Cozy MKIV spekseissä virhe Cafe Foundationin sivulla

Aloittaja Karoliina, syyskuu 20, 2005, 18:45:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Hei,

Tulipa ihmeteltyä edestakaisin miten Cozy MKIV:n kuormituskertoimet voivat olla vain +3.8/-1 g, Cafe foundationin
raportti kun sanoo noin. Etenkin kun tuli tarkasteltua Viljasenkin Cozy III:sta, tuntuisi olevan selvästi vankempaa tekoa
kuin esim. meidän Star.

Se +3.8/-1g kuitenkin näyttää olevan painovirhe kaikessa harhaanjohtavuudessaan. Harhaluulossa on turha elää.
Viralliset lukemat ovat +3.8/-1.5 eli normal kategoria, Nat Puffer lisäksi totesi että keinotekoinen raja on vedetty tuohon siksi ettei
se yllyttäisi taitolentoon konetyypillä jonka hän on suunnitellut matkakoneeksi vaikka todelliset kuormituskertoimet siihen
riittäisivätkin.

Terveisin
Karoliina
Cozy MKIV plänit #389


Rauno

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - syyskuu 20, 2005, 18:45:48
Hei,

Tulipa ihmeteltyä edestakaisin miten Cozy MKIV:n kuormituskertoimet voivat olla vain +3.8/-1 g, Cafe foundationin
raportti kun sanoo noin. Etenkin kun tuli tarkasteltua Viljasenkin Cozy III:sta, tuntuisi olevan selvästi vankempaa tekoa
kuin esim. meidän Star.

Se +3.8/-1g kuitenkin näyttää olevan painovirhe kaikessa harhaanjohtavuudessaan. Harhaluulossa on turha elää.
Viralliset lukemat ovat +3.8/-1.5 eli normal kategoria, Nat Puffer lisäksi totesi että keinotekoinen raja on vedetty tuohon siksi ettei
se yllyttäisi taitolentoon konetyypillä jonka hän on suunnitellut matkakoneeksi vaikka todelliset kuormituskertoimet siihen
riittäisivätkin.

Terveisin
Karoliina joka vielä pohtii Info-packin kanssa, mutta ei ole tilannut vielä plänejä eikä tehnyt rakennuslupahakemusta...

Olen Cozyä koelentäessäni saanut tiedon, että todella canard on työnnöllä veltto, eli se menee flutteriin jo 1,7 G:n kohdalla miinusta.  Eli "painottomuutta" voimakkaampaa työntöä ei voi sallia.
Tämän lisäksi harrasterakennettu on aina yksilö.  Toinen voi saada aikaan lujemman ja toinen hennomman rakenteen, vaikka monemmat tekisivätkin täsmälleen ohjeiden mukaan.  Työkäsiala on joka rakentajalla erilainen.

Huomautettakoon nyt samalla, että koekuormitin canardin runkoon kiinnitystä simuloivalla pukilla kuormittamalla hiekkasäkeillä sen ylösalaisessa asennossa +5,5 G asti. Lopetin kuorman lisäämisen kun canardin notkuma läheni hyväksyttyä rajaa.
Sitten kiinnitin canardin normaaliin asentoon ja kuormitin jälleen sen notkuman maksimirajaan saakka.  Voin ladata canardin päälle näin -4,2 G kuorman.

Edellä oleva ei kuitenkaan kerro mitään osan velttoudesta erilaisilla ohjainasennoilla. Koska Cozyn canard on uudella "sadeprofiililla" tehty, sen poikkeuksellisen voimakas teho esim. nostaa nokkaa on saavutettu yhdistetyllä ohjainpinta/solakkorakenteella.  Haittapuolena on sitten taitolentokelvottomuus.  Toisaalta tällainen haitta on täysin merkityksetön, koska Cozy on matkustamiseen tarkoitettu lentokone, ja taitolentoa varten on erikseen suunnitellut koneet.

Koska puhuit vielä vaakakierteestä, niin Cozyn vaakakierrekielto on kohdallaan.  Jos käännät koneen selälleen, niin silloin joudut työntämään vähintään yli 1G voimalla, ja liikkuva ilma ja nostot/laskevat lisäävätkin tuota työnnöntarvetta.  Näin tuo flutteriinmenokynnys ylittyy, ja mitä sitten tekisit?  Ylinopeus uhkaa, koska kone tosiaan hyökkää lisää nopeutta jos nokka on vähänkin syöksyynpäin.

Ne Cafe-lentäjät Amerikassa ovat oikeassa huomautuksellaan.  Täysin haitaton ilmiö jos uskot sen, ja lennät sääntöjen mukaan.  Positiivista +G:tä kone taas kestää esim. jyrkissä kaarroissa sen kun sielu vaan sietää.  Oma koneeni maksimiliikehtimisnopeudella 80 asteen jyrkkäkaarrolla tuo reilun +3G:n rasituksen jonka jälkeen tiukentamalla vetoa entisestään kone sakkaa.... eli jyrkimmässäkin kaarrossa canard päästää nokan nyökkimään jolloin täydellä vedolla jyrkin kaarto on "monikulmikas".  Oikein rakennetulla ja kuormitetulla canard-tyyppisillä lentokoneilla siivekeohjaus toimii normaalisti kaiken aikaa kun esim. Cessnalla tuollaisen tekeminen on _kielletty!_, koska

Huom!  Tällaista ei saa tehdä silloin, kun kaveri istuu vieressä.  Kukaan ei tiedä kaverinsa G-kestävyyttä ja korkean verenpaineen vuoksi voi matkustajalta mennä taju.  Sama riski on olemassa jo Cessna-ylätasolla 2 G:n kaarroissa.
Että tältä pohjalta.... -_-

Karoliina

#2
G-voimista: Kateltiin MILK:in pikkujouluissa videoita, yhdessä oli kuvattu yhden hemmon kasvoja sentrifugissa.
+6 G ja etenkin +7 G kuormituksella näytti kyllä naama sen näköiseltä että tuollaista jos harrastaa jatkuvasti, näyttää vähän siltä semmoinen touhu että
saisikin mennä ennenaikaisesti kasvojenkohotusoperaatioon. Jo +6 kuormituksella kasvot olivat aika kamalan näköiset,
silmät tapittivat päästä... +3.8/-1.5 rajat on ihan ok minulle tälläerää...


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod