Boeing/Blanik

Aloittaja Martti Mattila, eilen kello 07:48:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Boeing on konseptoinut tuollaista streevattulla siivellä olevaa matkustajakonetta. Samaa ideaa ajattelin Blanikien pelastukseksi, suunnitella voi mitä vaan. On lähellä tilanne että usassa joudutaan tekemään valtionjohdon taholla jotain että Boeing ei joudu kiinalais omistukseen.
Tuli tarve siirtää NSU.n kaasutinta lähemmäs moottoria, Argon pottu on tyhjä joten päätin tehdä teräsputkista nopeasti uuden imusarjan puikko ja happi/acetyleeni hitsauksella. "Nopeasti" mikä vitsi taas kerran meni neljä työpäivää. Tuli myös opiskeltua netissä Inlet Manifold aiheesta, joka paikassa oli sama hokema. Erillisille sylintereille johtavien putkien (Runners englanniksi) on oltava geometrisesti ja lämpötilallisesti yhdenmukaisia. Sääntö mitä autotehtaatkaan eivät ole pystyneet aina noudattamaan. Puhutaan Helmholtsin resonanssista minkä hyödyttäminen on tavoiteltavaa.
Virittäjägurujen jutut eivät oikein auta kuka nyt tekisi imuputkistoa jollekin nössöille 3000-3500 minuuttikierroksille. Oikeastaan olisi pitänyt tehdä oikeita töitä ja antaa suunnitelman hautua. Kyllä sinne olisi mahtunut pidemmät ja pienempihalkaisijaiset imuputket joissa kaasun massan jatkuvuus olisi mahdollisesti resonoinut suotuisasti tuolla kierrosalueella. Nyt ainoa kohta missä virtausnopeus pääsee lähelle optimia on tuo kaasarilta alas johtava yksittäisputki. Sylinterin täytöksen onnistuminen imutahdin aikana on se tehon kannalta ratkaisevin juttu. Yksittäisputki 32mm. sisältä, jakoputket 30mm.
Maalattu sisätä ja päältä kemikaalin kestävällä epoksilla. Rakennusjärjestys peruuttava jossa edeltävät hitsaukset pääsee siistimään sisältä enen seuraavaa osaa. Maalaustyö sisäpuolelta kävi kätevästi pienen maalaustelan pätkällä. En halua häiritä foorumia täällä on joillakin oikeaa asiaakin, pahoittelen että taas tuli.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod