Lentokoneen lento

Aloittaja Martti Mattila, elokuu 31, 2016, 11:08:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Työpaikalla iltapesun aikaan eräs työtoveri lausui"Etetelänmatkoilla olen monesti ihmetellyt mikä saa sen lentokoneen lentämään, kyllä minä sen ymmärrän miksi se kiitorataa myöten kiitää kun kerran moottorit työntää, mutta mikä saa sen ilmaan nousemaan ja lentämään." Valahdin hervottomaksi tyrmistyksestä ja mieleen tuli kaikenlaista sanottavaa ,tajusin että nyt on kyseessä erittäin tiiviisti urheilua seurannut yksilö, joka ei ole tuhlannut elämäänsä luonnontieteisiin tai yleistietouteen. Millä minä nyt selitän tämän jutun helposti, säästäen hänet tarinoilta ilman reaktiovoimista tai Bernoulin laista,sitten välähti, sanoin."Huomasitko sielä koneen takapäässä on ne pienemmät siivet,ne painavat perän alas, samalla nokka osoittaakin jo yläviistoon ja sinne se kone menee sen nokan perässä."Koin että selitykseeni uskottiin puolittain, myöhemmin tapahtui MiG 21
onnettomuus Tikkakoskellä ja sama kaveri sanoi "Kyllä minä tiedän miksi se kone putosi, se lentäjä ei nähnyt pimmeesä." Yritin selittää että siellä on kyllä mittarivarustus minkä avulla voi laskeutua
ilman maanäkyvyyttä.En vakuutanut,kaveri kysyi" Mitä mittareita ne semmoiset on" Selitin että niistä näkee missä asennossa kone on vaikka maa ei olisikaan näkyvissä, sillä ilman mittareita sitä ei
sokkona tiedä.Kaveri vastasi että"Väitätkö muka että räkä ei tipu aina alaspäin" Huonointa oli
että virallisessa ko. Onnettomuustutkinta selosteessa mainittiin osasyynä pimeys ja huono näkyvyys.
Hän tiesi taas paremmin.


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod