Pakokaasu

Aloittaja hannipe, kesäkuu 17, 2015, 18:51:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannipe

Onko palstalaisilla tietoa, Mihin kohtaa p.putkea pitäisi asentaa pakokaasun lämpötilan anturi ? Tulpat on "vaaleankahvin " ruskeat. Vaihdettiin pääsuutin pienempään ja nyt tuntuu , että käykö liian " laihalla." Moottori on Jabiru 220 . Aikaisempi p suutin oli225  ja nokesi tulppia . Nyt suutin on 190  . Neuvosta kiitollinen :(

taotao

Vaihda takas :) jos oli kahvinruskeet, ja vaihda Iridium tulppiin , niin tarvii joka vuosi vaihtaa :)

Timo

Martti Mattila

Moi,
Mittarin ohjeessa muistaakseni luki 4-6 tuumaa pakoaukosta kaksitahtareissa mutta on nelitahtisissa näkynyt laitetun
pakoputkien yhtymiskohdan jälkeenkin,boxeriin voi laittaa kaksoisnäytö mittarin ja anturat molemmille puolille konetta
y-liitoksen jälkeen.Silloin voi vertailla ruuan saannin tasaisuutta.

Aki Suokas

#3
EGT anturin paikalla voi vaikuttaa siihen mitä mittari näyttää. Lähemmäs pakoaukkoa -> suuremmat lukemat.
Joten moottorin EGT rajat liittyvät vain tiettyyn paikkaan anturilla.

Rotax 912 Installation manual määrittelee paikan 100 mm pakoaukon laipan reunasta.
Oli näköjään aamutokkuraa, kun en nähnyt jabirun manaalis tekstiä.  Onhan se siellä.  samalla lailla määritelty kuin Rotax 912 anturin paikka.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

mattirissanen

http://jabiru.net.au/Manuals/Engine/JEM2202-6_Inst.pdf

" Note: An EGT gauge is not included as standard equipment on the Jabiru 2200"

Mutta löytyihän sieltä kuitenkin osviittaa:

"5.8.6 Exhaust Gas Temperature Gauge
An optional Exhaust Gas Temperature Gauge can be fitted. The probe should be positioned 100mm from the port flange on the exhaust pipe of a convenient cylinder. Jabiru Part No. PI0325N is the recommended gauge."


Jari Lindevall

Dynonin manuaalista lainattua:

Exhaust Gas Temperature (EGT) Probes
Correct placement of EGT probes on the exhaust manifold is critical to obtaining accurate readings. Placement differs between engine types, and even specific models. Consult your specific engine's manual for proper EGT locations.
ROTAX ENGINES
For Rotax 912 engines, only two of the four cylinders are typically monitored for EGT. Unlike the CHT probes which are mounted on diagonal cylinders, the EGT probes should be mounted on the two rear cylinders' exhaust manifolds. It is critical that the EGT probes be mounted to parallel cylinders' exhaust manifolds for proper temperature comparison.
ALL ENGINES
Once you have determined the appropriate EGT locations for your engine, drill 1/8" diameter holes at the specified positions in the exhaust manifold. Usually, this spot is 2 to 8 inches from the cylinder. This spot should be on a straight portion of the exhaust manifold, as this provides a better fit for the hose clamps. For best results, mount all probes the same distance from each cylinder.

  • Make sure the hole is placed to ensure that the probe does not interfere with the cowl or spark plug. Also, when making holes, keep in mind that the probe could inhibit the ability to perform routine maintenance if placed incorrectly.
  • Place probe in exhaust manifold, and secure it by tightening the clamp with a flathead screwdriver. Make sure the clamp is tight and provides a secure fit, but do not over-tighten such that visible stress is put on the pipe.
Now, plug each thermocouple wire into its corresponding wire on the thermocouple harness. Ensure that you match the wire color pairs on the harness to those on the thermocouple. All thermocouple harnesses supplied by Dynon have each function (e.g., CHT1, EGT1) labeled on each thermocouple pair.
A loose probe could allow exhaust to leak. This can lead to carbon monoxide poisoning in the cabin and/or a potential fire. Have a knowledgeable mechanic inspect the installation.
The probe can come lose during flight, and could potentially come in contact with rotating engine parts or the propeller. We suggest a safety wire to keep the probe in place. 

Teuvo Honkanen

Tuo EGT tarkkuus on karkea suunnanantaja.Mittarin antama näyttö on aivan sattumanvarainen.Tulos riippuu tuosta kohdasta pakosarjassa ja miten pitkälti se puikko on siellä sisällä.Mutta jos kaikki on toiminut moottorissa OK,niin kyllähän sillä saa osviittaa jos jotain ylikuumenemista tapahtuu.Neuvoisin asentamaan sen alkuperäisen asennuksen suuttimen ja EGT:n ohjeiden mukaan ja kokeilemaan moottoria ja huomioimaan mittarin näytön.Sitten muutat tuon toisen suutinkoon ja katsot ja vertaat mitä mittari näyttää tällä kertaa.Jos lämmön nousu on huomattava niin isonna suutinta.Kokeilemalla onnistuu.Mittarin lukemat voi olla kaukana oikeista mutta muutos on se tärkein seurattava.Tulppien väri on kaikkein paras diagnoosi jokatapauksessa. 
   

hannipe

Kiitos palstalaisille neuvoista. Teuvo näin juuri aion tehdä ja vielä tänään. Vaihdamme myös suuremman ilmansuodattimen. 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod