Lithiumion akku

Aloittaja Martti Mattila, toukokuu 30, 2015, 10:55:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Moi taas,
Biltemaa selatessa löysin heiltäkin Lithiumion akkuja,tarvitsee oman laturin verkkovirralle,mutta entäs laitteen oma latausvirta
esim.moottoripyörä jonka laturi lataa vanhalla järjellä.Tästä on ehkä puhuttu,mutta ei silloin tarttunut korvienväliin.

Jari Lindevall

Muistaakseni ainakin esim. LiPo akun lataukseen vaaditaan siihen vartavasten tarkoitettua laturia, tai LiPo akkua jossa on ko. eletroniikka sisällään esim. Super B, jolloin sähköä voi pukata tavallisella laturilla joka kulkineessa on vakiona. Tuon Biliksen  Lithium akun lataus ei välttämättä ole mahdollista ilman vaurioita, siihen sopimattomalla laturilla.

Täällä Super-B akuista infoa;
  http://www.super-b.com/en/

Seppo Koivisto

Rotaxilta tuli äskettäin 912 iS:ää koskeva ASB, koska asennusohjeista oli jäänyt pois maininta Li-akun vaatimasta elektroniikasta (battery management system BMS).
http://www.flyrotax.com/portaldata/5/dokus/d06168.pdf

Jari Lindevall


Martti Mattila

Tyhjentävää selostustusta,eikä ollenkaan rohkaisevaa ostopäätöksen tekoon,pysyn lyijyhyytelöissä toistaiseksi.

Jari Lindevall

Minulla on tuo Super-B 7800 akku ollut käytössä Rotax 912 ULS n. 150h. ilman murheita.

LauriT

Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt litium akuissa on useampaa sorttia, starttiakkuja, joista pitää saada nopeasti suhteellisen paljon virtaa, siis akun kokoon nähden, ja käyttövoima-akkuja, joita käytetään siis ajoneuvon jatkuvaan liikuttamiseen, jossa akku ajetaan enemmän tai vähemmän tyhjiksi ja sitte ladataan jälleen täyteen. Litium akkua ei pitäisi kaiketi ajaa samalla tavalla tyhjäksi kuin lyijyakkua, eikä senkään ajaminen aivan tyhjäksi ole suotavaa. Käyttöakkuna litium akku näyttäisi antavan vakaammin nimellisjännitettä vastaavan virran kuin lyijyakku, joka hyytyy vähitellen latauksen vähetessä.  
Hankin sähkömopoon  4 * 12 V/20 Ah, 80 kg tilalle 2 * 48 V/30 Ah 32 kg, joka kolminkertaisti mopolla yhdellä latauksella ajettavan matkan, joka nousi noin 60:stä 180:een kilometriin, joka selvästi ylittää yhden päivän ajomäärän.  Kun etsin Suomesta näitä LiFePO4 akkuja, niin minulle kerrottiin, ettei sellaiseen saa latureita, ettei niitä voi tilata ulkomailta postimyynnistä ja ettei niillä tee mitään ilman oikeita latureita. Asia oli hämmästyttävän yksinkertainen, postimyyntiliike myy ainoastaan paketteja, joihin kuuluu akun lisäksi sen mukana oleva BMS ja lisäksi tuli mukana myös verkkolaturi. Akut sopivat mopoon lyijuakkujen paikalle ja kahden akun tyhjään tilaa sopivat BMS laatikot, tilaa jäi ylikin, jos olisin halunnut olisin voinut sijoittaa sinne myös laturit, mutta koska lataan aina kotona, niin niiden kuljettaminen ei ole tarpeellista, joten en kuljeta niitä mukana.  
Pitäisin aika uskottavana, että samanlainen tehon ja painosuhteen muutos on tulossa, tässä 20 Ah/80 kg muuttui 60 Ah/32 kg, eli noin 7.5 kertaiseksi. Pari tällaista askelta ja olemme jo lentämässä sähkömoottorilla.  Siemens julkaisi jo 50 kg painavan ja 260 hv kehittävän moottorin, jota voi verrata vaikka n. 60 kg Rotaxiin, joka kehittää 100 hv.
 

Jari Lindevall

#7
Tässä lisää Lithium akku juttua Suomeksi, alkaen sivu 22;
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/54015/Seppala_Heikki.pdf?sequence=1

Tässä muutama (VW, Hummeri ja MB) Suomessa autoon asennettuja Lithium akulla liikkuvia versioita;
https://www.facebook.com/pages/Arctic-Electric-Vehicles-Oy/477040729103765?fref=nf

Ailu Magga

Kävisiköhän motonetissa myytävät eurogloben akut ultraan?
http://.fi/fi/tuote/900068/Euroglobe-Litium-akku-12V-ELTZ14S--P150xL87xK93mm

Jari Lindevall

Motonetin tuotekuvauksessa sanotaan että tuolla voi korvata tavallisen lyijyakun ja sitä voi ladata C-Tek:n Lithium laturilla . Missään ei mainita sisältääkö akku itsessään mitään latauselektroniikkaa, se kannataa varmistaa motonetistä. Niin ja erittäin kylmissä (C.?) olosuhteissa ei suositella sitä käytettäväksi.

Seppo Koivisto

Linkki Eurogloben "Usein esitettyjä kysymyksiä litium käynnistysakuista" -esitteeseen, jossa tosin on sekoitettu virta ja jännite, joka ei anna kovin hyvää kuvaa.
http://www.startax.net/lisatieto.php?tiedosto=1805-ELB9.pdf&lang=fi&id=

Nettipalstoilla kehuttuja EarthX-akkuja saa näköjään suomalaisesta nettikaupasta:
http://www.batteryshop.fi/
http://earthxmotorsports.com/product-category/experimental-aircraft/

Jari Lindevall

Vantaan Biliksessä kysyin tänään myyjältä tuosta heidän Lithium akustaan, myyjä ei tiennyt siitä yhtään mitään. Hän luki vain akun pakkauksesta tiedot ja thats it. Mutta hyvä se kuulemma on...

P.Lehtinen

Meillä on myynnissä Shorain LiFePo4 akkuja. Ne toimivat täysin Rotaxin lataussäätimen perässä. Valmistaja suosittelee kennojen stabilointia kerran vuodessa siihen soveltuvalla laturilla. Akuissa on stabilointia varten liitin.

Ailu Magga

Paljonko esim. Rotax912 latausjännite on? Onko kukaan mitannut?

Jari Lindevall

#14
Ulkoa en muista, mutta se ei mikään suuri ole. Se tarkka arvo lukee moottorin ohjekirjassa. Haarukka lienee 13.9V - 14.5V.

Lisäys:
Rotax operators manual 912 ULS 3 / Jan.1/2007
"integrated AC generator with external rectifier-reculator (12V 20A DC).

Testiä:
http://pointsforpilots.blogspot.fi/2012/12/testing-rotax-912914-generator-and.html

Ailu Magga

Mitä pitää ottaa huomioon jos hankkii tuollaisen kevyen lithiumion akun.  Siinä motonetin akussa oli ohjeena että latausjännite ei saa olla 15v tai enemmän. 

Jari Lindevall

Mielestäni tuo tarvittava electroniikka löytyy Super B:ssä sen oranssin kannen alta. Dynonin mukaan 912 ULS:ssän lataus jännite on pysynyt max. 14.4V. tai alle.

"super B batteries are based on Lithium Iron Phosphate technology (LiFePO4). This Lithium Ion technology used in super B batteries is the safest Lithium Ion technology available today. On top of that our bespoke casing and electronics further increase safety and durability"

Jari Lindevall

Btw. tuo Pertin akku on vaan jonkin verran edullisempi ja toimii hyvin sekin.

lamsah

Jonkin verran on sähköpyöräilyn kanssa tullut tutuksi akku-hommat, tässä pikaisesti li-akuista:
Akkuja on useita, toiset parempia ja toiset huonompia. Lähtökohtaisesti oikea akku oikeaan käyttöön.
Li-akkuja on ainakin:
LiPo, LifePo4, LiCo, LiMnO4, LiNiO2 jne.
LiPO akku tarvii aina oikeanlaisen laturin. esim. LiPo/Lion akun laturilla ei voi ladata Lifepo4 akkua tai päinvastoin, koska kennojen nimellisjännite on eri. Lisäksi lipo akkuja käyttäessä tarvitaan balansoiva laturi, jotta jännite-eroja ei eri kennojen välille tulisi. Lifepo4 akku LiCoMg akut "floattaavat" paremmin kuin lipo:t, joten niitä voi käyttää myös ilman balanseria. Ihan tavallisella akkulaturilla voi ladata ainakin 4 kennoista Lifepo4 akkua. ns. älylaturia ei tule käyttää.
Akkuja valittaessa on mietittävä jatkuvaa virran antokykyä ja piikkivirtaa, joka nyt leko-hommissa varmaan keskittyy lähinnä tuohon piikkivirtaan. Lipo akut vanhenevat kemiallisesti tai/ja syklien mukaan (siis montako lataus-purkusykliä ne kestävät). viileässä säilyttäminen auttaa säilyvyyteen (kuten kaikessa kemiassa, lämpötila vaikuttaa reaktioiden nopeuteen.) Lipo akun käyttöikää saa pidennettyä jos sitä käyttää siten, ettei lataa yli 4,1 v, eikä pura alle 3,8 v (tämä on jos suuri ero, sillä lipo antaa virtaa melko pitkään tasaisesti, kunnes virranantokyky romahtaa, vrt lyijyakku, joka hyytyy pikkuhiljaa.). Varausta tulisi olla noin 1/2 nimelliskapasiteetista varastoinnin aikana.
Tullaan tähään lataukseen hieman myöhemmin, mutta nyt asiaa leko-asennuksesta ja Li-akuista:
LiPo akkua ei kannata laittaa lentokoneeseen tulipalovaaran takia. Tässä akkutyypissä on paras teho-paino suhde, mutta tosiaan, suuri miinuspuoli on varsin suuri tulipaloriski. Nyt on ollut lehdissä usemman kerran polkupyöräharrastajan talo tai autotallipalo. Parhaat palot on lähteneet ajon jälkeen jopa ilman latausta. Iskut ja lataaminen kasvattavat tulipaloriskiä. Lennokeissa mainio peli, koska energiatiheys sopiva tähän tarkoitukseen, jopa 250wh/kg (lyijyakku 35 wh/kg). Lipo akku kestää kemiallisesti n 3 v tai n 300 sykliä rupeaa olemaan varmaan aika maksimiraja.
tässä mitä tapahtuu jos Lipoa yliladataan:

https://www.youtube.com/watch?v=C5_-eBbDE0s
Lipo akun nimelliskennojännite on n. 3,7 v, vrt lyijyakun 2v. Lipo on täyteen ladattuna noin 4,1 v. Lipoa ei saa ladata yli 4,2 voltin. Jos Lipon vetäisee tyhjäksi, niin käytännössä akku oli siinä, kennoa ei saa päästää alle 3 v. Kennoja ei saisi päästää yli 60 asteiseksi eikä päästää alle 0 asteiseksi,  eikä niitä saisi purkaa liian isolla virralla. Lipo antaa nimelliskapasiteetistaan  1C (akkua puretaan sen nimellist Ah virralla) n 80 %, vrt lyijyakkuun, joka on vain noin 50%. Periaatteessa 3 kennoinen lipo voisi mennä normaalin akun tilalle. Tässä ohjeistusta lontoon kielllä:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=209187
summa summarum, älkää laittako LiPo akkua lentskariin.
Lentokoneeseen sen sijaan paremmin sopiva akku on LiFePo4 akku, nimellisjännite 3,2 v. ja energiatiheys n 100 wh/kg(teoriassa jopa 170 wh/kg), eli noin 3-4 kertaa parempi kuin lyijyakku. Tämä tarkoittaa sitä, että voi ottaa joko samanpainoisen akun joka on kapasiteetiltaan 3-kertainen tai sitten saman kapasiteetin akun, joka on 1/3 osa painosta. Monissa valmiissa akuissa on BMS (battery management system) valmiina, joskin akkua voi kait periaatteessa ladata jopa ilman BMS.ää. 12-18 Ah /12v akku painaa noin 1 kg, joten painsäästöä on tarjolla. LiFePo4 akut kestävät n >2000 sykliä ja ovat kemiallisesti paljon stabiilimpia kuin LiPot, täten myös vanhemeninen on hitaampaa. Tämä akkutyyppi soveltuu hyvin esim. leko-käyttöön, sähköpyöräkäyttöön tai off-grid taloihin. Akkutyyppi ei myöskään juuri tyhjene varastoinnin aikana. Huonona puolena voidaa pitää merkittävästi huonompaa virranantokykyä kuin Lipolla ja suurempaa hintaa. (10 ah 48 v akku maksaa n. 600 €). Tästä akkutyypistä on saatavilla myös starttiversio, joka pystyy antamaan suurempaa virtaa, mutta ei kestä yhtä montaa sykliä.tyyliin 500. Jos innostuu sähköpyöräilystä, niin tämä akkutyyppi soveltuu <500 w moottoreihin (48 v jännittellä), eli laillisiin vehkeisiin, tällä pääseekin jo 100 km avustettuna.
Tässä jotain osviittaa aiheesta:
http://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/,
nämä ei tosin sovellu starttiakuiksi, tässä mallia startti:
http://www.alienmotion.com/batteries.html tai sitten nuu pertin mainostamat shorait on olleet aika hyviä, suunniteltu nimenomaan lyijyakun tilalle, joten en lähtisi keksimään pyörää uudelleen...
Itse laittaisin (ja laitoin Shorain akun) LifePo4 akun lyijyakun tilalle ihan vain painonsäästösyistä. Kuollutta painoa on turha roudata ympäriinsä ja näen lyijyakun sellaisena.
Kolmas mielenkiintoinen akkutyyppin on LICo-akut. Tesla on päätynyt käyttämään näitä akkuja omissa autoissaan. Tämän seurauksena kennotyypin hinta on pudonnut, kenno on tyypiltään 18650
tässä akkutyypin purkuominaisuudet:

kuten näkyy, jännite pysyy varsin tasaisena, ennen kuin virranantokyky romahtaa. Kennotyyppi balansoi itse itseään toisten kanssa, mutta huonona puolena voidaan pitää hieman huonompaa kemiallista rakennetta kuin Lifepo4 (nopeampi vanheneminen ja vähemmän syklejä, mutta huomattavaasti turvallisempia kuin LiPo:t) Tämä akkutyyppi sopii autoihin ja fillareihin motskareihin ajoakuksi, joten sanoisin olevan hieman "heavy-duty" startti-akuksi. lisäksi tämä vaatii balansoivan laturin tai sitten BMS:n. Jos rakentelee off-road sähköfillarin tms. tässä on hyvä akkutyyppi lähinnä kompromissien puolesta; parempi virranantokyky ja energiatiheys kuin Lifepo4 ja turvallismpi kuin LiPo, lisäksi tuo sarjavalmistus autille antaa akulle hyvän hinnan. huom! varokaa kopioita, sillä niiden ominaisuudet on sitten mitä sattuu
Toivottavasti oli jotain apua tästä jollekin
Antti
T: Antti Kääriäinen

Jari Lindevall

#19
Teslan akku systeemissä on viel pientä hienosäätöä ja hintaakin tulee n. 9.900 USD. , ellei vakuutus kata vahinkoja.
Juttua Tesla foorumilla.
It was discussed at least a couple of threads already. Please take your refresh reading at:
http://www.teslamotors.com/forum/forums/tesla-rain
1) Flooded battery: mostly likely would be damaged. The above link tells a story of little water puddle that costed $9,930.00.
2) Warranty says very clearly that it does not cover flooded battery. The above link tells you a story of how the owner learned about it.
You have to tell your car insurance to pay for the damage.
Toisessa kotimaassa on ollut puhetta autotallin eteen palaneista Tesloista....muistaakseni sähköauto skaboissa (omavalmiste) paloi eräs kilpailuun osallistunut auto niin rajusti että  ,paikallinen pelastuslaitos ei mahtanut sille mitään, jäljelle jäi iso reikä asfalttiin .
Olen puhunut tästä asiasta Suomalaisille palomiehille, jotta vettä ei pidä työntää jos näkee että autoistamme joku palaa (kolme hybdidi autoa) niissä jännitteet (n.280V- 650V DC.) lyö jo kynsille huonolla tuurilla. Pelastuslaitoksella on saatavilla ainakin Priukseen ja Lexuseen "pelastuskortit" kolari tilanteita varten.

Noihin hybridi autoihin on saatavana ns."viritysakkuja" joilla pelkällä sähköllä voi ajaa pidempiä vetoja, mutta en tiedä vakuutusyhtiön suhtautumista asiaan kolari tilantessa jossa takakontista löytyy 20kg. Lipoakku paketti...tai sen ja auton jämät jos sattuu palamaan. Noh niiden hita on suht kova, joten valmiita bolt on paketteja ei liene vielä Suomessa yhtään.
Eräs konversio paketti;


http://www.lifepo4-info.com/a123-hymotion-converts-prius-to-plug-in-hybrid-with-lifepo4-technology/




Super B akun valmistaja kertoo omasta BMS hallinnastaan näin;


Battery Management System

To make this new solution come full circle, these new generation batteries have a Battery Management System that controls electrical distribution within the battery pack and protects against over- or under- voltage conditions as well as excessive current or temperature.

The Super B Battery Management System (BMS) has the ground breaking capability to be able to adapt the balancing according to the battery charge and discharge current, as well as the series balancing of individual batteries in case of a string of series connected batteries, in which it takes care of the balancing of each individual batteries without the need for extra cabling.

In other words, the batteries are being monitored on its state, calculating secondary data, reporting that data, protecting the battery, controlling its environment, and balancing it. This is done by transmitting battery alarms and information to the CAN interface and to the external I/O contact for overvoltage, under voltage, deep discharge, over charge and temperature control and complete battery performance history.


Ja näin Juhannuksen kunniaksi pieni "Tesla palo" kevennys on paikallaan;

http://www.devicemag.com/2013/11/08/tesla-electric-vehicles-seem-to-be-catching-fire-at-an-unbelievable-rate/

Ps. ja Teslassa on vajaa 1000kg. akkuja.

Ailu Magga

Onkohan eurogloben akussa bms?

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: Ailu Magga - kesäkuu 17, 2015, 20:58:38
Paljonko esim. Rotax912 latausjännite on? Onko kukaan mitannut?

Vastaus;

Rotax 912ULS:n oma emppiirinen havainto= 13.9V-14.0V ja 6A-3A, nämä lukemat esiintyvät lennon aikana.

Seppo Koivisto

Eikö tuo Eurogloben akku ole hiukan pieni ultraan. Kapasiteetiksi on ilmoitettu 54 Wh, joka vastaa kai jotain 4 Ah. Rotaxin suositus on 16 Ah.

Arto

Arto

Aki Suokas

#24
Antin hyvään pakettiin sellainen lisäys, että ei ne lyijyakunkaan syklit niin suuria ole.
http://www.suntekno.fi/akut_ja_laturit
http://www.flinkenberg.fi/batteries/varta.html#sthash.ot4Xlj3p.dpbs
http://batteryuniversity.com/learn/article/advancements_in_lead_acid

Jos lyijyakun valmistaja sanoo että "Erittäin pitkäikäinen: tavanomaisiin akkuihin verrattuna jopa 8-kertainen syklinkestävyys (jopa 800 sykliä, kun purkaussyvyys on 50 %)."  sehän tarkoittaa että normiakku kestää 100 sykliä. Sama taso tuossa viimeisessä linkissä.  Starttiakku joka puretaan 30% kapasiteetista (per sykli) kestää luokkaa 130-150 sykliä.
Syklikesto on aina kiinni miten pitkälle purkaus tehdään. Ja starttiakkuun kyllä aina jätetään marginaalia, ei se yhdellä startilla pureta loppuun.

Ja lentokoneissa akku on melko kovilla. Ts se puretaan paljon pidemmälle kuin autoissa.  Ei tosin taida tuo 30%:akaan tulla täyteen normistartissa.  Autoissa vielä vähemmän, sentakia akku kestää vuosia. Ohje on vaihtaa auton starttiakku 5 v välein. Vuodessa noin 250 ajopäivää, 2 starttia per päivä, eli akkua käytetty 2500 sykliä.
Mutta tuo Antin sykliluvut ovat selvästi syvempään purkamiseen.  Ei siis Li akkujen syklikesto ole mitenkään huono, lukujen valossa jopa parempi kuin lyijyakkujen.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Jari Lindevall


Seppo Koivisto

Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - kesäkuu 21, 2015, 22:33:37
Eikö tuo Eurogloben akku ole hiukan pieni ultraan. Kapasiteetiksi on ilmoitettu 54 Wh, joka vastaa kai jotain 4 Ah. Rotaxin suositus on 16 Ah.
Litiumakuille annetaan näköjään kahdenlaisia kapasiteetteja. Koskä lyijyakkua ei voi purkaa yli 50% ilman eliniän lyhenemistä, litiumakun lyijyakkua vastaava kapasiteetti on huomattavasti suurempi kuin todellinen kapasiteetti.

Esim. Shorai LFX18A1-BS12 -akun lyijyakkua vastaava kapasiteetti on 18 Ah, mutta todellinen kapasiteetti 6,6 Ah. Akun mitat ovat 148x66x105 mm ja paino n. 1 kg. EarthX ETX18B -akun todellinen kapasiteetti on 6,2 Ah ja mitat lähes samat.

Vertailun vuoksi 18 Ah Odyssey PC625 AGM-lyijyakun mitat ovat 170x99x177 mm ja paino 6 kg.

teacdance

Jos lifepo akussa on annettu maksimi latausvirraksi vaikka 5A tai 10A ja siinä on BMS niin rajoittaako tuo BMS sen virran tuohon akulle sopivaksi?
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

lamsah

ei välttämättä. Riippuu ihan BMS:stä. Se kun monesti suojelee akkuja ettei niitä purettaisi liikaa. Kannattaa siis kunnioittaa tuota max latausvirtaa.
T: Antti Kääriäinen

teacdance

Tejin semmoisen että soitin parille maahantuojalle ja he ilmoittivat että maksimi latausvirta meinaa akuissa vaan sitä että sinulla on se elvyttävä laturi mikä kytketään siihen BMS liittimeen joka tasaa kennot niin siinä ei saa olla lataus virta yli sen maksi ilmoitetun.

Eli itselläni on käytössä Vartan lyijy akku YTX9-BS voin korvata sen lifepo akulla mikä on ilmoitettu tuota vastaavaksi

Näitä ilmeisesti jengillä käytössä jossa latausvirrat ilmoitettu


Super B 7800 1,3Kg / 30A
Shorai LFX18L1-BS12 1,05Kg / 18A

Tämän itse ajattelin nakata painoa säästääkseni startti virta kyllä riittää
Aliant Ultralight YLP05 0,43Kg / 5A
Aliant Ultralight YLP09X 0,8Kg / 10A
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Reijo Österberg

Älä ota liian pientä akkua! R912 moottorille suosittelen vähintään 14 Ah:n lyijyakkua vastaavaa, mieluimmin 18 Ah:n vastaavaa. Tärkeä huomata, että LiFePO4 akkua ei saa purkaa alle 13 V:n (Shorain ohje: - Älä anna akun purkautua alle 13,0V jännitteeseen (lepojännite >13,0V 12V akuilla), muuten akku on entinen!
-Reijo Österberg-

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - tammikuu 03, 2017, 10:47:05
Älä ota liian pientä akkua! R912 moottorille suosittelen vähintään 14 Ah:n lyijyakkua vastaavaa, mieluimmin 18 Ah:n vastaavaa. Tärkeä huomata, että LiFePO4 akkua ei saa purkaa alle 13 V:n (Shorain ohje: - Älä anna akun purkautua alle 13,0V jännitteeseen (lepojännite >13,0V 12V akuilla), muuten akku on entinen!

Joo sitä pitää seurata.. Ei ainakaan tuo 8Ah vartan lyijy ole meinannutkaan hyytyä vaikka pädi ja puhelin on latauksessa kun käy kalajoella laskussa absilla kahvilla niin on jaksanut pyörittää ilman hyytymisen merkkejä.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod