Mitä maksaa omistaa ultrakevyt

Aloittaja Tappura, huhtikuu 09, 2016, 23:14:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tappura

Mitä tulisi huomioida , jos ostaa oman ultrakevyen. Voiko koneen huoltaa ja peruskorjata itse vai tuleeko se antaa jonkun ammattilaisen tehtäväksi?
Paljonko näillä 80 -100 hp rotaxeilla ajetaan pelkillä huolloilla ja jos ne joutuu jossain tunnissa vaihtaa uuteen , mitä se tulee kustantamaan? 

peter_l

#1
Moi!
Missäpäin asut? Meillä on kone Pirkkalassa, Eurostar 100 hp Rotaxilla. Ei se myytävänä ole, mutta koneen huoltajana voisin Sinulle kertoa aika paljon yksityiskohtia. Tervetuloa myös tutustumislennolle, jos ei ole lupakirjaa mutta olisit kiinnostunut suorittamaan kurssin.
100 HP Rotaxin peruskorjausjakso on 2000 lentotuntia, jos ostat ihan uuden koneen. Jatkoajalla sen jälkeenkin voi sitä käyttää, edellyttää vain merkkihuollossa suoritetun tarkastuksen joka vuosi tai 100 tunnin välein. Muuten omistaja-huoltajana saa tehdä 50, 100, 200 tunnin normaali huollot. Isompi huolto on alennusvaihteen 1000 tunnin huolto, sen suorittaa ammattilainen, valtuutettu Rotax huoltaja/maahantuoja Lehtisen Pertti Aerotecnolta. Isommat korjaukset, peruskorjaukset saa tehdä siis vain Aerotecno. Koneen runkoon liittyvät muut normaalit (!) huollot, vuosihuollot voi tehdä itse, jos osaamista löytyy ja on koneen omistajana. Sähkökäyttöisien mittareiden/laitteiden asentamista ei saa tehdä itse, ellei siihen osuva pätevyys muuten löydy.
Aika pitkälle kyllä pääsee omin voimin, tämä tekee ultralentämisestä paljon edullisemman kuin esim. yleisilmailukoneilla lentäminen. Ultrat on tyyppihyväksymättömiä, se antaa aika paljon vapautta. Kuitenkin koneiden huolto edellyttää tarvittavaa osaamista ja pätevyyttä, huoltoja niin tai näin mutta aina täytyy ajoissa tehdä, eikä saa olla rahasta kiinni.

Peter
EFTP, OHU446

Tappura

Paljonko tuollainen vuosittainen tarkastus suurinpiirtein kustantaa?

Tappura

Unohdin kertoa, että asun pohjoispohjanmaalla ja välimatkat on pitkät kulkea,kun ei ole lentokonettakaan. ☺

Perttirin

Mitä maksaa vuosittaiset pakolliset kulut experimental ultrata? 
Viranomaismaksut, vakuutukset yms. kulut, joita ei voi jättää pois, jos aikoo pitää laitteen rekisterissä.

Reijo Österberg

#5
Lainaus käyttäjältä: Perttirin - huhtikuu 12, 2016, 11:19:50
Mitä maksaa vuosittaiset pakolliset kulut experimental ultrata?
Viranomaismaksut, vakuutukset yms. kulut, joita ei voi jättää pois, jos aikoo pitää laitteen rekisterissä.
Vakuutus on kallein vuosikustannus. Koko vuoden pakolliset vakuutukset (lentovastuuvakuutus ja kaksipaikkaisilla ilmakuljetusvastuuvakuutus) 400 - 650 € riippuen vakuutuksen ottopaikasta, vakuutuksen voi ottaa myös vain osalle vuotta. Vapaaehtoinen kaskovakuutus tonnista ylöspäin riippuen vakuutettavan koneen arvosta. Koulutuskäytössä lisäksi istuinpaikka- ym. vakuutukset.
Viranomaisille rekisterin ylläpito 60 €/vuosi ja lentokelpoisuuden valvontamaksu 100 €/vuosi. Lentokelpoisuustarkastus 3 vuoden välein palvelua tarjoavalta yritykseltä 200 - 400 €.
-Reijo Österberg-

Kari Talvio

Tuata noin, eipä taida pellikoneekkaan tykätä ulkosäilytyksestä. Parempi ois ilmassa tai hangaarissa. Niijja mulla ois muuten tilaakin tarjolla EFTP kentällä muutamalle koneelle viä.
Kari Talvio, Tampere

Finder

Kiitos tästä vastauksesta, itsekin olen miettinyt tätä.  Osaako joku myös sanoa ovatko LSA-säännöt samanlaiset? Miksi minulla on niin vaikea löytää tietoa LSAsta, säännöistä jne?

Martti Mattila

Tuo vakuutusmaksun kilpailuttaminen meni hankalaksi, kun en löytänyt kuin yhden yhtiön googlettamalla "lentovastuuvakuutus". Ilmailuliiton tarjoaman  Riskpointin. Eihän siinä mitään pahaa jos kaikki keskitämme sinne, saattaa vielä vakuutukset halventua. Tai käy kuin ultrat saaristossa ja lakkaavat vakuuttamasta, kuten Tapiola ja Pohjola.
Martti

Reijo Österberg

#9
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - elokuu 13, 2017, 21:57:37
Tuo vakuutusmaksun kilpailuttaminen meni hankalaksi, kun en löytänyt kuin yhden yhtiön googlettamalla "lentovastuuvakuutus". Ilmailuliiton tarjoaman  Riskpointin. Eihän siinä mitään pahaa jos kaikki keskitämme sinne, saattaa vielä vakuutukset halventua. Tai käy kuin ultrat saaristossa ja lakkaavat vakuuttamasta, kuten Tapiola ja Pohjola.
Martti
Pohjolakin lopetti lentovakuutukset jo 9 vuotta sitten, Tapiola kai aikaisemmin. Kannattaa kysellä ulkomailta, minulla Englannista Traffords ltd:ltä pakolliset 280£/v
-Reijo Österberg-

Arto

Täältä välitetään vakuutuksia. 


Beta Aviation ApS

Kauppalankatu 4
FI-45100 Kouvola
Finland
 
Phone:    (+358) (0) 40 83 76 592
E-mail:      [email protected]
Web:        www.betaaviation.fi
www.facebook.com/BetaAviationFinland/
 
Arto

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod