Pakollinen bulettiini Evektor Eurostarille "ev97-33a SR"

Aloittaja peter_l, tammikuu 22, 2016, 10:08:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

peter_l

Evektor on julkaissut 23.11.2015 uuden pakollisen bulettiinin "ev97-33a SR" koskien kuomun turvalukitusta. Olen yrittänyt ottaa yhteyttä Evektoriin jo kaksi kertaa ja tilata tarvittavat varaosat, vastausta ei ole vieläkään tullut. On se kummallista kyllä, kun kyse on turvallisuutta koskevaa pakollisesta bulettiinista. 
Onko joku Eurostarin omistajista saanut jo niitä varaosia tilattua (asennettua), taikka edes jonkunlaisen vastauksen tehtaalta?
Tässä se bulettiini: http://evektor.cz/sites/default/files/bulletins/ev97-033a_sr_en.pdf


teemu

Yleensä valmistajat lukitsevat, kaiken myynnin maahantuojien kautta. Jos sitten toimii tai ei..

SamiM

Kyllä Evektorilta on aiemminkin saatu ostettua varaosia suoraan, syksyllä viesteihin vastattiin parin päivän viiveellä.
"Kaapparikoukku" on tilauksessa. Sinänsä tuon systeemin idea ei mielestäni ole yhtään sen enempää turvallisuutta lisäävä koska jos voit unohtaa kuomun lukituksen, niin yhtä helpolla voi unohtaa sen kaapparikoukun kääntämisen "aktiiviseksi". Vaikka sen tarkastuslistaan lisääkin niin joku sen kumminkin voi jatkossakin unohtaa.

esajarvela

Ilmeisesti idea on siinä että nykyisin kuomu huurtuu helposti kun sen sulkee maassa. Nyt se voisk olla rullauksen yms ajan kaapparikoukun varmistamana hieman auki . Ainakin allekirjoittaneelle varmin tapa unohtaa on pitää kuomu auki vilkkaassa liikenteessä ja suorittaa nopea lentoonlähtö lennon johdon hoputtamana... ;) 
Jyri tehtaalta kertoi että koukut toimitetaan maahantuojan kautta ja ensimmäinen sarja on valmistunut vuoden alussa.

esajarvela

Nyt koukut saakin tilattua suoraan Jiriltä /tehtaalta. Hinta 93€...

Kari Aspiola

 Vähän sekavaa tuntuu nyt olevan tuon bulletiinin materiaalien kanssa. Kyselin Jiriltä Evektorilta asiasta/materiaaleista ja eka vastaus oli, että toimitetaan maahantuojan (Silander) kautta EV97 omistajille. Kuitenkin muutaman päivän viiveellä tuli uusia vastaus Jiriltä ja nyt hän toimittaakin osat (yhteen koneeseen) minulle suoraan, muitten tilattujen osian kanssa samalla. Laskukin tuli ja se on maksettu, eli näinä päivinä pitäis kaketti ilmestyä kotiovelle.
  Nyt herääkin epäilys/kysymys, että onko tuo Evektorin listoilla oleva virallinen Suomen diileri oikeasti toimiva taho vaiko ei? Onko kellä parempaa tietoa?  Julkisten nettitietojen mukaan Eurovaasa oy:ssä ei ole ollut liiketoimintaa enää moneen vuoteen(?).

Mikhou

Meille myös tilattu osat tähän bulletiiniin suoraan tehtaalta Jiriltä. 
160e toimituksella ja veroilla. 
Jiri vastasi ekassa viestissään, että he päättivät levittää(distribute) osat suoraan Suomeen. 
Olettaen varmaan, että koneen omistajat ovat yhteydessä ja tilaavat osat. 

peter_l

Nyt on sitten "bulettiinipaketti" saapunut!

peter_l

Bulettiinipaketti asennettuna! Vähän ihmetyttää kyllä, että miksei voitu keksiä jotain sellaista rakennetta, mikä on koko ajan kiinni myös kuomun kiinteään osaan. Nyt se vain "roikkuu" siellä, antaa kuomun avautumaan, rako on noin 5 cm. Oliko tarkoitus sitten, että pääsee ulkopuoleltakin avaamaan sen koukun vaikka onnettomuuden sattuessa?


Kari Aspiola

Pähkäilin saman asian kanssa tänään ja meinaan huomenna asentaa lukkohärpäkkeen paikalleen (kapea kuomu).  Apparin puolen headsettikoukkua joutuu siirtämään muutaman sentin oikealle, muuten lukkohärpäke ja headsettikoukku törmäilee toisiinsa.
Voi hyvinkin olla, että on ajateltu tuota ulkoa kuomun avaamista. Kun kuomua saa senverran avattua että mahtuu sormet väliin. Tosin onnettomuustilanteessa kuomu avataan ulkopuolelta olipa siellä millaiset koukut/haitat tahansa vastassa.

Kesähelteellä (tai kostealla kelillä) voi olla hyväkin juttu, että voi rullailla  kuomu hallitusti raollaan. Toivotaan, että tämä lisäominaisuus ei aiheuta pilotille lisää unohduksia kuomun lukituksen kanssa.  

SamiM

#10
Täällä kanssa eilinen ilta askarreltu. Pähkäilyyn ja mittailemiseen meni 2h, itse poraamiseen ja niittailuun 10 minuuttia. *0*
Ohessa muutamia kuvia jos se vaikka nopeuttaisi muiden työtä.
Kuten Kari sanoi niin headsetin koukkua joutuu hieman siirtämään. Kaapparikoukun asennuskulma on aika tarkka, itselläni meni ehkä hieman liian loivaan kulmaan koska kuomua kiinni laitettaessa avattaessa aktiivinen kaapparikoukku osuu ensin takakuomun pintaan ennen kuin se vastaa putkeen. Toisaalta jyrkemmällä kulmalla koukku vapautettuna se olisi ottanut kuomuun..nyt koukun ja kuomun väliin jäi n.8 mm tilaa. Laitoin takakuomun suojaksi kiveniskuteippiä. Koukun yläpuolella on tässä yksilössä aurinkosuojakalvoa, muihin koneisiin kannattanee joku tarranpala laittaa siihen kohtaa mihin koukku vapautettuna voisi osua, jousi on melko voimakas ja koukku ponnahtaa kohtuullisen näpsäkästi.
Kannattaa laittaa maalarin teippiä putkeen että saa rauhassa piirrellä reikien paikkoja ja sovitella. Varmistin oikean asennon vielä niin että porasin reiän vain yhdelle niitille ja kokeilin sitten niitin sovitteen turvin että asento on suurinpiirtein oikea koukku aktiivisena ja vapautettuna ennen lopullista niittausta.
Lopuksi kolme tarraa, ne eivät ole kyrillisillä kirjaimilla kirjoitettuja vaan ne laitetaan niin että päällikön paikalta kuomun lukitusta katsottuna tekstit on oikeinpäin. (!)

Jari Lindevall

#11
Mitenköhän tuon koukun saranointi / runko kestää kulumatta räpsytellä ääriasennosta toiseen ettei maximi liikerata laajene haitallisesti, etenkin takapuolelle ja koukunkärki saattaa ruveta tikkaamaan takakuomuun jälkeä. Ehkä kiveniskuteippi tulisi olla jotain stydimpää paksuudeltaan..mutta oikein hyvä huomio Samilta. :thumbsup:

Kari Aspiola

Asensin koukun eilen paikalleen. Jos sen laittaa piirustuksen mukaan 105 mm etäisyydelle kuomun lukosta, niin keskikahva tulee liian lähelle lisäkoukkua. Jolloin on vaarana rikkoa sormensa kääntökahvan ja lisäkoukun väliin. Eli kasvatin mittaa noin 115 mm:iin, jolloin ei muodostu enää sormiansaa. Lisäksi siirsin apparin headsettiripustinta reilusti sivummalle.
Lisättiin kiinteään takakuomuun sisäpuolelle heti tukiputken takapuolelle pala tarranauhaa ottamaan lisäkoukun kolhut vastaan.


Kari Aspiola

Pari kuvaa vielä

Jari Lindevall

Ihme ettei tehdas ole huomioinut tuota koukun osumista takaplexiin.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod