Auster/Taylorcraft ja muut vanhat laitteet

Aloittaja AeroCommander, lokakuu 06, 2015, 23:17:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

AeroCommander

Tällaisena aloittelevana jäsenenä on mielenkiintoista huomata että löytyy muitakin "hörhöjä" jotka tekevät itse myös tällä alalla.Vaikka itsellä ei ole lupakirjaa, eikä tule,niin aihe on aina kiinnostanut. Tarinoita ja turinoita on aina rentouttavaa lukea. Aiheeni luonnollisesti juontaa siitä että kotona on vielä 2 Austeria/ Taylorcraftia OH-AUH ja OH-AUD, joista AUH:illa olen itsekin ollut mukana lentämässä.OH-AUH:in kelpoisuus mennyt umpeen 80-luvun alkupuolella,joten hetken sekin on saanut levätä.Laitteet saattaisivat kaivata uutta isäntää,joka sais ainakin toisen arvoisensaan kuntoon.        Kaikennäköisiä osia ja tarinoita löytyy mittaritauluista magneettoihin ja sivuperäsimistä laskutelineisiin.                                                                        Olisin kiinnostunut kuulemaan jos jollakulla on ko.koneista muistikuvia,tai muista isäukon omistamista koneista.( OH-FCK,-SDF,-SDK,-SDN,-ACK)

4trade

Rallye ms.883 OH-SDK oli minulla kaverin kanssa kimpassa yhdeksänkymmentäluvun puolivälissä. Ostimme tuon keksinnön Tampereelta, joltain paikalliselta konekauppiaalta. Melko laiska laite noinkin pienellä koneteholla, mutta kyllä senkin sai taipumaan alamäkeen vauhdin kanssa, kunhan malttoi ensin hilata parikymmentä minuuttia korkeutta.

Tuolla tuli monet silmukat, pystykäännökset ja tynnyrit tehtyä. Selällään sen sai sammumaan hetkessä, kun laitetta ei ollut tuollaiseen tarkoitettu. Sakkaamaan laite ei suostunut millään, mistä manasin toisinaan noita tehokkaita solakkoja. Hyviä muistoja tuosta laitteesta jäi runsaasti, vaikkei tuo mikään temppukone ollutkaan. Näyttää olevan yksi valokuvakin siitä jäänyt...

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

AeroCommander

Asiaa... Kiva kuulla, ei silti tainnut olla toi jossa oli Commodoren rungossa liian heikko kone. Muistan faijan puhuneen että oli rasittava lennettävä kun ei oikeesti tapahtunut mitään kun tarjos kaasua, oliskohan se ollu OH-SDF ?

4trade

OH-SDK kone oli 115 hp Lycoming. Ei todellakaan mikään henkeäsalpaava laite nousemaan....
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

AeroCommander

Taisi se kuitenkin olla toi... OH-SDF oli pieni runkoinen ja pieni tehoinen. Fox:i myytiin aikanaan Snällin Mikolle (Lento-myynti, malmilla)

TapioMiettinen

Auster OH-AUH oli meillä täällä Kuopiossa. Lensin sillä viimeksi 6 lokakuuta 1973.
Auster vaihtui Toytaan, ja lensi Turkuun.
Muutama vuosi sitten paikkoja siivotessa löytyi purjekoneen Austerin jäämistöä hinauskoukku. 

Martti Mattila

Oliko siellä Hildeenin tallissa myös Motolerche, jotenkin muistaisin sen suuntaista ajalta jolloin olin itse vailla omaa Lercheä. Sellainen yksilö missä oli moottoripukki suoraan runkoon hitsattuma ilman pulttikarvia. Itellä kaksikymmentätuntia vaille 400h. lentoa Motolerchellä, alkaa jo vähän kyllästyttää, mutta täytyy sanoa että monet ultra onnettomuudet olisivat M.lerchellä lentämällä jääneet tapahtumatta, on se niin anteeksi antava ja pöljälle sopiva lentokone. Mutta huolto ja huolenpito ei kestä pöljyyttä. Ollessani lento oppilas opettaja teroitti että kiitoradan päällä lennetään suoraan startissa, kerran mopukurssilla lennonjohto hoputti kaartamaan muun liikenteen takia mahdollisimman aikaisin metsän päälle Turussa. Tapaus tuli mieleeni Pirkkalan tapauksen yhteydessä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod