Hyvää Uutta Vuotta

Aloittaja Martti Mattila, tammikuu 01, 2018, 10:42:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Kauan sitten Saksanmaalla eli moottoripurjelentäjä Otto,ennen kuin Suomessa oli yhtäkään mopua, tai oli Paukkulauta, minkä viranomainen tuomitsi suuressa viisaudessaan moottorikoneeksi, luultavasti ihan oikein ehkä Babysta oli tullut moottoroinnin yhteydessä vähintään Luscombe 8b kaltainen vaativa kannuspyöräkone. Otto lensi kätevästi tohtori Myllerin omistamalla moottorivarpusella, tohtori otti korvauksen lentotunneista suoraan käteen. Myös käteistä ottivat vastaan naapurikylän Gasthaus yrittäjät Hannelore ja Freya. Missä Otto kävikin konsultoitumassa jos Spazt oli varattu. Eli Oton kotipöydässä oli tilanne sama menikö rahat tri. Myllerille vai Hannelorelle tai Freyalle. Tilanne kuitenkin söi Oton omaatuntoa ja uudenvuodenlupauksena hän päätti lopettaa nämä Gasthaus käynnit ja ruveta lentämään oikein tosissaan. Heti Uudenvuodenpäivänä Otto oli ilmassa moottorivarpusella, mutta kirkkaana alkanut päivä sai matalan yhtenäisen pilvipeitteen, okluusiorintaman vaikutuksesta. Otto jäi pilven päälle ja alaspäin tullessaan kone meni kierteeseen pilvessä ja tuli kierteessä maahan. Otto menetti henkensä. Tavallaan kiinnostava yksityiskohta oli että tasan kaksikymmentävuotta takaperin oli tapahtunut Luftwaffewen viimeinen suurponnistus operaatio Bodenplatte, silloin sitä ei halunnut kukaan muistella. Oton lesken arvio Oton lentotunneista oli 4000, lentopäiväkirja kertoi 300h. Mitä me opimme tästä, oli sisäinen palo mikä tahansa, tarkasta ja punnitse sääolosuhteet. Me harrastelijat voimme valita lentosäämme, ammattilaiset joutuvat menemään kun tehtävä kutsuu. Turvallisia lentoja vaatii Martti. 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod