Onko Garmin Pilot app iPadissä hyväksyttävä EFB

Aloittaja jpkinos, toukokuu 19, 2016, 19:00:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jpkinos

Eli siis saako kartat ja lähestymismanuaalit tms. laillisesti jättää kotiin tai ostamatta kun on iPadissä Garmin Pilot ja asianmukaiset, ajantasalla olevat VFR ja IFR datat ja joille vielä varmistuksena toinen iPad samoilla tiedoilla siltä varalta että eka iPad pettää?

LauriT

Noin kolme vuotta sitten Trafi teki ramppiarkastusta Malmin asematasolla 2. Keskustelin tarkastajien kanssa ja kysyin heiltä sekä kartoista että varalaseista.
Olin juuri silloin hankkinut Samsungin 7" tabletin ja siihen AirNawPron. Kysyin kelpaako sähköinen kartta, joka on ajan tasalla, vaadittavaksi ilmailukartaksi. Vastaus oli: Kelpaa. En tullut ottaneeksi sitä kirjallisesti, joten tämä on tietenkin kentällä olleiden tarkastajien sen hetkinen tulkinta tilanteesta. 
Vaikka asia ei tähän suoraan kuulu, niin kysyin pitääkö varalasien olla identtiset käytössä olevien kanssa ja kelpaavatko esimerkiksi edelliset käytössä olleet lasit varalaseiksi. Niillähän useimmat vielä näkevät varsin kohtuullisesti. Vastaus oli, että kelpaa, koska tarkastajat eivät kykene tarkistamaan lasien samanlaisuutta.
Keskustelu paperikartoista ja sähköisistä kartoista on ollut käynnissä veneilyn puolella yli 20 vuotta, mutta se on aikalailla laantunut. Lentokoulutuksessa sähköisille apuvälineille ei juuri anneta mitään arvoa. Navigaattoreiden käyttöä ei juuri opeteta ja laskelmat tehdään "kakkaralla". Minulla ei vanhana laskutikun käyttäjänä ole mitään "kakkaraa" vastaan, minulla on niitä useampia, kaksi muovistsa ja kaksi älypuhelimessa ja tabletissa olevaa analogista ja olen opetellut käyttämään sekä E6B että Jeppesenin CRT3 järjestelmällä toimivia kakkaroita.
Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että ainakin yksin lentäessä ja pienessä koneessa kuten ultrassa paperikarttojen selaaminen on huomattavasti hankalampaa ja epävarmempaa kuin kunnon plotterin käyttö. Suurin vastaväite sähköiselle kartalle on kysymys: Mitäs sitten teet kun sähkö loppuu tai laite tilttaa?  Sähkön loppuminen on yleisin syy sähköisten karttojen pettämiseen. Useimmissa koneissa on 12V DC ulosotto tai jopa 5V USB ulosotto. Pidän kuitenkin parempana pitää mukana noin korttipakan kokoista vara-akkua, itseasiassa minulla on kaksikin, joista saa tabletin ladattua jos virta loppuu, samoin kännykän.  Sattuuneesta syystä minulla on myös kaksi tablettia, ja olen aika varma, että saan toisen tabletin nopeammin navigoimaan, kun saan paperikartan esille ja siitä paikannettua itseni. 
Kaikesta huolimatta, riippumatta kartoista on syytä käydä lentosuunnitelmaa tehtäessä huolellisesti läpi reitti, tehdä jotain muistiinpanoja tärkeistä maamerkeistä ja mahdollisista varalaskupaikoista. Jos lentäjällä on riittävän hyvä yleiskuva maisemasta ja eteen tulevista maastokohdista, niin eksyminen on huomattavasti vaikeampaa kuin jos lähtee reippaasti hyvässä uskossa liikkeelle.

 




jpkinos

Moi Lauri ja Kiitos vastauksestasi. Se oli aikalailla samoilla linjoilla kuin mitä Pulkkisn Erkki kommentoi smll:n sivuilla samaan kysymykseen. 
Täällä jenkeissä olen ollut parissakin FAA:n paikallisille ilmailijoille järjestämässä seminaarissa, joissa he ovat selkeästi kertoneet ForeFlightin ja GarminPilotin olevan täällä täysin laillisia sekä VFR että IFR paperikarttojen korvaajia kunhan niissä vain on ajan tasalla olevat päivitykset ja niille on asiallinen backup olemassa, eli siis toinen iPad tai vaikka älypuhelin, josta samat tiedot löytyvät. Jopa vasta suorittamassani IFR tarkkarissa todettiin iPadien kartat riittäviksi.
Kyselen näitä kun olen loppukesästä tulossa takaisin Suomeen 12 jenkkivuoden jälkeen ja kuten sinäkin totesit, tietojen ja karttojen lukeminen iPadiltä on ehdottomasti helpompaa ja vähemmän lentämistä häiritsevää kuin suinkaan mistään paperille painetusta vaihtoehdosta. Minulla on lentäessäni aina USB convertteri tupakansytkäristä joka pitää rattiin kiinnitetyn iPadin mukavasti latauksessa koko ajan. Ja jos sitten sattuisi laturi hajoamaan niin se iPad kyllä pysyy sen jälkeenkin sen verran hengissä, että johonkin pääsee alas. Täälläpäin maailmaa sen iPadin ylikuumeneminen auringon paisteessa on kuitenkin todennäköisempi vian aiheuttaja joten toinen kyllä kannattaa pitää mukana varalle.
Olisi kuitenkin kiva saada selkeä virallinen vahvistus asiaan myös Trafilta. Voisikohan joku Trafia lähempänä oleva henkilö ehdottaa heille vaikka jonkinlaisen pienimuotoisen tilaisuuden järjestämistä vaikkapa ensisijaisesti lento-opetukseen liittyville henkilöille elektronisten systeemien ja erityisesti iPadien käyttöön liittyen Suomen ilmailussa, jos ei sellaista jo ole ollut. mielestäni nämä voivat merkittävästi parantaa ilmailun turvallisuutta.

LauriT

Kävin tänään Malmilla BF-lennon toimistossa, tuli keskustelua myös navigaattoreista ja kartoista. Lentäjä, joka oli juuri tullut Dubaista ja joutunut siellä ramppitarkastukseen, kertoi sähköisten karttojen riittäneen, ja kelvanneet. 
Lentokoneen 12 VDC tai USB ulostulo yleensä riittää iPadiin, mutta jos siinä iPadissa on kaikenlaisia muitakin sähköä ja prosessoritehoa kuluttavia laitteita, niin sen lataus ei oikein riitä, koska se on rajattu yhteen ampeeriin, jotta se olisi laillinen USA:n reittilentojen koneiden määräysten kanssa. Lataustehoa on rajoitettu turvallisuussyistä. Ainakin minun iPadini lataustila laskee koko ajan lennon aikana, joskaan en ole vielä lentänyt niin pitkään, että sähkö ei ole loppunut iPadista, jonka akun kesto on ollut paljon parempi kuin Samsungin.  Samsungilla ei tällaista latausrajoitetta tunnu olevan.  Kun olen testannut erilaisai 12VDC -> USB muuntajia, niin iPad ei suostu latautumaan tehokkaammasta  2A syöttävistä, mutta latautuu 1A syöttävistä, Samsung on ihan tyytyväinen kumpaankin.
Pidän mukana, kuten edellä mainitsin pari vara-akkua, jotka voi kytkeä USB kaapelilla.  Näistä on se hyöty, että jos jää jonnekin korpeen, missä ei ole sähköä tarjolla, niin voi ladata myös kännykkänsä. Jos vaikka joutuu jäämään yön yli sähkön ulottumattomalle. Ihan sivuhuomautuksena voinen mainita, että ainakin EasyVFR päivittää lentokartat koko Euroopan alueelle 20 päivän välein. (Saa myös muillekin maanosille, mutta vain yksi tällainen suuralue sisältyy perushintaan.)
Kaikesta tästä huolimatta tiedän sekä lentäjiä että lennonopettajia, jotka ovat vakuuttuneet siitä, että paperikartta on AINOA vaihtoehto ja jos elektroninen kartta tilttaa, niin silloinkin AINOA vaihtoehto on paperikartta, vaikka olen yrittänyt kertoa, että ellei se paperikartta ole esillä ja taiteltu valmiiksi, niin sen esille ottaminen oikean kohdan etsiminen on yksinlennolla paljon hitaampaa ja vähemmän turvallista kuin toisen navigaattorin tai kännykän esille kaivaminen ja sijainnin määrittäminen näiden laitteiden avulla.
Tätä keskustelua käytiin purjehtijoiden piirissä kymmenkunta vuotta sitten, nyt monet sellaisetkin, jotka olivat sitä mieltä, että heidän veneeseensä ei sellaisia maailmanlopun laitteita kuin karttaplottereita tule, ovat jättäneet merikarttansan päivittämättä jo monen vuoden ajalta.






Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod