Syöksykierteet

Aloittaja Aero, lokakuu 04, 2005, 20:20:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aero

Hei vaan kaikille.
Tuli mieleeni, että voiko ultrilla tehdä syöksykierreharjoituksia?

Ja Mielenkiintoinen gallup samalla, kun kierteitä aina harjoitellaan jotta osattaisiin niiden ennakointi ja oikeat oikaisutoimenpiteet, niin kenellä on oikeasti muljahtanut vahingossa - siis tahattomasti - kone joskus syöksykierteeseen?

Ihalainen

Hanu

Oletko lukenut lentämäsi Ultrakevyen lentolaitteen lentokäsikirjaa?  Siitä voisi selvitä, mitä taitolentoliikkeitä
kyseisellä kevytilmailukoneella saa tehdä.

T:HaNu

Matti Rissanen

No tässäpä juttu oppilasajoilta Kuopiosta.
Sakkausharjoitusten yhteydessä lennonopettajani käski asettamaan vähän kierroksia(en nyt muista paljonko) ja laskea hieman laippoja. Koneena oli C-172  OH-COR. Noh, vähän itsekseni ajattelin että onpas näitä monenlaisia sakkauksia...normaalit sakkaukset, tehot päällä, laippojen kanssa ja ilman, G-sakkaus, kaartosakkaus, jne jne jne. Mitähän nyt on taas vuorossa, POH ei kyllä tästä muistaakseni varoittanut. Aikani rattia vedeltyäni kone lopulta sakkasi, ja hopsista, putosi äkkiarvaamatta vasemman siiven kautta nenilleen. Tämä ilman minkäännäköistä luisuttelua. Kokeilimme tätä sakkausta muutaman kerran, ja enpä ihmettelisi jos koneen saisi tuota kautta kierteeseenkin. Että kyllä se Cessnakin voi yllättää.

Savolaista muljaottelua.

Karoliina

Jees, monilla ultrilla syöksykierteet on kielletty, niin myös meidän koneella. Starin saa sakkaamaan juuri
tuollai muljahtamalla (ilman että se menee kierteeseen) kun vetää sakkauksen nopeasti niin että
kohtauskulma tulee jyrkäksi (pendeliperäsimessä on voimaa nostaa kohtauskulma niin jyrkäksi että näin käy).
Eipä varoittele juuri mitään, siitä vaan tipahtaa siiven yli jommalle kummalle puolelle
ja nokka kohti tonttia (näin voi käydä vaikka kuula ei olisi poskellaan).
Särkänniemen laitteet jäävät kakkoseksi. Varovasti vetämällä kone taas käyttäytyy aika kesysti, vajoaa vaan lähinnä.
Cessnalla kun tehtiin Starin jälkeen sakkauksia, fiilis oli että eihän tämä sakkaa ollenkaan..

Totta toki kyllä todettava on että, Cessnalla olemme saaneet samanlaista muljahdusta aikaan tekemällä sakkaus kuula poskellaan.
Harjoiteltiin että korjaus tehdään jalalla kun muljahtaa, eikä ratilla.
Tuollainen muljahdus jos tulisi finaalissa, niin huonosti kävisi, sitä pitää varoa
ja kuulan ei kannata olla liiemmin poskellaan kun sakataan, voi lähteä kierteeseen siitä (eikä muutenkaan
kannata toki sakkautella finaalissa).

Aero

Lainaus käyttäjältä: Hanu - lokakuu 04, 2005, 20:36:35
Oletko lukenut lentämäsi Ultrakevyen lentolaitteen lentokäsikirjaa?  Siitä voisi selvitä, mitä taitolentoliikkeitä
kyseisellä kevytilmailukoneella saa tehdä.

T:HaNu

En ole ikinä lentänyt ultraa, siksi kysymys.

AS02 Bravo sakkaa kanssa siipeään tiputtamallla äärettömän helposti kuula keskellä. Korkeuden menetys on samaa luokkaa kun kierteessä.
Eli kyllä sillä lintsin laitteetkin jää kakkoseksi..

Karoliina

Cessna-openi väitti että Star muistuttaa Bravoa kun hänet esittelylennolle kyytiin otin.
Kaipa siinä voi jotain samaa ollakin vaikka Bravo onkin paljon isompi kone.

Peter Simonsen

Lainaus käyttäjältä: Aero - lokakuu 04, 2005, 20:20:36

Ja Mielenkiintoinen gallup samalla, kun kierteitä aina harjoitellaan jotta osattaisiin niiden ennakointi ja oikeat oikaisutoimenpiteet, niin kenellä on oikeasti muljahtanut vahingossa - siis tahattomasti - kone joskus syöksykierteeseen?

Ihalainen

Temppukone ainakin menee joskus kierteeseen kun säätää jotain uutta ja tuntematonta liikettä. Tunnettu ohjelma muuttuu tuntemattomaksi ihan hetkessä.

;D

Peter
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

Juha Pysäys

Ihmettelen, minkä h....vetin takia pitää konetta muljautella, ja sakatat tai väkisin yrittää syöksykierteeseen, eihän tämä ole lentämisen nautinnon tavoite....

Tuomas Kuosmanen

a) on ihan hyvä tuntea koneen käyttäytyminen myös nopeusalueen hitaassa päässä

b) toisista temppulentäminen on nimenomaan sitä lentämisen nautintoa..

//T

Peter Simonsen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - lokakuu 13, 2005, 04:23:58
a) on ihan hyvä tuntea koneen käyttäytyminen myös nopeusalueen hitaassa päässä

b) toisista temppulentäminen on nimenomaan sitä lentämisen nautintoa..

//T

Nimenomaan toi koneen tunteminen ja sen käyttäytyminen hitailla nopeuksilla on tärkeätä, jos ei tunnista niitä "merkkejä" mitä kone yleensä antaa niin kierre saattaa tulla yllätyksenä. Eihän siinnä mitään pelättävää ole kun tietää mitä on tapahtumassa, homma pysyy lapasessa. Se on sellainen jokakeväinen harjoitus kun käydään kurvaamassa kierteet ja totutellaan siihen mitä se tontti näyttää ja miten se pyörii.

Harjoittelussa tietty kannattaa muistaa mihin kone kykenee ja mihin ei.


Peter
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

Karoliina

Me aiotaan lentää kierreharjoitukset nyt PPL-kurssilla, käytössähän on Cessna 152 Aerobat, jolla nuo ovat sallittuja liikkeitä.

Muutenkin Tuomaksen kommenttiin:
b) toisista temppulentäminen on nimenomaan sitä lentämisen nautintoa..

- En tiedä omalta osalta, onko nyt ihan nimenomaan (etenkin kun olen aikeissa rakentaa konetta joka ei ole taitolentokone),
mutta voisipa muun muassa olla ainakin minulle. Tavoitteena on ehkä jotakin taitolentokurssia
päästä käymään sitten PPL:n jälkeen.


Peter Simonsen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - lokakuu 14, 2005, 14:52:14
Me aiotaan lentää kierreharjoitukset nyt PPL-kurssilla, käytössähän on Cessna 152 Aerobat, jolla nuo ovat sallittuja liikkeitä.

- En tiedä omalta osalta, onko nyt ihan nimenomaan (etenkin kun olen aikeissa rakentaa konetta joka ei ole taitolentokone),
mutta voisipa muun muassa olla ainakin minulle. Tavoitteena on ehkä jotakin taitolentokurssia
päästä käymään sitten PPL:n jälkeen.


Joo-o, tolla Aerobatilla pääsee vähän makuun miten se homma menee, ainakin sillä voi ajaa sisäpuoliset.
Tuntuhan se aika hurjalta silloin opettajan kanssa ajettiin kierteitä. Tosin silloin oli jo oltu temppukoneen kyydissä sen verran monta kertaa että se oli tuttua puuhaa. Ope muisti töniä kyynärpäällä aina muistutukseksi että "ei enemmän kun kolme". kierrosta

Ei se temppulentäminen ole kaikkien mieleen, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, hauskaa se kyllä on, mutta kuten sanoin, makua asia.
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

Tuomas Kuosmanen

Joku sanoi että kolmisen keikkaa se vaati että tottui höykytykseen jotta tiesi onko se nyt kivaa vai ei :)

Itselläni on tarkoitus kyllä tuota kokeilla vielä, kunhan tässä ehtii. Purjelentoakin pitäisi ja...  ;D

//T

Karoliina

Ilmailu on addiktiivista. En voinut kuvitellakaan tätä aloittaessani kuinka paljon olen valmis uhraamaan tähän rahaa...

Tuolla Starilla kun olen sakkautellut, olen päässyt siihen vaikutelmaan että voisi olla kivaakin tehdä temppua temppukoneella.
Tuon Starin sakkaushan on sopivasti kiskaistuna hirman terävän oloinen. Kierteestä ei ole vielä kokemuksia eikä
noista silmukoistakaan, mutta eiköhän nekin menisi. Pitäisi päästä jonkun temppua osaavan kyytiin kokeilemaan.
En tiedä nyt onko jatkuva höykytys niin hauskaa, mutta esim. vaakakierteet ja silmukat voisi olla aika mageita  ;D.

Peter Simonsen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - lokakuu 14, 2005, 15:43:47
Joku sanoi että kolmisen keikkaa se vaati että tottui höykytykseen jotta tiesi onko se nyt kivaa vai ei :)

Itselläni on tarkoitus kyllä tuota kokeilla vielä, kunhan tässä ehtii. Purjelentoakin pitäisi ja...  ;D

//T


Höykytykseen?
Tasaista menoahan se on, G:tä tulee enemmän tai vähemmän, mutta siihen tottuu, tosin se kestää hetken, ei taida ihan mennä kolmella keikalla. Jotkut tottuu nopeammin kun toiset, jotkut ei kuulemma totu ikinä (se olis kamalaa).

Peter
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

Tuomas Kuosmanen

Joo, Gee-vitamiinia tarkoitin, "höykytys" ei kieltämättä liene paras sana kuvaamaan asiaa. :)

//T

JPK1990

onko teil pelastus varjot jos kone jää kierteeseen kii??

Peter Simonsen

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 19, 2005, 23:00:27
onko teil pelastus varjot jos kone jää kierteeseen kii??

Ei ole mitään koneeseen asennettua pelastusvarjoa, ainakaan temppukoneissa, oma reppu on toki selässä.
Jos jostain syystä kone jää kierteeseen niin....hmm...  kumarrus eteen, voimakas veto kahvasta, kabiini sanoo näkemiin (toivottavasti), vyöt auki, ja loikka ulos...
Toivottavasti ei tarvi IKINÄ tehdä moista tempausta. Siinnä voi tulla kiire, tontti tulee vastaan aika vikkelästi.

-P-
Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod