Koneen tarkastus!

Aloittaja Teuvo Honkanen, huhtikuu 18, 2015, 20:45:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teuvo Honkanen

Heitänpä tällekin palstalle ajatuksen koneen tarkastuksesta.Käytäntöhän on aivan koulutusta myöten ,että kone tarkastetaan ennen lentoa.Puhun nyt päivätarkastuksesta.Mielestäni tarkastus olisi parempi tehdä lennon jälkeen.Ensiksikin kaikki vuodot paljastuu paremmin kun moottori on lämmin.Samoin letkut ja johdot ovat joustavampia tarkastuksselle,talvella ero on selvempi.
Sitten se kaikkein tärkein seikka.Ennen lentoa pilotti on yleensä niin jännittynyt että ei huomaa jännitykseltään tehdä tarkkaa työtä.Tästä on omaakin kokemusta ja sivusta seurattua huomiota.Ja vielä.Pieni vika ei,vaikka huomattaisiinkin,estä lennolle lähtemistä,kun on kerran tultu tänne asti, niin lennetään riskistä huolimatta.Jos tåmäkin vika huomataan lennon jälkeen niin viestiä liikkeelle ja turha ajo kentälle jää pois ja huoltaja saa asiasta tiedon ja asia korjaantuu ilman harmia kellekään.Mitäs mieltä ilmailuveljet on Tepi pilotin ajatuksesta.     

Kari Talvio

Jos sitä päivätarkastusta ei tehdä ennen lentoa, saattaapi jälkeenpäin sen tehdä OTK.
Itse suosisin itse ennen lentoa tehtävää. Se ei kuitenkaan mitenkään sulje pois lennon jälkeistä ajatuksella silmäilyä. 
Kari Talvio, Tampere

Ansis

Tapana on ollut koneen koekäyttö ja päivätarkastuksen toimenpiteet monelta osin myös päivän viimeisen lennon jälkeen, sillä tuolloin on ollut enemmän aikaa mahdollisiin korjauksiinkin verrattuna seuraavan lentopäivän aamuun. Silti en uskaltaisi mennä räkänä taivaalle tarkastamattomallla koneella, sillä kokemusten mukaan jokainen vehje saattaa mennä rikki jostain syystä myös hallissa seisoessaan.
My mind is willing, but purse is weak.

Teuvo Honkanen

Tietenkin pitää tehdä yleistarkastus kuten sanoit.Bensat ja renkaat ilmanmuuta. 

Martti Mattila

On totta että polte taivaalle on kova ja lennon muuttuminen huoltosessioksi vähemmän houkuttelevaa.Sitten on nämä
"se on ollut tommonen jo kauan" tai "ne on aina puuttuneet"kategorian viat.Näitä juttuja kuuli kerholentämisen yhteydessä.
Oma kone on aina lentoon lähdettäessä parhaassa mahdollisessa kunnossa.Huomioiden että peruskorjauksesta on saattanut
kulua 15v.ja ulkoinen habitus vähemmän kaunis,mutta silti aina parhaassa mahdollisessa kunnossa.Samoin lentäjä itse,
ei millään mahdollista että muuttuisin 25 vuotiaaksi mutta 62 vuotiaaksi,parhaassa mahdollisessa lentokunnossa.

Jari Lindevall

Itse olen oppinut tarkastamaan koneen ennen aina ennen lentoa, mm.  jo siitäkin syystä että konetta on voitu liikutella hallissa paikasta toiseen jotta perällä olijat saavat koneensa ulos. Muistaakseni kerhon koneesta kolhittiin spinneri, noh... siinä tapauksessa vaurion aiheuttaja ilmoitti rehellisesti että maksaa uuden spinnerin ja asennuksen. Toisessa hallissa eräästä koneesta oli pitotputki katkennut ilmeisesti koneiden siirtelyiden johdosta mutta pitotputken katkeamisen aiheuttajaa ei ilmeisesti ole vielä ilmoittautunut ja koneella ei ennen uutta pitotputkea lennetty.

Kojootti

Kyllähän näin keväällä saattaa ilmaantua joku talitintin tai rotanpesä moottoritilaan kyllä se tarkastus olisi hyvä lennon molemmissa päissä säästäisi ärräpäiltä siinävaiheessa kun on lähtötarkastusta tekemässä ja huomaa jonkun puutteen johon olisi jo voinut varautua kentälle tullessa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod