Rotax 912 kaasuvivuston säädöt

Aloittaja Kari Aspiola, lokakuu 20, 2005, 14:01:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari Aspiola

Laitan tämän viestin uudestaan tänne oman otsikon alle. Tää on ehkä hyvä ottaa käsittelyyn erillisenä asiana.



EV97

Määräaikaishuolloissa kaasareiden/käyttövivuston säädöt pitäisi aina tarkastaa ja tarvittaessa säätää oikein.  Yksi huomionarvoinen seikka on juuri tuo tyhjäkäynnin asento. Kun ruuvattava kaasuvipu on kohtuullisella voimalla (kevyellä sormiotteella) kierretty tyhjäkäynnin "stoppariin", niin silloin kaasareiden vivut nojaavat kevyesti tyhjäkäynnin stoppariruuveihin.  Jos kahvassa on vielä jenkaa jäljellä kun kaasareiden vivut nojaavat tyhjäkäynnin stoppariruuveihin, niin kuski saattaa innoissaan/ajattelemattomuuttaan kääntää kahvasta, niin että kaasareiden hennot vivut menevät solmuun. Sen jälkeen kaasarit ovatkin sekaisin kuin "savutuvan seinäkello".
Jos kierrettävää vipua ruuvataan jatkuvasti "apinan raivolla", niin jossain vaiheessa kahvan muovinen sisäkierre pettää ja moottoria ei saa pidettyä tyhjäkäynnillä kuin kahvassa roikkumalla. Ongelman huomaa kun kiertää tehoja pois ja juuri vähän ennen tyhjäkäyntiä kierrokset pompsahtaa reiluun 2000 rpm:ään. No onhan siinä kahvassa vielä jäljellä se nuppi pohjassa veto/työntömoudi ja kitkan säätö sinä mittaritaunun läpiviennissä.


Ikarus C42

Ikarus C42:ssa  kahvan takastopparin virkaa toimittaa penkin etureuna. Säädetään vivusto/kaasarit keskenään, niin että kun kahvan vetää penkkiin kiinni niin silloin kaasarin vivut nojaavat kevyesti stoppariruuviin. Myös Ikaruksen vivuston saa helposti rikki väärällä säädöllä+liialla voiman käytöllä.

Säätö-/tarkastuskohteita ovat:

- tyhjäkäyntikierrokset
- tyhjäkäyntibalanssi
- osatehobalanssi (erityisesti matkalentotehoilla)
- kaasuvivuston liikeradat suhteessa kaasareiden vipuihin nähden

Lisäksi huomioitavaa:

Monissa Ultrissa kaasuvivusto ei toimi toivotulla tavalla, esimerkiksi jos osatehobalanssi on kohdallaan 2000 rpm:ssä  se ei välttämättä olekaan enää 4000 rpm:ssä  kohdallaan. Mikä neuvoksi?  Koska 4000 rpm on enemmän käytetty tehoalue, niin laitetaan kaasarit balanssiin siellä ja hyväksytään että moottori vähän röpöttää 2000 rpm:ssa


Esim Cora ym......

Sitten on vielä nämä koneet, joissa on kaksoisvipu kaasulle. Jos säädetään osatehot balanssiin siten että tehoja muutellaan vasemmalta puolelta, niin sitten kun tehoja muutellaan oikealta puolelta, niin balanssit eivät olekaan enää kohdallaan. Koska vivusto pääsee hiukan taipumaan.

Tämä on aika haasteellinen homma koneen huoltajalle saada säädöt (arvottua) kohdalleen.

Olen joskus miettinyt, että kyllähän kaasuvivuston saisi rakennettua, niin että se pitää jämptisti säätönsä kohdallaan ja toimii balanssissa koko tehoalueella. Eikä se edes toisi yhtään lisäpainoa koneeseen. Kaikenlaisia hyvälaatuisia pieniä mekaniikkakomponentteja on runsaasti saatavilla jo Suomessakin. Mutta ilmeisesti tehtailla on vähän erilainen lähestymistapa lentolaitteiden rakentamiseen.



Kari Aspiola

Näyttää nyt siltä, että monissa koneissa on kaasareissa kiinni oleva vipuviidakko saaanut enemmän tai vähemmän "kipeetä" osakseen.  Elikkä ne kannattaa tarkastaa huolellisesti jokaisessa huollossa ja oikoa kuntoon samantien.

Se kaasuläpän akselissa oleva pitkä vipu on joskus taipunut sivusuunnassa, niin että se saattaa ottaa jopa kiinni kaasarin runkoon.  Joskus on se kiinteä korvake taipunut johon kaasuvaijeri kiinnittyy, sillä seurauksella, että vaijeri tekee terävän mutkan koska ei ole ollenkaan oikeassa linjassa.

Ryyppyvaijerin vipu on myös jokseenkin huolellisuutta vaativa kohde. Joissain koneissa on jopa tehtaan asennuksissa aivan vääränlainen nippa vaijerissa.

Pitää ensin painaa mieleensä miltä näyttää ja miten toimii ehjä vivusto. Sen jälkeen on helpompaa havaita tapahtuneet muutokset.

Petri Ahonen

#2
Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - lokakuu 25, 2005, 08:40:16
Näyttää nyt siltä, että monissa koneissa on kaasareissa kiinni oleva vipuviidakko saaanut enemmän tai vähemmän "kipeetä" osakseen.  Elikkä ne kannattaa tarkastaa huolellisesti jokaisessa huollossa ja oikoa kuntoon samantien.

Se kaasuläpän akselissa oleva pitkä vipu on joskus taipunut sivusuunnassa, niin että se saattaa ottaa jopa kiinni kaasarin runkoon.  Joskus on se kiinteä korvake taipunut johon kaasuvaijeri kiinnittyy, sillä seurauksella, että vaijeri tekee terävän mutkan koska ei ole ollenkaan oikeassa linjassa.

Ryyppyvaijerin vipu on myös jokseenkin huolellisuutta vaativa kohde. Joissain koneissa on jopa tehtaan asennuksissa aivan vääränlainen nippa vaijerissa.

Pitää ensin painaa mieleensä miltä näyttää ja miten toimii ehjä vivusto. Sen jälkeen on helpompaa havaita tapahtuneet muutokset.

Suosittelen kuvaamista!

Kun vivut ja vipstaakit ovat sen näköisiä kuin niiden tulisi olla niin komennolla hengittämättä hiljaa otetaan hyvä digikuva ja pistetään se säilöön sinne tyttökuvien sekaan...
Kas kun: kerran elämässäni menin ja täysremppasin perheemme bensiinikrematorion ts. Jeepin vm 82.
Kaasari irti ja pparrilla rreilulla nyppäisyllä tuli mukana reilu kourallinen alipaineletkuja mukana... :-[  Arvatkaas itkinkö verta kasausvaiheessa kun yllätysyllätys, korjauskäsikirja ei sitten kertonutkaan Ahosenakan poijjaallen että pistä tuo putki tuohon ect...
Oppia ikävä kaikki...

Ansis

Onneksi 83 uudemmissa jenkkiautoissa on alipaineletkujen kytkäri lakisääteisesti konehuoneessa olevassa tarrassa, jos ei suomalainen osaamatonkin maahantuoja ole sitäkin poistanut.

Laitoin tämän siitäkin syystä, että offtopic näyttää tulleen tällekin forumille pääsäännöksi.
My mind is willing, but purse is weak.

Markku Hiedanpää

#4
Evektor on antanut Mandatory bulletiinin (pakollinen huoltotiedote) EV-97 kaasuvivusta, kts: http://www.evektor.cz/at/service/bulletin/mbev97005en.pdf

Lisäys: ja monta muutakin, katso: http://www.evektor.cz/at/en/index.htm

Kari Aspiola

Joopa joo!

Kun tuon 005a (http://www.evektor.cz/at/service/bulletin/mbev97005en.pdf) bulletiinin tekee tarkalleen tehtaan ohjeen mukaan, niin koko tehovipu menee totaalisen juntturaan. Ei liiku eteen eikä taakse. Tein muistaakseni asiasta vikailmoituksen ILL:lle heti kun ongelma tuli esiin.

Muutostyön alkuperäinen tarkoitus on parantaa kokoonpanon varmistusta. Säätöihin tällä ei varsinaisesti ole vaikutusta.

Aki Suokas

Teithän ilmoituksen myös Evektorin tehtaalle, jotta virheellinen ohje saatiin heti korjattua?
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Kari Aspiola

Maahantuojan välityksellä tieto on toimitettu myös valmistajalle. 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod