Lentolupakirja kiinnostaa (NOOB warning)

Aloittaja McPaHa, kesäkuu 02, 2017, 10:40:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

McPaHa

Tervehdys!

Jonkin aikaa olen foorumia lueskellut kun lentäminen kiinnostaa kovastikin. Noin 30 vuotta olen antanut asian olla mutta 50 v syntymäpäivillä pääsin kokeilemaan ja nyt pitäisi kai jotain tehdä... Mutta miten ja missä?

Olen lueskellessani tullut siihen lopputulokseen ettei UPL olisi mun juttu. Uskoisin että nälkä kasvaa syödessä ja Ultran painorajoitus (ja henkilö) tulee liian nopeasti vastaan. Haaveissa olisi kuitenkin jossain vaiheessa lentää niin että vaimo ja muksu olisivat mukana.

Olenko ymmärtänyt oikein että LAPL olisi sitten tällaisessa tapauksessa se fiksuin vaihtoehto? Asun Espoossa ja haluaisin samalla tietää missä ja miten voisi edullisimmin LAPL:n suorittaa? Sen jälkeen tietysti kiinnostaisi kovasti jonkun kerhon jäsenyys.

Kaikki vinkit ja neuvot ovat tarpeen ja luen ne huolella. Vastatessanne välttäkää mahdollisimman paljon kryptisiä lyhenteitä koska ilmailu ei ole minulle vielä kovin tuttua.

Arto

Moi
Otapa yhteys johonkin lentokerhoon, vaikka Espoon moottorilentäjiin tai Malmin Ilmailukerhoon. Ainakin Malmin Ilmailukerho kouluttaa uusia lentäjiä.
Nettisivuilta löydät yhteystiedot, ja rohkeasti vain puhelin käteen. Eikä aikaakaan, kun huomaat pänttääväsi ilmailusääntöjä ensimmäisen lentotunnin toivossa. Siinä tulee ne lyhenteetkin tutuiksi.
Arto

Spark

Lainaus käyttäjältä: McPaHa - kesäkuu 02, 2017, 10:40:03
Tervehdys!

Jonkin aikaa olen foorumia lueskellut kun lentäminen kiinnostaa kovastikin. Noin 30 vuotta olen antanut asian olla mutta 50 v syntymäpäivillä pääsin kokeilemaan ja nyt pitäisi kai jotain tehdä... Mutta miten ja missä?

Olen lueskellessani tullut siihen lopputulokseen ettei UPL olisi mun juttu. Uskoisin että nälkä kasvaa syödessä ja Ultran painorajoitus (ja henkilö) tulee liian nopeasti vastaan. Haaveissa olisi kuitenkin jossain vaiheessa lentää niin että vaimo ja muksu olisivat mukana.

Olenko ymmärtänyt oikein että LAPL olisi sitten tällaisessa tapauksessa se fiksuin vaihtoehto? Asun Espoossa ja haluaisin samalla tietää missä ja miten voisi edullisimmin LAPL:n suorittaa? Sen jälkeen tietysti kiinnostaisi kovasti jonkun kerhon jäsenyys.

Kaikki vinkit ja neuvot ovat tarpeen ja luen ne huolella. Vastatessanne välttäkää mahdollisimman paljon kryptisiä lyhenteitä koska ilmailu ei ole minulle vielä kovin tuttua.
Ehdottomasti Kemissä!


Sent from my iPad using Tapatalk

janih

Lainaus käyttäjältä: McPaHa - kesäkuu 02, 2017, 10:40:03
Haaveissa olisi kuitenkin jossain vaiheessa lentää niin että vaimo ja muksu olisivat mukana.

Olenko ymmärtänyt oikein että LAPL olisi sitten tällaisessa tapauksessa se fiksuin vaihtoehto?

Hei,

Kannattaa suunnitelmissa huomioida myös sellainen seikka, että LAPL lupakirjaan (kurssin lento-osuus 30h) matkustajakuljetusoikeus syntyy vasta lupakirjan saamisesta 10 tunnin yksinlentämisen jälkeen lentokoneella tai TMG-luokan moottoripurjehtijalla.  Tuolla samalla tuntimäärällä olist sitten jo aika lähellä koko PPL-kurssin suorittamisen tuntimääriä (45h). PPL lupakirjalla matkustajakuljetusoikeus on valmiina (kunhan viimeaikainen kokemus sitten myöhemminkin ilmaillessa aina täyttyy) ja pitää sisällään perusmittarikoulutuksen.
LAPL rajoittaa myös henkilömäärän aina neljään, mutta sepä yleensä monelle riittää jo saatavilla olevan lentokalustonkin puolesta.
LAPL:a saa pidettyä yllä hieman kevyemmin,  jos lentää vähän. Medikaalivaatimus (ilmailulääkärissä vaadittavat terveysseikat)  on loivempi verrattuna PPL:n.
PPL ja LAPL teoriat ovat samat (väh. 100h).

-Jani

Olli Saarela

Terve,
Vanha postaus, mutta osui juuri niihin juttuihin joita itsekin mietin. Tietysti nuo hinnat mietityttävät, että arvaako sitä sitten niin suurta summaa harrastukseen sijoittaa...

Perttirin

Edullinen tie voisi olla purjelentokurssi-muuntokurssi mopuun-LAPL

McPaHa

Edelleen asia on auki kun jäi vähän kiireessä hoitamatta ja miettimättä... onko heittää tarkempia hintoja tuosta purjelento - LAPL A polusta?
Räyskälässä näyttää olevan 2.600 € purjelentolupakirja - mitä silloin maksaa LAPL A siihen lisää vs. suoraan LAPL A?

Arto

Mikäs harrastus semmoinen on, johon ei mene kaikki rahat?
Suositan PPL lupakirjan hankintaa, koska siihen sisältyy reilummin lentotunteja.
Arto

Arto

Muuten, uusimmassa Ilmailu lehdessä on erittäin kattava artikkeli, jossa vertaillaan eri lupakirjakoulutuksia.
Kannattaa tutustua.
Arto

Toma

Omasta mielestä ehdottomasti suositeltavin polku moottorilentämiseen on se mikä täällä on jo ollut esillä
GPL/LAPL(S) -> MGPL/TMG -> LAPL(A) ja jos panavimpiin haluaa niin siihen sitten PPL päälle.

Purjelennon ja mopuvaiheen aikan oppii oikeasti lentämään ja onpahan sitten lupakirjat kaikkiin näihin loistaviin ilmailumuotoihin. Nämä kun  täydentävät toisiaan

Hinnat vaihtelee ja riippuu monesta seikasta, mutta karkea arvio olisi jotenkin näin
GPL/LAPL(S), MGPL/TMG , LAPL(A) = 5000-6000
Pelkkä LAPL(A) = 7000 - 8000


Pitää toki muistaa että TMG lupakirjan jälkeen pitää lentää se 21h että voi aloitta LAPL(A) koulutuksen, joka sekin maksaa jotain, mutta lentäminenhän on se hauska juttu.
Terveisin
Tom Arppe

Matti Kuosmanen

Tuo Toman esittämä "opintopolku" GPL/LAPL(S) -> MGPL/TMG -> LAPL(A) -> PPL on harrastemielessä ehdottomasti paras vaihtoehto. Saa monta lupakirjaa ja pitkäaikaisen hienon harrasteen. Helposti käy että lopuksi ei halua luopua mistään ja pitää voimassa nuo kaikki lupakirjat.
Jos tähtäimessä on ammattimainen lentäminen, kannataneen oikaista suoraa PPL:ään :)
--matti
Matti Kuosmanen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod