Tulenkestävää ruostumatonta peltiä pakosarjaan/putkeen?

Aloittaja SaWa, tammikuu 22, 2018, 13:46:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SaWa

Moi
Onko kukaan tehdyn itse pakosarjaa/putkea tulenkestävästä RTS levystä(pellistä)?
Mitä laatua olette käyttäneet?
Aikomuksena oli tehdä pakosarja kun muodoiltaan erikoinen ja valmista ei saa.
Metores.com sivuilta löysin pariakin erillaista matskua: W4713 ja W4828
Sami

Martti Mattila

Ite tein Motolercheen 316 L laadusta, lennetty 200h. ei repeämiä. Tosin jokaisella sylkyllä oma putki eli pääsevät lämpöelämään vapaasti, sitten tietty ihan St. 37. putkista. 100h. lentoa. Nyt tein kahden verstaan öljypolttimen savutorvet tuosta 316L L=low carbide viemäriputkesta. Kyllä noi viralliset lekoihmiset linjalla Patria-Finnair tietävät parhaiten, ite nuukajussina teen siitä mitä verstaan lattialta löytyy, mutta tuo 316L ei ole ihan huono, hitsatessa suojakaasutus myös sisäpuolelle (juurikaasu) ja hapotus. 

Martti Mattila


Seppo Koivisto

Tyyppihyväksyttyjen pakoputket on yleensä AISI 321:ä, joka on lähellä 304L ja 316L, mutta siinä on pieni määrä (<0,7%) titaania stabilointiaineena.

SaWa

Kiitos vastauksista. Täytyy katsoa mistä löytyy materiaalia levytavarana. 

Martti Mattila

Jostain joskus opin että Amerikan terästehtaat eivät kyenneet saamaan hiiltä tarpeeksi alas ilman titaanin lisäämistä, ehkä sen takia kun noi lentovehkeet on paljolti amerikkalaisia, se tittaani avusteinen seos on käytössä. Bluher viemäriputki on tehty 316 L tavarasta, putkien seinämä 1 mm. ja halkaisijat tyypilliset viemärikoot 50, 75, 110, 160 mm. 160mm. putkessa on jo vaippaa levyksi avattuna, mutta kyllä 316 L.ää löytynee levynä helposti.

Seppo Koivisto

304L ja 321 ovat ominaisuuksilta lähellä toisiaan, mutta eikö 316L haurastu korkeassa lämpötilassa.

Martti Mattila

En väitä eikö näin voisi olla, jatkan kokeita eli käyttöä.

Seppo Koivisto

#8
Ihmettelin miksi kaikki myytävät pakoputkien osat ovat joko seosta AISI 304 tai 321. Yksi selitys olisi, että 316 on suuremman molybdeenipitoisuuden takia herkempi sigmahauraudelle pitkäaikaisessa käytössä suuressa lämpötilassa. Design Guidelines for the Selection and Use of Stainless Steels -käsikirjasta löytyy seuraava iskukokeen taulukko 19 sivulla 16:

Charpy V-koe lähtötilanne
304 123 J, 304L 111 J, 316 108 J, 321 145 J
1000 tuntia 649 asteessa jälkeen
304 81 J, 304L 98 J, 316 60 J, 321 94 J
10 000 tuntia 649 asteessa jälkeen
304 64 J, 304L 85 J, 316 28 J, 321 84 J

Ero voi tietysti olla lähinnä teoreettinen.

https://www.nickelinstitute.org/~/Media/Files/TechnicalLiterature/DesignGuidelinesfortheSelectionandUseofStainlessSteels_9014_.pdf

SaWa

Hyvää settiä. 
Olisiko 304 silloin oikeampi valinta?
Jos suunnittelu kriteerinä olisi moottorin peruskorjausjakso jolloin putkisto menisi samalla uusiksi. 
Miten hitsattavuus erilaaduilla ja mitä voisi hitsauksessa huomioda ettei sauman vierestä repeä?
Olen myös miettinyt pakoputken "eristämistä" koska putket tulisivat suht lähelle tulipeltiä. 

Martti Mattila

Pakoputkisto useissa koneissa antaa säteilylämpöä siellä boxer moottorin alapuolella, mihin ei kampikammion pohjaan satu muutenkaan jäähdyttävää ilmavirtaa, näin etenkin VW versioissa, joten eristäminen olisi monessa tapauksessa hyvä juttu. Jotenkin kuitenkin olisi taattava että eristysmateriaaliin ei pääse imeytymään öljyä tai muuta kuumana syttyvää. Titaani Grade 1 taitaisi olla se tavoiteltava vaihto ehto, pakoputkien tekoon, ainakin meressä kelluville vesikoneille. Hitsaus vain menee entistä vaikeammaksi. Lämmöntuonti ja lämmenneen vyöhykkeen minimointi on ainakin 316 seoksille tärkeää.  

kopterikuski

Tuo peltipakosarjan eristäminen tehdään siihen tarkoitetulla "kangas" nauhalla jota liotetaan ensin vedessä minkä jälkeen se kierretään hieman limittäin paikalleen ja annetaan kuivua. kuivuttuaan se kuuluu maalata kuumuuden kestävällä maalilla. tällä estetään öljyn tai polttoaineen imeytyminen kankaaseen ja leimahdus.

Perttirin


SaWa

Marteliusksen sivuilta löytyy hyvää RST komponenttia putkiston rakentamiseen. Myös 0,8mm seinämällä olevaa tavaraa.
Kiitos linkistä, taidan siirtyä asiakkaaksi ja tehdän komponenteista. (kaivaa kuvetta-->säästää hikeä)

Martti Mattila

Kiitos linkistä minunkin puolestani, jo muuten toinen kerta kun Marteleus tulee foorumille. Tahtoo tuollaista pakoputkien pinnalle, epäilyttää ne rätit, vaikka tiedän että ne ei pala vaan muuttuvat lasiksi tarpeeksi kovassa lämmössä. Tuossa harmittaa vain se että putket varmaan täytyy olla suihkupuhdistetut, minkään vanhan kuumakestosprayn päälle tuskin kannatta maalata. Putkiston irroitus nyt ei oikein sovi aikatauluun, ehkä joutuu purkamaan muutenkin sylkkyjen suurentamisen takia. Samalla kyllä voisi korjata sen putken ulostulosuunnan. Pakoputki jatkuu näkymättömänä puhallus suunnassaan noin puoli metriä ulospurkautuvien pakokaasujen vaikutuksesta. Se on melkoinen sarvi kohtisuoraan menosuuntaan nähden.

Perttirin

Kyllä se kuitunauha aika hyvin kestää kuumaa. 
Kilpa-autoissa käyttävät nauhaa myös paremman virtauksen takia, kuulemma kaasu liikkuu liukkaammin, kun putki pysyy paketin sisällä kuumana. 
Moottoripyörien käyrissä on sellaisia näkynyt pitkään ja yhdessä omassakin Harrikassa sellaiset on olleet jo monta ajokautta.  Käyrät on välillä punaisena ulkoilmaakin vasten ja paketissa varmaan koko ajan.
Tuon keraamisen pinnoitteen lämpöominaisuuksista ei ole kuin luettua tietoa, mutta ainakin se pysyy lujasti kiinni ja säilyttää värinsä käyrän juuresta alkaen.

SaWa

Katsotaan mitä kahdesta 5" tiukasta 90° käyrästä saa aikaan. Mä päätin että koitetaan ensin se nauhaeriste, jos se toimisi. Mielenkiinnolla odotan kuinka laadukasta tavaraa tulee. 

Seppo Koivisto

Hifistelijöille tuolta voisi löytyä millin AISI 321 -levyä; ja Inconel 625 -levyä. Varasto on ilmeisesti Ruotsissa.
http://www.haraldpihl.fi/

kalle vaaraniemi

Vetterman ei suosittele nauhakääreitä.
http://www.vettermanexhaust.com/
Noiden pointtien lisäksi tarkastettavuus on tärkeä juttu lentokoneputkistossa.

SaWa

Moi
Tuo on kyllä hyvä pointti. Jos sen "piilottaa" rätin alle niin tarkastus on kyllä hankalaa.
Pitää ehkä sitten tehdä vain säteilysuojaa ohuesta RST:stä.
Sami

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod