Lentokoneasentaja alasta.

Aloittaja ElmeriPal, joulukuu 28, 2017, 00:41:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ElmeriPal

Morjesta! Oon koittanut ettiä ympäri nettiä jotain lentokoneasentajien foorumia, mutta ei taida ees olla, joten tää tuntui olevan lähimpänä sitä. Aattelin kysyä, että onko jollain kokemusta alasta, työpaikkojen tilanteesta, pääsykokeesta, mitä opetukseen kuuluu ja kaikkeen joka liittyy alaan voi laittaa alas. Tarviiko alalla olla näkö hyvä, itellä on toisessa silmässä hyvä näkö, toisessa huono, yhteisnäkö hyvä ja värinäkö. Vaikuttaako toisen silmän vajaus?  Kaikki info olis mukavaa.  En ole aivan varma kuuluuko tämä aihe tänne edes, mutta saa poistaa jos on väärässä paikassa. 

Martti Mattila

Itsekin olen alkanut haaveilemaan lentokoneasentajan ammattikoulutuksesta, nyt täytettyäni 65 ja jäätyäni eläkkeelle. En usko että toisen silmän heikko näkökyky on sellainen vika että estäisi mekaanikko hommat, mekaanikko voi kääntää päätään. Ammattilentäjäkin voi nykyään olla yksisilmäinen, yhdellä silmällä voi seurata tiukasti sitä yhtä väärin näyttävää mittaria minkä antamien lukemien perusteella vedetään mäkeen. Näin olen onnettomuustutkinta ohjelmia katsoen ymmärtänyt tehdyn. Ameriikassa saa rahaa vastaan tarvittavan koulutuksen, lentäjäksi, mekaanikoksi jne.

ElmeriPal

Tarkoititko siis että ammatiltaan liikennelentäjä voi olla nykyään yksisilmäinen vai tarkoititko jotain harrastelentäjää?

Martti Mattila

Jossain keskustelussa viitattiin lentäjän näkökyky vaatimuksiin ja yksisilmäisyys ei ollut diskriminoiva tekijä. Mielestäni harrasteilmailijalta tulee vaatia ainakin yhtä hyvää ellei parempaa näkökykyä kuin "paskaputken" eli liikennekoneen lentäjiltä, niitä kun on siellä aina kaksi, käytössään laitteet jotka huutavat "terrain terrain tai traffic traffic". Joku vakavasti otettava auktoriteeti varmaan tietääkin asiasta jotain, odotamme heidän kommenttejaan.

ElmeriPal

Joo, olis mukava saada tietää miten asia menee kun haaveillut lentäjän urasta, mutta aatellut että itellä esteenä kun toisella silmällä näkee huonosti. Mites hävittäjälentäjällä?

JaakkoR

Yksisilmäinen ei pääse edes bussin tai kuorma-auton kuljettajaksi, toinenkin hyvä silmä tarvitaan etäisyyksien hahmottamiseksi. Lentokoneasentajan vaatimuksista rohkeasti vaan kysymyksiä sinne missä niitä koulututetaan.

Seppo Koivisto

Mekaanikolla ilmeisesti riittää, kun näkö on laseilla korjattavissa.
https://www.winnova.fi/koulutukset/hakeminen/valintaperusteet/terveydentilavaatimukset/lentokoneasennus

Ilmavoimatkin lievensi näkövaatimuksia joitakin vuosia sitten.
http://varusmies.fi/lentajat

Ainakin FAA sallii tietyin ehdoin yksisilmäisyyden liikennelentäjillekin.
https://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/avs/offices/aam/ame/guide/app_process/exam_tech/et/31-34/mv/

ElmeriPal

Itellä toisen silmän näkö ei ole korjattavissa kun sen lihas ei toimi, niin ei sitä voinut korjata edes laseilla. Huonommassa silmässä taitaa olla näkö jotain 6.0, toisessa silmässä tosi hyvä, yhteisnäkö tosi hyvä, värinäkö hyvä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod