Kompassin tiivistys

Aloittaja Matti Kuosmanen, huhtikuu 03, 2015, 14:59:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matti Kuosmanen

Minulla on entisöitynä vanha englantilainen P12-kompassi. Kompassi on tarkoituksena täyttää 96% spriillä, mutta ongelmaksi on muodostunut lasin tiivistys.

P12.gif


Jostain pitäisi löytää tiivistysaine, joka kestää spriitä. Olen kokeillut punaista silikonia ja erilaisia moottorin tiivistysaineita, mutta kaikki liukenevat puhtaaseen alkoholiin.

Alkuperäinen tiivistyaine on jotain valkeaa ököttiä. Onko kellään ideata, mitä ainetta kannattaisi kokeilla?

Joo - tiedän että joku ehdottaa aineen juomista, mutta ajattelin että se säilyy kompassissa paremmin hätätilanteen varalle :)


--matti
Matti Kuosmanen

mikko lohi

Kumisaappaan korjaus liimaa olen käyttänyt monessa paikassa,en tiedä toimiiko spriin kans.Kaveri oli liimannut Full lotuksen imapussejakin,ei kuulemma onnistu muulla liimalla.
mikko

viper

Eikös monissa kompasseissa ole nesteenä puhdistettu kerosiini, sitä kestäviä tiivisteliimoja pitäisi ainakin löytyä. Täällä asiaa puhdistetusta kerosiinistä: http://www.trademarklondon.com/Compass-Fluid/

Matti Kuosmanen

Kompassin manuaali suosittelee spriitä nesteeksi, se kuulemma säilyttää kirkkautensa parhaiten.
Pitää tutkailla noita muitakin nesteitä, jos sopivaa tiivistysainetta ei löydy.
--matti
Matti Kuosmanen

Toma

Miten olisi tämä Würthin moottoritiivisteaine

Moottoritiivisteliima 3893 260 100
Pakkauskoko 100g

Moottoritiivisteliima on tarkoitettu tiivisteeksi kaikille metalli-, lasi- ja keramiikkapinnoille. Se kestää erittäin korkeaa painetta (n. 690bar) ja sillä on erinomainen kemikaalien- ja lämmönkesto. Liitos on purettavissa.

Tuote kestää muun muassa seuraavia kemikaaleja:
-Moottoriöljyt
-Vaihteistoöljyt
-Hydrauliikkaöljyt
-Bensiini
-Dieselöljy
-Jarrunesteet
-Jäähdytysnesteet
-Alkoholit (metyyli ja etyyli)
-Asetaatti
-Asetoni
-Fosfori happo 10%

Kaasut:
-Asetyleeni
-Hiilidioksidi
-Rikkidioksidi
-Vety

http://www.wurthelektronik.fi/site/media/pdf/we/kuvasto/WE_ERGOlukitteet.pdf
tai
http://www.wurth.fi/wurth_tuotekuvasto/NSF/index.html#4
Terveisin
Tom Arppe

taotao

En ole varma mutta Sika T-2 pitäis olla kovin liima mitä tunnetaan  :)

Timo

Matti Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Toma - toukokuu 09, 2015, 15:28:58
Miten olisi tämä Würthin moottoritiivisteaine

Moottoritiivisteliima 3893 260 100
Pakkauskoko 100g

Moottoritiivisteliima on tarkoitettu tiivisteeksi kaikille metalli-, lasi- ja keramiikkapinnoille. Se kestää erittäin korkeaa painetta (n. 690bar) ja sillä on erinomainen kemikaalien- ja lämmönkesto. Liitos on purettavissa.


Tuota Würthin ainetta voisi vielä kokeilla. Vaikuttaa tosi hyvältä tuoteselosteen mukaan. Tosin olen käynyt läpi lähes kaikki Motonetin tiivisteaineet ja vaikka niille luvataan alkoholin tai polttoainneen kesto, liitos vuotaa. Minusta ongelma näyttää olevan aineen kiinnittyvyys metalliin/lasiin. Siinä on kyseessä kupari/lasi/pelti-sauma, joka pitäísi tiivistää. Itse tiivisteaine kestää yleensä alkoholia, kun sitä koettaa liuottaa, mutta vuoto alkaakin rajapinnasta, kun aineella ei ole tarpeeksi kiinnittävyyttä.

Saahan toki liiitoksen pitäväksi vaikka epoxilla, mutta sen purkaminen myöhemmin on sitten vaikeampaa.
--matti
Matti Kuosmanen

Matti Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Toma - toukokuu 09, 2015, 15:28:58
Miten olisi tämä Würthin moottoritiivisteaine

Moottoritiivisteliima 3893 260 100
Pakkauskoko 100g


Mitä näitä Wurthin kemikaalituotteita voi ostaa tavallinen yksityishenkilö? Voiko jostain tilata netistä?

Kuopiossa on useita Wurthin tukkuliikkeitä yrityksille, mutta muut kaupat myyvät ykstyishenkilöille vain yleensä Wurthin rautakauppatavaraa.
--matti
Matti Kuosmanen

Toma

Samaan ongelmaan olen minäkin törmännyt, jos ei ole sopivaa firmaa takataskussa niin olen vain marssinut johonkin autovaraosaliikkeeseen ja pyytänyt että tulaavat ko. tuotetta. Yleensä on tullut suraavaksi päiväksi
Terveisin
Tom Arppe

Matti Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Toma - toukokuu 09, 2015, 15:28:58
Miten olisi tämä Würthin moottoritiivisteaine

Moottoritiivisteliima on tarkoitettu tiivisteeksi kaikille metalli-, lasi- ja keramiikkapinnoille. Se kestää erittäin korkeaa painetta (n. 690bar) ja sillä on erinomainen kemikaalien- ja lämmönkesto. Liitos on purettavissa.

Tuote kestää muun muassa seuraavia kemikaaleja:
-Moottoriöljyt
-Vaihteistoöljyt
-Hydrauliikkaöljyt
-Bensiini
-Dieselöljy
-Jarrunesteet
-Jäähdytysnesteet
-Alkoholit (metyyli ja etyyli)

Taitaa tämä Wurtin ihmeaine toimia jollainlailla ainakin lamppuöljyn kanssa. Kompassiini voi ohjeen mukaan laittaa pirtua tai puhdistettua kerosiiniä, jota lähinnä on lamppuöljy.

Ongelma on aineen kunnollinen kovettuminen, käyttöohje sanoo että pintojen annetaan kuivua 5-10 minuuttiia, jonka jälkeen ne painetaan yhteen.  Niinikään ohje sanoo, että tuote lämpökovettuu +60 asteessa. Mitähän tämä tarkoittaa käytännössä? Olen lämmittänyt kompassia sähköuunissa 75-80 asteeseen, mutta aine alkaa siinä lämmässä vain kuplimaan ;)

Pirtu liottaa aineen, kun se ei näytä koskaan kuivuvan kokonaan, mutta sellaisia nämä moottoreiden tiivisteaineet muutenkin ovat.

Kysyin asiaa englantilaisesta vanhojen mittareiden korjaukseen erikoistuneesta liikkeestä ja he käyttävät tiivistämiseen polttoainetankkien tiivistysainetta, kun muutakaan ei nykyisin ole saatavana.

--matti
Matti Kuosmanen

Toma

Silloin kun Renegaden tankkia tiivistin aikoinaan niin käytin tätä ainetta: http://hotmelt.fi/files/pdf/776.pdf
Tuo varmaan toimisi tuossa myös, mutta avaaminen tuon jälkeen voi olla haastavaa.
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod