Kiteelle vintturi

Aloittaja Ari Simonen, lokakuu 22, 2005, 20:41:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Ari Simonen

Uutisena kerrottakoon että Kiteellä on valmistumassa purjelentokoneiden hinausvintturi.Kyseessä on
yhden miehen rakennusprojekti joka alkaa olla hinausvalmiissa kunnossa.
Tänään otettiin "ensisavut" vehkeestä parin koehinauksen muodossa. Koevedon tarkoituksena oli
selvittää lähinnä turbiinikytkimen toimintaa.
Vaijerinnokkaan laitettiin kiinni Ford Transit pakettiauto ja eka vedossa annettiin auton rullata vapaasti.
Nopeutta ransitin mittariin saatiin 130 km/h jo eka vedossa!!!!    Toinen veto tehtiin niin että ransitti
moottorijarrutti suurimmalla vaihteella.Nopetta saatiin nyt 120 !!!   Arvatkaapa oliko rakentajan ja hinaus-
porukan naama messingillä.!   Enempää ei tällä kertaa vedetty,ja tämän jälkeen tarkastettiin vielä GPS:llä
ransitin nopeusmittarin virhe joka oli noissa nopeuksissa noin 7-8 km/h liikaa.
Suunnitelmissa on että ensi viikonloppuna vintturi olisi lopullisesti valmis ja oikeat koehinaukset purjekoneella voitaisiin suorittaa.

Ari S

Mikko Suokas

Onnea vintturinrakentajalle!

Otapa kuvia niistä ensimmäisistä koevedoista purjekoneen kanssa ja laita niitä näkyville jonnekin. Olen itse ollut mukana rakentamassa erästä jo lähes ikuisuusprojektiksi muodostunutta vintturia, ja ne koevetofiilikset olivat todellakin hienoja. Voin vain kuvitella, miltä projektin vetäjästä tuntui silloin. Nyt tuo sama vintturi on ollut käytössä jo yli kymmenen vuotta.

t. Mikko

SamiM

 :thumbsup: :thumbsup: ja vielä kerran  :thumbsup:
Laita tosiaan niitä kuvia jonnekin, ehkäpä  http://www.hansto.fi/purjelentoforum/ vois sopia aiheeseen paremmin.

Nikke

#3
Teletapeilta kuultua:

Ensimmäinen vinttaus 300m, nopeus 120kmh ja vaijerin pituus 800m.

Ari Simonen

Eilen lauantaina päästiin koevetämään uudella vintturilla oikeaa purjekonetta.Koska paikkakunnalla ei ole
aikaisempaa vintturiosaamista niin paikalle hankittiin osaavat vinttaajat Kuopion suunnalta.
Vaijeri oli noissa koevedoissa varsin lyhyt n.750m  Selänpäästä saatu.Hinauksia tehtiin kaikkiaan 14.
Suurimmat saadut korkeudet 380m joissa reilun 10 solmun vastatuuli lienee jelpannut. Vintturi toimi
odotetusti joskin vinttajien mielestä kaasukahva on turhan ärhäkkä ja vaikeuttaa tarkkaa tehonsäätelyä.
Mutta tuo on helposti korjattavissa.

Tervetuloa ensi kesänä Kiteelle purjelentämään.Täällä on vapaata ilmatilaa ja hyvät kelimaastot ja ilmaan
pääsee vintturilla edullisesti!!!

viper

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - lokakuu 30, 2005, 15:50:39
Eilen lauantaina päästiin koevetämään uudella vintturilla oikeaa purjekonetta.Koska paikkakunnalla ei ole
aikaisempaa vintturiosaamista niin paikalle hankittiin osaavat vinttaajat Kuopion suunnalta.
Vaijeri oli noissa koevedoissa varsin lyhyt n.750m  Selänpäästä saatu.Hinauksia tehtiin kaikkiaan 14.
Suurimmat saadut korkeudet 380m joissa reilun 10 solmun vastatuuli lienee jelpannut. Vintturi toimi
odotetusti joskin vinttajien mielestä kaasukahva on turhan ärhäkkä ja vaikeuttaa tarkkaa tehonsäätelyä.
Mutta tuo on helposti korjattavissa.

Tervetuloa ensi kesänä Kiteelle purjelentämään.Täällä on vapaata ilmatilaa ja hyvät kelimaastot ja ilmaan
pääsee vintturilla edullisesti!!!


Hyvä juttu, että vintturi tuli valmiiksi noin nopeasti. Huhuja sen tekemisestä taisi kuulua ensimmäisen kerran reilu vuosi sitten. Mitä konetta koehinasitte? Mikä tuleee olemaan hinauksen hinta? Jos hinta on kohdallaan, niin purjelentotoiminta tulee vilkastumaan siellä paljon.

Nikke

Koehianukset suoritettiin Astirilla. Ja hinnasta sen verran, että eihän Kiteellä muutenkaan ole kallis lentää  :thumbsup:

Nikke

Juttua vintturista löytyy Joensuun Ilmailukerhon sivuilta:
http://www.jik.fi/sivut/?p=35

Ja JIK.fi galleriasta löytyy kuvia vintturista.

Eikun ensi kesänä kaikki koittamaan sitä!

Ari Simonen

Kiitokset Nikelle kun laitoit linkin JIK:n nettisivuille.

Vielä tuon vintturin teknisistä hienouksista: siinä on täysin koteloidut vetokelat elikkä vaijeri ei pääse
hyppäämään pois kelalta ja sotkeentumaan. Ja automaattisesti vaijerin mukana nousevat vetopuomit.
Näiden tarkoitus on säästää vaijeria.(ei joudu tiukalle mutkalle).

Vinttaushinnasta en tiedä mitään varmaa,arviot on liikkuneet siinä 6-10 euroa.

Lauri Lounasheimo

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - lokakuu 30, 2005, 15:50:39

Eilen lauantaina päästiin koevetämään uudella vintturilla oikeaa purjekonetta.Koska paikkakunnalla ei ole
aikaisempaa vintturiosaamista niin paikalle hankittiin osaavat vinttaajat Kuopion suunnalta.
Vaijeri oli noissa koevedoissa varsin lyhyt n.750m  Selänpäästä saatu...


Vaijeri? Eiköhän se Selänpäässäkin ole teräslanka (steel rod)? Vaijerilla olisi varmaan aika "mielenkiintoista" hinata, kun se käyttäytyy vähän kuin kuminauha.

/Lare

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - marraskuu 01, 2005, 01:07:30


Vaijeri? Eiköhän se Selänpäässäkin ole teräslanka (steel rod)? Vaijerilla olisi varmaan aika "mielenkiintoista" hinata, kun se käyttäytyy vähän kuin kuminauha.

/Lare


Kyllä se näyttää Selänpäässä ihan vaijeria olevan poikkeuksena siitä "perinteisestä" 4-5 mm teräslangasta.

/Harri

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - marraskuu 01, 2005, 01:07:30
Vaijerilla olisi varmaan aika "mielenkiintoista" hinata, kun se käyttäytyy vähän kuin kuminauha.

Ei se veny mitenkään häiritsevän paljon. Käytännössä eroa teräslankaan ei juuri huomaa. Veto on ehkä aavistuksen verran tasaisempaa, mutta mitenkään kuminauhamaista se ei ole.

-Mikko-

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod