttyminen; kuormattavuuden tulee olla 175 kg minimivarustus asennettuna. Mikäli UL-lentokone ei täytä punnitustodistuksen perusteella asianomaista kuormattavuusvaatimusta, on esitettävä varustelista, josta käy ilmi minimivarustukseen kuulumattomien varusteiden massat. Jos näiden huomioonottamisen jälkeenkään UL-lentokoneen kuormattavuus ei ole riittävä, ei katsastaja voi suositella rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen myöntämistä.

Tarkastuspunnitukset aloitetaan ensikatsastuksissa 1.10.2005 alkaen

Ensikatsastukseseen UL-lentokone tulee esittää perusmassavarustuksessa, siis mm. polttoainesäiliössä saa olla vain käyttämättä jäävä polttoaine.

Tarkastuspunnitus ei korvaa tai sillä tehdä lentokoneelle punnituspöytäkirjaa tai –todistusta, vaan punnituksella tarkastetaan täyttääkö UL-lentokone sille asetetut määritelmät ja vaatimukset.

http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=191&a=show&id=88

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod