Ultria lentosimulaattoriin

Aloittaja Karoliina, tammikuu 31, 2005, 11:10:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Hei,

Pitkään on vallinnut tilanne että lentosimulaattoreihin ei saa ultrien
modelleja, joka on harmillista - simuihmiset tyypillisesti tekevät suuressa määrin
modelleja joistakin isoista matkustajakoneista yms.

Löysin X-planelle ekan ultran tänään, sen voi käydä lataamassa osoitteesta:
CAG Toxo:
http://www.x-plane.org/registry/6587.shtml

Toivottavasti löytyy vielä jotain Suomessakin käytettyjä ultria, pitää jatkaa kaivelua...

Jos koneeltasi puuttuu X-plane, sen demoversion saa ilmaiseksi osoitteesta:
http://www.x-plane.com
X-planen käyttöliittymä on aika ihmeellinen ja se on aika lailla insinöörin lentosimulaattori,
mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee.

t: Karoliina

Karoliina


Tuomas Kuosmanen

#2
Joo no, noiden monien "lisäosakoneiden" lentomallit on vähintäänkin hanurista. Ainakin Microsoftin simulla :) Mutta noissa vaikuttaa kanssa ihan hirveästi se, millaiset ohjaimet on. Joystick lattiaan kiinni ja puolen metrin jatkokahva auttaa jo paljon :)

Simulla on tosi hyvä harjoitella lentämisen "rutiinia", suunnistusta ym juttuja - mutta ei siinä kauheasti ole väliä mikä kone on alla. Meillä on MIKissä simussa (siis siinä ihan Cessnan raatoon rakennetussa) C172:n lentomalli, mutta samat perusjutut kyllä pätee ultralentämiseenkin.

FS2004:lle hyviä pienkoneita on kokemuksen myötä löytynyt muutama:

- Ilmainen Real Air -firman tekemä lentomalli C172:lle (meillä käytössä siis) - www.realairsimulations.com

- Dreamfleetin Archer ja Cessna Cardinal: www.dreamfleet2000.com - maksullisia mutta kerrassaan mukavia vehkeitä kunnon mittaripaneelin ja ennen kaikkea lentofiiliksen suhteen.

Twineistä se saman firman C310 on muuten kanssa hieno, jos semmoinen touhu kiehtoo - mutta kunnollisia ultria en ole löytänyt, harmi kyllä. Se, että koneessa on hieno ulkomalli ei vielä tarkoita ainakaan FS2004:n tapauksessa että se myös on kiva lentää :)

Ja toki sitten jos VFR-treeniä teette FS2004:llä, ilman muuta hakekaa www.fsnordic.net:in File Librarystä Finnterrain, Finnclass ja Finnmast -lisämaisemapaketit, simu muuttuu ihan toiseksi..

//Tuomas

Ansis

Ainoa meikäläistä kiinnostava simu on purjelentosimu, jonka demon saa http://kiy.pspt.fi/sfs/
Sen joskus vuonna  1 ollutta versiolla on jaksanut treenata pitempään, kuin 5 minuuttia, joka on pisin aikani muilla simuilla  leikittynä.
IMHO IMC- harjoitteluun simut ymmärrän, mutta visuaali lentäminen moottorikone simulla on yhtä tylsää kuin autolla ajaminen.

Ainoa simu foorumi, millä tulee käytyä kertoi seuraavaa: http://vacc.fi/df/viewtopic.php?t=3994
Taitaa tulla ropelin lisäksi Ollille hommia, jos todellisuudessa tapahtui.
My mind is willing, but purse is weak.

Juho

Jaaha....Kauhajoella on aktiivista porukkaa....ja että kuvasarja oikein nettiin, hienoa!!!

Ymmärrän kyllä, jos ko. koneen pilotti on itse ajatellut jakaa tietoa opiksi muille ja on laittanut kohdalleen sattuneen tapauksen yleiseen jakeluun.

Muussa tapauksessa vaikuttaa aikamoiselta "puukon kiertämiseltä haavassa", jos aletaan nettipalstoilla ruotimaan yksittäisiä tapauksia sivullisten toimesta.


Tuomas Kuosmanen

LainaaAinoa meikäläistä kiinnostava simu on purjelentosimu, jonka demon saa http://kiy.pspt.fi/sfs/
Sen joskus vuonna  1 ollutta versiolla on jaksanut treenata pitempään, kuin 5 minuuttia, joka on pisin aikani muilla simuilla  leikittynä.
IMHO IMC- harjoitteluun simut ymmärrän, mutta visuaali lentäminen moottorikone simulla on yhtä tylsää kuin autolla ajaminen.

Ainoa simu foorumi, millä tulee käytyä kertoi seuraavaa: http://vacc.fi/df/viewtopic.php?t=3994
Taitaa tulla ropelin lisäksi Ollille hommia, jos todellisuudessa tapahtui.
Katsopas http://www.silentwings.no/ - tuo on aika komean oloinen simu joka on testivaiheessa, demon voi jo imuroida ja ihmetellä.

Mielenkiintoinen lisä tuossa on että tuota voi käyttää GPS-loggerin datan "playbackiin" - eli voi katsoa oman (tai koko porukan) lentojen tutkimiseen jälkeenpäin. Esim. MM-kisoissa tuo taisi olla käytössä.

Visuaalilento simulaattorilla ei ole sen tylsempää kuin koneellakaan - siitä on ihan hyötyä harjoittelun kannalta. Ainakin mua itseäni se on opettanut hahmottamaan maastoa kartan kanssa paremmin. Nimenomaan nuo Finnterrain ym lisämaisemat, ne on ihan ehdottoman hyvä lisä.

//Tuomas

Matti Rissanen

LainaaVisuaalilento simulaattorilla ei ole sen tylsempää kuin koneellakaan

...mutta kummalla lentäisit mieluummin? ;)
Itse lopetin simulentämisen kun se on vain niin tavattoman tylsää.

Simulaattorista puuttuu perstuntuma.
Lisäksi simulaattori voi opettaa "pahoille" tavoille, eli lentäen VFR:ssä ja tuijottaen mittaria. Perstuntuma pitää kehittyä oppiakseen lentämään, ja sitä ei simulaattorissa tule.

Menetelmien opetteluun simulaattorit ovat hyvä apu.

Karoliina

#7
Lainaa
IMHO IMC- harjoitteluun simut ymmärrän, mutta visuaali lentäminen moottorikone simulla on yhtä tylsää kuin autolla ajaminen.

X-plane -simun salaisuus onkin siinä aerodynamiikan simuloinnissa.
Se on hirmuisen kiva vehje kun sillä voi ruuvata koneen parametreja
ja kokeilla miten toimii. Eihän se muuten sillä lentäminen olisikaan hauskaa,
mutta kun voin vähän muuttaa siipiä, nokkapeltiä jne. ja koklata miten lentää
(/vieläkö lentää).. X-planella voi tehdä kaikenlaisia juttuja jotka uteliaalle ovat tarpeen tietää
ja joita ei kannata, voi ja usein ei edes saa kokeilla oikealla koneella.

X-planessa muuten X-30 NASA:n vehje on aika hauska peli, lensin just suborbitaalin VFR:nä sillä :).
Alastulossa oli vähän ongelmia kulman ja G-voimien kanssa (alkoi "vähän" tulla
tärinää rankemman puoleisesti), mutta kyllä se alas tuli vaan
ei enään lasku onnannut kun ei löytynyt kentää kun on tuosta taas tällä kertaa karttapohja
rikki ja ei ollut maata missään, pelkkää vettä...

En tiedä mikä on Rutanin käyttämä simu, jolla SpaceShipOnea on simuloitu, mutta
Rutan sanoo että "Commercial simulation software" ja sattumoisin X-plane on ainoa
"Commercial simulation software", jonka voi konfiguroida niin että eri koneet visualisoivat
eri ikkunoita juuri niin kuin SpaceShipOnen simulaattorissa oli tehty ja samaten se on myös
ainoita joihin voi liittää ne kaikki hardware vempaimet mitä oikean simulaattorin rakentamisessa
kenties halutaan käyttää ja lisäksi simulointiplatformina voidaan käyttää reliaabelia Linuxia
Bluescreen-hörpöttimen sijaan (=wintoosa). Ja kaikesta huolimatta se ei maksa kuin 79 dollaria. Sikahalpa suhteessa
mitä se tarjoaa, sanon minä :). Mutta se tosiaankaan ei sovellu kuin insinööreille,
muut älköön vaivautuko. Kaikenlaisia parametreja pitää säätää kummallisella käyttöliittymällä
ja Microsoft-tyylinen käyttäjäystävällisyys on kaukana.

Lisäämpä vielä kommentin tähän pikaisesti:
- Minua ei juuri nyt oikealla koneella lentäneenä kiinnosta lennellä ihan lentämisen vuoksi
simulla, mutta: simu on aika huisin kiva research-platformi, etenkin X-plane, joka nimenomaan
on aerodynamiikkasimulaattori eikä MSFS2004 approksimaattori (=lähinnä peli).

t: Karoliina

Karoliina

Kurkkasin tuota Silent Wings -simua ja huoh. - ei toimi Linuxissa.
Sellaista se on olla edelläkävijä kun massat käyttää virusmatolaatikkoa.

Tuomas Kuosmanen

#9
LainaaKurkkasin tuota Silent Wings -simua ja huoh. - ei toimi Linuxissa.
Sellaista se on olla edelläkävijä kun massat käyttää virusmatolaatikkoa.
Hohoh :) elämä on kovaa juu..

Meillä MIKissä on Microsoftin simu ihan siitä syystä että siihen saa yhdisteltyä tuota elektroniikkaa ihan kiitettävästi (www.simkits.com, www.fsbus.de, www.opencockpits.com -] iocards jne..) ja siksi kun tuo FinnTerrain yksin tekee Suomen maisemasta paljon paremman kuin missään muussa softassa.

Buginsa siinäkin on, mutta kokonaisuus on melkoisen hyvä. Tule testaamaan joskus. www.mik.fi/simulaattori



//Tuomas

Ansis

Lainaa
Lainaa
IMHO IMC- harjoitteluun simut ymmärrän, mutta visuaali lentäminen moottorikone simulla on yhtä tylsää kuin autolla ajaminen.

Lisäämpä vielä kommentin tähän pikaisesti:
- Minua ei juuri nyt oikealla koneella lentäneenä kiinnosta lennellä ihan lentämisen vuoksi
simulla, mutta: simu on aika huisin kiva research-platformi, etenkin X-plane, joka nimenomaan
on aerodynamiikkasimulaattori eikä MSFS2004 approksimaattori (=lähinnä peli).

t: Karoliina
Miksi kikkailla simulaattoreilla tuotekehitystä, kun lennokit on keksitty.
Mikä toimii pienessä mittakaavassa, toimii isompana vielä paremmin.

-Menipä tämäkin pois aiheesta :unsure:  
My mind is willing, but purse is weak.

kate

LainaaMeillä MIKissä on Microsoftin simu ihan siitä syystä että siihen saa yhdisteltyä tuota elektroniikkaa ihan kiitettävästi (www.simkits.com, www.fsbus.de, www.opencockpits.com -] iocards jne..) ja siksi kun tuo FinnTerrain yksin tekee Suomen maisemasta paljon paremman kuin missään muussa softassa.
Mikkisofan suurin etu on juuri se että siihen saa valmiina paljon maisemia
eli tällähetkellä ehdottomasti paras visuaalinen nautinto.
Tosin kun niistäkin suurin osa on tehty harrastelijatyönä ei kaupallisesti
niin olisi kiinnostavaa tietää että voisiko niitä siirtää X-planellekkin.
Ainakin teoriassa mallinnusohjelmasta voisi siirtää eri simulle erilaisten
output-filttereiden kautta.

Kun tutkin X-planea niin kyllä siihenkin näyttää säävan kiinni tuota
ulkoista elektroniikkaa.

Se, mikä X-planessa viehättää on juuri se koneen mallinnus. Voi kokeilla
vaikkapa mitä painopisteen, siipiprofiilin tai moottoritehon muutos
vaikuttaa koneen käyttäytymiseen. Tietenkin on kivaa että se pyörii
Linuxissa ;)

Pitäisi olla jostakin ultrasta niin tarkat piirustukset ja siipiprofiili yms
että voisi tehdä x-plane mallin. Pitää varmaan kesällä käydä
OH-U411 kimpuun ja kerätä kaikki tarpeelliset mitat kunnollisen
aerodynamiikkaan perustuvan mallin tekemiseksi.

Tuollainen hyvintehty virtuuaaliohjaamo ( kuten MIK:in ) on varmasti
erittäin käyttökelpoinen opetellessa koneen rutiineja varsinkin jos
"nappulatekniikka" on saatu riittävästi vastaamaan oikeaa konetta.


Kate

Karoliina

Lainaa
Joitakin kiinnostaa lopputulos, toisia se, millä tulos tehdään.

Miksipä ei kiinnostaisi se että jos/kun Linux saa laadukasta ohjelmatukea (tässä tapauksessa X-plane),
onhan ollut jo pitkään nähtävissä että open sourcessa on softa-alan tulevaisuus ja jonkun pitää aina olla edelläkävijä jotta
uraauurtavat muutokset pystyvät tapahtumaan, omassa
tapauksessa open source on tärkeä asia sekä harrastuksen että työn puolesta.
Kas kun on elämä GPL:n varassa, ja tässä tapauksessa en tarkoita glider pilot's licensea.

X-planen saa toki myös Bill-sedän käyttikselle, jos joku haluaa sitä siinä ajaa, lisätietoja
http://www.x-plane.com

Terveisin
Karoliina Windows-free zonelta.

Karoliina

#13
Lainaa

Meillä MIKissä on Microsoftin simu ihan siitä syystä että siihen saa yhdisteltyä tuota elektroniikkaa ihan kiitettävästi (www.simkits.com, www.fsbus.de, www.opencockpits.com -] iocards jne..) ja siksi kun tuo FinnTerrain yksin tekee Suomen maisemasta paljon paremman kuin missään muussa softassa.

Buginsa siinäkin on, mutta kokonaisuus on melkoisen hyvä. Tule testaamaan joskus. www.mik.fi/simulaattori

En epäilekään että Microsoftin simulaattorista ei olisi saatu toimivaa kokonaisuutta,
mutta se että siihen saa kytkettyä hardwarea ei ole valintakriteeri MSFS2004 vs. X-plane,
sillä X-planeen saa myös hardwarea kiinni ja kaikki on säädettävissä vielä
hyvin laajamittaisesti.

X-planen visuaalit ovat selvästi huonommat kuin Microsoftilla, mutta aerodynamiikkasimulaatio
on X-planessa hieman parempaa tasoa koska se perustuu aivan eri periaatteeseen
kuin Microsoftissa.  Molemmilla simuilla on omat tavoitteensa, Microsoftin tavoite on näyttää
korealta ja kauniilta missä X-plane on insinöörin tekele jonka tavoitteena on mallintaa
nimenomaan aerodynamiikkaa mahdollisimman tarkasti ja maisemat, käyttöohjeet, käyttäjäystävällisyydet,
käytettävyystutkimukset yms. ovat vasta sijalla kaksi.  Käyttöohjekin on vaan kokonainen
paperilappu mukana saatekirjeenä.

Mielellään tullaankin jossain vaiheessa kokeilemaan MIK:in simulaattoria, ei ole tarkoituksena
väheksyä toki sitä, mutta mm. työn ja harrastuksen vuoksi open source on lähempänä
sydäntä kuin Microsoftin tuotteet ja ympäristössä jossa työskentelen, kukaan ei käytä Windowsia
kuin siinä määrin missä on se on tarpeellista. Tarpeellista on vain väliaikaista ja vähenee sitä
mukaa kun ohjelmatarjonta avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmille lisääntyy.
Olen minä aikaisemmin koodannut Windows server-koodia,
tehnyt COM-komponentteja C++:lla ja käyttänyt kaikkea eksoottisimpia juttuja Win32:sta,
mutta sen jälkeen olen siirtynyt Linux-maailmaan ja kokenut eräänlaisen valaistumisen.
Se on kuin infektio joka tarttuu. Varokaapa vaan, kohta teilläkin on Linux-tauti ja Bill Gates
ei tunnukaan enään niin kultaiselta siellä Redmondissa. Sitten kun vielä lukee Orwellin teoksia
päälle ja katsoo niistä tehtyjä elokuvia, katsoo vähän Babylon 5:sta (vrt. Nightwatch) soppa on valmis.
Microsoft ei näytäkään enään kaikkien PC-käyttäjien pelastajalta, päinvastoin. Trusted computing,
spyware, käyttöoikeusmaksu, lisenssisopimus, isoveli valvoo jne. Siitä se lähtee.
Muista myös ilmiantaa kaverisi, sukulaisesi ja vanhempasi ja muistathan että _kaikki_ lataus
internetistä on laitonta. Ei kyse ole ohjelmien maksullisuudesta
tai ilmaisuudesta vaan politiikasta, lisenssiehdoista, yritysten tavoitteista, valtapelistä,
monopoleista, yksilönvapaudesta jne. Yksilön oikeuksien puolustaminen on mielestäni
puolustamisen arvoinen juttu.

t: Karoliina
EFFI:n jäsen, http://www.effi.org

Tuomas Kuosmanen

#14
Miten tää threadi nyt alkoi muistuttaa työpäivästä vaikka maanantai on vasta huomenna?  :unsure:

//Tuomas

Jouni Laukkanen

Lainaa
LainaaVisuaalilento simulaattorilla ei ole sen tylsempää kuin koneellakaan

...mutta kummalla lentäisit mieluummin? ;)
Itse lopetin simulentämisen kun se on vain niin tavattoman tylsää.

Simulaattorista puuttuu perstuntuma.
Lisäksi simulaattori voi opettaa "pahoille" tavoille, eli lentäen VFR:ssä ja tuijottaen mittaria. Perstuntuma pitää kehittyä oppiakseen lentämään, ja sitä ei simulaattorissa tule.

Menetelmien opetteluun simulaattorit ovat hyvä apu.
Voi olla, mutta minusta FS2004 alkaa olla jo aika hyvä. Jos ei muuta, niin suunnistuksen harjoitteluun - maisema alkaa olla erittäin käyttökelpoinen. Itse olen lentänyt vähän oudommille kentille, joisa ei ole vielä tullut käytyä oikealla koneella.

Aki Suokas

Ollaan aika kaukana aiheesta, mutta tuossa viime vuonna oli tarvetta kunnollisesta lentomallintajasta (= simulaattori) ja kuten yllä olette todenneet;
- ensin piti hylätä Microsoftin tuotteet (komea grafiikka, mutta se lentomekaniikka),
- sitten piti hylätä X-plane, muuten jees, mutta ei reaaliajassa koneen ulkoisesta geometriasta pysty näillä compuutereilla laskemaan koneeseen vaikuttavia voimia. Ne pitää aproksimoida varsin suuresti.

Jos noin pystyisi tekemään, maailman kaikkien lentokonetehtaiden suunnitteluosastot voidaan korvata yhdellä PC:llä.

Mutta sitten löytyi
FlightGear / JSBsim  yhdistelmä.

Se miellytti lentokoneinsinööriäkin, lentomallinnus on mallikasta ja koneen parametrit pystyy (pitää) syötää suunnittelun antamin arvoin sellaisenaan (eli stabiliteettiderivaattoina, jotka voivat olla riippuvia toisista parametreistä).

Ja ohjelma(t) on avoimen koodin ohjelmia (siis rahaa ei tarvi käyttää, jos ei halua).

http://www.flightgear.org

JSBsim on vain yksi FlightGearin mahdollisista lentomallintajista, se tulee asennuspaketissa niiden muiden kanssa.  
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Karoliina

Kiitos vinkistä, pitääkin kokeilla tuota JBSimiä.
Flightgear vaatii virittelyä ainakin ennen kuin se on lentokunnossa...

Näyttää tukevan myös OpenGC:tä, olemme tutkailleet sitä viimeaikoina,
koska se voisi olla pohja ihan HW EFIS-laitteellekin (olettaen että embedded
HW tukee OpenGL:ää).


Tuomas Kuosmanen

LainaaMutta sitten löytyi
FlightGear / JSBsim  yhdistelmä.

Se miellytti lentokoneinsinööriäkin, lentomallinnus on mallikasta ja koneen parametrit pystyy (pitää) syötää suunnittelun antamin arvoin sellaisenaan (eli stabiliteettiderivaattoina, jotka voivat olla riippuvia toisista parametreistä).
Juu tota FlightGearia olen kanssa seuraillut sivusilmällä ja tuntuu etenevän tasaiseen tahtiin.

Tuossa on vähän niin että pitää valita simu tällä hetkellä käyttötarkoituksen mukaan: FS2004 hakkaa kaikki muut maiseman käyttökelpoisuuden suhteen Suomessa kiitos harrastelijavoimin tehdyn Finnterrain ym. projektien - se on kertakaikkisen toimiva väline suunnistuksen ja menetelmien harjoitteluun.

Flightgear taas varmaan on ihan ehdoton koneensuunnittelijalle, kun maisemaa ei tarvita kuin se "koelentokenttä" ja hiukan ympäristöä.

//Tuomas

Aki Suokas

LainaaFlightgear vaatii virittelyä ainakin ennen kuin se on lentokunnossa...

Näyttää tukevan myös OpenGL:tä,
Juuri niin,
ihan tumpelo ei saa FlightGearia (vielä) lentämään,
ja käsittääkseni edellyttää OpenGL:ää, eikä muuta tuekkaan.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

kate

Lainaa
LainaaFlightgear vaatii virittelyä ainakin ennen kuin se on lentokunnossa...

Näyttää tukevan myös OpenGL:tä,
Juuri niin,
ihan tumpelo ei saa FlightGearia (vielä) lentämään,
ja käsittääkseni edellyttää OpenGL:ää, eikä muuta tuekkaan.
Ihan pieni täsmennys. Joskus yksi kirjain merkitsee paljon.
OpenGC Open Source Glass Cockpit Project

Tämä otus on siis Open sorce EFIS display joka siis vaatii
sitä pyörittävältä (embedded) raudalta OpenGL tuen kuten
tietysti vaatii myös FlightGear.

OpenGC.tä voi siis käyttää Efiksenä vaikka juuri tuollaisissa MIK:in
kaltaisissa simulaattoreissa mutta meillä on ollut ajatus soveltaa se ihan
oikeaan lentokoneeseen. Se vaantarvitsee lisäksi anturiboxin.
Pari paineanturia, pari MEMS-gyroa ja pari kiihtyvyysanturia.
Nuo anturitkin on katsottuna ja suurimmaksi osaksi hankittuna.
Oikeastaan enää päänvaivaa aiheuttaa että paljonko joutuu
tekemään työtä (softalla) kompensoidakseen noiden MEMS-gyrojen
(ADXRS150) driftin.

Kate

Nils Rostedt

#21
Lainaa.... meillä on ollut ajatus soveltaa se ihan
oikeaan lentokoneeseen. Se vaantarvitsee lisäksi anturiboxin.
Pari paineanturia, pari MEMS-gyroa ja pari kiihtyvyysanturia.
Nuo anturitkin on katsottuna ja suurimmaksi osaksi hankittuna.
Oikeastaan enää päänvaivaa aiheuttaa että paljonko joutuu
tekemään työtä (softalla) kompensoidakseen noiden MEMS-gyrojen
(ADXRS150) driftin.

Kate
Toivotan onnea tälle projektille!
Tämä voisi oikeasti olla alue missä suomalaisella osaamisella voitaisiin saada aikaan jopa kaupallinen tuote. Näitä pienkone-efiksiähän tosin ilmestyy markkinoille koko ajan, mutta en ole laadusta täysin vakuuttunut, katseltuani pari viritystä jotka olisivat tositilanteessa luultavasti vain nopeuttaneet asentotajun menetystä. Joten luotettava edullinen laite voisi jopa menestyä.

Itse leikin tämän DIY EFIS-ajatuksen kanssa muutama vuosi sitten kun ensimmäiset kuvaruutunäytöt tulivat. Sellainen käsitys jäi että näyttö- ja liikeyhtälösofta ovat helpompi osa projektia, ja varsinainen haaste on juuri AHRS eli anturiyksikkö. Itse pitäisin tärkeänä että laite käynnistyy ja suunnistaa itsensä (termi?) myös lennolla, eikä edellytä paikallaan pysyvää konetta kuten joissakin kalliissakin järjestelmissä.

Tsemppiä vaan projektiin  :yee: tehkää testilennot varovasti  :rolleyes:
Nils

Ansis

Kertokaapa konservatiiville lyhyesti, mikä on EFIS?, EFES tiedänkin :unsure:  
My mind is willing, but purse is weak.

Nils Rostedt

#23
EFIS = Electronic Flight-Instrument System. "Kuvaruutumittari", missä tyyypillisesti yhdistetty keinohorisontti, nopeus, korkeus, nousunopeus , kaartomittari ja kuula.

Painoa ehkä tulee vähemmän kuin vastaavalla perinteisellä mittaristolla. Käyttökelpoisuudesta ultrassa noin muuten voi tietysti keskustella. Joissakin high-end ultrissa on ulkomailla näkynyt tällaisia, ja normaalikoneissa tällaiset "lasiohjaamot" yleistyvät nopeasti uusissa koneissa.  Hinnat ovat  toistaiseksi aika suolaiset, varsinkin tyyppihyväksytyissä laitteissa. Mutta kehitys on nopeaa kuten elektroniikkalaitteissa muutenkin. Jossain vaiheessa toivottavasti tulee sellaisia laitteita jotka ovat sekä luotettavia että kohtuuhintaisia.  

Tässä on eräs laite, jota tällä hetkellä mainostetaan kovasti hintaan 2195 dollaria experimental-koneisiin. Jos jollain on käyttökokemuksia, niistä olisi kiva kuulla.
http://www.dynondevelopment.com/


/Nils

Karoliina

Moi,

Me ollaan oltu vähän kiikun kaakun tuon Dynonin kanssa, tilataanko vai eikö
tilata (odotetaan niin kauan että saadaan oma valmiiksi, voi _vähän_ kestää).

Scaled Compositesin Mike Melvil ja Burt Rutan kehui Dynonia,
SpaceShipOnessa on nimittäin sellainen (backuppina),
joten eiköhän sen ihan kelpo vehje luulisi olevan.

t: Karoliina

Karoliina

Pistetäämpä parit screenshotit:



(Blue Mountain Avionics EFIS One)



(2 x EFIS One Velocityssä)

Dynon D10A:



(selityksineen)


Nils Rostedt

#26
Juu, hienoja laitteita. Toivottavasti tuo (Cozy-) EDIT: korjaan, Velocity-rakentaja on hoitanut backup-sähköt hyvin, kun ei ole perinteisiä varamittareita kompassin lisäksi huolinut.

Jos vaikutan hieman ylivarovaiselta, tässä selityksenä pieni episodi viime kesältä, tosin venepuolelta.
Illan pimentyessä lähestyimme Barösundin kapeaa ja mutkaista ulkoväylää. Ei huolia, GPS-karttaplottereita oli oikein 2 kpl. Otin kaiken varalta hakuvalon esille, jotta viitat löytyisi vähän kauempaa kuin taskulampulla. Kun työnsin 12V pistokkeen kiinni, se aiheutti hetkellisen oikosulun jonka seurauksena molemmat plotterit sammuivat ja veneen perusmittaritkin, mukaanluettuna kaikuluotain, jäivät epämääräiseen tilaan. Siinä sai sitten käynnistellä systeemejä seuraavat kymmenen minuuttia. Onneksi eräällä nuoremmalla mukanaolevalla oli sen verran hyvä pimeänäkö että saatoimme jatkaa eteenpäin ilman mittareita, kun sääkin oli ihanteellinen ja paperikarttakin oli mukana. Tapaus antoi ajattelemisen aihetta lentelypuolellekin.

/Nils

Ansis

LainaaEFIS = Electronic Flight-Instrument System. "Kuvaruutumittari", missä tyyypillisesti yhdistetty keinohorisontti, nopeus, korkeus, nousunopeus , kaartomittari ja kuula.

/Nils
Voi hemmetti, mulla on ollut koneen lasit niitä korvaamaan. Paitsi avokoneissa :unsure:
My mind is willing, but purse is weak.

Karoliina

Lainaa
Velocity-rakentaja on hoitanut backup-sähköt hyvin, kun ei ole perinteisiä varamittareita kompassin lisäksi huolinut.

Vaikea sanoa miten tuossa on sähköjärjestelmä tehty, mutta ainakin minä tekisin
kahdella erillisellä järjestelmällä kun ko. koneessa ei ole painon kanssa ihan niin
tiukkaa kuin ultrissa.

t: Karoliina

Harri Heikkilä

Millä tavalla tommonen PDA aistii lentokoneen asennon ku siinä tommonen keinohorisontti on?

/Harri

Tuomas Kuosmanen

Mä olen kanssa miettinyt näitä juttuja, ja toisaalta vähintään puolinörttinä toki tekniset vimpaimet on kivoja, mutta toisaalta mä olen kyllä sitä mieltä että VFR-koneessa tommoset kilkuttimet on silti aika turhia. Varsinkin harrastuslentämisessä.

Moni näistä "simusukupolven" kasvateista tuntuu ajattelevan että lentäminen on sama asia kuin koneen avioniikat.

//Tuomas

Nils Rostedt

Se on erittäin "kaksipiippuinen juttu". Itse lähden nykyään siitä että se elektroniikkavehje voi koska tahansa hajota.
Veneilypuolella meripelastajat saavat nykyään harmaita hiuksia "gps-nörteistä". Laitteista loppu paristot  jne.  ja sitten turvaudutaan kännykkään ja ulkopuoliseen apuun.
Puhumattakaan siitä että bensa loppuu. Siinä asiassa lentäjät ovat sentään oppineet läksynsä aika hyvin.

/Nils

kate

Lainaa
LainaaVFR-koneessa tommoset kilkuttimet on silti aika turhia. Varsinkin harrastuslentämisessä.


No ei! Kun toisinpäin. Nimenomaan harrastelentämisessä nämä ovat ehdottomia, varsinkin karttanäytöllä varustetut PDA:t. (viime lentokauden käyttökokemuksien perusteella en lähde matkalennolle  ilman PDA:ta, tosin kartta ja kompassi ovat aina myös mukana). Tuskinpa näitä vielä tosilentämiseen on hyväksyttykään.
Niin, tässä on enemmän periaateellinen kysymys. Koskee niin GPS.ää kuin vaikka keinohorisontttiakin
ultrassa. Sellaiseen tilanteeseenhan ei saisi joutua jossa kyseistä laitetta tarvitsisi vaan
pitää pystyä lentämään määräysrten mukaisten laitteiden kanssa. Tässä mielessä
pitäisi osata lentää VFR:ää kartan ja kompassin kanssa eikä saa eksyä tai joutua
pilvien piirittämäksi.

Ainakin itse olen sitä mieltä että perussuunnistustaito kartan ja kompassin
avulla on halvin henkivakuutus ja sitä kannattaa treenata vaikka koneessa
olisikin gepsi. Ainakaan Milkin koneissa ei ole edes gepsiä ja hyvin
niillä tullut lennettyksi matkaa.

Kannataa aina miettiä että mitä muuta kuin
pakkolaskun tekisi jos gepsi  EFIS tilttaisi, menisi sähköt jne ja bensaa
olisi määräysten mukainen reservi jäljellä. Pääsisikö turvallisesti kenttälle ?

Nyt kun on tullut lennetyksi taas kouluelntojen jälkeen TL96:della jossa
on gepsi niin on enemmänkin oppinut että ensisijaisesti suunnistaa kartan
ja kompassin kanssa ja sitten vilkuilee gepsiä siinä sivussa. Siis on koko ajan
tieto että missä pisteessä sillä kartalla liikutaan ja vaikka laitteet pimenisi
niin pystytään lentämään kartan avulla kenttälle.

Toisaalta, mielestäni silti gepsi ja EFIS on ( halpa ?) henkivakuutus
siltä varalta että JOS nyt omaa tyhmyyttään joutuisi sellaisiin
olosuhteisiin, (esimerkiksi eksyksiin) johon ei kaiketi edes määräysten
mukaan saisi joutua.

Halpa ? Halpa verrattuna koneen tai henkikullan arvoon

Toinen mielestäni hyvä puoli gepsissä on että varsinkin TMA
rajat on joskus aika vaikeaa paikallistaa kartalta tarkasti
maastossa. On helposti vaarana että tulee lennetyksi liian
korkealla ja törmätyksi TMA:han. Itsellä nyt on kohtalaisen hyvä
taito lukea karttaa ja suunnistaa että tuokin onnistuu
kartan ja kompassin avulla mutta silti on se mukavaa kun
kone vahvistaa omat kartalta tehdyn johtopöäätökset.

Nämä TMA / MIL-CTA rajat on yleensä  vaikeampia että
niitä ei maastossa yleensä vastaa mitkään hyvät kiintopisteet
kun taas kenttälle yleensä löytää seuraamalla tietä tai rataa
FRW ( Follow the Rail Way ) lentona......

Vaarana toki on se että saa addiktion k.o laitteeseen ja lähtee
ottamaan turhia riskejä luottaen että elektroniikka tuo aina
kotiin. Sitten ollaan jossakin keskellä metsää pilvessä ilman sähköjä ....

Kate

Matti Rissanen

#33
Voi ristus sentään... onko karttasuunnistus unohtunut kokonaan...
itse en ole koskaan tarvinnut gps:ää matkalennoilla.
Tosin gps:llä on varsin mainioita sovelluksia, esim. polttoainetalouden optimointi.
Sitten kunhan saan hommattua oman koneen, ei siinä mitään tollasia tarvita... ;) vaan tuplasti siipiä ja viisipistevyöt :D

Hanu

Jos haluat koneen varustukseen kuuluvien suunnistuslaitteiden lisäksi käyttää GPS-vempainta, on
kaupallisesti saatavissa aivan kohtuuhintaan hyviä laitteita, missä on sisällä Jeppesenin
ilmailukartta kaikkine nippelitietoineen. Varsinkin Garminin laitteet ovat tähän käyttöön suosittuja,
koska yhteistyö Jeppesenin karttapäivitysten kanssa pelaa hienosti netissä oston jälkeen.

Laitteet ovat pienikokoisia ja joissakin malleissa on jo värinäyttö (tosin sitten kalliimpiakin)
Samaa laitetta voi sitten halutessaan käyttää maalla normaalikartan kanssa tai
merellä merikortin pohjan kanssa. Up to you!.

Kuten moni tuolla aiemmin on jo sanonut, GPS on vain toissijainen suunnistusväline. Jos sähkö
laitteesta häipyy, pitää silti aina olla kartalla perinteisillä menetelmillä, kun VFR:stä on kysymys.
(Onkohan nykyisissä namumelli kevytilmailukoneissa tupakansytkäriulosottoa? Ei tarvitsis
pattereita vaihdella kesken matkalennon)

T:Hanu :smurf:  

Karoliina

#35
UL-Lennon Starissa on tämmöinen:



Siinä on värillinen karttapohja päivänvalossa luettavalla TFT-paneelilla,
jossa näkyy lisäksi myös ilmoituspaikat,
TMA-rajat, lähialueiden rajat jne. Tuossa kuvassa tuo laite ei pääse ihan
oikeuksiinsa, mutta luonnossa näyttö on tosi kirkas ja luettavissa suorassa
auringonpaisteessa erinomaisesti.

Niitä voi ostaa täältä:

http://www.starcompany.it

Tuo on siis paneeliin asennettava malli.

Ultrissa on tupakansytytintyyppiset tökkelit, ainakin Starissa on, tosin
vanhemmasta entisessä UL-lennon Starista ainakin se
on otettu pois kun se oli sen verran
huonolaatuinen että tärinässä sillä oli vaarana mennä oikkariin.

Jonny Majava

www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

SamiM

Takaisin aiheeseen... Vanhoja ultria lentosimulaattoriin saa täältä:
http://www.store.yahoo.com/flightsimmodels/index.html
Siis visa vinkumaan :angry: .
Jos joku ottaa niin kertokaa millaisia ovat.

Karri Koivusalo

Rakentelin X-Planeen (v.7.61) Mini-sytkyn, X-plane.orgin registryyn en sitä vielä ole laittanut koska mallaus on kesken (lähinnä ohjaamo ja äänet), mutta webissä se on ladattavissa osoitteesta

http://koti.mbnet.fi/~vendigo/stuff/PIK-26-2.rar

(Työstö vaiheessa, joten palautettakin saa antaa...)

Ray

Moro,

Täältä löytyy myös FK-9 flightsimulattorille.

http://www.paraflight.be/EN/FS2004_download.htm

Koneesta lisäätietoja

http://www.fk-lightplanes.com/

t: Ray

Ventti

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - helmikuu 03, 2005, 14:28:59
Kurkkasin tuota Silent Wings -simua ja huoh. - ei toimi Linuxissa.
Sellaista se on olla edelläkävijä kun massat käyttää virusmatolaatikkoa.


Uutena tulijana kommentti aika vanhaan viestiin  :), SilentWings toimii linuxissa ja uusimmat versiot tulevat sinne (nyt Preview 1.05), koska tekijät tekevät kehityksen nimenomaan siellä, muistaakseni Gentoolla. Käyttäjiä on näyttänyt olevan tuon lisäksi ainakin RH,  Ubuntu ja Suse distroilla, joten ei se siitä ainakaan turhan tarkka ole. Grafiikkakorttia kannattaa hiukan katsella tarkemmin ...

Tuossahan pääsee sitten myös hinurin puikkoihin, jos haluaa päristellä  ;D, Pawnee tai SuperCup tällä hetkellä.

t: Ventti

Jone

www.condorsoaring.com

Mielestäni parempi purjelentosimu, kuin silentwings.
Ei o demoa, mutta on oikeasti rahansa arvoinen.
On termiikkiä, rinnetuulta ja aaltovirtausta :D
Porukka lentelee netissä aktiivisesti ja uusia koneita+maisemia on tulossa.
Vaikka en lupakirjaa omistakkaan, niin lentomallinnus tuntuu olevan kohdillaan.

-Jone-

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod