Ihmeellinen pakkolasku Pirkkalassa 18.9.

Aloittaja peter_l, syyskuu 20, 2016, 09:39:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

peter_l

Viime sunnuntaina iltapäivällä ohjaaja - kerhomme jäsen - joutui tekemään pakkolaskun Pirkkalan lentokentällä. Lentoonlähdön jälkeen ohjaaja kaarsi oikealle Pohjoista kohti, kun noin 1000 jalassa huomasi outoa hajua ohjaamossa. Hetken päästä jalkatilasta on noussut sakeaa myrkyllistä ja läpinäkymätöntä savua. Ohjaaja kääntyi heti kohti kiitotietä, kertoi tornille hätätilanteesta, avasi tuuletusikkunan että saisi vähän happea. Kun näkyvyys meni melkein täysin, ohjaaja on luopunut ajatuksesta suorittamaan pakkolaskun kiitotielle tai rullaustielle. Ohjekirjan mukaan hän taitavasti trimmasi koneen pakkolasku asentoon ja suuntaan - poikittaiseen suuntaan kiitotietä kohti. Kertoi tornille suorittaneensa pakkolaskun eteensä, sammutti moottorin, polttoainehanan, sähkölaiteet pois päältä, kolmoslaipoilla on tehnyt käytännössä täysin SOKEANA ja melkein taju kankaalla yllättävän hyvän pakkolaskun kiitotielle poikkittaiseen suuntaan. Asfalttipinta Pirkkalassa on 45 m, ja pinta on sen verran kuperaa että kone pompasi vielä ilmaan noin puolen metrin korkeuteen. Lentäjä - erittäin taitavasti - on ohjannut koneen ihan loppuun asti, kiristänyt sauvaa täysin, että toinenkin maakosketus tuli päätelineille, nokka roikkunut ilmassa pysähtymiseen asti. Kone on rullannut kiitotieltä nurmikkoiseen reunaalueen läpi suoraan pajupuskaan, jossa se on pysähtynyt. Ohjaaja lähti koneesta täysin ehjänä, ainoa vahinko oli savun aiheuttama lievä häkämyrkytys. 

Vasta kun saatiin lupa OTKES:ilta siirtämään kone pois onnettomuuspaikasta, saatiin mennä koneen luokse ja tutkimaan missä kunnossa se on. Maasturilla oleemme sen saaneet hinattua varovaisesti pajupuskasta ja notkosta ulos, takaisin kiitotien reunalle. Ihmeteltiin suuresti. Koneeseen ei tullut edes naarmuakaan. Potkuri ei osunut mihinkään, siiven johtoreunassa ja alapinnassa ei ollut yhtään kolhuja tai naarmuja, koneen rungon alapinta ja laskutelineet täysin ehjiä.  Moottoritila kunnossa, ei tulipalon jälkiä. Savun aiheuttaja oli sähkökäytteinen benssapumppu... Käynnistimme moottorin siellä kiitotien reunalla, pyydettiin selvitys tornilta rullaamaan asematasolle. Moottori käynnistyi heti, täysin normaalisti tasaisesti kävi, ja kone rullattiin asematasolle normaalisti, ihan kuin olisi tehnyt tavallisen laskun jälkeen. Hallissa tarkkailun jälkeen todettiin, että kone on naarmuton, vahinkoja ei tullut yhtään... Ilmailun ihmeitä!

Lentäjän osaaminen, taito, menetelmien seuraaminen, oppikirjojen mukainen pakkolaskun tekeminen, lennonjohdon hyvä palvelu - kaikki nämä seisovat sen ihmeen takana. 

Tulipalon / myrkkyllisen savun aiheuttaja oli siis Pierburg:in valmistama sähkökäyttöinen polttoainepumppu, se kärähti täysin. Emme ole vielä saaneet lupaa irottamaan pumppua, emme siis  ole pystyneet tarkistamaan sitä sen kummemmin. Tässä meidän Eurostarissa - ja ehkä muissakin konemalleissa - sähköpumppu sijaitsee ohjaamossa, kojetaulun alla. Siihen kuuluu 4 A sulake, joka on sulanut kuten pitääkin. Valitettavasti se ei riittänyt ylikuumenemisen estämiseen. 

Vaikka bulettiinia ei ole tästä tullut vielä, mutta TARKISTAKAA SÄHKÖKÄYTTÖISET POLTTOAINEPUMPUT! Ilmeisesti kannattaisi niitä vaihtaakin viiden vuoden välein, kuten mekaaniset pumput vaihdetaan ainakin Rotax 912:ssa. 



Toma

Hienosti tehty, Tulipalo tai sen alku ei todellakaan ole mikään kiva asia koneessa. Itsellä on kärvähtänyt jännitteensäädin lennon aikana, (semmoinen epoxilla täytetty malli), ja voi sitä savun määrää. Onneksi oli konemalli mistä sai oven auki (kojootti) ja pystyi kurkkimaan sitten avonaisesta ovesta minne oli menossa.
Terveisin
Tom Arppe

peter_l

Ohessa kuvia vaurioituneesta sähköisestä polttoainepumpusta. Kun irrotimme pumpun koneesta huomasimme, että siitä ei tullut tippaakaan bensaa. Ei siis koko letkusta. Eurostarissa tämä pumppu on asennettu niin korkealle, että moottorin pysähtymisen jälkeen polttoaine valuu vain yksinkertaisesti takaisin tankkiin. Kun nykyaikaisissa polttoainepumpuissa polttoaine myös jäähdyttää ja voitelee pumppua, ehdottomasti on tärkeä, että pumppu ei käy kuivana, se voi tosi lyhyessä ajassa vaurioitua. Pumpun valmistaja Pierburg asennusohjeissaan nimenomaan tähän mahdolliseen ongelmaan kanttaa ottaa. Ikävä kyllä todeta, että Eurostarin tapauksessa kyse on suunnitteluvirheestä, mikä mahdollistaa pumpun käydä kuivana.
Olemme siirtäneet pumpun sijainti niin matalalle kuin mahdollista ja vielä pois ohjaamosta. Uusi paikka on löytynyt koneen akun alta, joka sijaitsee moottoritilassa tuliseinän oikealla alapuolella.  

Näin on varmistettu että
- pumpussa on varmasti aina polttoainetta, eikä koskaan ole kuivana
- asennus tapahtunut valmistaja Pierburgin ohjeiden mukaan
- pumppu ei ole ohjaamossa
- pumppu sijaitsee polttoainepinnan alapuolella, ei ole ylikuormitettu

On siis syytä ainakin tarkistaa pumpun toimivuus.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod