Pakko lentää

Aloittaja Martti Mattila, syyskuu 25, 2016, 06:41:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila


Me harrasteilmailijat koemme tämänsuuntaisesti, meidän on sisäisen pakon ajamana pitänyt tehdä totta halusta lentää, tai kyvystä ohjata lentokonetta. Surkeimmilla tapauksilla se vielä ilmenee tarpeena tehdä lentokykyisiä härpättimiä tai ainakin kerätä nurkkiin niiden tekemiseen tarvittavia materiaaleja ja hankkia niiden tekemiseen tarvittavia taitoja. Eli lentäminen on pakko, mutta onko pakko lentää juuri nyt tai tänään tai ensi Keskiviikkona. Tämän lentämistapahtuman ajoitus kun on elämän tai kuoleman kysymys. Mahtipontisesti sanottu, mutta niin se on. Koska olen vanha ja muistan paljon onnettomuuksia vuosien varrelta, mieleen tulee monia tapauksia joista voi kysyä, miksi juuri tänään. Meillä kaikilla on elämä, pitää sisällään; työelämän, perheen, koneen varauslistan, lentosään ja raha-asiat. Jotain varmasti unohtui, no ainakin lentovireyteen vaikuttava terveydentila, joka saattaa olla ei paras mahdollinen vaikka lentsun takia. Ja sitten on Myrphy, itse en ole kyydinnyt koskaan matkustajia, koen että juuri sillä kerralla kun esittelisin lentämisen ihmeitä jollekin sivulliselle, Murphy panisi parastaan. Sivullisten sotkeminen lentotapahtumaan luo paineita, mitkä estävät parhaasta mahdollisesta vaihtoehdosta luopumisen eli lennon siirtämisen toiseen ajankohtaan. Muistan yhden kesäviikon noin viidentoistavuoden takaa, uskomattoman upeat lentokelit, näkyvyydet 15 km. Yksi huono päivä, jolloin maahan asti ulottuvia merisumupilviä esiintyi rannikolla, juuri sinä päivänä piti jonkun yrittää Cherokeella Maarianhaminaan, polkupyörä takapenkillä. Hieno kesäpäivä Maarianhaminassa vaihtui kuitenkin maahansyöksyyn mantereella, pilvien takia, seuraavana päivänä taas kauhea cavok. Mutta se on se työ tai perhe, joka määrää milloin saat harrastaa. Pakon tämän vuodatuksen kirjoittamiseen loi tapahtuma jossa henkilö oli luvannut lennättää kahta muuta henkilöä, sahannut Cessnan akun tyhjäksi, sen jälkeen viisitoistaminuuttia armotonta potkurista heittämistä, kunnes Cessna käynnistyi. Ilmeisesti tämä ponnistus oli liikaa, sillä lennätyslennon laskukiidossa pilotti menetti hetkeksi tajuntansa ja kone ajautui lampeen. Voin kuvitella että ilman tällaista lennätys sitoumusta, henkilö olisi voinut panna akun lataukseen ja mennä kotiin tai kahville. Eli vieraskoreus pois ja pelkkä itsekäs lentoturvallisuus tilalle.

Martti Mattila

Radiouutisista saimme kuulla tuon vanhan jorinani loppussa kerrotun tarinan seurannaisvaikutuksista Trafin lääkäriltä. Huolestuttaa moiset ulostulot kun en  enää ole kovin nuori.

jkettu

Meni ohi nuo radiouutiset.  Olisiko ulostulosta jonkinlaista yhteenvetoa jossain?

Martti Mattila

Muistaakseni sanoi että henkilön hoitohistorian salaaminen pitää tulla mahdottomaksi. Selkokielellä; Jos on ollut sydäninfarkti sen salaaminen pitää tehdä mahdottomaksi. Itse en voi käsittää kuinka esim. sydäninfarktin voi pitää salassa Ilmailulääkärin tarkastuksessa. Siellä otetaan sydänfilmi eli gardiogrammi, siellä näkyvät infarktit. Lisäksi täytetään se lappu mihin pitää vastata rehellisesti. Ainoa tapa millä infarktipotilas lentää on että saa infarktin eikä kerro että on ilmailumedicalin haltija, kukaan ei tiedä ottaa sitä medikaalia pois. Koska hoitaville lääkäreille ei tule mieleenkään että potilas, joka on jo kenties iäkäs vanha kääkkä, onkin lentäjäsankari. Tämä edellyttää että käy oman sairaanhoitopiirin ulkopuolisella ilmailulääkärillä. Tiedän yhden tällaisen tapauksen missä henkilö poti infarktin, ei kovin vanhana mutta tupakan takia. Ei kysellyt tyhmiä eli "vaikuttaako tämä lentokelpoisuuteen" ja lensi seuraavaan lupakirjan uusintaan omien sanojensa mukaan "kuin hullu". Tämä silloin vanhaan aikaan kun lääketieteellinen kelpoisuus vahvistettiin lupakirjan uusimisen yhteydessä. Vaimon kuuntelemassa uutisoinnissa Vampulan tapauksen pilotilla ei olisi ollut kyseisen ilma-alus luokkaan edellyttävää medikaalia voimassa, mutta tätä en kuullut omin korvin, saattaa olla tulkintavirhe. Jos itse kävisin ensiavussa esim. rintakipujen takia, on siitä tieto Ilmailulääkärini koneella samalla hetkellä. Toinen juttu mikä huolettaa on että koneen huoltolupa on sidottu ilmailulupakirjan voimassa oloon ja ilmailulupakirja ei ole voimassa ellei medikaali ole voimassa. Eli et saa kyniä koneita jos olet menettänyt medikaalisi. Toivottavastai olen tuossa tulkinnassani väärässä. 


Martti Mattila

Hyvä linkki, kiitos kaikilta siitä. Katsoin ytubevideon, hieman joutui viranomainenkin paniikkiin kun joutui selittämään ulkopuoliselle että LAPL medikalilla, mikä hänellä oli voimassa, saa lentää Cessna 172 konetta jopa kolmella matkustajalla. Mutta hänelläpä olikin korkeampi eli PPL lupakirja mihin hänellä ei ollut voimassa olevaa medikaalia. Yksinkertaista eikö totta. Tiedoitustilaisuuden pitäjät luultavasti katuivat jo tilaisuuden aikana, että olivat lähteneet näitä asioita rahvaan pariin selostamaan. Siellä kun toimintamallina on heti että eikö lentämistä yli 60v. voi kieltää. Minä joka en harrasta kalastusta, enkä alkoholia, huvittuneena seuraan pilkkijöiden ja juoppojen hukkumisia, mutta en ole vaatimassa että ryyppääminen tai kalastus pitäisi kieltää. Vaan ymmärrän että ne ovat ihmisen perusoikeuksia ja niille ihmisille kenties elämän tärkeimpiä toimintoja ja elämänhalun ylläpitäjiä. Vanheneminen on vit..maista, helppo sitä on nelikymppisenä vaatia ikärajoituksia. Vampulan onnettomuuslentäjä oli kuulemaani nuorempi, oikeastaan yllättävän huonokuntoinen nuorukainen, minuun verrattuna.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod