Tulen sammutin

Aloittaja mikko lohi, maaliskuu 26, 2016, 07:36:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Martti Mattila

Näyttää pätevältä,tahtoo tuollaisen.Mutta sijoittelu koneessa on harkittava tarkkaan,tarpeeton posahdus konetilassa voi sammuttaa moottorin.Kaputin jälkeen ohjaajan ollessa tajuton, tai muuten koneesta poistumis kyvyttömässä kunnossa, moinen pöllähdys on tervetullut, tulen syttymisen jälkeen.Kuitenkin jos onnettomuuspaikalle on levinnyt vaikka 40l. bensiiniä, mokomia mollukoita tarvitaan jo useita.Kylmien tilojen halpaan "springler" suojeluun verraton keksintö,sellaisia ovat kaikki harrastelekohallit.Tulee tekemään putkimiehiä tarpeettomaksi.Ideana varmasti käynyt monenkin mielessä,ainakin minun,mulla on 2 kg.jauhesammutin koneessa,oletan sen laukeavan omine nokkineen jossain vaiheessa tulipaloa.Nyt tietysti kuuluu olla niin, että ilma aluksessa saa käyttää vain lentokoneeseen hyväksyttyä sammutinta, minkä kuuluu olla niin kallis että se jää ostamatta,se on sitä kunnon tekemistä.

mikko lohi

Jauhesammutin minullakin on ja meinaan putkittaa siitä linjan konehuoneeseen ja tarvittaessa voi käyttää käsisammuttimena.Mitenkähän pienet "teodorantti"sammutuspullot toimis esim. kojetaulupalossa? Jauhe tuhoaa tietty sähkölaiteet ym. mutta tosipaikassa ei haittaa..

Matti Kuosmanen

Jos jauhesammuttimen jauhetta imeytyy moottoriin, hioutuu samalla sekin korjauskuntoon.
--matti
Matti Kuosmanen

Martti Mattila

Tuo moottorihionta onkin mielenkiintoinen aspekti,soodapuhallusta pidetään turvallisena,kvartsihiekkajäämiin verrattuna.Sammutusjauheet on kuulemma ruokasoodaa.Tietysti moottorihionnat on pikku juttu palovammojen vaihtoehtona.

Pekka

Miksi ei esim. Halon sammuttimia ? Ei ainakaan olis ongelmia jauhoista tms,
Lainaus Sprucen sivulta :
The FAA recommends and/or requires Halon fire extinguishers on aircraft. H3Rs Halon fire extinguishers are the extinguishers of choice in the aviation industry. They cause no mess or damage, and do not require taking a plane out of service for clean-up; a costly process for both the aircraft owner and insurance carrier. The heat-seeking quality of the Halon gas makes it a superior fire fighting agent.

Martti Mattila

Halonit kiellettiin Otsoonin syöjinä jo jokin aika sitten,vain militäärit saivat pitää,heitä ei koske umpäristöhuolet.Voip olla että mulla on vanhaa tietoa,jos vaikka ovat kehittäneet uudet Ozoni ystävälliset haloonit.

ari

Halonit on sallittu ilmailukäytössä ja uusia Halon-sammuttimia saa. Joku aika sitten hankin uuden, samanlaisen, 10v vanhan Halon-pullon tilalle.
Jauhe ei ehkä hio moottoria sisältä, mutta kemialliset reaktiot alkavat jyllätä. Kuten myös kaikki saumat yms. kolot pitää avaamalla puhdistaa jauheesta.

lamsah

Tere, haloneita saa lekoihin, siitä löytyy ihan EU-asetus, en muista nyt ulkoa mikä, mutta olen sen lukenut kun piti venäjälle 1 kone myydä pari vuotta sitten. En suosittele jauhesammutinta sen sotkevan/tuhoavan vaikutuksen takia lekoihin lainkaan, jos jotain, niin sitten CO2 sammutin. Halonit on toki kalliita, mutta tehokkaita, kun tuon hapen syrjäyttävät. Mulla ehkä 1 ylim. Halon sammutin, mutta voip olla että ite tarvin, halpa ei ollut kun ostin.

AK
T: Antti Kääriäinen

Pekka

#9
Ei se taida Halon syrjäyttää happea, kun olen vielä hengissä. ( on testattu sisätiloissa) Ei ole edes kiire poistua tiloista johon Halon on laukaistu, mutta se CO2 taitaa olla toisin.
Sukellusveneissäkin taidetaan vielä käyttää.

Perttirin

Kyllä minullakin on sellaiset kokemukset sammutusjauheesta, että yhdessä kosteuden kanssa siitä tulee melkoisen syövyttävä koktaili.

Aki Suokas

Kyllä halon tai mikä muu tahansa tulensammutin syrjäyttää happea. Siis oman tilavuutensa verran.  Halonilla on muuten LD50 arvokin, eli missä koe-eläimistä puolet kuolee. Tosin se on noin 800000 ppm / 30 min.  Ja kyllä tuolla pitoisuudella  hapen saanti on ihmisellekin ongelma! 
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Seppo Koivisto

80-luvulla kesäharjoittelijana Wärtsilässä sain tehtäväksi hankkia tarjouksia dieselvoimalan (palon)sammutusjärjestelmistä. Muistan hyvin kuinka voimalan teknisessä kuvauksessa kirjoitin, että valittu haloni ei ole tukahduttavaa. Se ilmeisesti perustui siihen, että halonia tarvitaan vähemmän, 5% ilmatilavuudesta. Haloni paitsi jäähdyttää ja syrjäyttää happea, myös reagoi kemiallisesti palotapahtuman kanssa.
http://www.h3rcleanagents.com/support_faq_2.htm
http://www.skybrary.aero/index.php/Halon_Fire_Extinguishers

lamsah

Juu, näin tutkiskelin minäkin. Eli halon kaasu hajoaa palon lämmössä eri kaasuiksi, jotka sitten jotenkin edelleen häiritsevät palotapahtumaa. pitoisuus luokkaa 7% vissiin on riittävä, muttei myrkyllinen
T: Antti Kääriäinen

Seppo Koivisto

Sähköpostiin tuli mainos tuollaisesta Element-sammuttimesta, joka sytytetään kuin soihtu ja syntyvä kaasusuihku reagoi hapen kanssa. Kevyt eikä vanhene, mutta en ehkä sytyttäisi ohjaamossa.
https://elementfire.net/en

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod