Renkaat

Aloittaja hannuvir, maaliskuu 26, 2018, 11:20:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannuvir

Onkos muilla kokemuksia Savan renkaista?
Oheisilla renkailla lennetty kaksi kesää ja 90 laskua.
Kulutuspintaa kyllä on, mutta kyljet halkeilleet.
Valmistusaika lienee 46/15.
Vieläkö näitä uskaltaa käyttää?

kopterikuski

#1
Googletin tota Savaa ja ensi vaikutelmani on: Eivät ole ILMAILULAATUA, toisekseen montakos ply:tä noissa on ja kolmannekseen, nuilla tossuilla en kehtais edes rullailla nuo kyllä paukahtaa.  Niin kerho kuin yksityisissäkin koneen omistuksissa tuntuu hoopolta ostaa kone joka maksaa 50 000€ ja sitten ostetaan kottikärryn renkaita koska net on halpoja mutta laskussa räjähtäessään saattaa tulla kalliita päreitä.

SamiM

Sawat on Fk:n lisäksi mm. Eurostareissa ensiasennusrenkaina. Uudetkin Sawat näyttää samalta muutaman vuoden kuluttua mutta kun sisärengas vaan on ehjä niin kyllähän se ilmat pitää. Toki, parempilaatuisiakin renkaita löytyy mutta on ne sitten monesti myös painavampiakin.. Aeroclassicit on laatutavaraa.

Seppo Koivisto

Savat tuli myös minulle ultran rakennussarjan mukana. Valmistettu ilmeisesti Sloveniassa.
http://www.savatech.eu/tyres/tyres-for-ultralight-aircrafts.html

kopterikuski

Ilman muuta minäkin valmistajana tinkaisin hinnassa heti kun sellaiseen paikka on.  Se ei ole mikään positiivinen "mainosvalo" jos tehdasvalmisteisen FK;n tai Eurostarin alla on Savat.  Lohduttava pointti on kyllä se jos sisärengas pitää ilmaa vielä ei ole selvinnyt montako ply:tä - rättikerrosta noissa on.  Vaikka hyvä rengas painaisi kilon extraa kappale todennäköisesti lentäjä pystyy sellaisen rutistamaan vyötäröltään mutta niin kuin tiedämme ilma-aluksen päällikkö päättää, arvoi minkälaisilla tossuilla vetää touch downit.  Rättimäärää en löytänyt Seppo Koiviston Sava-tehtaan linkistäkään.

Seppo Koivisto


kopterikuski

No joo sitte alkaa kestämään mutta vielä ne kangaskerrokset saattaa vettyä kun pinta noin halkeillut.

hannuvir

Ok.
AeroClassic on saatavana sekä 6 että 8 pr.
https://www.aircraftspruce.eu/aero-classic-400x6-6ply-tire.htm
https://www.glidingshop.eu/tyres/400-6-aero-classic-tyre-8-pr
Ehkä noissa Savoissa on kyljet kovilla FK9 alla, olisiko 8 pr varmempi valinta?
Vähillä paineilla ei ole käytetty.

hannuvir

Reklamoin myyjälle renkaista.
Tässä käännetty vastaus.
Eli tarkoitettu kestämään enintään vuoden.....
Aero Classic tilaukseen Spruce Europelta



SAVA-renkaat ovat erittäin halpoja.

Näiden renkaiden pääkohderyhmä ovat lähinnä lentokoulut, charter-yhtiöt jne.
Renkaat sopivat erinomaisesti korkeaan kulumiseen lyhyessä ajassa. Tästä syystä näiden renkaiden pääkohderyhmänä ovat lähinnä lentokoulut, charter-yhtiöt jne.

Meillä on myös SAVA-renkaat koulutuskoneistamme ja muutamme niitä joka puolessa vuodessa, mikä riippuu aina kulumisesta ja käytöstä.

Jos haluat käyttää renkaita pidempään ja etsit laadukkaampia renkaita, suosittelemme "TOST" -renkaamme valikoimistamme.









pilola



Ronema Oy Sipoossa myy renkaita lentokoneisiin ja myös paljon muutakin lentokonetavaraa ja -tarviketta. Palvelu on ollut Erinomaista. 
 http://www.ronema.fi/ilmailutuotteet

kopterikuski

Näistä tossuista paria asiaa: vasemman puoleinen on aitoa ilmailulaatua oleva 6ply: Aero Classic ja Painaa 1,694kg oikea on kiinalainen Carlisle 4ply ja 1,815kg eroa on tässä esimerkissä kahdelta renkaalta yhteensä 242gr.  Rengasta valkatessa kannattaa pähkäillä onko kottikärryn renkaan valmistuksessa otettu mitenkään huomioon sitä että laskuun tultaessa rengas ei pyöri mutta joutuu kyllä melkoiseen pyöritykseen alta sekunnin ( tähän ei hyväkään betonikärrärikään pysty, edes vappusimassaan).  Mielenkiintoisen kuulin pari päivää sitten: nousun jälkeen kippari painoi aina jarrua, muutoin ne tossut alkaa pysähtymään samaan kohtaan.

EHa

Minullakin oli alla "kottikärryn renkaat", en muista enää merkkiä mutta ne olivat tosiaan melkoiset pyyhekumit.
Laskin päiväkirjasta niin 80 laskua ja renkaiden vaihto kun pinta kului pahasti, kangas ei vielä kuitenkaan näkynyt.
Vaihdoin alle Trelleborg T991 4.00-6  6PR, näillä laskuja 300: Kuluivat nekin reunoistaan mutta olisivat vielä hyvin menneet kesän 2018
ja kääntämällä ehkä pitempäänkin.
Laakerirempan yhteydessä laitoin nyt uudet samanlaiset kun sattui olemaan hyllyllä.
Trelleborgit ostin Euromasterilta, muistaakseni 4 kpl maksoi vain 110 €. Tilaustavaraa, tulivat parissa päivässä.
Ihmetyttää että rakennussarjan mukana aikanaan yleensä tuli nuo pyyhekumit joissa vieläpä luki
että  NOT FOR HIGHWAY USE

Nokkapyöränä on Aeroclassic CL 1.1x4.00-5 8 PR tubeless, ei kulu oikeastaan lainkaan.

     Eero Härmälä

Teuvo Honkanen

https://huutokaupat.com/attachment/download/8814038
Tuossapa Vekalle läpytin.Hinnan saa itse määrätä.Hyvää kevättä kaikille.
Tepi 

kopterikuski

Experimenttaalia sen olla pitää Tepi ja nimenomaan ilmalulaatusilla osilla kasattuna EI Oripään Shellin ilmailuosastolta haetuilla!!

SamiM

Ei se AeroClassickaan aina toimi..pintaa oli vaikka kuinka paljon mutta sisärengas petti.
Ulkorenkaassa oli pieni nystyrä sisäpinnalla joka oli nirhannut sisärenkaaseen reiän. Kannattaa siis tarkemmin syynätä renkaan sisäpuoli ennen asennusta.

Suksi

Käytämme Zephyreissä päätelineessä Aeroclassic 4 x 6 ja nokkatelineessä Aeroclassic 4x4  renkaita Vampire II päätelineissä sama 4x6 ja nokkapyörässä Aeroclasic 4x6  renkaita. Ei ole ollut kuin itseaiheutettuja huolia, sisärenkaita ei ole mennyt yhtään kun Beringin vanteilla niitä ei käytetä. Asentaessa ohjeen mukaan sisäpinnalle sivellään paikkausmassa. Käyttö iät ilman noita itse aiheutettuja vaurioita ovat olleet n. 320 tuntia ja n 1000 laskua. Panostimme Beringerin pyöriin ja olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä lopputulokseen. Aiemmilla jarruilla ja renkailla korjaustarvetta n 30 tunnin välein. Itse aiheutettuina vikoina on ollut liian pienet rengaspaineet jolloin rengas on murtunut laskeuduttaessa. ne eivät aina tyhjene, mutta niihin tulee patteja.

hannuvir

Nyt tuli Aircraftspruce.eu lta AeroClassic renkaat. Toinen on ok mutta toisessa on kehäheittoa 4-5 milliä.
Lisäksi tasapainoa piti laittaa 100g, eli paljon. Ihmettelen miten noin pienessä pyörässä on niin paljon epätasapainoa,
olisiko rungossa vikaa?
Reklamoin renkaasta mutta eivät vastaa e-maileihin. >:(

Gearman

Onhan varmasti rengas noussut kunnolla vanteelle? Voi olla, että näkyy kuvasta huonosti, mutta näyttäisi siltä, että ei istu ihan silleen kuin pitäisi. Auton renkaita asentaessahan ensin rengas täytetään ilman venttiilin "sielua" reilusti normaalia käyttöpainetta isommalle paineelle, että rengas nousee kunnolla vanteelle. Sitten vasta asennetaan venttiiliin sielu ja asetetaan oikea paine. En tiedä voiko tässä olla tuollainen ollenkaan kyseessä, mutta hurjalta kyllä näyttää tuo painojen määrä.

Teuvo Honkanen

Ei ole noussut vanteelle kunnolla,näkeehän tuon selvästi.Paineet pois ja rengas painettava vanteelta ja kaupasta sian ihraa renkaan jalkaosaan ja vanteeseen,ei vaseliinia.Käy tuohon apteekista saatava vaseliini myös.Ei pilaa kumia kuten öljypohjainen vaseliini.En tiedä miten ammattitaitoista kaveria siellä puuhastelee,mutta neuvoisin pysymään erillään lentolaittesta oman turvallisuuden takia.Anteeksi arvosteluni. 


 

hannuvir

Tässä Teuvollekin kuva, rengas ON vanteella täydellisesti.
Tuossa painavimmassa kohdassa on rengas selvästi pulleampi kuten kuvasta näkyy.
Noin 35 vuotta harrasteilmailun parissa puuhastelleena sen verran on taitoa kertynyt että omaa turvallisuutta en tietämyksen puutteen takia vaaranna.

Teuvo Honkanen

Ok.Ajattelin että työn on tehnyt joku rengasliike kun on tasapainoitettu,mutta nyt tuo kuva näyttää että rengas on oikein asettunut vanteelle.Tilanteen tekee vaan koomiseksi kun nuo Savat haukkuu moni keskusteluun osallistunut ja kelpaavat vain kottikäryyn.Mutta mites nuo ns. lentokonelaatuiset renkaat.Eivät taida kelvata edes kottikärryyn.Suosittelen käyttämään kotimaista tarjontaa osien hankkimiseen jo tuon tavaran palautuksen ja vaihdon takia.Ainakin on helpompi asioida reklamaatio tilanteissa.Toivotaan että saatte asian hoidettua kuntoon ja pääsette taivaaseen......ei kun taivaalle.          
 

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: Teuvo Honkanen - huhtikuu 24, 2018, 21:49:16
Ei ole noussut vanteelle kunnolla,näkeehän tuon selvästi.Paineet pois ja rengas painettava vanteelta ja kaupasta sian ihraa renkaan jalkaosaan ja vanteeseen,ei vaseliinia.Käy tuohon apteekista saatava vaseliini myös.Ei pilaa kumia kuten öljypohjainen vaseliini.En tiedä miten ammattitaitoista kaveria siellä puuhastelee,mutta neuvoisin pysymään erillään lentolaittesta oman turvallisuuden takia.Anteeksi arvosteluni.

Swarfegaa käyttävät auton kumien asentajat.

wexa

Lainaus käyttäjältä: Suksi - huhtikuu 10, 2018, 19:55:57
Ei ole ollut kuin itseaiheutettuja huolia, sisärenkaita ei ole mennyt yhtään kun Beringin vanteilla niitä ei käytetä. Asentaessa ohjeen mukaan sisäpinnalle sivellään paikkausmassa.

Minkä takia laitat paikkausmassaa?

Veli "wexa" Hynynen
Veli "wexa" Hynynen

Suksi

On valmistajan ohjeen mukaista. He kyllä suosittavat paikkausspraytä me käytämme massaa joka ei sotke niin paljon vannetta.

Seppo Koivisto

#24
Savan ultrarenkaita tekee ilmeisesti nykyisin Mitas, joka kuuluu Trelleborgille.
https://mitas-tyres.com/en/products/aircraft-tyres

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod