Mitä mätää Tansk... tiedotuksessa?

Aloittaja Jouni Laukkanen, lokakuu 20, 2005, 18:32:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouni Laukkanen

Tervehdys kaikki.

Olen tässä viimeisten kuukausien aikan kuullut sapekkaita kommentteja siitä miten SIL tai EUT huolehtii tiedottamisesta. Pohjoisesta päin on noussut suuttumus siitä, ettei sinne asti kantaudu tietoa siitä mitä tapahtuu liitto/toimikuntatasolla. Osittain tässä piilotettua kritiikkiä ILMAILU-lehden artikkelilinjausta kohden. Epämääräisiä väitteitä kuuluu siitä, että vaikka tekstejä toimitettaisiinkin, ne eivät pääse julkaistuksi asti. Tai väitetään, että experimental/UL-ilmailua käsittelevät jutut ovat lapsipuolen asemassa.

Toinen puoli kritiikistä juontuu siitä, että vaikka täällä forumilla kysyvä saakin usein vastauksen kysymyksiin, ei pohjoisen miehillä (tai naisilla) ole halua kirjoittaa nettipalstalle mitään. Kynnys uuden tekniikan käyttämiseen on liian suuri. Tähän vaan täytyy tyytyä. Sen sijaan on harmi, jos sitä palautetta ei tule missään muussakaan muodossa.

Viime päivien perusteella katsottuna tämä forum näyttää täyttävän tietynlaisen tiedotuskanavan tarvetta. Toisaalta tiedän ihmisiä, jotka eivät kirjoita tänne, koska he ajattelevat asiallisen informaation hukkuvan "roskaan". Keskustelukanavan luontoisesti täällä esiintyy faktaa ja mielipiteitä sekaisin, joten tiedon murusten poimiminen joukosta on erittäin hankalaa. Ainoa keino poimia näitä tiedon murusia on seurata palstan kirjoittajien kommentteja ja tehdä sitten itse päätelmiä siitä kenen välittämään tietoon kannatta luottaa. Henkilökohtaisesti pidän tätä annettuna asiana, jolle ei voi mitään.

Mutta, olisiko syytä perustaa tänne virallinen Radio Jerevan -tyylinen osasto tyyliin: "kysy meiltä, me vastaamme". Vai olisiko tänne esitettyjä kysymyksiä tuoda esiin ILMAILU-lehdessä "virallisen palstan" tiimoilta. Lehdessähän pitää omaa palstaansa armoitettu kynäniekka Nils Rostedt (joka on kiertänyt elämänsä aikana muutakin kuin tahkoa) ja joka mielellään uhraisi palstatilaa enemmänkin lajin eduksi.

Nyt sitten nostetaan virallisesti peili EUT:n tiedotustoiminnan eteen ja palautteen antajina saatte toimia te, hyvät lukijat. Sovitaan, että tämän säikeen alla annettu henkilökohtainenkin palaute on arvostettua, sikäli kun se kohdistuu toimikunnan puheenjohtajaan, jonka tehtävänä on toimia lajin edusmiehenä. Siis, sana on vapaa. Minkälaista tiedotustoimintaa, artikkeleita tai koulutusmuotoja toivotte? Missä sen tulisi tapahtua ja miten? Huomatkaa, että tässä on taas talvipäivät tulossa (10.-11.3.2006 Jyväskylässä) joten sinnekin kaivataan luentoaiheita ajankohtaisista kysymyksistä.

Mikäli näitä vinkkejä ei tule, muotoutuu päivien ja muunkin tiedotustoiminnan luonne sellaiseksi kuin toimikunnan jäsenet sen rajattomassa viisaudessaan parhaaksi näkevät.

Olkaa hyvät, nyt on palautteen aika (kuten aina).

EUT puheenjohtaja

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - lokakuu 20, 2005, 18:32:30
Viime päivien perusteella katsottuna tämä forum näyttää täyttävän tietynlaisen tiedotuskanavan tarvetta. Toisaalta tiedän ihmisiä, jotka eivät kirjoita tänne, koska he ajattelevat asiallisen informaation hukkuvan "roskaan". Keskustelukanavan luontoisesti täällä esiintyy faktaa ja mielipiteitä sekaisin, joten tiedon murusten poimiminen joukosta on erittäin hankalaa. Ainoa keino poimia näitä tiedon murusia on seurata palstan kirjoittajien kommentteja ja tehdä sitten itse päätelmiä siitä kenen välittämään tietoon kannatta luottaa. Henkilökohtaisesti pidän tätä annettuna asiana, jolle ei voi mitään.

No eihän tämä poikkea painetusta sanasta tuon suhteen yhtään, media vain on sähköinen :-) Toki kynnys "puhua suunsa puhtaaksi" on netissä pienempi, mutta moderaattorit on keksitty sitä varten jos liikaa alkaa vaahto virrata.. Samanlaisia päätelmiä ja arviointeja pitää kirjoittajan luotettavuudesta tehdä vaikka kyseessä olisi Mönkkösen palsta ILMAILU-lehdessä.  ;D

Lainaa
Mutta, olisiko syytä perustaa tänne virallinen Radio Jerevan -tyylinen osasto tyyliin: "kysy meiltä, me vastaamme". Vai olisiko tänne esitettyjä kysymyksiä tuoda esiin ILMAILU-lehdessä "virallisen palstan" tiimoilta. Lehdessähän pitää omaa palstaansa armoitettu kynäniekka Nils Rostedt (joka on kiertänyt elämänsä aikana muutakin kuin tahkoa) ja joka mielellään uhraisi palstatilaa enemmänkin lajin eduksi.

Tuo voisi olla siinä mielessä hyvä asia, että nettikeskustelut eivät jäisi pimentoon niiltä jotka eivät tätä seuraa vaan lukevat vain lehteä. Meillä MIKissä oli kanssa alussa vähän ongelmaa kun esim. koneiden varausjärjestelmä siirrettiin internettiin - aiemmin kerholla oli kalenterikirja josta koneen sai varata. Osa porukasta ei silloin omannut nettiä kotonaan, ja siksi kerholla on nettiyhteys ja kone josta tuohon varauskirjaan pääsee. Ja alussa oli sitten ollut opastusta systeemin käyttöön paikan päällä. Tämä tapahtui ennen kuin itse liityin kerhoon, mutta kuulemma homma sitten kuitenkin lähti hyvin liikkeelle. Nykyään mun mielestäni varauskirja toimii netissä paljon paremmin koska porukka saa peruttua varauksiaan ilman että joutuu tulemaan kerholle, ja monesti varaus joka perutaan "menee" samantien saman päivän aikana - jota taas ei voisi tapahtua jos kirja olisi kerholla. Mutta ongelma on se, että kerholla ei enää "notku" porukkaa kuppilatiimailemassa samaan tahtiin. Tosin simuporukka on aika tiiviisti taas paikannut asiaa.

Mutta tuosta asiasta, voisi olla ihan hyvä idea jos Nils esim. referoi "kuukauden jupinat" täältä palstalle lehteen?

Netti on tullut jäädäkseen - ja onhan tämä nyt haittapuolineenkin hemmetin hieno asia - tieto on kaikkien kiinnostuneiden luettavana, ja miettikää nyt mimmoiset yleisilmailijoiden syyskeskustelupäivät olisi tämänkin viimeisimmän ultrakoulutuskeskustelun aikaansaamiseksi pitänyt järjestää.. missä päin Suomea, kuka olisi ehtinyt paikalle..? Oikein käytettynä (ja mielestäni formaatti on tällä hetkellä hyvä) tästä on oikeasti hyötyä..

//Tuomas

Ilkka

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - lokakuu 20, 2005, 18:32:30

... syytä perustaa tänne virallinen Radio Jerevan -tyylinen osasto tyyliin: "kysy meiltä, me vastaamme". Vai ...

EUT puheenjohtaja

Hahaa! Kuinkahan monelle tää aukes? Kysyy Radio Jerevan.

Ilkka.

Toma

Niille joille ei auennut niin Wikipedia kertoo http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Yerevan   :thumbsup:

Olen myös sitä mieltä että tuommoinen kysymys ja vastaus osio, missä on raudanluja moderointi, olisi kohdallaan.  Kun asia on käsitelty loppuun, niin aihe lukitaan ja jää referenssiksi. Silloin uudet harrastajat voisivat saada suhteellisen helpolla perustietoa joka on luotettavalla tasolla. Tällä hetkellä tiedon laatua ei voi taata ja uudet harrastajat eivät voi tietää kuka on luotettava tietolähde ja kuka ei.
Tiedän että ei pidä luottaa mihinkään nettitietoon vaan oikea paikka saada paikkansapitävää tietoa on liitto/laitos mutta nykyisen "internet sukupolven" lähtökohtia on juuri se että kaikki informaatio on siellä näppiksen ja hiiren ulottuvilla. Poistumassa ovat ne ajat jolloin joutui hakeman tietoa kirjastoista, lehdistä ja muista perinteisistä medioista.

Kuten Jouni mainitsi, niin on kuitenkin niitä jotka eivät netistä tietoaan hae ja jos tuommoinen kysymyksiä ja vastauksia osio tehdään, niin aikanaan siitä voisi ehkä julkaista jotain toisissa, perinteisimmissä medioissa.
Terveisin
Tom Arppe

Nils Rostedt

Niinpä. Ennen vanhaan kun keskusteltiin naamakkain kuppilatiiman merkeissä, uudella tulokkaalla oli ehkä helpompaa arvioida kenen sanaan kannattaa luottaa, kuin tässä nettimaailmassa   ;)

Tosiaan, Ilmailu-lehden moottorilentopalsta on käytettävissä myös EUT-asioiden tiedotuskanavana ja olipa viime numerossa jopa asiaakin otsikon "EUT-kuulumisia" alla.
Kun itse pohdin sitä miten lehti ja tämä foorumi parhaiten täydentäisivät toisiaan, tuntuu että
- netti on nopeampi, kun taas lehti taas tavoittaa suuremman harrastajajoukon (ainakin toistaiseksi).
- lehdessä oleva tieto säilyy paremmin
Lehden palstalle olisi siten ehkä tärkeintä saada sellaiset jutut jotka voivat kiinnostaa suurempaa joukkoa. Jos "radio Jerevan" täällä foorumissa alkaa toimimaan, se tuottaa melko varmasti sellaisia vastauksia, joita on hyvä laittaa lehteenkin. Pitää kuitenkin muistaa että tilaa on lehdessä rajallisesti ja myös ultraa painavampien yleisilmailukoneiden harrastajille olisi tarjottava jotain mielenkiintoista lukemista. Mutta kertokaa pois jos on toivomuksia lehtipalstan sisällön suhteen, lupaan ainakin kuunnella.

/ Nils


Karoliina

Kirjoitusten lisääminen Ilmailu-lehteen kyllä olisi hieno juttu, koska kyllähän sitä uutta numeroa aina kovasti odottaa (vaikka sitten
sattuukin olemaan hieman laihanoloinen tuo uusi lehti, tulee se kuitenkin läpikotaisin luettua).
Experimental-aihetta siellä voisi käsitellä voimakkaasti enemmän, tällä hetkellä se on ollut kovin purjelentopainotteinen ja lennokkuutta artikkeleihin
voisi muutenkin saada lisää. Esimerkiksi vaikka kyseessä on Ilmailulehti, siellä voisi käsitellä myös ilmassa lentävien koneiden lisäksi avaruusaihettakin,
esim. SpaceShipOnesta oli jotain pientä juttua joskus, mutta se oli aika vaivaista siihennähden mitä siitä olisi voinut kirjoittaa.
Mallia voisi ottaa vaikka Tekniikan Maailmasta. Siellä on juttua uusista autoista, kodinkoneista, polkupyöristä, lentokoneista,
telkkareista, videotykeistä, kotiteatterivahvistimista, kaikiuttimista ja kaikesta sellaisesta, artikkeleita, uutisia ja testejä. Sen sijaan Ilmailu-lehdessä
pitäydytään aika lailla vanhan kaluston asioista asian kaivamisessa eikä sieltä oikein pääse lukemaan mielenkiintoista syvällistä messuraporttia
(uusista lentokoneista) jne. Vaikka PPL-kalusto on vanhaa, lennellään Cessnoilla ja muilla, Diamondeista, Cirruksista jne. olisi kiva lukea.
Samaten uusista ultrista joita ei ole Suomessa nähty ja mahdollisesti niistäkin jotka on Suomessa jo olemassa, mutta joista ei ole lehdessä kirjoitettu.
Jonkinlaista testiäkin voisi olla. Esimerkiksi kukaan ei ole verrannut ultria keskenään, valmistajat lupaavat yhtä, lentäjät toista, maahantuojat kolmatta
spekseistä, mutta eräs kiinnostava seikka on että mikä ultra kulkee taloudellisella teholla a) pisimmän matkan b) nopeimmin. Eli mitattaisiin
vaikka kulutusta virtausmittarilla, tutkittaisiin kierroslukuja, potkurin lapakulmia matkalennossa (jos säätöpotkuri), vertailtaisiin koneiden aerodynamiikkaa
(poikkipinta-ala, drägi jne.) ja tehtäisiin siitä TM:n tapaan ammattimainen testi, missä on paras hinta-laatusuhde, mikä on taloudellisin, mikä nopein,
ja kuinka lujaa kukin oikeasti kulkee järkevällä tehoasetuksella (valmistajan ilmoitukset tuntuvat olevan kaasu pohjassa, eli aika lailla liioiteltuja
ja ei Starikaan niin lujaa oikeasti matkaa kulje kuin valmistaja lupaa) jne. Kaikenlaista mielenkiintoista. Sitten voisi olla testejä mittareista,
EFIS-laitteista (niitähän löytyy useampia markkinoilta, pelkän markkinamulkaisin sijaan niistä voisi tehdä oikean testin ja vertailun) jne.
Lisäksi eri kerhot voisivat esitellä toimintaansa ja artikkeleita voisi olla kaikesta mikä lentää niin että lehti olisi kiinnostava myös niille jotka eivät lennä
purjekonetta tai Cessnaa, voisi olla vaikka Lifterin rakennusohje (jotkut tykkäävät sellaisiakin lennättää, en minä ole rakentanut lifteriä, mutta tunnen yhden joka on).
Lisäksi erilaisia rakennusaiheisia juttuja, esimerkiksi voisi olla artikkelisarja miten suunnitellaan lentokone. Siinä vaikka Aki Suokas tms. asiaa paremmin tunteva
voisi käydä askel askeleelta seikkaperäisesti läpi laskuesimerkkien, softaoptimointien jne. kera miten suunnitellaan kone ja vielä niin että tuo ei olisi hutaistu
vaan tuollaisen koneen halukkaat sitten voisivat sitten rakentaa, esimerkiksi kokonaiset piirustukset voisi ladata sähköisessä muodossa Ilmailuliiton tms. sivulta.
Mielellään sitä lukisi neljäkin kertaa paksumpaa Ilmailulehteä, läpyskä on vähemmän kiva kuin lehti jossa on paljon asiaa.

Tuollainen voimakkaasti moderoitu kysymys-vastaus -palsta on kanssa oikein hyvä idea. Sen skouppi olisi hieman erilainen kuin tällä foorumilla, joka
on lähinnä kuppilatiimapalsta kuten kaikki muutkin foorumit - ne yleensä sisältävät elinkaareltaan lyhytikäistä keskustelua - tavallaan vähän mailing-listin ja
irccailun välimuoto, ja vastaajat ovat ketä nyt sattuvat olemaan eikä esim valittu asijantuntijaraati tai asiantuntijaraadin voimakkaasti moderoima kirjoittelijajoukko (joka mahdollisesti tarvittaessa kirjoittaisi puhtaaksi jonkun tavallisen pulliaisen vastauksen jos joku muu kuin asiantuntija itse sen kirjoittaisi).
Pulliainen kysyy - asiantuntija vastaa -palstalla voisi myös olla mahdollisuus esittää kysymyksiä anonyymisti. Eli jos joku vaikka ei uskalla kysyä omalla
nimellään, mutta haluaisi vastauksen "saako sitä tai tätä tehdä" "onko tämä iso vai pieni muutostyö" "meneekö medikaalit katkolle ja miten pitkäksi aikaa, jos",
"voiko ultralla..." "saako moottoriokoneella...." jne. jolloin ihmiset uskaltaisivat kysyä niitäkin kysymyksiä joita pelkäisivät muiden pitävän tyhminä omalla
nimellään kirjoittaessaan foorumiin tai joihin epäilisivät foorumilaisten vastaavan saivartelulla tms. Eli esimerkiksi Kate kysyi taannoin ennen lentolupakirjan
suorittamista että voiko ultralla lentää IFR:ää. Asiantuntijat olisivat voineet vastata siihen eksaktisti tällaisella kysymys-vastaus palstalla sen sijaan että siitä tuli pitkähkö nettifleimisota jonka elinkaari oli varmaan kaksi vuotta (senkin jälkeen vielä oli yhä keskustelu käynnissä kun alkuperäinen kysymys oli jo obsoliitti).


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod