Purjekone +Canard

Aloittaja jh2392, syyskuu 03, 2005, 12:59:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jh2392

Tervehdys

Törmäsin tossa joku päivä siten Rutanin suunittelemaan Solitaire moottoripurjekoneeseen joka Rutanin perinteitä noudattaen on varsin erikoisen näköinen.
Joissakin lähteissä kerrotaan ettei canard (ankka) tyypisestä lentolaitteesata ole purjekoneeksi.
Olisiko jollakin tietoja ko. lentolaitteesta.

Terv JH :)

Karoliina

Canardeilla on kannattajansa ja vastustajansa ja molemmat ovat sen verran intensiivisesti keskenään vastakkaista mieltä että
objektiivista totuutta lienee mahdoton saada. Eräs kova canardin vastustaja yhdellä ulkomaalaisella foorumilla joka väitti olevan vaikka kuinka tietävä
puhui itsensä totaalisesti pussiin (mitäs muuta tehdessään kuin haukkuessaan Rutania)
kun näytti luulevan että deep stall olisi sakkaus jossa mennään nokka edellä Vne-syöksyä tonttiin.. Pohja putosi
pois tyypin selityksistä kun ei tiedä edes mikä on syväsakkaus, vaikka sitä voi esiintyä muillakin konetyypeillä kuin canardeilla (tyyppi vielä väitti olevansa
aeroinsinööri ja softainsinöörikin näki selityksestä että tuo oli aivan pihalla)...

Ja mikä onkaan objektiivinen totuus loppujen lopuksi, eiköhän ole kysymys koneenomistajien
mielipiteistä ja mieltymyksistä sekä jonkun tietyn konetyypin ominaisuuksista jota käytetään verrokkina - canardipurjekoneita on niin vähän olemassa
että objektiivista kuvaa itse toimintaperiaatteen toimivuudesta purjekoneessa lienee mahdotonta sillä keinolla saada.

Rutanin hyvin vanha design Solitaire on lentoonlähtömoottorilla varustettu purjekone ja sen glide ratio yms. speksit ovat aika kovaa luokkaa.
Siitä en tiedä sitten miten hyvä se on muuten tms., koska en purjelentoa tunne sen enempää mitä meidän Stari nousee termiikissä ylöspäin ja lisäksi onhan
tiedossa että tuo on hyvin vanha designi missä nykypurjekoneet lienevät käyneet tuotekehityksessä muutaman sukupolven sen jälkeen eteenpäin.
Jos olisin hankkimassa purjekonetta, varmaankin katsoisin mitä mallistoa markkinoilla on tarjolla, koska valikoimaa lienee runsaanpuoleisesti.
Rutanin Solitairen toki voi rakentaa jos on aikaa ja niin haluaa, mutta se on vaan yksipaikkainen eikä liene yhtä hieno kuin Rutanin uudemmat
designit, tai nojaa mitä nyt itse kukin pitää hienona ja mitä kukin painottaa tärkeänä kompromississa nimeltä lentokone, koska kompromissi on aina pakosti
jostakin parametrista tehtävä, täydellisyyttä ei voi saavuttaa.


Toma

Lainaus käyttäjältä: jh2392 - syyskuu 03, 2005, 12:59:08
Tervehdys

Törmäsin tossa joku päivä siten Rutanin suunittelemaan Solitaire moottoripurjekoneeseen joka Rutanin perinteitä noudattaen on varsin erikoisen näköinen.
Joissakin lähteissä kerrotaan ettei canard (ankka) tyypisestä lentolaitteesata ole purjekoneeksi.
Olisiko jollakin tietoja ko. lentolaitteesta.

Terv JH :)

Jari, oliko sinulla linkki mistä löysit Solitairen? Olisi kiinnostava nähdä se. Googlekin pukkaa suurrimmilta osin pasianssia kun sitä etsii :)
Terveisin
Tom Arppe

Karoliina

En ole nähnyt juuri kuvia netissä. Sen sijaan minulla on Rutanin "Moldless Composite Homebuilt Aircraft Construction" -kirja/vihkonen,
jossa on useampikin kuva Solitairesta. Tuo on sellainen lasikuitutyön opasvihko, jossa kerrotaan miten tehdään Rutanin tekniikalla
lentokoneita. Kirjasta mm. selviää mitä eroa on wet microlla, dry microlla ja micro slurrylla, mitä on flox, mikä on ply, miten UNI/BID -kuidut
pitää asetella, minkä verran laitetaan epoksia optimaaliseen layuppiin, miten tarkastetaan layup, miten korjataan lasikuitua,
epoksinsekotussuhteesta vinkkejä, kuumalankasahauksesta, foam coreista, jne. Ihan hyvä perusopas. Kaupan päälle sitten löytyy muutama
kuva ja piirros tuosta Solitairesta.

Jouni Laukkanen

#4
Kuveja:
http://members.optusnet.com.au/~ksi_phil/jpg/sltr_bm.jpg
http://members.optusnet.com.au/~ksi_phil/jpg/sltr_haf.jpg
http://members.optusnet.com.au/~ksi_phil/jpg/sltr_ha.jpg

Astronautti Michael Melvill näköjään lensi ensilennon koneella.

Ja tässä tietoja: http://members.optusnet.com.au/~ksi_phil/SaiPlaDir.htm. Ei ainakaan liitoluvun puolesta pärjää edes 60-luvun päreille. Osan siitä vois selittää pienellä koolla, mutta esimerkiksi Hütter H101 Saltossa on vain 90 cm pidempi siipi, kone on optimoitu taitolentoon ja liitoluku silti 2 pykälää suurempi.

Kari Talvio

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - syyskuu 06, 2005, 15:15:12
Kuveja:
http://members.optusnet.com.au/~ksi_phil/jpg/sltr_bm.jpg

Astronautti Michael Melvill näköjään lensi ensilennon koneella.

Ja tässä tietoja: http://members.optusnet.com.au/~ksi_phil/SaiPlaDir.htm. Ei ainakaan liitoluvun puolesta pärjää edes 60-luvun päreille. Osan siitä vois selittää pienellä koolla, mutta esimerkiksi Hütter H101 Saltossa on vain 90 cm pidempi siipi, kone on optimoitu taitolentoon ja liitoluku silti 2 pykälää suurempi.

Ehkä juuri sen takia meni viiden lentotunnin jälkeen takaisin verstaalle moottorin asennukseen  ;D  ;D
Vai ymmärsinkö kuvatekstin väärin
Kari Talvio, Tampere

Armin Züger

// Armin

hmv

SSA:n tasoitekertoimista näkee miten Solitairen suorituskyky on arvioitu verrattuna muihin
USA:ssa käytössä oleviin purjekoneisiin.
Löytyy tuon dokumentin viimeiseltä sivulta Schweizer SGS 1-26 luokkaa olevalla kertoimella.

http://www.ssa.org/docs/CH2003Handicap.pdf

/Hannu

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod