Ilmailugps kokemuksia, Lowrance vs Garmin?

Aloittaja Jarno Lantela, elokuu 31, 2005, 14:04:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarno Lantela

Löytyykö ko. valmistajien gepsuista kokemuksia?

lähinnä kiinnostusta ja mielipiteitä kaipaisin Lowrancen Airmap 500:sta & Garminin GPSMAP96/96C, Pilot III.

t: Jarno

saf

Moi,

Garminin pilot 3+ ihan ok laite, hieman pieni näyttö, tällä hetkellä minulla on Garminin gpsmap 196 ja se on hyvä, kylläkään siinä ei ole värinäyttöä.Konekorhosella Malmilla on ihan ok tarjouksia kyseisistä laitteista.


t.stefu

Kasao

Ostin juuri uuden Garmin 296:n. Niitä on Konekorhosella hyllyssä. Hintaa reilu 1500 ekeä. Käyttökokemuksia voin kertoa ensi viikolla kun suunnistan sen avulla Stuttgartin takaa kotiin, jos Luoja suo.

Tuomas Kuosmanen

Lowrancen sivuilta voi ladata muuten demosoftan jossa toimii sarjaportti-inputti. Sitten FS2004 ja siihen gpsout.dll (www.schiratti.com/dowson.html) ja esim. COM1 -> COM2 kaapelilla lenkiksi ;) ja data liikkumaan, tai läppärille softa ja simu pöytäkoneelle. Sillä on hyvä testata miten härveli pelaa..

Garminit on olleet hyviä, tykkään omasta 196:stani, PilotIII on kanssa hyvä, toimii kätevästi ja hinta-laatu-suhde on varmasti kohdallaan. Näyttö on pieni, mutta ihan riittävä. Samoin OH-CAU:ssa on Garmin GNS430 joka on logiikaltaan hyvin samanlainen myös, ja ihan mainio värkki (kiinteästi asennettu gps siis)

Niin ja joo, tuo GPSMap 196 toimii myös sarjakaapelilla sen GPSOut.dll:n kanssa - ihan ehdoton tapa tulla tutuksi sen härvelin kanssa turvallisesti maan pinnalla, kuitenkin voi lentää ihan "oikeita" lentoreittejä ym, mikä on paljon mielekkäämpää kuin yrittää ottaa siitä tolkkua siinä demomoodissa mikä on aika kökkö.

//Tuomas

Jouni Laukkanen

Itselläni on oma GPSIII Pilot - aivan loistava hinta-laatusuhde. 295:sta olen käyttänyt kohtuullisen paljon. Kivalaite, muistipaikkojen määrä ei tselleni riittäisi (kuten III;ssakaan) ja pareja/akkuja syö pienen eläimen lailla. Jos olis ylimääräistä nappulaa, niin 296. Tosin sen Autoilu -moodi on kohtuullisen kökkö: karttapohja ei tunne edes Hämneenlinna-Tampere -moottoritietä ja suorin reitti Tamprereeltä Vaasaan kulki Peräseinäjoen kautta.

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - syyskuu 01, 2005, 01:19:06
Itselläni on oma GPSIII Pilot - aivan loistava hinta-laatusuhde. 295:sta olen käyttänyt kohtuullisen paljon. Kivalaite, muistipaikkojen määrä ei tselleni riittäisi (kuten III;ssakaan) ja pareja/akkuja syö pienen eläimen lailla. Jos olis ylimääräistä nappulaa, niin 296. Tosin sen Autoilu -moodi on kohtuullisen kökkö: karttapohja ei tunne edes Hämneenlinna-Tampere -moottoritietä ja suorin reitti Tamprereeltä Vaasaan kulki Peräseinäjoen kautta.

Joo, no niihin saa kyllä sitten MapSourcen karttapohjat, ja sit oli myös joku suomalainen firma joka teki garminille maanmittaushallituksen tms karttoja, sitten homma pelittää. Mutta tulee aika tyyriiksi nekin kyllä.

NaviCore kännykkään olisi varmaan autoilussa kätevämpi tapa.. :-P Mut ilmailugepsinä toi III Pilot on kyllä ihan hyvä. Kätevän kokoinen ainakin, toi 196 on aika iso rohjake, tosin ruutu on ihan hyvän kokoinen toki.

//Tuomas

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - syyskuu 01, 2005, 09:59:53

NaviCore kännykkään olisi varmaan autoilussa kätevämpi tapa.. :-P Mut ilmailugepsinä toi III Pilot on kyllä ihan hyvä. Kätevän kokoinen ainakin, toi 196 on aika iso rohjake, tosin ruutu on ihan hyvän kokoinen toki.

//Tuomas

Ehdottomasti autonavigointiin navigore olisi hyvä, jos vaan on känny joka tukee ohjelmistoa. NaviPAQ on autokäytössä mahdottoman hyvä, jos sen vaan saa pultattua auton kojetauluun. Ainakin ozi-pohjainen kartta toimi just eikä melkein. Eikä oziin karttojen tuuppaaminen ole kovinkaan vaikeaa.

Hankin muuten GPSIII sellaisen dash bean bag mountin. Laite istutetaan siihen ja se pysyy autossa kuin lentsikassa hyvin paikallaan. Bean bag mountin pohjassa on sellainen neopreenimattao, joka pitää laitteen paikallaan ja sen asentoa voi säätää vetoketjulla kiinnitettävän lisä taskun avulla. Taskuun mahtuu kätevästi 4x AA-paria. Inkkeen joutuu tilaamaan Känädästä, sillä Euroopasta en sellaista löytänyt ja jenkit eivät myy ulkomaille näitä tuotteita.

Äh... nyt sitä näköjään saa jo briteistä

Karoliina

Sorry off-topic, mutta meillä on käytössä Bendix/King Skyforce II ja uusissa Stareissa on Skyforce IIIc.
Mielestäni etenkin tuo Skyforce IIIc on todella hyvä ilmailukäytössä, sen näyttö on oikein hyvä ja karttapohjalla
näkyy ilmailurajojen ja ilmoituspaikkojen yms lisäksi myös paikannimet. Skyforce II on hieman rajoittuneempi,
mutta oiva peli se on etenkin kun tuli koneen kanssa kylkiäisenä. Garminista ei ole kokemuksia.
Hintaluokka on samaa luokkaa Skyforce IIIc:n kanssa.

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - syyskuu 01, 2005, 16:08:29
Sorry off-topic, mutta meillä on käytössä Bendix/King Skyforce II ja uusissa Stareissa on Skyforce IIIc.
Mielestäni etenkin tuo Skyforce IIIc on todella hyvä ilmailukäytössä, sen näyttö on oikein hyvä ja karttapohjalla
näkyy ilmailurajojen ja ilmoituspaikkojen yms lisäksi myös paikannimet. Skyforce II on hieman rajoittuneempi,
mutta oiva peli se on etenkin kun tuli koneen kanssa kylkiäisenä. Garminista ei ole kokemuksia.
Hintaluokka on samaa luokkaa Skyforce IIIc:n kanssa.


Mitäs siihen maksaa datojen päivitys?

//T

Karoliina

Joskus katselin datapäivitysten hintoja, mutta en nyt juuri muista. Skyforce IIIc:ssa tulee mukana
ajantasalla oleva ainakin Suomen kattava tietokanta, ei ole laajemmalta alueelta kokemuksia.
Skyforce II:ssa ei ole karttapohjaa joka kattaisi Suomen eikä siihen näytä edes savan semmoista, siksi suosittelen IIIc:tä vaikka
II:n hintaluokka on tuota uutta versiota selvästi halvempi.
Sen sijaan lähialueiden, TMA:iden, MIL-CTA:iden rajat, lentokentät, radiomajakat yms. näkyvät tuossa vanhemmassakin
mallissa. Ehkäpä Markku Suhonen, Kari Talvio tms. voisi tietää noista Skyforce IIIc päivityksistä.
Aika pettämätön peli tämä on ollut, ei ikinä mitään ongelmaa, aina toimii eikä bugaa yhtään.
Käytännössä aina on meillä päällä koneessa kun siitä saa mm. oikeita kompassisuuntia kun meidän simpanssi on vähän mitäsattuu
näyttävää mallia (johtuu moottorista + komposiittirakenteesta että eksymästä tulee hieman unpredictable).

Tuomas Kuosmanen

Joo, mutta miten vanha database siinä on? Esim 2002 muuttui Helsinki-vantaan TMA:n rajat.. Mikään ei ole petollisempi kuin kartta-gps jossa on vanhat datat.

VFR-käytössä päivitän omaani datat samalla kun kartta päivittyy, eli syksyllä menee datan ostoksi. Kartta on kuitenkin se "master"-suunnistusväline, joten sen mukaan eletään. Siksi tuo että pidän datan kartan kanssa synkassa on ihan suht toimiva juttu. Tietty nyt esim. porin jakso on muuttunut vaikkei uutta karttaa olekaan, mutta niistä pysyy kärryillä kun katsoo notamit.
//Tuomas

Kari Talvio

Tuossa Skyforce IIIc:ssä on Jeppesenin kartat. Päivitykset ovat jo ennen kuin paperiversiot kotiin tulevat, Porin jakson pävitys oli siinä 22 jul 05, tuossa gepsissä löytyvät sitten muutkin Jeppesen tiedot kuin kartat, siis samat tiedot kuin paperissa.
Sinänsä varsin oiva apuväline.
Päivitysten hintaa en tuossa löytänyt (en löytänyt laskua), mutta ei kai se saa olla tärkein pointti?
Kari Talvio, Tampere

Tuomas Kuosmanen

No on se aika tärkeä. Jos se maksaa esim. $500 vuodessa revisiot, eikä esim. saa kertapäivityksiä, on se aika oleellinen juttu. 10 vuodessa se on jo 5 tonnia..

Oleellistahan ei ole _saako_ siihen päivityksiä, kaikkiin laitteisiin saa, mutta se maksaa. Kun noissa on aika käteviä karttapohjia, tulee kiusaus lentää vain sen gepsin mukaan. Nyt jos siinä on esim. datat ennen vuoden 2003 ilmatilamuutoksia Vantaalla, sitä ajelee ihan iloisesti TMA:lla tajuamatta mitään..

Noiden karttalaitteiden datojen päivitysbisneksessä on isot rahat mukana, ja se ei tosiaankaan ole ihan pikkusumma.

//Tuomas

Kari Talvio

ok, täytyy etsiä se päivityshinta jostain.

Itse en ole taipuvainen luottamaan noihin elektronisiin välineisiin niin paljoa että ilman karttaa uskaltaisi lähteä tai edes lentää ilman että kartta tuossa esillä olisi. Eikä se sitä paitsi ole sallittuakaan. Kuten sanottua, kyseessä on vain apuväline.
Sähkökatko tai kosketushäiriö ei ole mikään kovin harvinainen ilmiö ja laitekin saattaa olla maanantaikappale.
Kari Talvio, Tampere

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod